Paar vraagjes over de voorvering

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.390
290
Amsterdam
Ik ben in het bezit van een BMW F800S, rijdt lekker, alleen het enige wat mij opbreekt is de wegligging/vering, en dan met name de voorkant die erg slap is.

Nou heb ik even rond lopen kijken op het almachtige internet, maar er zijn weinig (naar mijn idee goede) oplossingen beschikbaar. De grote merken als Ohlins, WP, Marzocchi e.d. hebben allemaal alleen een setje veren voor de voorkant in de aanbieding, en daarnaast natuurlijk een betere achtershock, die er zowieso komt. Het enige merk die ik kon vinden die een wat ingrijpendere oplossing bied, is het voor mijn onbekende (amerikaanse?) merk traxxion, zij hebben een cartridgekit in de aanbieding.

Is het zo dat een setje cartridges (al dan niet instelbaar) altijd de voorkeur verdient boven enkel een setje veren? Ik was zelf meer van plan om hem een keer bij een verenspecialist goed af te laten stellen, en er dan niet meer aan te komen (behalve het periodieke onderhoud dan). :)

Weet iemand toevallig nog een (redelijk) bekend merk die wel wat beters maakt?

Bij voorbaat dank. :)
 
Laatst bewerkt:
en met die luchtkamer kan je spelen, met een progressieve veer niet.
Valt mij trouwens wel op dat veringtechniek heel veel politieke trekjes hebben.
Progressief
White Power O-)
Wilb)d'ers
Maar met een progressieve veer en de luchtkamer ook.
WB had ooit Safe de vorkpoten laten vullen.
Deden ze er net zoveel olie bij als voor een lineaire veer.
Zo komen de progressieve veren dus aan een slechte naam. ;(
 
de meeste mensen die naar hyperpro gaan hebben een versleten achterdemper. daar wordt dan een progressieve veer ingezet. echter de demping blijft slecht. betaal je 385 euro voor 3 veren voor en achter, maar heb je in feite nog niets. zijn er betere alternatieven......
 
Het is een F800S, geen GS. De S heeft een normale vork, en de GS een USD met een grotere slag voor offroadgebruik.
Cartridge of niet heeft niks met normaal of USD vork te maken. Er zijn maar 2 soorten dempers: cartridge en damper rod.

Het verschil is dat een damper rod demper feitelijk een buis is met gaten waar de olie doorheen geperst wordt, en dat een cartridge demper een buis is met 2 zuigers met een shim stack die de dempings karakteristiek bepaald. De eerste is de botte bijl methode, de laatste de goede manier.

De F800S(T) heeft idd een damper rod configuratie, en dat is niet bepaald optimaal. Je kunt hier op 2 manieren iets aan doen:
1) cartridge monteren zoals Traxxion heeft (pak um beet $1000)
2) een emulator zoals verkrijgbaar van Racetech (www.racetech.com (Gold Valve emulator), pak um beet $170)

Racetech heeft trouwens ook een cartridge kit in ontwikkeling voor de F800.

Daarnaast zijn zoals je al gemerkt hebt de meeste standaard veren te slap. Dit komt voornamelijk omdat motoren/veren gedimensioneerd worden op een gemiddeld persoon van 1.85m en 75kg. De meeste Europeanen zijn groter en zwaarder dan die fictieve gemiddelde persoon. Dit is op te lossen door een correcte veer te monteren. Persoonlijk ben ik erg te spreken over HyperPro, omdat deze een minder groot compromis zijn tussen goede handelbaarheid en comfort, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Een generieke lineaire veer als Ohlins zou ik niet nemen, want die is slechts gebaseerd op een ander fictief gemiddeld persoon, en dat is dus niet per definitie beter als standaard. Ik zou dan gaan voor Racetech veren, die voor jou persoonlijk worden afgestemd (zowel rijstijl als gewicht). Je hebt dan altijd een beter resultaat, en de prijs is vergelijkbaar.

HTH
 
de meeste mensen die naar hyperpro gaan hebben een versleten achterdemper. daar wordt dan een progressieve veer ingezet. echter de demping blijft slecht. betaal je 385 euro voor 3 veren voor en achter, maar heb je in feite nog niets. zijn er betere alternatieven......
Dus met andere woorden, het is de schuld van HyperPro als mensen te belazerd zijn om een kapot onderdeel te vervangen? :?

HyperPro heeft prima spul, zowel de veren als de schokbrekers maar mensen moeten wel bereid zijn om het geld uit te geven voor de juiste oplossing van hun probleem. Als ze dat niet willen, en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is dat niet de schuld van de fabrikant.
 
Willen wij wel echt progressieve veren?????
Ik had het over de luchtkamer, die maakt de vering sowieso progressiever omdat de luchtkamer ook als veer werkt. Maar allebei hebben ze een andere karakteristiek. Dus ècht lineair zal je vering nooit zijn.
Verder zal het ook persoonlijk zijn of iemand een lineaire of progressieve veer wil. En per motor mogelijk ook verschillend.
 
Ik had het over de luchtkamer, die maakt de vering sowieso progressiever omdat de luchtkamer ook als veer werkt. Maar allebei hebben ze een andere karakteristiek. Dus ècht lineair zal je vering nooit zijn.
Verder zal het ook persoonlijk zijn of iemand een lineaire of progressieve veer wil. En per motor mogelijk ook verschillend.

Een voorvork veert altijd progressief, ook met een lineaire veer.
Vergeet niet wat de luchtkamer doet.
Ahum.... volgende keer zal ik pagina 2 ook eens helemaal aflezen :$
 
Even ter volledigheid, inmiddels de brommer helemaal onder handen gehad, en onder andere een Wilbers 641 achtershock, een Wilbers verensetje en een setje voorvork valves van YSS gemonteerd. Motor stuurde tijdens de proefrit al merkbaar een stuk beter en duikt veel minder bij remmen, en behoudt zijn bochtenlijn nu wel gewoon onder normale omstandigheden. De uitgebreide test volgt in het motorseizoen, aangezien ik nu niet rij :)





 
Kan iemand mij vertellen wat Progressieve vering inhoudt??
Wat is het verschil tussen liniare en progressieve vering??

Een lineaire veer is een veer die overal gelijk is qua windingen/dikte. Hij gedraagt zich in principe dan ook "lineair" ofwel het veerkarakter verandert niet, hoe ver je hem ook indrukt. Heel grof gezegd: een kilo extra druk zorgt altijd voor een x-aantal millimeters verder indrukken van de veer. Voordeel is dat je de vering/veerkarakter heel exact kunt instellen. Daarom worden lineaire veren vooral in de racerij gebruikt.
Nadeel is dat de veer feitelijk maar geschikt is voor een bepaald gewicht dat er op rust. Stel dat de veer geschikt is voor een berijder van 60 kilo en er gaat iemand van 100 kilo op rijden. Dan veert de fiets verder in dan de bedoeling is, waardoor er van alles verandert onderweg (balhoofdhoek bv).
Een progressieve veer ( de windingen "verlopen" qua dikte en afstand) verandert van veerkarakter naarmate je hem verder indrukt, hij wordt meestal stugger naarmate je hem verder indrukt.
Veel fabrikanten gebruiken al progressieve veren, omdat ze een beetje een "one size fits all" karakter hebben. Dat wil zeggen dat de veer minder gevoelig is voor verschillende gewichten van berijders, naarmate er meer gewicht op komt wordt de veer immers stugger. Nadeel is dat de vering minder goed af te stellen is en wisselender kan reageren.

Overigens zijn er al jarenlange verhitte discussies tussen de voor- en tegenstanders van progressieve veren. Is weer zo'n discussie waar je nooit helemaal uitkomt.

Wat ook meespeelt is dat de fabrikanten van Japanse fietsen de vering vaak afstellen op lichtere berijders. Dan kan een wat beter op het gewicht berekende veer al wonderen doen, of die nu progressief is of niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik was vorige maand vier dagen op een circuittraining in Zuid Spanje.
Barry Veneman vertelde dat progressieve vering op het circuit not done is.
En mijn ZX10R werd door Wim Ter Braken (Kawadealer en rijden in het ONK met ondermeer Ronald) afgedaan als bruikbaar materiaal ot of the box, maar 'ontworpen voor twee personen', dus de vering moest alleen maar lichter. :)
 
Een lineaire veer is een veer die overal gelijk is qua windingen/dikte. Hij gedraagt zich in principe dan ook "lineair" ofwel het veerkarakter verandert niet, hoe ver je hem ook indrukt. Heel grof gezegd: een kilo extra druk zorgt altijd voor een x-aantal millimeters verder indrukken van de veer. Voordeel is dat je de vering/veerkarakter heel exact kunt instellen. Daarom worden lineaire veren vooral in de racerij gebruikt.
Nadeel is dat de veer feitelijk maar geschikt is voor een bepaald gewicht dat er op rust. Stel dat de veer geschikt is voor een berijder van 60 kilo en er gaat iemand van 100 kilo op rijden. Dan veert de fiets verder in dan de bedoeling is, waardoor er van alles verandert onderweg (balhoofdhoek bv).
Een progressieve veer ( de windingen "verlopen" qua dikte en afstand) verandert van veerkarakter naarmate je hem verder indrukt, hij wordt meestal stugger naarmate je hem verder indrukt.
Veel fabrikanten gebruiken al progressieve veren, omdat ze een beetje een "one size fits all" karakter hebben. Dat wil zeggen dat de veer minder gevoelig is voor verschillende gewichten van berijders, naarmate er meer gewicht op komt wordt de veer immers stugger. Nadeel is dat de vering minder goed af te stellen is en wisselender kan reageren.

Overigens zijn er al jarenlange verhitte discussies tussen de voor- en tegenstanders van progressieve veren. Is weer zo'n discussie waar je nooit helemaal uitkomt.

Wat ook meespeelt is dat de fabrikanten van Japanse fietsen de vering vaak afstellen op lichtere berijders. Dan kan een wat beter op het gewicht berekende veer al wonderen doen, of die nu progressief is of niet.
Een rijder van 100 kg op een fiets zetten die afgesteld is voor iemand van 60 kg is nooit ideaal, progressief of niet. Als je niets aan de afstelling veranderd betekent dat altijd dat je veel te veel negatieve veerweg hebt, en veel minder positieve veerweg over houdt.

Voor zover ik weet zijn de meeste fabrieks-af veren die progressief genoemd worden niet "echt" progressief, maar tweetraps lineair. Dus een slappe lineaire veer en een iets minder slappe lineaire veer aan elkaar vast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan