Oxidatie motorblok verhelpen

Bromgek

MF'er
31 jan 2014
173
29
Hallo,

Mijn motor heeft helaas overwintert in een vochtige schuur waardoor delen van het motorblok nu aangetast zijn door het vocht.

Nu heb ik niet zo thuis in de oplossingen en zie ik op internet verhalen over verschillende middeltjes, hulpmiddelen en methodes.

Graag zou ik zelf aan de slag gaan, maar wie heeft er nog een tip voor mij wat ik hier aan zou kunnen doen?

20170326_131435_zps1t5vd05r.jpg


Bedankt voor het meedenken!

Gr. Ivo
 
De oxide zul je op mechanische manier moeten verwijderen. Dat kan met zeer fijne staalwol (nummer 0000 of 000, geen pannensponsjes). Ik lees op diverse plekken dat verdund oxaalzuur of verdund zwavelzuur ook effectief is. Hoe veilig dat is voor je motor weet ik niet, ik zou het persoonlijk eerst proberen op een stuk aluminium dat toch al naar de schroothoop gaat.
Oxidatie voorkomen doe je door die boel goed vet te houden.
 
Alles lekker in de WD40 hozen en oppoetsen met een vette lap. Het is een machine, geen schilderij. Volgende winter eerst alles vet maken voordat je hem wegzet.
 
En hoe houd je zoiets vet dan?
Om te beginnen niet teveel schoonmaken. Dit blok is gortdroog en uitgebeten door schoonmaakmiddelen. Als je hem werkelijk zo schoon wil houden is het al een enorme verbetering als je hem na het poetsen (in ieder geval de technische delen) inspuit met iets als WD40. Dan zit er in ieder geval een olielaagje op. Maar beter is om alleen schoon te maken met diesel. Je kunt ieder soort olie of was in een spuitbus of plantenspuit gebruiken, als het maar vettig is.
 
En hoe houd je zoiets vet dan?

Scottoiler FS 365 Corrosion Protector

Superspul en geen gezeur met poetsen, gewoon erop sprayen en laten drogen
 
ACF-50 eroverheen spuiten en 't is weer zo goed als nieuw.
Glimt hij weer het hele seizoen en voorkomt dat de corrosie actief gaat "vreten"
 
Soms mis ik Willem1940 als ik zo'n topic lees.

In naam van jou Willem, probeer eens met een lapje gedrenkt in diesel.


Yes, als je hier het woordje diesel hoort denk je gelijk aan Willem 1940, ride in peace Willem1940.
 
Laatst bewerkt:
Soms mis ik Willem1940 als ik zo'n topic lees.

In naam van jou Willem, probeer eens met een lapje gedrenkt in diesel.


Ik houd bij het wisselen van het dieselfilter altijd het oude filter vol diesel over, die diesel wil je niet terug in je systeem, maar is nog heel bruikbaar voor de tips van Willem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan