Oxidatie remzuigers / klauwen

Jvisser

MF'er
21 okt 2008
88
0
Amersfoort
Hallo allemaal, ik ben met een motor (honda GL1000, 1976) bezig die 5 jaar heeft stilgestaan in een schuur. Voorremmen had ik al los gekregen, de zuigers eruit weten te drukken op zijn eigen oliedruk.
Achter is helaas de remcilinder helemaal verroest dus op oliedruk krijg ik die zuigers er nog niet uit. Maar dat gaan we nog wel proberen met perslucht (weet dat je op moet passen).

Maar de vraag is in hoeverre roest op de remzuigers / in de remklauw toegestaan is. De remzuigers van de voorrem hebben beide roest aan het uiteinde van de zuiger. Ik heb gemeten en de roestplekken komen NET tot aan het eerst rubber in de klauw. Dus lijkt mij dat dat rubber dan gaat beschadigen toch? Kan ik die roest eraf krijgen, of moeten de zuigers sowieso vervangen worden?

Dan onderin de klauw waar de zuigers inzitten; daar zitten ook roestplekken. Dus kan de zuiger er volgens mij niet helemaal in, en dat is met nieuwe blokken natuurlijk een probleem straks. Dus zelfde vraag; is dit weg te schuren? Komt dat allemaal heel nauw of maakt het niet zo heel veel uit?

Alvast bedankt en groeten!!
Jesper
 
Als het met remdruk niet gaat, gaat het met perslucht ook niet. Tenzij de rempomp geen druk wil geven natuurlijk.

De 1e keerring is -althans in de klauwen die ik ken- een stofring, de afdichting daar is minder kritisch dan op de 2e ring.

Goede foto's helpen beoordelen makkelijker te maken.


Zie verder topic remklauwen reviseren onder de how-to's.
 
Op het moment dat je het weer monteert is alles weer roestvrij, neem ik aan.
Daar moet je tenminste dan wel voor zorgen.
De vraag is dan hoe snel het weer gaat roesten, dus wat kan je daar aan doen?
Het stuk wat in de remvloeistof/seals zit, zal niet snel roesten, alleen de roest daarbuiten komt wel langzaam naar binnen.
Dus wellicht de boel opnieuw spuiten, en de remzuigers wellicht vervangen (of van Alu maken) of opnieuw laten coaten als ze nog redelijk zijn.
 
Hoi, ja ik heb dat topic gelezen ja. Zie nu net opeens een topic van JorisK die ook roest op de remzuigers heeft, en dat dat niet zo'n probleem is na polijsten.
Is dit hetzelfde verhaal voor in de remklauw?
Ik zal eens foto's maken!
 
Ja die is niet zo leuk hoor.

Zie net overigens dat de vermeende roest op de zuiger meer gewoon ingevreten is. Het steekt dus niet uit, en maakt dus ook het rubben niet kapot lijkt mij. Daarbij is het deel onder de seal inderdaad gewoon glad.
+ Ik zie dat onderin de cilinder de cilinder iets breder wordt! Dus daar zit de zuiger niet meer strak tegen de cilinderwand aan. En laat nu net in de cilinder die roest in dat onderste deel zitten. Dus de zuiger kan alsnog geheel in de cilinder gedrukt worden.
Nu open dat die achterklauw een beetje meevalt als ik hem open krijg.
groeten!
 
Ja die is niet zo leuk hoor.

Zie net overigens dat de vermeende roest op de zuiger meer gewoon ingevreten is. Het steekt dus niet uit, en maakt dus ook het rubben niet kapot lijkt mij. Daarbij is het deel onder de seal inderdaad gewoon glad.
+ Ik zie dat onderin de cilinder de cilinder iets breder wordt! Dus daar zit de zuiger niet meer strak tegen de cilinderwand aan. En laat nu net in de cilinder die roest in dat onderste deel zitten. Dus de zuiger kan alsnog geheel in de cilinder gedrukt worden.
Nu open dat die achterklauw een beetje meevalt als ik hem open krijg.
groeten!


Is die achterklauw hetzelfde als een enkelzuiger bol d'or klauw? Zo ja, dan heb ik een complete achterremset, dus klauw incl rempomp voor je voor eg weinig. Hele spul ligt hier al een poosje in de kast, en ziet er aan de buitenkant goed. Goed gangbaar maken van deze klauw moet geen probleem zijn, als je er in geinteresseerd bent wil ik dat ding wel netjes gangbaar voor je maken.
 
Is die achterklauw hetzelfde als een enkelzuiger bol d'or klauw? Zo ja, dan heb ik een complete achterremset, dus klauw incl rempomp voor je voor eg weinig. Hele spul ligt hier al een poosje in de kast, en ziet er aan de buitenkant goed. Goed gangbaar maken van deze klauw moet geen probleem zijn, als je er in geinteresseerd bent wil ik dat ding wel netjes gangbaar voor je maken.

Je aanbod klinkt goed, bedankt daarvoor. Hier is de rem op een plaatje:
http://www.cmsnl.com/honda-gl1000-gold-wing-1976-us_model7390/partslist/F++11.html

Hij heeft dus 2 zuigers, de jouwe is enkel?

Heb gister het zuigertje in de rempomp eruit proberen te blazen met perslucht maar dat ding zit volledig vastgerot. Dus dat gaat niet werken.
Is die rempomp van jou goed voor een 1976 gl1000?? Zo ja dan ben ik geïnteresseerd.
 
Hallo allemaal, ik heb eindelijk alle zuigers uit alle klauwen weten te persen dmv een nieuwe rempomp. Heb ze vandaag schoongemaakt. Ik ga alle rubbers vervangen van de klauw, maar ik vraag me toch af of ik de zuigers nog kan gebruiken. Sommige zuigers zijn namelijk wat 'aangevreten'. 1 van de zuigers gleed hierdoor niet meer volledig in de cilinder. Deze heb ik wat bijgewerkt op de draaibank met de staalborstel, en nu valt hij weer mooi strak in de cilinder. Ik weet alleen echt niet hoe nauw dit allemaal werkt, en of ik nu een ontzettende beunhaas ben als ik dit weer erin doe, of dat het allemaal wel prima kan...
Voor de duidelijkheid; de plekjes op de zuiger komen ook langs het afdichtingsrubber als je de zuiger volledig in de cilinder drukt (ik weet niet of dit het rubber kapot maakt / ik weet niet hoever de zuigers straks in de cilinder zitten met de nieuwe blokken erin...??)

IMG_3287.JPG


Wat vinden jullie?

Cilinders zien er trouwens nog prima uit:
IMG_3289.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze toch ook echt vervangen. Kans op lekkage is wat mij betreft te groot. Nieuwe remplunjers kosten mogelijk wel wat geld, maar dan kun je er ook weer jaren tegenaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan