OWNYX - Helmverlichting

Is dat nodig?
Waarom luisteren mensen niet gewoon naar mij. :(

Nee, serieus, dat zal ik moeten uitzoeken.
 
Het is nog steeds verboden hoor, alleen het artikel waar het expliciete verbod in beschreven stond is geschrapt. En volgens mij was dat nog een ontwerpbesluit.

Check even art. 5.4.55.2 van de Regeling Voertuigen, dat is de basis waarom het (nog steeds) verboden is.
 
Het is nog steeds verboden hoor, alleen het artikel waar het expliciete verbod in beschreven stond is geschrapt. En volgens mij was dat nog een ontwerpbesluit.

Check even art. 5.4.55.2 van de Regeling Voertuigen, dat is de basis waarom het (nog steeds) verboden is.
Dus obv hiervan "De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd." Zou iedere verlichting aan kleding en/of helm verboden zijn. :?
Toch suggereert het KNMV artikelen iets anders
 
Helaas is het artikel van de KNMV niet meer dan dat, een suggestie. Helaas wordt er helemaal niet verwezen naar relevante artikelen in de wetgeving, en is er geen degelijke onderbouwing voor de suggestie.
Hetzelfde geld overigens voor de artikelen in op motor.nl.
Het zou de betreffende publicaties sieren zich eens journalistiek op te stellen, en de vraag bij de betreffende instanties neer te leggen, en dat antwoord te publiceren. Dat zou houvast geven, dit soort niet onderbouwde artikelen doen dat niet.
 
Ten eerste zou je niets extra's op je helm willen plakken
ten tweede, er worden dagelijks pijlwagen, rdw auto's ed van de vluchtstrook afgereden, dat ik weinig op heb met zo'n lampje

1024x576a.jpg
 
Zelfde zagen we toch ook met dat vraagstuk van de motorrijder die onverantwoord via een voorsoorteerstrook naar voor bij het stoplicht reed en daarvoor een bekeuring kreeg? Toen riepen Motor / KNMV / enz. ook allemaal in koor dat tussen de files door niet meer mocht....

Zo onderbouwd roeptoeteren die instanties.
 
ten tweede, er worden dagelijks pijlwagen, rdw auto's ed van de vluchtstrook afgereden, dat ik weinig op heb met zo'n lampje

Psies, vrachtauto's met complete kerstboomverlichting en zelfs ambulances en politieauto's met alle toeters en bellen aan worden over het hoofd gezien. Dus vertrouw niet op zo'n gek (en verboden) lampje op je helm.
 
Dat politieauto's, ambulances, pijlwagens etc ook wel eens aangereden worden ondanks de vele verlichting zegt niet zo veel, het zegt alleen maar dat die extra verlichting geen 100% "bescherming" biedt. De vraag is of zij, dankzij die verlichting, minder vaak aangereden worden...
Er rijden ook wel eens mensen zonder verlichting rond, en die worden soms ook niet aangereden... Betekent dat dat verlichting nutteloos is?
 
Geen idee. Ik durf niet te zeggen of het ongelukken helpt voorkomen. Ik durf niet te zeggen of het juist bijdraagt aan her veroorzaken van ongelukken. En ik durf ook niet te zeggen of het geen verschil maakt. Ik weet het gewoon niet. Ik kan alleen zeggen dat ik, persoonlijk, het niet zie zitten.
 
Het is natuurlijk wel zo als een automobilist het irritant vind hij/zij je wel gezien heeft
Ik ben vorig jaar in botsing gekomen met een bejaarde in een auto die mij niet zag , dat is pas irritant
 
Dat politieauto's, ambulances, pijlwagens etc ook wel eens aangereden worden ondanks de vele verlichting zegt niet zo veel, het zegt alleen maar dat die extra verlichting geen 100% "bescherming" biedt. De vraag is of zij, dankzij die verlichting, minder vaak aangereden worden...
Er rijden ook wel eens mensen zonder verlichting rond, en die worden soms ook niet aangereden... Betekent dat dat verlichting nutteloos is?
Het zegt heel veel, namelijk dat mensen niet opletten in het verkeer.
Dus vertriuwqen op een extra lampje is schijn veiligheid.
Zelf opletten en niet in bepaalde situatie's terechtkomen, meer zelf in je achteruitkijkspiegel kijken en een bumperklever uit de weg gaan ect.
Een bestuurder die achterop iemand rijdt keek niet, dus ziet die ook dat extra lampje niet.
 
Even gejat van het GS forum....

Motor.nl en de KNMV geven valse verkeerde, onjuiste informatie.
Volgens hen zou er een artikel uit het RVV 1990 geschrapt zijn dat het voeren van lichten in of aan de motorhelm verbiedt, zodat het nu wel zou zijn toegestaan.
Een dergelijk verbodsartikel heeft nooit in het RVV gestaan, dus het kan derhalve ook niet zijn geschrapt of gewijzigd.
In art. 5.4.55.2 van de Regeling voertuigen staat het volgende over motorfietsen: “De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.”
Dat artikel geldt nog steeds en is destijds de reden en de door het ministerie aangehaalde verbodsbepaling geweest dat motoport de disco-motorjas met lichten uit de handel moest nemen.
Alleen fietsers mogen lichten aan de kleding voeren; dat staat uitdrukkelijk in de wet.
Op de motorbeurs zijn er verkopers geweest die dergelijke helmen met lichten aanboden en die hetzelfde argument gebruikten dat het nu niet meer verboden zou zijn.
Laat je niet van de wijs brengen, tenzij je schriftelijk overeenkomt dat de verkoper of de KNMV op eerste vordering de boete voor de overtreding betaalt.
 
Dus vertriuwqen op een extra lampje is schijn veiligheid.
Ik ga er van uit dat geen enkele motorrijder met enig verstand er volledig op vertrouwd. Maar ik neem aan dat jij dus helemaal geen achterlicht gebruikt, en ook geen helm draagt? Immers, die leveren ook geen 100% garantie....
Het doel van de extra verlichting is niet om ongelukken te voorkomen, maar om de kans op ongelukken te verminderen.
 
Ik ga er van uit dat geen enkele motorrijder met enig verstand er volledig op vertrouwd. Maar ik neem aan dat jij dus helemaal geen achterlicht gebruikt, en ook geen helm draagt? Immers, die leveren ook geen 100% garantie....
Het doel van de extra verlichting is niet om ongelukken te voorkomen, maar om de kans op ongelukken te verminderen.
dom lullen is ook een vak, maar schijnbaar heb jij aandelen in dat lampje.
Ik schrijf wat ik denk, vind je wat anders, wees er gelukkig mee en laat mij verder met rust.
Licht op de motor zit erop omdat het wettelijk zo is bepaald.
En als ze 1 lamp niet zien, waarom dan wel de 2e
Zien ze 1 lamp wel, zien ze de 2e ook.
Koop anders een Goldwing, kan je 100 lampjes achterop hangen
de vergelijking met de helm slaat verder nergens op
 
Op ebike helmen zie je dit regelmatig en die hebben gewoon ook achterlicht op de fiets.

Ach als iemand dat wilt op de motor...prima toch.
 
Mijn Shark Skwal, heeft ingebouwde led stripjes voor en boven/achter. Opladen met usb. Je kunt kiezen voor knipperen, permanent branden of niet aan zetten. De kleur is groen.
Toen ik de helm nog geregeld gebruikte vond ik de weerspiegeling van het helmlicht in mijn dashboard in het donker afleidend.
 
Ik schrijf wat ik denk, vind je wat anders, wees er gelukkig mee en laat mij verder met rust.
Als je op mijn reactie reageert moet je niet raar opkijken dat ik daar ook op reageer.... dit is tenslotte een forum, voor discussie..
Maar als je mijn eerdere posts gelezen had, had je de conclusie kunnen trekken dat ik ook geen voorstander van verlichting op de helm ben, maar dan vanwege het extra gewicht en de accu in je nek...
Licht op de motor zit erop omdat het wettelijk zo is bepaald.
En waarom is dat wettelijk bepaald? Omdat de wetgever dat zo leuk vond? Of wellicht omdat de kans op ongelukken verminderd?
En als ze 1 lamp niet zien, waarom dan wel de 2e
Simpel, omdat het totaal meer licht geeft is de kans dat ze je zien wellicht groter.

btw, wat betreft het dom lullen:

Many motorcycle accidents occur at intersections and are caused by other vehicle drivers who misperceive the speed and time-to-arrival of an approaching motorcycle. The two experiments reported here tested different motorcycle headlight configurations likely to counteract this perceptual failure. In the first experiment, conducted on a driving simulator, car drivers turned left in front of cars and motorcycles approaching an intersection under nighttime lighting conditions. The motorcycles were equipped with either a standard white central light, or one of three vertical configurations of white and yellow lights. The results showed that the standard configuration led to significantly more unsafe accepted gaps than the vertical configurations. In the second experiment, conducted on a test track using a similar task, the most promising motorcycle headlight configuration, i.e., the vertical yellow-white light arrangement (one central white light, plus one yellow light on the helmet and two yellow lights on the fork) was evaluated and compared to a standard configuration and a car. The vertical yellow-white headlight configuration again provided significant safety benefits as compared to the standard configuration. These findings demonstrate that motorcycle safety can be improved by headlight ergonomics that accentuate the vertical dimension of motorcycles. They also suggest that the driving simulator is a valid tool for conducting research on motorcycle headlight design.
 
Laatst bewerkt:
Als je op mijn reactie reageert moet je niet raar opkijken dat ik daar ook op reageer.... dit is tenslotte een forum, voor discussie..


btw, wat betreft het dom lullen:
Dom lullen omdat jij eerder schrijft: Maar ik neem aan dat jij dus helemaal geen achterlicht gebruikt, en ook geen helm draagt?

Dat is geen discussie

Verder is het engelse onderzoek interessant, echter betreft het koplampen op kruisingen, waar andere weggebruikers aankomen onder verschillende hoeken. En gaat het over verkeerd inschatten van snelheid en aankomt.
Een onderzoek betreffende achterlichten zou best anders kunnen uitpakken omdat daar doorgaans recht achter elkaar gereden wordt en bovenstaande veel minder speelt.
Blijf ik erbij dat als hele pijlwagens over het hoofd worden gezien, je als motorrijder met een extra miniscuul lampje op je helm daar niet teveel van moet verwachten, maar om jouw visie te volgens wellicht 1% minder kans heb om door een blinde van je motor te worden gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan