paar vraagjes over Suzuki Gs500e

jaime1

MF veteraan
3 jun 2009
1.027
0
Hallo.
sins een paar weken in het bezit van een suzuki gs500e challenge uit '89.
nu heb ik een paar vragen of dit hoord ect.
motor heeft 33000 miles gelopen

als je de motorstart/rijd hoor je een soort van nokkenasketting? is dit normaal?

als je optrekt houd hij even in bij de 5500 toeren tot de 6500 toeren(bij warme motor)

als ik dan nog schakel bij de 5000 toeren en de snelweg op wil wil hij niet harder dan 120/130km/h is dit normaal bij een 25KW?

en dan een probleem:
als de motor goed warm is dan loopt hij stationair 3000 toeren, als ik de motor koud start moet ik een klein beetje choke er bij doen en dan een halfe minute later er weer af anders gaat hij in toeren op hoog.
als de motor koud is is hij zonder choke wel goed met de toeren +- 1500
waar kan dit aan liggen?

en weet iemand waar ik voor weinig een werkplaathandboek kan krijgen voor mijn motor?

alvast bedankt!
Jaime
 
Probeer eens om later op te schakelen op de snelweg, mogelijk wil hij dan wel harder. Dus pas bij de hoogste toeren ergens.

Dat stationair kun je als het goed is met een knopje terugdraaien. Hij moet warm gewoon ongeveer 1500 lopen, de choke is ervoor zodat hij dat koud ook haalt ;)

Dat gerammel als hij koud is kan liggen aan dat de NAKS op oliedruk werkt, heeft mijn CBR iig. Ik weet niet of dit voor een GS ook zo is.
 
Ik heb mijn gs500f warm op zo'n 1400 toeren per minuut staan, en koud starten moet ik choken, anders dan slaat hij weer af na een paar seconden.

Dus ik vermoed dat het qua toerental slechts een kwestie is van lager stationair afstellen.
Dat is heel simpel. Even warm rijden, daarna choke volledig terug, en met het stelwiel dat onder de carburateur uit komt afstellen tot ca. 1500 toeren.
Als ik mijn choke er volledig opzet met een koude motor gaat hij ongeveer tot 3,5 a 4 duizend toeren..

Wat dat inhouden bij het optrekken betreft weet ik niet...

succes,
 
de reden dat ik de vraag stel is omdat de motorzaak waar ik naar toe ga zij dat het de kleppen konden zijn die te strak stonden en dat hij daardoor te hoog stationair liep.

Ik dacht toen hij dit zij dat er dan mischien een verband zou liggen tussen te strakke kleppen en de dip bij de 5500 toeren?

al vast bedankt!
 
Hallo.
sins een paar weken in het bezit van een suzuki gs500e challenge uit '89.
nu heb ik een paar vragen of dit hoord ect.
motor heeft 33000 miles gelopen

als je de motorstart/rijd hoor je een soort van nokkenasketting? is dit normaal?

als je optrekt houd hij even in bij de 5500 toeren tot de 6500 toeren(bij warme motor)

als ik dan nog schakel bij de 5000 toeren en de snelweg op wil wil hij niet harder dan 120/130km/h is dit normaal bij een 25KW?

en dan een probleem:
als de motor goed warm is dan loopt hij stationair 3000 toeren, als ik de motor koud start moet ik een klein beetje choke er bij doen en dan een halfe minute later er weer af anders gaat hij in toeren op hoog.
als de motor koud is is hij zonder choke wel goed met de toeren +- 1500
waar kan dit aan liggen?

en weet iemand waar ik voor weinig een werkplaathandboek kan krijgen voor mijn motor?

alvast bedankt!
Jaime

Het tikken bij koude motor is normaal. Tot het bouwjaar '97 (dacht ik), is er te weinig ruimte tussen kleppen en kleppendeksel. Wanneer de motor warm is hoor je dat niet meer.

Dat de motor even inhoudt, kan aan een aantal dingen liggen.
-Is de de motor nog koud? Dan moet je hem eerst op bedrijfstemperatuur laten komen voordat je het gas erop zet.
-Kan ook komen door een verkeerde afstelling bij een open uitlaat (als er die 1 op zit)

De stationairtoeren kun jezelf regelen met regelaar onder je carburateurs. Linksom draaien verlaag je de toeren, rechtsom gaan ze omhoog. Dit moet je afstellen wanneer je motor warm is.
 
Ik zal ook maar een duit in het zakje doen!
Ik rij zelf op een Suzuki GS500e Slingshot (25kw) en mijn ervaringen zijn:

- Geen last van 'getik' van de nokkenasketting bij het starten, wel heel soms als ik in ze neutraal sta.
- De motor houd bij mij in rond de 6,500 / 7,000 toeren geloof ik.
- Als je niet harden kan dan 120/130km per uur dan is er iets goed mis in mijn ogen, aangezien mijn 25kw een kilometer of 167 kan halen. 130 is dan ook geen probleem.
- Stationair loopt de motor precies 1,500 toeren als deze warm is, bij een koude motor moet ik altijd wel even choken anders doet die het niet, na een poosje moet de choke uit omdat de toeren dan omhoog schieten!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en ik zou zeker even die max 120/130km onder de loep nemen!
 
vandaag eens begonnen met sleutelen.
het eerste wat ik tegen kwam wat niet klopt is dat het luchtfilterhuis er niet op zat maar er losjes tegenaan!
de cabruteurs er af gehaald en daar zit een klein beetje vuil in.
iets wat me daarbij opviel was:
dat bij de luchtinlaat er een zwarte schuif in zit die een klein beetje omhoog als ik hem omhoog duw, maar niet eens voor de helft.
is dit de 25kw begrenzing? of is er iets mis?

greets Jaime
 
Hallo.
sins een paar weken in het bezit van een suzuki gs500e challenge uit '89.
nu heb ik een paar vragen of dit hoord ect.
motor heeft 33000 miles gelopen

als je de motorstart/rijd hoor je een soort van nokkenasketting? is dit normaal?

als je optrekt houd hij even in bij de 5500 toeren tot de 6500 toeren(bij warme motor)

als ik dan nog schakel bij de 5000 toeren en de snelweg op wil wil hij niet harder dan 120/130km/h is dit normaal bij een 25KW?

en dan een probleem:
als de motor goed warm is dan loopt hij stationair 3000 toeren, als ik de motor koud start moet ik een klein beetje choke er bij doen en dan een halfe minute later er weer af anders gaat hij in toeren op hoog.
als de motor koud is is hij zonder choke wel goed met de toeren +- 1500
waar kan dit aan liggen?

en weet iemand waar ik voor weinig een werkplaathandboek kan krijgen voor mijn motor?

alvast bedankt!
Jaime

Modellen na '92 hebben geen tik meer van de nokasketting, suzuki heeft daar meer ruimte gegeven nadat er meerdere bladen over hadden geklaagd. Als je de tik nog hoort bij een warm blok heb je een probleem.

Ik denk dat je stationeer te hoog in de toeren staat, bij mij loopt hij 1500 stationair en dat is al aan de hoge kant. Kwestie van afstellen.

Over het inhouden bij 5000 toeren kan ik weinig zeggen, alleen dat een gs hoogtoerig is, wat inhoud dat je boven 5000 pas beetje vermogen hebt.

Als je de snelweg opgaat loopt hij idd nie veel harder dan 150 en dat duurt wel ff voor je daar bent. In een lagere versnelling rijden helpt hier vaak bij, dus in je 5 of zelfs je 4 met snelheid maken. Niet erg zuinig, wel effectief :)

Werkplaatshandboek kun je vinden op het gs forum, naked bikes. Daar staat de digitale versie.

Over het algemeen denk ik dat het meeste een kwestie is van afstellen en een beurtje geven. Let wel op dat een gs vaak wat olie verbruikt, check je remblokken (die zullen net wel / net niet aan vervanging toe zijn) en let op je bandjes :)
 
vandaag eens begonnen met sleutelen.
het eerste wat ik tegen kwam wat niet klopt is dat het luchtfilterhuis er niet op zat maar er losjes tegenaan!
de cabruteurs er af gehaald en daar zit een klein beetje vuil in.
iets wat me daarbij opviel was:
dat bij de luchtinlaat er een zwarte schuif in zit die een klein beetje omhoog als ik hem omhoog duw, maar niet eens voor de helft.
is dit de 25kw begrenzing? of is er iets mis?

greets Jaime

Luchtfilterhuis hoort zeker vast te zitten! Anders kun je allerlei rare verschijnselen krijgen (starten, stationair, dipjes, etc.).

Waar zat het vuil in de carbs?

De 25kW begrenzing gaat vaak via de gasschuiven. Geen idee of dit bij deze fiets ook zo is, maar dit zou dus heel goed kunnen.
 
de reden dat ik de vraag stel is omdat de motorzaak waar ik naar toe ga zij dat het de kleppen konden zijn die te strak stonden en dat hij daardoor te hoog stationair liep.

Ik dacht toen hij dit zij dat er dan mischien een verband zou liggen tussen te strakke kleppen en de dip bij de 5500 toeren?

al vast bedankt!

Klinkt als een motorzaak die graag tot de bodem van je portemonnee gaat. Het enige wat je hoeft te doen zoals eerder gezegd is even aan het schroefje onder je carburateurs draaien tot hij ~1200rpm doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan