Paar vraagjes over de voorvering

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
290
Amsterdam
Ik ben in het bezit van een BMW F800S, rijdt lekker, alleen het enige wat mij opbreekt is de wegligging/vering, en dan met name de voorkant die erg slap is.

Nou heb ik even rond lopen kijken op het almachtige internet, maar er zijn weinig (naar mijn idee goede) oplossingen beschikbaar. De grote merken als Ohlins, WP, Marzocchi e.d. hebben allemaal alleen een setje veren voor de voorkant in de aanbieding, en daarnaast natuurlijk een betere achtershock, die er zowieso komt. Het enige merk die ik kon vinden die een wat ingrijpendere oplossing bied, is het voor mijn onbekende (amerikaanse?) merk traxxion, zij hebben een cartridgekit in de aanbieding.

Is het zo dat een setje cartridges (al dan niet instelbaar) altijd de voorkeur verdient boven enkel een setje veren? Ik was zelf meer van plan om hem een keer bij een verenspecialist goed af te laten stellen, en er dan niet meer aan te komen (behalve het periodieke onderhoud dan). :)

Weet iemand toevallig nog een (redelijk) bekend merk die wel wat beters maakt?

Bij voorbaat dank. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in het bezit van een BMW F800S, rijdt lekker, alleen het enige wat mij opbreekt is de wegligging/vering, en dan met name de voorkant die erg slap is.

Nou heb ik even rond lopen kijken op het almachtige internet, maar er zijn weinig (naar mijn idee goede) oplossingen beschikbaar. De grote merken als Ohlins, WP, Marzocchi e.d. hebben allemaal alleen een setje veren voor de voorkant in de aanbieding, en daarnaast natuurlijk een betere achtershock, die er zowieso komt. Het enige merk die ik kon vinden die een wat ingrijpendere oplossing bied, is het voor mijn onbekende (amerikaanse?) merk traxxion, zij hebben een cartridgekit in de aanbieding.

Is het zo dat een setje cartridges (al dan niet instelbaar) altijd de voorkeur verdient boven enkel een setje veren? Ik was zelf meer van plan om hem een keer bij een verenspecialist goed af te laten stellen, en er dan niet meer aan te komen (behalve het periodieke onderhoud dan). :)

Weet iemand toevallig nog een (redelijk) bekend merk die wel wat beters maakt?

Bij voorbaat dank. :)


de juiste waarde veer zul je in eerste instantie meer aan hebben dan een complete cartridge. Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar ik zou eens beginnen met het meten en als het dus nodig is aanpassen van je veerwaarde/voorspanning

het kan natuurlijk ook een demping (of combi van) probleem zijn. Zakt ie gewoon te ver in of deint ie bijvoorbeeld veel?
 
Laatst bewerkt:
de juiste waarde veer zul je in eerste instantie meer aan hebben dan een complete cartridge. Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar ik zou eens beginnen met het meten en als het dus nodig is aanpassen van je veerwaarde/voorspanning

het kan natuurlijk ook een demping (of combi van) probleem zijn. Zakt ie gewoon te ver in of deint ie bijvoorbeeld veel?


Ik denk dat het beide is, bij lichtjes aanremmen voor een stoplicht met gebruik van de voorrem duikt ie al als een duikboot, en (middel)lange bochten (op/afrit snelweg, klaverblad) blijft de voorkant "zoeken". Ik heb er echter de pleuris op in dat niemand een cartridgekitje aanbied. B|
 
Ik denk dat het beide is, bij lichtjes aanremmen voor een stoplicht met gebruik van de voorrem duikt ie al als een duikboot, en (middel)lange bochten (op/afrit snelweg, klaverblad) blijft de voorkant "zoeken". Ik heb er echter de pleuris op in dat niemand een cartridgekitje aanbied. B|


cartridges zijn er vaak alleen maar oor de supersports. Het grootste voordeel wat een gesloten aftermarket cartridge biedt, is metname de snelheid waarmee je bijvoorbeeld je veer kan wisselen en ander onderhoud.
 
Hyperpro lijkt mij het juiste bedrijf voor jou.
Ze maken zowel progressieve veren als demperonderdelen, bouwen in en geven afsteladvies.
Je kunt zelf bepalen hoe ver je wilt gaan en hoe veel geld je uit geeft. :)

Ik heb trouwens wel eens proef gezeten op een F800S, en ik vond de voorkant ook veel te zacht, zowel qua vering als demping.
 
Hyperpro lijkt mij het juiste bedrijf voor jou.
Ze maken zowel progressieve veren als demperonderdelen, bouwen in en geven afsteladvies.
Je kunt zelf bepalen hoe ver je wilt gaan en hoe veel geld je uit geeft. :)

Ik heb trouwens wel eens proef gezeten op een F800S, en ik vond de voorkant ook veel te zacht, zowel qua vering als demping.


Ik persoonlijk zal kiezen voor liniare veren met zo kort mogelijke spacers.
Dan kan je tenminste de demping beetje behoorlijk afstellen.
 
Ik had dit probleem ook maar dan met mijn Suzuki.
Na een aantal zaken bekeken te hebben ben ik uitgekomen bij Hyperpro. Ik ben daar eens een keer binnengelopen en heb gevraagd hoe en wat.
Heb toen daar voor en achter veren laten vervangen en het is een wereld van verschil.
Succes
 
Ik vraag me dus óók af hoe je bij progressie vering de demping moet aanpassen. Bij een lineaire heb je over het hele gebied eenzelfde werking. Bij de progressieve veranderd dit bij "elke cm" . Als de vering wordt afgesteld voor het middengebied, heb je bij weinig veeruitslag te veel demping en bij een grote veeruitlag te weinig. Hoe je dat aan de demper moet vertellen is mij (nog) een raadsel.
Just my €0.02
 
Ik weet wat er op tegen is, maar de montage van een Hyperpro veer op de schokdemper van mijn Tiger1050 transformeerde deze motor van een gebakje in een sportieve fiets met bijna grenzeloze grondspeling, ook met 2 personen en vakantiebagage.



Dat is ook zo dat die veren een grote verbetering is, en zeker op een Tiger.
Ik ga er ook niet vanuit dat progressieve veren een verslechtering is, maar mijn voorkeur gaat uit naar liniaire veren, die geven doorgaans net meer gevoel.
 
Dat is ook zo dat die veren een grote verbetering is, en zeker op een Tiger.
Ik ga er ook niet vanuit dat progressieve veren een verslechtering is, maar mijn voorkeur gaat uit naar liniaire veren, die geven doorgaans net meer gevoel.


Dat ben ik wel met je eens, alleen is het grootste deel van de motor rijders , waaronder ik zelf ook val, bezig met veilig rijden en proberen er op te blijven te zitten.
Ik bedoel dus eigenlijk dat ik , bij mijn gsr, de motor "moeilijker" vond rijden met de gewone veren als met de hyperpro veren. Misschien dat het gevoel met de lineaire veren beter was maar ik voel me met deze veren wel veiliger omdat ik beter voel tot hoever ik kan gaan. Laatst heeft een collega gsr rijder op die van mij gereden en die vind de originele vering van zichzelf fijner en gevoeliger rijden als die van mij. Moet er ook bijzeggen dat hij wel veel meer ervaring heeft als ik.
 
Dat ben ik wel met je eens, alleen is het grootste deel van de motor rijders , waaronder ik zelf ook val, bezig met veilig rijden en proberen er op te blijven te zitten.
Ik bedoel dus eigenlijk dat ik , bij mijn gsr, de motor "moeilijker" vond rijden met de gewone veren als met de hyperpro veren. Misschien dat het gevoel met de lineaire veren beter was maar ik voel me met deze veren wel veiliger omdat ik beter voel tot hoever ik kan gaan. Laatst heeft een collega gsr rijder op die van mij gereden en die vind de originele vering van zichzelf fijner en gevoeliger rijden als die van mij. Moet er ook bijzeggen dat hij wel veel meer ervaring heeft als ik.


Je moet ook niet het orgineel vergelijken met hyperpro, wp, wilbers ohlins e.d.
De liniare veren van hun mits de goede rijden anders dan de progressieve van die zelfde merken, doorgaans geven ze meer comfort dan de liniare veren.
 
Is het standaard geen cartridge voorvork?

Lineaire veren, want de demping is ook lineair en de demping moet de veer dempen. Ga je dan een progressieve veer plaatsen, zul je de demping ook progressief moeten maken.
 
Is het standaard geen cartridge voorvork?

Lineaire veren, want de demping is ook lineair en de demping moet de veer dempen. Ga je dan een progressieve veer plaatsen, zul je de demping ook progressief moeten maken.
Een voorvork veert altijd progressief, ook met een lineaire veer.
Vergeet niet wat de luchtkamer doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan