Overzicht boetebedragen 2014 (bron: Nieuwsmotor.nl)

e-Mille

MF veteraan
24 aug 2012
1.125
177
Oosterhout (N-Br)
Overzicht 2014 verkeersboetes motorrijden

(maandag 06 januari 2014)

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft voor 2014 de nieuwe verkeersboetes bekend gemaakt. Voor veel bekeuringen betekent dit dat ze met zo'n 10 euro gestegen zijn, officieel spreekt het ministerie van 2,8% inflatiecorrectie. Kostbaar blijven ook in 2014 vooral 'kleven' en een te hoge snelheid, maar ook zaken als inhalen bij een doorgetrokken streep en onrechtmatig gebruik van de vluchtstrook kosten veel geld. Hieronder een overzicht van de meest voorkomende overtredingen voor motorrijders, met daaronder een overzicht van de kosten bij het overtreden van de maximumsnelheid op de autosnelweg en binnen/buiten de bebouwde kom. Bij elke bekeuring moet je ook in 2014 7 euro administratiekosten (bovenop de boete) aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) betalen. In het 'feitenboekje staat opvallend genoeg ook een bedrag voor het niet-handsfree bellen op een motorfiets.

Overzicht verkeersboetes 2014 (motorfiets)

Kentekenplaat niet behoorlijk zichtbaar € 130
Door rood licht rijden € 230
Inhalen over doorgetrokken streep € 230
Verdrijvingsvlak gebruiken € 230
Rechts inhalen € 230
Links blijven rijden op autosnelweg € 140
Vluchtstrook onnodig gebruiken € 370
Over fietspad rijden € 140
Onnodig geluid veroorzaken € 370
Niet handsfree bellen € 230
Niet genoeg afstand houden (kleven) tm 80 km/u € 280
Niet genoeg afstand houden (kleven) t/m 100 km > 3 meter (0,5 - 0,3 sec.) € 430
Niet genoeg afstand houden (kleven) t/m 100 km/u < 3 meter (0,2 sec.) € 600
Niet genoeg afstand houden (kleven) t/m 120 km/u > 3 meter (0,5 - 0,3 sec.) € 600
Niet genoeg afstand houden (kleven) t/m 120 km/u < 3 meter (0,2 sec.) € 700

full


http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/19192-overzicht-2014-verkeersboetes-motorrijden.html

Met dank aan Brontolo op ARA!
 
Onnodig links blijven rijden, dat ze dat maar eens verdubbelen... Dat zou de doorstroming en verkeersveiligheid pas echt verbeteren.
 
zolang de politie daar gewoon omheen rijdt en zelf links blijft hangen denk ik dat het voornamelijk snelheid boetes zijn die uitgeschreven worden en parkeerboetes.
 
Onnodig links blijven rijden, dat ze dat maar eens verdubbelen... Dat zou de doorstroming en verkeersveiligheid pas echt verbeteren.

Het ultieme doel is toch wel een beetje om het verkeer te vertragen.
De denkwijze is, hoe lager de snelheid, des te minder letsel.

Misschien dat er daarom zo weinig opgetreden word tegen links rijden?
 
Je kunt niet rechts inhalen als niet eerst iemand links blijft rijden.
De linksrijder heeft bijgevolg een "macht" die hij/zij zal misbruiken (en misbruikt) om anderen te hinderen.

Jawel hoor, door niet in de halen.
Als je gewoon 120 (of 130 waar toegestaan) rechts rijdt is er niets aan de hand.
Je hoeft er niet per se langs toch ?
 
Jawel hoor, door niet in de halen.
Als je gewoon 120 (of 130 waar toegestaan) rechts rijdt is er niets aan de hand.
Je hoeft er niet per se langs toch ?
:^

Je hoeft niet in te halen.

Wat een goede tactiek is bij een traag rijdende linksrijder, is het volgende: je gaat nog iets trager rijden op de rechter rijstrook. Verschillende auto's sluiten links achter de traagrijder aan, omdat ze jou willen inhalen. Op de linker rijstrook kunnen ze echter niet verder door rijden omdat ze daar achter de traagrijder komen te zitten. Omdat er dan bijgevolg een rij auto's op de linker rijstrook significant langzamer rijdt dan de maximum toegestane snelheid, is er sprake van een file en mag je vervolgens de hele rits rechts voorbij rijden.
 
Huh, is dit complete topic nu veranderd? MF stond een tijdje op een ander tabblad open, wou ik iets plaatsen zonder refresh kon het niet, en van 2 pagina's naar 1 als ik mij niet vergis?

Nouja, wat ik wilde plaatsen:
@K1100LTse
Oke, nouja dat is idd wel zo. Zelf draag ik wel altijd een gordel hoor maargoed zo snap ik het wel

maar gassen voor het stoplicht ga ik zeker niet voor betalen
 
@Fiets_Ontdekkingsreiziger

Er waren door TS 2 topics geopend met dezelfde titel. Het andere topic, waarin ik reageerde op jouw gordelverhaal, is op slot gegooid.

Blij dat ik voor enige verheldering heb kunnen zorgen.
 
Gelukkig hoef ik voor een te hoge snelheid niet bang te zijn, hij heeft toch maar een top van 150 en dan trillen alle onderdelen er af.
Die kentekenplaat daarentegen kan wel vervelend worden.
 
Hier is die van 14:07. Deze is van 14:24.

Deze is wel iets netter.


;)

Ik had hem al gezien K1100LTse, begrijp alleen niet hoe dat kan aangezien ik nog een deel aan het bewerken was en er dus niet een al gepost had om vervolgens een verbeterde versie nogmaals te posten.

Boeit nu ook niet meer zo maar gaat me er meer om hoe dit in het vervolg te voorkomen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan