Paar tech vragen RS 125

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.524
36.003
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Joho!

Na lange tijd van stil staan ben ik afgelopen weekend met de RS 125 naar Medebach geweest voor een weekendje. Nu vielen mij een aantal dingen op en ik wil jullie mening er graag even over weten.

Specs:

Aprilia RS 125
Bj. 1999
Km-stand +/- 15.000km
Achterband kaal
Voor zo goed als kaal
Rijder weegt rond de 85kg
De rest vraag maar

1. Vering voor zo slap dat ik hem staand met mijn handen tot de aanslag kan drukken, maar hij lekt geen olie ofzo.

2. Vering achter zo slap dat als ik ga zitten hij erg ver inzakt. Met jiffy uitgeklapt kan ie net rechtstaan als ik erop zit. Terwijl bij mijn Gixxer bv de jiffy niet in de buurt komt van de grond.

3. Erg onregelmatig loop als ik constant gas geef in het gebied tussen de 7000 en 8500 toeren. Als ik volgas geef loopt ie mooi door.

4. Wat voor benzine gooien jullie erin nu er bijna nergens meer 98 te krijgen is ook niet in Duitsland en waar ie dus ook lekker op loopt.

5. Kan 2t olie over de datum gaan? Heb hier nog een aantal bussen staan en zonde om weg te gooien maar als ze niet goed meer smeren na verloop van tijd... Kan op de nieuwere bussen geen productie- of houdbaarheidsdatum vinden.


Dat was hem dus roept u maar! Alvast bedankt!
 
omdat er nog zo weinig respons is zal ik is een poging wagen :)

1. Vering voor zo slap dat ik hem staand met mijn handen tot de aanslag kan drukken, maar hij lekt geen olie ofzo.

2. Vering achter zo slap dat als ik ga zitten hij erg ver inzakt. Met jiffy uitgeklapt kan ie net rechtstaan als ik erop zit. Terwijl bij mijn Gixxer bv de jiffy niet in de buurt komt van de grond.

3. Erg onregelmatig loop als ik constant gas geef in het gebied tussen de 7000 en 8500 toeren. Als ik volgas geef loopt ie mooi door.

4. Wat voor benzine gooien jullie erin nu er bijna nergens meer 98 te krijgen is ook niet in Duitsland en waar ie dus ook lekker op loopt.

5. Kan 2t olie over de datum gaan? Heb hier nog een aantal bussen staan en zonde om weg te gooien maar als ze niet goed meer smeren na verloop van tijd... Kan op de nieuwere bussen geen productie- of houdbaarheidsdatum vinden.

1. nieuwe olie erin?

2. nieuwe veer erin? (weet niet of ie te reviseren is en weet ook niet hoe zacht zo'n ding hoort te zijn)

3. beetje te rijk op de naald? bougiekleur controleren! (1/4, 1/2 en 3/4 gas)

4. lastig idd, is dat shell powermax niet 97 octaan? ander 95 met octaan booster?
en misschien kan 95 ook wel maar ik zou het zelf niet fijn vinden.

5. volgens mij mag dat geen probleem geven, anders stond er wel een datum op? 8-)

daar waar ik gelogen heb word ik vast wel verbeterd ;)

ps; 15 kkm is ook zo'n beetje net wanneer je de zuigertjes dient te vervangen (?)
en als ie lang stil gestaan heeft is je carburateurs eens erg goed schoonmaken misschien ook geen slecht idee (nee, niet de buitenkant ;) )
 
1. Vering voor zo slap dat ik hem staand met mijn handen tot de aanslag kan drukken, maar hij lekt geen olie ofzo.

2. Vering achter zo slap dat als ik ga zitten hij erg ver inzakt. Met jiffy uitgeklapt kan ie net rechtstaan als ik erop zit. Terwijl bij mijn Gixxer bv de jiffy niet in de buurt komt van de grond.

3. Erg onregelmatig loop als ik constant gas geef in het gebied tussen de 7000 en 8500 toeren. Als ik volgas geef loopt ie mooi door.

4. Wat voor benzine gooien jullie erin nu er bijna nergens meer 98 te krijgen is ook niet in Duitsland en waar ie dus ook lekker op loopt.

5. Kan 2t olie over de datum gaan? Heb hier nog een aantal bussen staan en zonde om weg te gooien maar als ze niet goed meer smeren na verloop van tijd... Kan op de nieuwere bussen geen productie- of houdbaarheidsdatum vinden.


Dat was hem dus roept u maar! Alvast bedankt!

1) er zit waarschijnlijk geen olie meer in

1+2) daar zal ook wel niets meer inzitten,wat weeg jij?

3)daar is ie ook niet voor gemaakt, je moet rammen met dat ding *O*

4) bij de betere brommerzaak octane booster kopen.

5) als ze niet 15 jaar bij een brommerzaak in de etalage gestaan hebben kan er weinig mis mee zijn, ik heb nog nooit van bedorven olie gehoord, het spul is bedoeld om te conserveren.

verder moet je mij nix vragen, naar mijn mening moet je het 125 blokje wegdonderen en er een lekker xtz blok inknopen
 
omdat er nog zo weinig respons is zal ik is een poging wagen :)1. nieuwe olie erin?
Maar was is de oude gebeleven?

2. nieuwe veer erin? (weet niet of ie te reviseren is en weet ook niet hoe zacht zo'n ding hoort te zijn)
Geen idee, zal eens kijken.

3. beetje te rijk op de naald? bougiekleur controleren! (1/4, 1/2 en 3/4 gas)
Bougie idd eens nakijken, maar waarom bij volgas en andere rpm wel goed.

4. lastig idd, is dat shell powermax niet 97 octaan? ander 95 met octaan booster?
en misschien kan 95 ook wel maar ik zou het zelf niet fijn vinden.
V-power heb je, zogenaamd 100. Lopt ie ook klote op. 95 kan, maar ook klote. Booster? Wasda?

5. volgens mij mag dat geen probleem geven, anders stond er wel een datum op? 8-)
Dat dacht ik ook, maar ivm slechter lopen dacht miss oude olie.

daar waar ik gelogen heb word ik vast wel verbeterd ;)

ps; 15 kkm is ook zo'n beetje net wanneer je de zuigertjes dient te vervangen (?)
en als ie lang stil gestaan heeft is je carburateurs eens erg goed schoonmaken misschien ook geen slecht idee (nee, niet de buitenkant ;) )

En heb al nieuwe zuiger/cilinder, goed dat je het zegt dat de binnenkant schoongemaakt moet worden :P Maar schoonmaken idd geen slecht idee, maar heen weg liep ie goed.

1) er zit waarschijnlijk geen olie meer in
Wederom, waar is de olie gebleven dan?

1+2) daar zal ook wel niets meer inzitten,wat weeg jij?
85 kg staat in OP, weet niet of ie eerder wel los kwam als ik erop zat?

3)daar is ie ook niet voor gemaakt, je moet rammen met dat ding *O*
Waar, maar met een groep chopperdeploppers moet je wel eens inhouden.

4) bij de betere brommerzaak octane booster kopen.
Wederom, wat is het, kost het, doet het?

5) als ze niet 15 jaar bij een brommerzaak in de etalage gestaan hebben kan er weinig mis mee zijn, ik heb nog nooit van bedorven olie gehoord, het spul is bedoeld om te conserveren.
2takt olie 1e plaats smeren toch? Conserveren minimaal dacht ik.

verder moet je mij nix vragen, naar mijn mening moet je het 125 blokje wegdonderen en er een lekker xtz blok inknopen

Nee, lache joh zo'n 125je :]
 
1. nieuwe olie erin?
Maar was is de oude gebeleven?

2. nieuwe veer erin? (weet niet of ie te reviseren is en weet ook niet hoe zacht zo'n ding hoort te zijn)
Geen idee, zal eens kijken.

3. beetje te rijk op de naald? bougiekleur controleren! (1/4, 1/2 en 3/4 gas)
Bougie idd eens nakijken, maar waarom bij volgas en andere rpm wel goed.

4. lastig idd, is dat shell powermax niet 97 octaan? ander 95 met octaan booster?
en misschien kan 95 ook wel maar ik zou het zelf niet fijn vinden.
V-power heb je, zogenaamd 100. Lopt ie ook klote op. 95 kan, maar ook klote. Booster? Wasda?

5. volgens mij mag dat geen probleem geven, anders stond er wel een datum op?
Dat dacht ik ook, maar ivm slechter lopen dacht miss oude olie.

daar waar ik gelogen heb word ik vast wel verbeterd

ps; 15 kkm is ook zo'n beetje net wanneer je de zuigertjes dient te vervangen (?)
en als ie lang stil gestaan heeft is je carburateurs eens erg goed schoonmaken misschien ook geen slecht idee (nee, niet de buitenkant )

En heb al nieuwe zuiger/cilinder, goed dat je het zegt dat de binnenkant schoongemaakt moet worden Maar schoonmaken idd geen slecht idee, maar heen weg liep ie goed.

1.1 kweenie, alles hoeft niet weg te zijn, beetje is genoeg :)
aftappen en nieuwe erin en je weet dat het goed is lijkt me.

1.2 strak plan ;)

1.3 zie dit plaatje:

carb.gif


1.4 loopt ie er ook klote op als je brommer niet klote loopt?
octaan booster is octaan booster, zo kan je 95 op 98 brengen aldus
(zelf ook nog nooit gebruikt, is hier nog wel 98 gelukkig :) )

1.5 olie kan je wel van je lijstje strepen dus.

en als ie eerst wel goed liep...des te waarschijnlijker dat er ergens vuil in je carb zit...ten minste, dat zou het eerste zijn waar ik naar keek denk.

suc6!
 
1.1 kweenie, alles hoeft niet weg te zijn, beetje is genoeg :)
aftappen en nieuwe erin en je weet dat het goed is lijkt me.
Check, kan nooit kwaad iig.

1.2 strak plan ;)
Klusje voor de vakman...

1.3 zie dit plaatje:

(Afbeelding)
Weet eigenlijk niet of ie bij elke versnelling rond dezelfde rpm klote loopt

1.4 loopt ie er ook klote op als je brommer niet klote loopt?
octaan booster is octaan booster, zo kan je 95 op 98 brengen aldus
(zelf ook nog nooit gebruikt, is hier nog wel 98 gelukkig :) )
Normaal doet ie alleen behoorlijk "2takten", booster gaan we eens naar kijken. Stomme NL-ers, beetje 98 weg doen B|

1.5 olie kan je wel van je lijstje strepen dus.
Beter vragen en verkeerd hebben niet dan? :P

en als ie eerst wel goed liep...des te waarschijnlijker dat er ergens vuil in je carb zit...ten minste, dat zou het eerste zijn waar ik naar keek denk.

suc6!

Lijkt me idd goed mogelijk dat het de carbs zijn.
 
Ik zou benzine met "toevoegingen" NOOIT in een tweetakt stoppen want kunnen de smering aantasten, óók/zelfs als die smering "vers" bijgemengd wordt uit een gescheiden tankje.

Onstabiele gang op een vrij smal "midden"toerengebied duidt bij tweetakt tamelijk vaak op wat ruimte in het aandrijfwerk; ik weet niet precies de benamingen meer, maar ik bedoel alle deeltjes die tussen zuiger en vliegwiel zitten, lagertjes, stang excentriek, pistonpennetje. Ook: krukas-lagers en een héél klein beetje slijtage kan dit al bewerken.
Iets minder ernstig zou zijn: "alleen maar" een beginnende schade aan de kritische keerring op de krukas (maar die zou in zo'n vroeg stadium merkbaar manipuleerbaar moeten zijn door zeer rustig warmrijden (wel GENOEG toeren) en daarna fors lang "blazen", als er tenminste niet een "hapje" uit is door zoiets onwaarschijnlijks als een gepasseerde metaalsplinter, zandkorrel ofzo).
Evengoed een pestwerkje om die keerring te vervangen, het blok moet open dus heb je meteen minstens nieuwe pakkingen nodig.
 
bij dat plaathje gaat het niet om het toerental maar om de gas stand, zo zou je dus uit kunnen zoeken welk deel van de carb (als) verantwoordelijk is.

heeft ie het op een vast toerental dan is er weer iets anders aan de hand wsk, zie dat willem al een duit in het zakje heeft gedaan ;)

maar met 15 kkm je lagers al aan stront?
alles kan natuurlijk...maar zou niet meteen van het ergste uitgaan. :]
 
1. Vering voor zo slap dat ik hem staand met mijn handen tot de aanslag kan drukken, maar hij lekt geen olie ofzo. strakker zetten, houd er wel rekening me e dat een rs 125 hiervoor niet bedoelt is. is voor lichte mannnetjes. Ik heb bij die van mij nooit last gehad met de vering, lag als een huis is de bochten.

2. Vering achter zo slap dat als ik ga zitten hij erg ver inzakt. Met jiffy uitgeklapt kan ie net rechtstaan als ik erop zit. Terwijl bij mijn Gixxer bv de jiffy niet in de buurt komt van de grond.
ook stakker zetten, is eveneens niet ingesteld op jouw gewicht
3. Erg onregelmatig loop als ik constant gas geef in het gebied tussen de 7000 en 8500 toeren. Als ik volgas geef loopt ie mooi door.
had ik ook last van, is gewoon een apart rs (en misschien tweetakt) kwaaltje, constant gas geven slaat de bougie langzaam vet en begint dus te donderen. deed die van mij ook al redelijk snel, is lastig maat mee te leven. ik heb er zelfs voor naar de dealer gebracht (officieel appie dealer) en die kon er ook niks aan beleven.

4. Wat voor benzine gooien jullie erin nu er bijna nergens meer 98 te krijgen is ook niet in Duitsland en waar ie dus ook lekker op loopt. ja toen ik hem had was er nog genoeg 98, 95 is niet optimaal maar het is niet anders. Misschien kan je daarvoor iets met je onsteking of carb settings doen, neem contact op met appie dealer, want de meeste appie's lopen op 98. dus misschien hebben ze hierinmiddels al een oplossing voor.

5. Kan 2t olie over de datum gaan? Heb hier nog een aantal bussen staan en zonde om weg te gooien maar als ze niet goed meer smeren na verloop van tijd... Kan op de nieuwere bussen geen productie- of houdbaarheidsdatum vinden.
nee, binnen 3 jaar nog goed te gebruiken, wel even schudden voor gebruik

Dat was hem dus roept u maar! Alvast bedankt!
 
Ik zou benzine met "toevoegingen" NOOIT in een tweetakt stoppen want kunnen de smering aantasten, óók/zelfs als die smering "vers" bijgemengd wordt uit een gescheiden tankje.
Zal er eens opletten iig.

Onstabiele gang op een vrij smal "midden"toerengebied duidt bij tweetakt tamelijk vaak op wat ruimte in het aandrijfwerk; ik weet niet precies de benamingen meer, maar ik bedoel alle deeltjes die tussen zuiger en vliegwiel zitten, lagertjes, stang excentriek, pistonpennetje. Ook: krukas-lagers en een héél klein beetje slijtage kan dit al bewerken.
Iets minder ernstig zou zijn: "alleen maar" een beginnende schade aan de kritische keerring op de krukas (maar die zou in zo'n vroeg stadium merkbaar manipuleerbaar moeten zijn door zeer rustig warmrijden (wel GENOEG toeren) en daarna fors lang "blazen", als er tenminste niet een "hapje" uit is door zoiets onwaarschijnlijks als een gepasseerde metaalsplinter, zandkorrel ofzo).
Evengoed een pestwerkje om die keerring te vervangen, het blok moet open dus heb je meteen minstens nieuwe pakkingen nodig.

Dit denk ik niet. Omdat na een langere tijd stilstaan ik een langere rit gemaakt heb en hij pas op de 2e dag slecht begon te lopen, ik hou het nog op vuil in de carb.

bij dat plaathje gaat het niet om het toerental maar om de gas stand, zo zou je dus uit kunnen zoeken welk deel van de carb (als) verantwoordelijk is.

heeft ie het op een vast toerental dan is er weer iets anders aan de hand wsk, zie dat willem al een duit in het zakje heeft gedaan ;)

maar met 15 kkm je lagers al aan stront?
alles kan natuurlijk...maar zou niet meteen van het ergste uitgaan. :]

Lagers verwacht ik idd niet, zal eens letten op gasstand.

Eh, heeft dat ding soms zoiets als een "exup"/ power valve .... ? Bij welk toerental behoort die "om" te gaan?
Zelf nooit gezien, maar veel over gelezen hier op Forum.

Powervalve zit rond die toerentallen dus daar zat ik ook al aan te denken.


1. Voor kan je niets aan stellen geloof ik.

2. Heb er nog niet naar gekeken, maar ik geloof niet dat ik in 9 maand tijd 20kg ben aangekomen...

3. Had er tot voor deze rit nergens last van. Tenminste, niet zo erg dat hij bijna wou afslaan.

4. Ze lopen in principe allemaal op 98. En die V-power en Optimate troep loopt ie ook niet lekker op.

5. Mkay, komt wel goed dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan