Paar vragen over eerste motor kiezen

Heuvellander

Rookie
16 dec 2022
11
4
Alvast excuses voor het soort topic. Oké daar gaan we dan.

Je raadt het nooit, ik wil gaan motorrijden en ben nog een absolute leek.

Ik verlang er al jaren naar. En twee broers van mijn vader die zelf rijden maken het alleen maar erger :)
Dus: rijbewijs halen. Daar wil ik begin volgend jaar mee beginnen. Ben volgende maand 25, dus ga sowieso meteen voor A.

Nu zit ik uren op internet te lezen en te zoeken naar de ideale motor voor mij.
Ik ben zo iemand die veel naar uiterlijk kijkt. Ik hou van nakeds.

Welk vermogen/aantal cc is het beste voor een absolute beginner met A? Wat voor ervaring hebben jullie daarmee?
Rond de 500 - 600cc? Ik wil natuurlijk niet de grens opzoeken en een (te) hoog vermogen kiezen. Aan de andere kant denk ik dat een te laag vermogen misschien te snel gaat vervelen?

- Ben 181 lang.
- Ga vooral alleen rijden.
- Vooral voor dagtoeren, nauwelijks voor woon-werk (misschien soms een keer).

- Type: naked
- CC's: Rond de 500 - 650 of iets anders als dat beter past bij beginner zoals mij?
- Merk: Japanse merken spreken me aan, maar maakt verder niet zo veel uit.
- ABS lijkt me een groot pluspunt.
- Budget: hopelijk is €2000 - €3500 haalbaar.

Ik ga het uiteraard zoeken in de tweedehands markt. Maar ik ben redelijk sceptisch dat ik iets koop waar verborgen gebreken in zitten.
Verder heb ik niet echt zin om na 1 of 2 jaar weer een nieuwe te kopen omdat het niet meer bij me past.
Ben nu aan het kijken naar Suzuki GSF 650.

Mijn vragen:
Wil ik het te goed doen ofzo?
Heeft iemand een suggestie welke motor?
Wat zijn jullie ervaringen bij het kopen van je eerste, of hebben jullie praktische tips?
En een hele andere vraag: in hoeverre maakt de breedte van de banden uit voor de stabiliteit/grip? Ik heb steeds de neiging om dit mee te nemen in mijn keuze. Heb het gevoel dat brede banden veiliger zijn?

Kan me voorstellen dat antwoorden vooral op meningen zijn gebaseerd.
 
Japans is prima. 650cc is ook prima. 25 jaar is prima om motorrijbewijs te halen. Twee broers van je vader is ook prima. Misschien kan je een stukje op hun motorfiets rijden. Maak je niet te druk, je kunt leuk rijden op van alles. 800cc of 1000cc kan ook, 400cc kan ook, is allemaal prima.

Als je een modernere motorfiets koopt, dan is de breedte van de band afgestemd op de motorfiets. Banden zijn tegenwoordig prima.Ik zou een motor van een jaar of 5, 6 kopen bij een motorzaak die garantie geeft.
 
Als je naar een GSF650 gaat kijken, Kijk dan ook naar een Honda CBF600.. zit in dezelfde klasse qua motor / wat je krijgt voor het geld.
 
eerste motor is bijna altijd een miskoop (hoeft technisch niet maar emotioneel wel) je leert pas wat je fijn vind op een motor als je er een hebt en de gebreken leert kennen. na een tijdje kom je er achter dat je misschien tog één had moeten kopen met wat bagage mogelijkheid of dat je plotseling een vriendin hebt die niet comfortabel achterop kan zitten of dat je na een paar uur last krijgt van je polsen door een zithouding die niet bij je past.
staar je niet te veel blind op vermogen en motorinhoud, vermogen hoef je niet te gebruiken is een kwestie van de gashendel niet tegen de stuit aan draaien. vaak is een meer toer gerichte machine met een grotere motor veel beter doseerbaar en makkelijker schakellui te rijden als eentje met minder cc's die meer een sportmotor karakter heeft. en het aantal cilinders doet veel meer met karakter van de motor als de inhoud. verder zijn veer en demping in combinatie met geometrie van de motorfiets veel belangrijker voor het karakter van de motorfiets als het blok dat er in hangt.
en over de banden smallere banden kantelen vaak makkelijker in als brede banden maar brede hebben meer rubber om te verslijten. maar omdat de band rond loopt maakt het voor het contact vlak weinig uit en voor de grip dus ook niet. en de fabrikant heeft bij de keuze van de band alles laten meewegen wat belangrijk is zoals het gewicht van de motor het motorvermogen de geometrie en noem maar op. en als je twijfelt over smalle banden kijk dan gerust eens naar 125cc race en kijk hoe plat die door de bocht heen gaan op die smalle stukjes rubber die daar onder zitten. en brede banden lijken dan misschien meer vermogen aan te kunnen maar ze hebben ook nadelen, hoe breder de band hoe hoger de kans op aquaplaning (al is die kans bij motoren gering vanwege de ronde vorm van de band) ook pak je meer hobbels mee met de zijkanten van de band wat de motor onrustiger kan maken op slecht wegdek en inkantelen wordt ook lastiger (kijk maar eens naar tjoppers met die veel te brede banden de bocht om gaan = rustig aan en bijna rechtop).
en de adviezen die je gaat krijgen over motor is dat iedereen zijn eigen motor gaat aanraden en dat je daar niks wijzer van gaat worden. gewoon lekker dromen over wat je graag wilt hebben na het rijlessen en die dan kopen en er dan achter komen dat je net als ieder ander toch liever wat anders had gehad. geniet van de ontdekkingsreis van je eigen ervaringen, anderen kunnen niet voelen wat jij voelt en een motor is een gevoelsding.
 
Voordat de 1e rode Hayabusa met verlengde achterbrug tip opduikt…

500-700 cc is prima. Vermogen zit in je rechterhand.
Ga vooral kijken en proefzitten om te bepalen wat je mooi vindt. Misschien is de motorbeurs in februari daar een leuke gelegenheid voor?

Als je ongeveer weet wat je wil ga je proefrijden
Neem bij voorkeur iemand mee die iets weet van techniej én zonder roze bril naar de motor kan kijken.

Je gaat in je carriere nog wel wisselen van motor, maak je geen zorgen over de eerste

En brede of smalle banden maken weinig uit voor hoe 95% met z'n motor rijdt
 
Één voordeel heb je. Tijd.
Tijd genoeg om er nog ever na te denken en iedereen om advies te vragen. Want voordat je je op mag voor AVD ben je weer bijna een jaar verder met de huidige wachttijden bij het CBR:]

En misschien wil je na je rijlessen, die meestal op een naked worden gegeven, wel iets anders.
 
En nogmaals, stel je er echt op in dat je 1e motor niet de juiste zal zijn. Dat je echt een (iets) andere gaat kopen. Dat maakt en dit koopproces makkelijker, en een eventuele volgende zoektocht. En doe inderdaad wat je hart je ingeeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Nog een tip, ga gewoon eens wat verschillende motoren die je leuk lijken rijden via motoshare.eu. Je kunt dan lekker lang rijden en je komt er dan sneller achter of de motor iets voor je is. Bij een proefrit ben je in een compleet andere sfeer en bent snel geneigd om de motor te nemen ondanks een verkrampte zitpositie oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Proefrijden is belangrijk.

Ga niet voor een 4 cylinder 'echte' sportmotor. Een Kawasaki Ninja 650 (tweecylinder) is heel wat vriendelijker dan een Ninja 600 (viercylinder). Het voordeel van de wat conventionelere motoren, is dat de afstand tussen 'Oeps, die bocht dook ik net even te snel in' of 'Oef, daar heb ik net even teveel gasgegeven' en [schrapende geluiden van een motor over het asfalt] vaak veel groter is.
Bredere banden zijn voor de minder ervaren rijder meer een nadeel dan een voordeel.

Ik heb na het halen van mijn A 5 jaar geleden een SV650s gekocht, en daar ben ik nog steeds heel blij mee. SV's zijn retegoeie motoren. Lekker geluid als je 'm open trekt, lekker stil met originele uitlaat als je rustig rijdt.

Andere leuke motoren zijn de CBR500r, CBF500 enzovoorts.

De meeste mensen leren sneller 'goed' rijden op een wat lichter gemotoriseerde motor, dan op een machine met de snelheid van een Lamborghini.

Voor 3500 euro vind je waarschijnlijk wel wat met ABS, maar toen ik 5 jaar terug op zoek was, viel het nog flink tegen om iets te vinden in goeie staat mét ABS voor dergelijke prijzen. Uiteindelijk heb ik de ABS eis maar laten vallen. Ik zou wél graag ABS willen, maarja...

Ten slotte: koop iets echt goeds. Als beginnend rijder is niets frustrerender dan je eerste motor die meer tijd spendeert in reparatie dan op de weg. Vermijd dus even de made in india/made in china modellen van de westerse fabrikanten. De japanse motoren zijn vaak wat betrouwbaarder, en ook over de Thaise honda's hoor ik weinig slechts.
 
Ik vind het erg leuk als leek me in de verschillende motoren te verdiepen, YT af te speuren en lijstjes te maken. Uiteindelijk werd het of een TDM850 of een fazer 600. Twee toch redelijk verschillende motoren hoewel beide wel duidelijk op praktische bruikbaarheid gericht.
Uiteindelijk is er niet één juiste eerste motor. Kies er één die jij cool vindt en je niet al je spaargeld kost en probeer als je een beetje gewend bent eens een andere uit. Desnoods koop je een tweede en kijk je dan hoe het bevalt en verkoopt dan de andere. Dit
hoeft je niet veel extra te kosten. En een wat oudere motor is niet meteen een wrak als ie een tijdje buiten staat als je geen ruimte in een schuur of garage hebt.
 
Staar je vooral niet blind op de cilinderinhoud. Iets met minder dan 50 pk zou ik persoonlijk links laten staan. Je houdt dan met 130 km/u nog wat ademruimte over om toch nog even een gemaakt schoonheidsfoutje te corrigeren. Je komt dan al gauw uit op iets boven de 600cc.
Uiteindelijk zijn type en model onwijs persoonlijk. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld een twee cilinder op straat veel leuker rijden dan een vier cilinder. In mijn eerste 6 jaar motorrijden heb ik een kleine Ducati Monster gehad met mijn 1,90+ lengte. Het leek onder mij alsof het een uit de kluiten gewassen brommertje was, maar ik zou er zo weer voor kiezen. Ga na je lessen gewoon eens proefrijden op verschillende motoren. In die prijsklasse is wellicht ABS lastig, maar zonder is er zeker een hoop verschillende motoren beschikbaar.
 
Staar je vooral niet blind op de cilinderinhoud. Iets met minder dan 50 pk zou ik persoonlijk links laten staan. Je houdt dan met 130 km/u nog wat ademruimte over om toch nog even een gemaakt schoonheidsfoutje te corrigeren. Je komt dan al gauw uit op iets boven de 600cc.
Uiteindelijk zijn type en model onwijs persoonlijk. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld een twee cilinder op straat veel leuker rijden dan een vier cilinder. In mijn eerste 6 jaar motorrijden heb ik een kleine Ducati Monster gehad met mijn 1,90+ lengte. Het leek onder mij alsof het een uit de kluiten gewassen brommertje was, maar ik zou er zo weer voor kiezen. Ga na je lessen gewoon eens proefrijden op verschillende motoren. In die prijsklasse is wellicht ABS lastig, maar zonder is er zeker een hoop verschillende motoren beschikbaar.
Minder dan 50pk om boven de 130kmh te kunnen rijden? Weeg je 250 kilo of zo?
 
Mijn vragen:
Wil ik het te goed doen ofzo?
:Y
Heeft iemand een suggestie welke motor?
De motor die iemand op dat moment heeft staan. Maar heel eerlijk: elke soortvan normale motor gaat prima zijn. Vriend van mij is voor goedkoop gegaan en rijdt nu op een diversion 600, wat hier bekend staat als de saaiste motor ooit. Koop gewoon IETS en doe een proefrit en dan zal het altijd wel passen voor de eerste paar jaar.
Wat zijn jullie ervaringen bij het kopen van je eerste, of hebben jullie praktische tips?
Proefritje doen
En een hele andere vraag: in hoeverre maakt de breedte van de banden uit voor de stabiliteit/grip? Ik heb steeds de neiging om dit mee te nemen in mijn keuze. Heb het gevoel dat brede banden veiliger zijn?
Geen hol. Zorg gewoon dat het ding de juiste banden onder zitten. Te breed of te smal voor een bepaald type rijdt voor geen meter. Net als verlengde achterbruggen trouwens.
Kan me voorstellen dat antwoorden vooral op meningen zijn gebaseerd.
Vooral de "welke motor moet ik kopen?" vraag.
 
Zorg dat de eerste motor veilig is. Dus met goede banden remmen etc. In mijn geval was mijn eerste motor een miskoop (Suzuki GSXR600 K3). Veel vermogen, oerdegelijk, voelde hoogwaardig aan. Maar mijn polsen en rug deden na 30 minuten al zeer. Ik ging toen ook minder rijden dus na 1 jaar ingeruild.

Voor een eerste motor raad ik sowieso aan om niet te gaan voor het model waar je op lest. Heb met hetzelfde type als waar ik op leste ook een proefrit gemaakt maar merkte al dat ik te overmoedig aan het rijden was.

Wat raad ik aan met betrekking tot nakeds: eigenlijk is bijna alles prima rond de 600 en 650cc. Persoonlijk raadt ik de ER6N of ER6F aan. Ik heb zelf een ER6N wat een prima voorspelbare en betrouwbare motorfiets is gebleken. Je moet wel houden van het 2 cilinder karakter van de motorfiets en de looks zijn zeker discutabel. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar wat ik als belangrijk positief punt zie. Zeker bij een eerste motorfiets kan er iets gebeuren wat schade veroorzaakt en dan is het wel handig als er genoeg onderdelen beschikbaar zijn.

Maar weeg voor jezelf af welke suggesties in dit topic voor jou relevant zijn. Wat voor de ene persoon een goede motorfiets is kan voor een ander zijn grootste nachtmerrie zijn.
 
Ik heb sinds 1 jaar mijn rij bewijs en dacht net als jij, oeeeh spannend.

Je bent echt zo 1,2,3 uitgekeken op een hoop dingen. Ben nu al met motor 4 bezig.

Naked = vliegen vangen.
Klein schermpje die je borst beschermd is fijn als je boven de 80-100 km/h komt. Geeft rust. En minder vermoeiend.

Wil je veel rpm maken?! Race gevoel. Of meer relax meer trek kracht in lage rpm. En toch vlot.

Vermogen wen je enorm snel aan.

Ik zou zeker meteen beginnen met 100pk
Lager is direct saai. Rustig rijden zit in je pols.
En 100pk kun je al snel mee leren omgaan. Heb respect voor vermogen en begin met alles rustig aan. Wil je vlot inhalen dan is 100pk toch lekker snel, en je hoeft niet het maximale er meteen uit te halen, maar het is er wel. Een auto trek je toch ook niet altijd naar het rode eind toe op je Dashboard. Nou zo is motor rijden ook. Hij kan meer, maar alles op zijn tijd. Rustig genieten.

Ik ben een fan van 4 cilinders. Die bokken niet zo snel in lage rpm.

Test wat motoren met proefritje. Kijk vooral hoe veel kg je kan handelen. Dat bepaald je basis. En je budget. Oudere motoren / frame zijn vaak van staal.
 
Ik heb in mijn motorleven zo'n 50+ motoren gehad (sleutelen en opknappen is een nog grotere hobby dan rijden).

Advies voor een eerste motorfiets: " Koop de technisch en optisch beste en betrouwbaarste motorfiets die ruim binnen jouw budget valt!".
De kans dat je jouw eerste motor eens zachtjes op zijn kant legt is zeker aanwezig. Dit is minder pijnlijk voor je ego bij een goedkoper exemplaar dan bij een dure motor.....😚. Ik heb regelmatig keurige motoren gekocht voor minder dan 1500 euro (wel zonder abs) en hier met super veel plezier op gereden.

Na bijna 40 jaar motor rijden heb ik 4 motoren staan en dit zijn allen 2 cilinders. Mijn persoonlijke voorkeur mag dus duidelijk zijn, maar ga straks vooral op veel verschillende typen proef rijden.

De keuze onder bijvoorbeeld 2,5 mille is reuze. Dan houd je nog budget over voor wat onderhoud en (niet onbelangrijk) fatsoenlijke helm en kleding. Makkelijke allermands vrienden: Ducati monsters, Suzuki Sv650, Bandit (gsf) 600/650, Honda CB600 hornet, CBR600, VFR750, Kawasaki ER, Yamaha TDM, etc. etc.
 
Minder dan 50pk om boven de 130kmh te kunnen rijden? Weeg je 250 kilo of zo?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik wil niet op die snelheid een inhaalmanoeuvre op hetzelfde tempo als een Citroën C1 maken. Dan is het fijn als de motor nog een flinke adem overheeft en niet dat de pret ophoudt bij 150 km/u.
 
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat je een motor van minstens 100pk moet kopen als beginnend rijder.
We wonen met z'n allen in Nederland, en mijn lol wordt zelfs met de 75pk van mijn SV650 vaker begrensd door mijn medeweggebruikers de wijd verspreide blauw-witte bosjesmannen, en de paparazzikasten langs de weg, dan door mijn motorvermogen.
Zelfs in de Ardennen en Eifel heb ik geen seconde het gevoel gehad dat ik meer vermogen wilde.
Harder kan ik niet rijden omdat het onverantwoordelijk is of simpelweg boetes oplevert. Maar om het uitdagend te houden kan ik wél naar iets kijken, dat wat meer moeite kost om boven de Vmax te krijgen.

Ik ben een beetje passief aan het kijken naar iets met minder vermogen, zodat ik niet letterlijk na 6 seconde op de snelweg al m'n rijbewijs kwijt kan zijn. Het *frot* en je zit 20km/h boven de maximum snelheid begint oprecht saai te worden. Nee, laat het maar iets meer werk zijn om die vaart te krijgen. De SV blijft dan overigens, de FZR mag dan waarschijnlijk het nest verlaten... Een FZR400 zou de ideale vervanger zijn van de FZR600
Het blijft natuurlijk altijd leuk om jezelf even te katapulteren met de snelheid van een supercar, maarja, ik woon niet meer vlakbij duitsland...

Kawa Ninja 300 op de Nurburgring. Voordat je zo goed bent, heb je wel een paar jaar achter de rug.

Overigens is 75pk met veel vermogen laag in de toeren wel gewoon chill als je toert. Even een busje inhalen kan zó zonder terug te schakelen in z'n 6.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik helemaal niet. Ik wil niet op die snelheid een inhaalmanoeuvre op hetzelfde tempo als een Citroën C1 maken. Dan is het fijn als de motor nog een flinke adem overheeft en niet dat de pret ophoudt bij 150 km/u.
Ik heb zelf ook nog een ninja250 , is volgens mij 23kw en ik weeg rond de 90 kg en kan daar prima mee uit de voeten. Zeg niet dat een ander zoiets moet halen maar onderschat niet een mindere motor . Heb zelf recent mijn mt09 verkocht omdat ik juist een lichtere motor voor mezelf wil . Op een of andere manier beleef ik daar zelf meer plezier aan , en kan prima mijn maten bijhouden op een dijk weg
 
Terug
Bovenaan Onderaan