Paar file vraagjes ...?

Het wordt gedoogd. Mits je met minder dan 10 kilometer per uur verschil voorbijzwaffelt.
Toch even kritisch/mierenneukerig: het wordt niet gedoogd. Het is namelijk gewoon toegestaan. Gedogen is iets oogluikend toestaan wat eigenlijk verboden is. Dat is hier niet aan de hand.
Het feit dat er een richtlijn is heeft puur te maken met het scheppen van duidelijkheid voor beide partijen. Als een motor volgens de richtlijn tussen de file door gaat en het gaat mis, zal de verzekering in principe in zijn voordeel beslissen. Echter, zoals boven al beweerd werd: de verzekering van de tegenpartij zal in eerste instantie altijd betwisten dat volgens de richtlijn gereden werd. Vandaar dat getuigen bij dit soort ongelukken veel waard zijn.

Bij een stoplicht weet ik het trouwens niet zeker. Ik vermoed dat dezelfde regels gelden, maar hoe om te gaan met een enkelbaans file voor een stoplicht is een interessante vraag voor de wetsdienaren die hier op het forum rondhuppelen.
 
In principe bij een stoplicht naar voren rijden ook toegestaan. Mits je maar geen doorgetrokken strepen overschrijdt, of op wegdelen rijdt waar je niet mag komen (puntstukken, verdrijvingsstrepen, etc.), je de voorgeschreven rijrichting (voorsorteervak) volgt en je voor de stopstreep stilstaat. In de meeste gevallen zul je één van deze zaken wel verkeerd doen en mag het dus officieel niet.
 
Laatst bewerkt:
Toch even kritisch/mierenneukerig: het wordt niet gedoogd. Het is namelijk gewoon toegestaan. Gedogen is iets oogluikend toestaan wat eigenlijk verboden is. Dat is hier niet aan de hand.
Het feit dat er een richtlijn is heeft puur te maken met het scheppen van duidelijkheid voor beide partijen. Als een motor volgens de richtlijn tussen de file door gaat en het gaat mis, zal de verzekering in principe in zijn voordeel beslissen. Echter, zoals boven al beweerd werd: de verzekering van de tegenpartij zal in eerste instantie altijd betwisten dat volgens de richtlijn gereden werd. Vandaar dat getuigen bij dit soort ongelukken veel waard zijn.

Bij een stoplicht weet ik het trouwens niet zeker. Ik vermoed dat dezelfde regels gelden, maar hoe om te gaan met een enkelbaans file voor een stoplicht is een interessante vraag voor de wetsdienaren die hier op het forum rondhuppelen.
_O- :')


psst ... na de eerste 10 posts moet je dit topic niet al te serieus meer nemen ;)
 
Het laatste stuk voor het stoplicht staat een doorgetrokken streep, dus daar mag je niet inhalen.
Normaal mag je bij een doorgetrokken streep ook niet inhalen, dus bij stoplicht ook niet.
 
Het laatste stuk voor het stoplicht staat een doorgetrokken streep, dus daar mag je niet inhalen.
Normaal mag je bij een doorgetrokken streep ook niet inhalen, dus bij stoplicht ook niet.

Dat is niet helemaal waar. Een doorgetrokken streep mag je niet overschrijden, het is niet hetzelfde als een inhaalverbod. In veel gevallen zul je inderdaad niet vooraan kunnen komen zonder over zo'n streep heen te gaan. Maar als dat wel kan, dan overtreed je niet direct een verkeersregel (mogelijk wel artikel 5, maar dat hangt van de situatie af).
 
Het laatste stuk voor het stoplicht staat een doorgetrokken streep, dus daar mag je niet inhalen.
Normaal mag je bij een doorgetrokken streep ook niet inhalen, dus bij stoplicht ook niet.

Totaal niet juist..... een doorgetrokken streep is niet gelijk een inhaalverbod, daar hebben ze borden voor uitgevonden....

verkeer_inhaalverbod.gif


Doorgetrokken streep volgens artikel 76 RVV:
artikel 76

Een doorgetrokken streep heeft de volgende betekenis:

a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechter zijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;

b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in een richting: bestuurders mogen de streep niet overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht,

c. indien de streep zich bevindt tussen naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: de bestuurders mogen de doorgetrokken streep overschrijden.
Dus met je motor langs de auto's rijden zonder deze streep te overschrijden om zo vooraan bij een stoplicht te gaan staan is volledig juist :]
 
Als iemand een zijdelinkse verplaatsing maakt (ook wel van rijbaan wisselen of bijzondere manouvre genoemt), mag je niemand anders aanrijden of in de weg zitten. Ongeacht of die ander zich wel aan de regeltjes houdt.

Geldt op de snelweg en alle andere wegen, inclusief voor een VRI.

Daarom is het ook de bedoeling dat men kijkt en richting aangeeft en zo.

Uiteraard een voorbehoud voor extremen, zoals met 100 door een file rijden die 30 rijdt.


Je zelf onderuit remmen is niet goed. Juridisch gezien kun je beter tegen die auto aan rijden, want dan is eea makkelijker aan te tonen. Toch kun je de automobilist aansprakelijk stellen voor de reddingsactie die je hebt moeten ondernemen.

Succes is niet verzekerd, maar het is al vaker gebeurt dat de motormens de schade door de autopersoon vergoed heeft gekregen.
 
Mijn mening, én het beleid van MF is dat we barsten van de korte topics die de overzichtelijkheid niet ten goede komen. Veel users zijn te lui dat ze even zoeken weten niet hoe de zoekfunctie werkt en stellen liever meteen een vraag.

Jij hebt thuis toch ook geen 20 zoutvaatjes?

En spreek me niet tegen want dan komt er een slotje op.


ja maar , ja maar , ja maar........ la maar ;)

:+
 
Mijn mening, én het beleid van MF is dat we barsten van de korte topics die de overzichtelijkheid niet ten goede komen. Veel users zijn te lui dat ze even zoeken weten niet hoe de zoekfunctie werkt en stellen liever meteen een vraag.

Jij hebt thuis toch ook geen 20 zoutvaatjes?

En spreek me niet tegen want dan komt er een slotje op.

Bij deze.. spreek ik je tegen :9
 
Mijn mening, én het beleid van MF is dat we barsten van de korte topics die de overzichtelijkheid niet ten goede komen. Veel users zijn te lui dat ze even zoeken weten niet hoe de zoekfunctie werkt en stellen liever meteen een vraag.

Jij hebt thuis toch ook geen 20 zoutvaatjes?

En spreek me niet tegen want dan komt er een slotje op.




Dict(Moder)ators aan de macht
 
In principe bij een stoplicht naar voren rijden ook toegestaan. Mits je maar geen doorgetrokken strepen overschrijdt, of op wegdelen rijdt waar je niet mag komen (puntstukken, verdrijvingsstrepen, etc.), je de voorgeschreven rijrichting (voorsorteervak) volgt en je voor de stopstreep stilstaat. In de meeste gevallen zul je één van deze zaken wel verkeerd doen en mag het dus officieel niet.

Dus... Op een 2baansweg tussen de auto's voor het stoplicht doorrijden is volgens jou wel toegestaan, maar hoe zit het dan met artikel 5? Valt dit onder filerijden of onder gevaarlijk gedrag?

Het laatste stuk voor het stoplicht staat een doorgetrokken streep, dus daar mag je niet inhalen.
Normaal mag je bij een doorgetrokken streep ook niet inhalen, dus bij stoplicht ook niet.

Dat is niet helemaal waar. Een doorgetrokken streep mag je niet overschrijden, het is niet hetzelfde als een inhaalverbod. In veel gevallen zul je inderdaad niet vooraan kunnen komen zonder over zo'n streep heen te gaan. Maar als dat wel kan, dan overtreed je niet direct een verkeersregel (mogelijk wel artikel 5, maar dat hangt van de situatie af).
 
Dus... Op een 2baansweg tussen de auto's voor het stoplicht doorrijden is volgens jou wel toegestaan, maar hoe zit het dan met artikel 5? Valt dit onder filerijden of onder gevaarlijk gedrag?

Gevaarlijk weggedrag (of anderen hinderen in gevaar brengen) is ter beoordeling van een agent, en in het uiterste geval voor de rechter.

Iemand inhalen op dezelfde rijstrook mag niet, tenzij...

Ik weet even niet of de regeling voor filerijden enkel is toegespitst op een snelweg, of niet.

Iemand?
 
Art 5 krijg je niet voor naar voren rijden bij een stoplicht.... (tenzij je met een stoppie tot stilstand komt ghehehe...)
Volgens mij is er geen een motorrijder die voor het "vooraan gaan staan bij een stoplicht" een boete heeft gehad... en al zeker niet als art 5 (kapstok regel) hooguit een enkele vanwege overschrijding van de doorgetrokken streep.
Politie auto's gaan ook netjes aan de kant als je eraan komt terwijl ze voor het stoplicht staan....
En bij rijlessen leer je dat je gebruik moet maken van de voordelen van een motor t.o.v van koekblikken :)

En filerijden regel geldt altijd, niet alleen snelweg..... (bij 2 banen of meer is deze regel van toepassing)
 
Laatst bewerkt:
A H!

Kijk daar heb ik wat aan. Ik heb onlangs een vrij heftig conflict gehad met eem automobilist die beweerde dat ik voor het stoplicht niet naar voren mocht rijden. Dacht toen dat hij misschien wel gelijk had, maar dat deed er verder niet toe, aangezien hij voor eigen rechter aan het spelen was.

Nu blijkt dat ik helemaal niets verkeerd deed. Zelfs niet de stopstreep overschreden.

Nogmaals, dank ik u allen.
 
Ik zal het even wat duidelijker maken...
Filerijden is toegestaan en voorkruipen bij het verkeerslicht gedoogd :+
 
Iemand inhalen op dezelfde rijstrook mag niet, tenzij...


Inhalen op dezelfde rijstrook mag wel degelijk. Dat is precies datgene waarmee het is toegestaan om tussen de file door te rijden.

Vroeger (voor 1994?, weet niet het precieze jaartal) was het inderdaad verboden om met twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook te rijden. Dat verbod is toendertijd uit de wet gehaald, juist om op die wijze het tussen de file door rijden legala te maken.
 
Ik zal het even wat duidelijker maken...
Filerijden is toegestaan en voorkruipen bij het verkeerslicht gedoogd :+

Dat is gelul. Het heeft beiden dezelfde wettelijke basis (het is toegestaan op dezelfde rijstrook in te halen). En het is beiden toegestaan zolang je geen andere verkeersregels overtreedt.
 
Dat is gelul. Het heeft beiden dezelfde wettelijke basis (het is toegestaan op dezelfde rijstrook in te halen). En het is beiden toegestaan zolang je geen andere verkeersregels overtreedt.


Ja, wat is het nou?

Gedogen, verbieden, toegestaan, maar toch niet :+

Het was al eerder netjes gezegd: gewoon alles weer verbieden, dan is het weer duidelijk.


Martell gaat weer even zoeken naar het artikel waarin staat dat je niet op dezelfde rijstrook een ander voertuig mag inhalen, als ie het kan vinden....

edit: kan het niet meer vinden, zou het dan toch zo zijn dat.....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan