Overzicht bergpassen

Gertjee

MF'er
7 mrt 2007
148
0
Dedemsvaart
Hallo Allemaal...


Aangezien de zomervakantie er weer aan zit te komen, en we natuurlijk weer met de motor op vakantie gaan was ik benieuwd of er kaarten zijn met daarop de bergpassen aangegeven.
De bedoeling is dat we dit jaar het plaatsen Porlezzo aan het meer van Lugano als uitvalbasis nemen.
Met de naduk op bedoeling omdat we eerst willen weten of vanaf daar mooie dagroutes kunnen nemen. Vandaar mijn vraag om een kaart met daarop de bergpassen van Zwitserland, Oostenrijk en Italie...

Tips omtrent Lugano/Porlezzo zijn altijd welkom. Had natuurlijk al gezien de een dagtripje stelvio goed te doen is.....

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Hallo Allemaal...


Aangezien de zomervakantie er weer aan zit te komen, en we natuurlijk weer met de motor op vakantie gaan was ik benieuwd of er kaarten zijn met daarop de bergpassen aangegeven.
De bedoeling is dat we dit jaar het plaatsen Porlezzo aan het meer van Lugano als uitvalbasis nemen.
Met de naduk op bedoeling omdat we eerst willen weten of vanaf daar mooie dagroutes kunnen nemen. Vandaar mijn vraag om een kaart met daarop de bergpassen van Zwitserland, Oostenrijk en Italie...

Tips omtrent Lugano/Porlezzo zijn altijd welkom. Had natuurlijk al gezien de een dagtripje stelvio goed te doen is.....





Alvast bedankt voor jullie reacties!
Als je een (wegen)kaart van de omgeving koopt dan staan daar uiteraard de passen ook op. Zoek anders eerst op internet mbt de mooie passen.....zet ze op papier en maak je een lijstje met passen voor je routes.

Ps. leuke campings aldaar en rechts van de camping af en naar 'het dak van Italie' is mooi.
 
Laatst bewerkt:
De bekende passen zijn niet zo moeilijk te vinden...zou gewoon mooi zijn als er een kaart was met alle bergpassen erop.
 
Vanuit Porlezza is Monte Sighignola goed te doen. Dat is een bergrit naar 'het dak van Italië', je kijkt daar uit over de Po-vlakte en richting de meren (moooooi). Menaggio en Belaggio zijn mooi, je kunt er prachtig rond de meren touren.
Op camping Darna (aan de Via Osteno in Porlezza) kun je heerlijk en goedkoop pizza's eten.
Wij hadden daar tegenover een appartement (Antico Crotto) gehuurd, wel ruim, maar de eigenaresse is een kreng.
Veel plezier!
 
Kijk eens hier. Dit is de online kaart van Michelin. Even inzoomen, wegen met groene randen zoeken en genieten maar!!!
 
@ Swetty - > Goeie tip, het is altijd prettig om goed kaart materiaal, op papier bij de hand te hebben

@ Julez -> Bedankt, hier heb ik echt wat aan! Mooi overzicht met alle alpen passen, top!

@ Jessica -> Wij staan in Porlezza, in een chalet... Volgens mij leek mij de omgeving ook mooi, heb je toevallig nog routes of meer tips in de nabij omgeving? Anti Crotto, klink niet echt veelbelovend;)

@ Akula -> Bedankt, hier had ik nog niet aangedacht!

Al met al iedereen bedankt voor jullie opmerking! Hier kan ik wat mee!
 
Nee, Antico Crotto is geen aanrader. Eten is wel prima maar veeeeel te duur.

Tips in de omgeving: Lugano (dure Zwitserse stad), Ponte Tresa (leuk grensstadje), Morcote, Gandria (uitzicht om van te smullen).

Wij zaten net buiten het hoofdseizoen daar, in Porlezza was er niet veel te doen. Menaggio is dan wat drukker en toeristischer. In Porlezza kun je ook prima eten langs de waterkant, en op de weg naar Menaggio stikt het van de supermarkten. Overigens is de afdaling naar Menaggio best leuk. In de auto af en toe wat krap, maar op de motor leuk sturen volgens mij.
Vanuit Porlezza naar Argegno is ook een mooie kronkelweg.
Como vond ik een beetje stilletjes en niet heel bijzonder, alhoewel je daar wel een mooie vaartocht over het meer kunt maken.
En tank in Zwitserland, goedkoper dan Italië!
 
Praktische tips:
- Vaak lijkt hemelsbreed de afstanden niet zover, maar in werkelijkheid valt t tegen met al bochtenwerk en omrijden.
- In de bergen flink mistig kan zijn
- Tussen de middag in Italie vele eettenten/cafe dicht zijn ivm siesta
 
Dat lijkt me nou ook wel handig. Een overzicht van alle gebergten in Europa met per gebergte de mooiste passen. Dat moet toch te realiseren zijn?

physical-map.jpg


Op bovenstaande geografische kaart zijn alle gebergten te zien. Ben topografisch zeer slecht aangelegd, maar volgens mij zijn dat in de buurt van Nederland:

  • Alpen Frankrijk, Zwitserland, Italie, Oostenrijk
  • Pyrineen Frankrijk, Spanje.

We zitten op Reizen en Toeren, dus er moeten toch zeker mensen zijn die kunnen roepen wat mooie passen zijn om te rijden in die gebergten. :)
 
Dat lijkt me nou ook wel handig. Een overzicht van alle gebergten in Europa met per gebergte de mooiste passen. Dat moet toch te realiseren zijn?

[afbeelding]

Op bovenstaande geografische kaart zijn alle gebergten te zien. Ben topografisch zeer slecht aangelegd, maar volgens mij zijn dat in de buurt van Nederland:

  • Alpen Frankrijk, Zwitserland, Italie, Oostenrijk
  • Pyrineen Frankrijk, Spanje.

We zitten op Reizen en Toeren, dus er moeten toch zeker mensen zijn die kunnen roepen wat mooie passen zijn om te rijden in die gebergten. :)


Op alpineroads.com staan ook mooie overzichten van de bergpassen
 
Nuttige site. Kan je die route's downloaden, digitale versie voor je navigatie?


Volgens mij kun je ze niet downloaden... eigenlijk is dat ook niet zo probleem. De passen zijn veelal wegen met 1 begin en 1 eindpunt, je kunt halverwege een pas dus niet links of rechtsaf.
Wanneer je dus tyre gebruik sleep je je route gewoon over de pas heen en klaar! Heel handig.
 
bij www.motorplus.nl staat er onder "Toeren" een aantal artikelen, waaronder :
de mooiste franse (alpen)passen
de mooiste duitse passen
de mooiste italiaanse passen
de mooiste zwitserse passen
de mooiste pyreneeën passen
Passenpret Oostenrijk
 


leuk boek om te lezen, heb um net 6 weken gekocht, beschrijft de meeste passen heel aardig.
Maakt het voorbereiden van een reis nog leuker. ik gebruik hem vooral om te kijken waar inmiddels allemaal afsluitingen zijn. Ik zou hem graag gekoppeld zien aan bijv. mapsource,
en een live-link naar alle seizoensafsluitingen en wegomledingen. Dan kun je toch snel een super uptodate tochtje uitzetten langs de aangeklikte passen.
 
bij www.motorplus.nl staat er onder "Toeren" een aantal artikelen, waaronder :
de mooiste franse (alpen)passen
de mooiste duitse passen
de mooiste italiaanse passen
de mooiste zwitserse passen
de mooiste pyreneeën passen
Passenpret Oostenrijk


Heb alle blaadjes thuis liggen en gebruik deze oa ook om komende zomer lekker in Oostenrijk/Italie te gaan rijden! De passen staan er ook duidelijk in beschreven incl. de staat van het asfalt en dergelijke!! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan