Oxford hotgrips met of zonder relais

knifto

MF'er
25 jan 2005
176
0
Rijnsburg
Ik wil een setje Oxford hotgrips op mijn motor gaan monteren.

In de installatiehandleiding zie ik dat de hotgrips zichzelf uitschakelen als de motor uit gaat.
De aansluiting is rechtstreeks op de accu.

Wat ik echter niet kan vinden, of deze ook ingeschakeld kunnen worden als hij van contact af is.

Mijn motor staat vaak onbeheerd, ik wil voorkomen dat een stelletje onverlaten de handvatverwarming aanzetten.

Om dit te voorkomen kan ik een relais ertussen zetten die geschakeld wordt met de koplamp (gaat pas aan als de motor loopt).

Heeft Iemand toevallig een setje op zijn motor zitten die dit kan nakijken?
 
9D4D3FE6-2198-4097-B7F4-1DD8D544C111.png


Dit is volgens de fabrikant de manier van aansluiten.
 
Schakelt die handvat verwarming zich niet uit als je hem aan laat staan wanneer de motor niet draait en dan de accu onder een bepaald niveau komt? Maw is het niet nog altijd de bedoeling om hem handmatig uit te zetten, maar mocht je het vergeten schakelt ie zichzelf nog optijd uit
 
Ik heb zelf geen Oxford handvat verwarming maar koso, en die schakelt zichzelf ook uit als de accu niet meer een bepaald voltage geeft. Toch heb ik deze via relay verbonden (was ook de bedoeling dacht ik) ivm dat je hem niet uit moet zetten als je je sleutel terug draait.
 
Ik heb de (Oxford) handvatverwarming aangesloten op een geschakelde aansluiting, bijv. stadlicht of, zoals bij mij, een vrije accessoires aansluitng. Dan is het 'motor uit, handvatverwarming uit'.
Ik denk dat ik het ook op deze manier ga doen.
De schakelaar van Oxford zou zowel een lopende motor als lage accuspanning detecteren, maar ik wil eigenlijk niet dat er accessoires aangeschakeld kunnen worden als de motor niet loopt.
 
Ik denk dat ik het ook op deze manier ga doen.
De schakelaar van Oxford zou zowel een lopende motor als lage accuspanning detecteren, maar ik wil eigenlijk niet dat er accessoires aangeschakeld kunnen worden als de motor niet loopt.

En dat is ook het beste. Niet "als de accu beneden dit of dat komt".
Achter een relais kan niemand inschakelen, en dat relais laat je bijvoorbeeld opkomen door 'm op het contact, of licht te laten opkomen.


De schakelkast hieronder vervangen door een relais. :t

voorbeeldverwarmdehandvaten4.jpg
 
Ik heb dezelfde, naar wat ik begrepen heb meten ze niet het niveau maar fluctuaties in spanning. Dus ja ze kunnen aan als de motor niet loopt maar zullen uit zichzelf (na een aantal minuten) weer uit gaan. Beter is dus hem geschakeld te zetten als je bang bent dat mensen ermee gaan spelen.
 
Mijn ervaring is dat wanneer de motor wordt uitgeschakeld, de stroom naar de grips direct wordt geblokkeerd. Wel blijft nog even de ledjes knipperen om aan te geven dat de Grips nog wel zijn ingeschakeld. Deze wordt zeg maar na een minuut zelf uitgeschakeld. Dus als er iemand ermee wilt spelen, dan moet ie wel heel veel ermee gaan spelen, voordat je accu spanning te laag wordt om niet meer te kunnen starten. (immers de grips worden niet geschakeld, zolang je de motor niet draait.

Dus ja, om terug te komen op je vraag, op de manier van direct op de accu, kan hij ingeschakeld worden. echter blijft het beperkt en zal ie na 1 minuut zichzelf weer uitschakelen.

Link naar een handleiding met nog meer info.

De fabrikant dekt zich natuurlijk in door te zeggen dat je hem altijd moet uitschakelen, zodat je accu niet leegloopt.

Verder heb ik nog nooit iemand gezien die vrolijk bij een motor met de grips zit te spelen. en mocht dat gebeuren, dan zal het effect ervan minimaal zijn.
 
Zelfs wanneer de motor aan de lader hangt (optimate4), schakelt de HVverwarming zichzelf netjes uit, wanneer je deze onbedoeld inschakelt

Relais is niet perse nodig. Het systeem regelt het keurig zelf.
 
Ik heb een zekeringkast gekocht en die over een relais gevoed. Daar zitten USB-lader, thermometer, hvv en verwarmde handschoenen op. Contact uit, alles uit.
 
Ik heb ook Oxford rechtstreeks op de accu aangesloten en werkt perfect.
en even tanken en bij terugkomst is hij alweer uitgeschakeld.
Door de onderste toets langer in te drukken dan schakel je hem ook uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan