Paar vragen over eerste motor kiezen

Het kan, maar het is wat meer aanpoten. Voor mij is genoeg vermogen een stukje comfort en zekerheid op de motor. Op mijn 50cc Zündappie heb ik ook de grootste pret van mijn leven hoor. Het is meer als je van plan bent met de motor een trip te gaan maken oid en lange stukken snelweg mee pakt, het echt een stuk fijner rijdt met minstens 50 pk. Wellicht is dat mijn eigen voorkeur.
 
…..


Ik zou zeker meteen beginnen met 100pk
Lager is direct saai. Rustig rijden zit in je pols.

…..

M’n huidige Hypermotard 1100 is met 90pk inderdaad vanaf de eerste meter doodsaai. Wat een klote ding...

Pk’s zeggen vrij weinig. Kijk naar waar je je motor voor wilt gaan gebruiken, wat je er leuk uit vindt zien of technisch interessant vindt en wat beschikbaar is in je budget. Gaanderweg rij je op een demo dag o.I.d. Eens op wat motoren en leer je je voorkeuren beter kennen. Je ooms zijn dus ook motorrijders, vraag hen eens wat een leuke motor is (uiteraard hun eigen merk) en kijk of je je hier in kan vinden.

Ik raadt iets met 2 of 3 cilinders aan, geniet ervan!
 
Ik heb in mijn motorleven zo'n 50+ motoren gehad (sleutelen en opknappen is een nog grotere hobby dan rijden).

Advies voor een eerste motorfiets: " Koop de technisch en optisch beste en betrouwbaarste motorfiets die ruim binnen jouw budget valt!".
De kans dat je jouw eerste motor eens zachtjes op zijn kant legt is zeker aanwezig. Dit is minder pijnlijk voor je ego bij een goedkoper exemplaar dan bij een dure motor.....😚. Ik heb regelmatig keurige motoren gekocht voor minder dan 1500 euro (wel zonder abs) en hier met super veel plezier op gereden.

Na bijna 40 jaar motor rijden heb ik 4 motoren staan en dit zijn allen 2 cilinders. Mijn persoonlijke voorkeur mag dus duidelijk zijn, maar ga straks vooral op veel verschillende typen proef rijden.

De keuze onder bijvoorbeeld 2,5 mille is reuze. Dan houd je nog budget over voor wat onderhoud en (niet onbelangrijk) fatsoenlijke helm en kleding. Makkelijke allermands vrienden: Ducati monsters, Suzuki Sv650, Bandit (gsf) 600/650, Honda CB600 hornet, CBR600, VFR750, Kawasaki ER, Yamaha TDM, etc. etc.
Rijd ook zo'n jaar of veertig, heb er een stuk of twintig in bezit gehad, maar de tweecilinders hebben niet mijn voorkeur.
Heb ze in allerlei varianten bereden, vtwin, staande twin, Bmw en Guzzi.
Doe mij maar een viercilinder in lijn, ook ooit een Vfr gehad, ook niet mijn ding😊
Zo zie je maar, na jaren motorrijden vind je je voorkeur, en dat is voor iedereen anders 😊👍
 
Wat weegt eigenlijk zwaarder bij het kopen van een tweedehands?
Km stand of leeftijd (bouwjaar)?

Natuurlijk kan een jonge motor veel km's hebben, en een oude motor juist toevallig weinig...
 
Wat weegt eigenlijk zwaarder bij het kopen van een tweedehands?
Km stand of leeftijd (bouwjaar)?
Onderhoudshistorie i.c.m. Algemene staat. Een 15 jaar oude motor met 50k op de teller en aantoonbaar onderhoud is mijns inziens meer waard dan een 10 jaar oude, met 12k kilometers met banden uit 2012.

Edit: reactie is wat gechargeerd maar je snapt m’n punt vast ;)
 
Wat weegt eigenlijk zwaarder bij het kopen van een tweedehands?
Km stand of leeftijd (bouwjaar)?

Natuurlijk kan een jonge motor veel km's hebben, en een oude motor juist toevallig weinig...
staat van onderhoud. en km's afhankelijk van verwacht gebruik. als je veel wilt gaan rijden is het een beetje onlogisch om een motor te kopen met heel veel ervaring want dan kom je heel vaak in de werkplaats te staan. maar in het zelfde geval is een oudje kopen met weinig km's ook niet echt slim. veel dingen verouderen gewoon en gaan dan kapot bij gebruik of demontage bij onderhoud. denk hier bij aan rubbers en plastics. en onderdelen voor oude motoren zijn vaak slechter verkrijgbaar dus dan kan je hem wel willen gebruiken maar als je op onderdelen aan het wachten bent gaat dat lastig. ben je niet afhankelijk van de motor voor vervoer dan maakt het allemaal niet zo veel uit dan is de staat van onderhoud het allerbelangrijkste. en als je twijfelt over je eigen kunnen om dat te beoordelen dan zijn daar specialisten voor die dat voor je doen tegen een kleine vergoeding. Erik van Lent motorkeuringen
 
Wat weegt eigenlijk zwaarder bij het kopen van een tweedehands?
Km stand of leeftijd (bouwjaar)?

Natuurlijk kan een jonge motor veel km's hebben, en een oude motor juist toevallig weinig...
Km en leeftijd zegt juist niets.

Het is de basis: Betrouwbaarheid en daarna onderhoud..
 
Maak het jezelf niet te moeilijk. Een motor met wat ervaring verliest niet veel waarde. Je kunt geen grote fout maken met de aanschaf van een goed onderhouden motor als blijkt dat het niet je ware is.

Bepaal voor jezelf wat je minimaal wilt hebben; prijs, mate van onderhoud, bagageruimte, windbescherming, specifiek soort uiterlijk, wat wil je zeker niet, etc... Ga daarna met een beetje opportunisme op zoek en koop de eerste motor die in dat plaatje past en na een proefrit goed voelt. Overdenk het niet, koop 'm!
Ga daarna gewoon rijden en ontdekken wat bevalt en wat je anders zou willen bij de opvolger. Daar komt vanzelf een aangescherpte versie van je eerste wensenlijst uit.

Zo heb ik 3 jaar geleden via dit forum mijn zwarte yamaha fazer fz6 s2 gekocht obv mijn budget, omdat ik 4 cylinders karakter tof vond en ik een sporttour model wilde (soort van sport looks, maar geschikter voor lange ritten en woon-werk). Dit was de 1e motor die toevallig voorbij kwam en in mijn plaatje pastte.
Na 3 jaar rijden is sporttour en 4 cylinder blijven bevallen, maar wilde ik lange afstand en snelweg comfort upgraden, werd ik losse tassen met spanbanden voor weekendtrips moe, is goed verstelbare vering een wens geworden ivm vriendin vaker achterop en wilde ik meer koppel onderin omdat ik op lange dagtochten het actief rijden om bij te blijven af en toe moe werd. Met deze geupgrade wensenlijst ben ik op zoek gegaan incl. een goed geupgrade budget.
De lijst motoren die in dit plaatje pastte was overzichtelijk en het was bijna een no-brainer dat ik bij een nina 1000sx sport tourer uitvoering uit kwam als opvolger.

Mocht dit je aanspreken, mijn fazer is nu beschikbaar 😉
 
Wie haalt er nu z'n A rijbewijs en gaat dan met 35 pk rijden? Het kan natuurlijk, maar dat wil je dan toch niet.
Ik heb mijn volledig a en heb een jaar lang op een Duke 200 gereden met 28pk en nu zelfs een CBF125 met een dikke 11pk.
Het vermogen wat je nodig hebt, ligt ook aan het gebruik.
Ik gebruik hem veel praktisch om ergens in de omgeving heen te gaan en een beetje in de buurt te touren... Ik kom in 90% vd gevallen niet boven de 80....dat red mijn Hondaatje prima.
 
Ik heb mijn volledig a en heb een jaar lang op een Duke 200 gereden met 28pk en nu zelfs een CBF125 met een dikke 11pk.
Het vermogen wat je nodig hebt, ligt ook aan het gebruik.
Ik gebruik hem veel praktisch om ergens in de omgeving heen te gaan en een beetje in de buurt te touren... Ik kom in 90% vd gevallen niet boven de 80....dat red mijn Hondaatje prima.
Dat is wel heel fijn ja;) mega zuinig en vast veel fun.

Mocht onze topic starter niet op de snelweg komen dan zijn dat zeker opties. Zo iets off road zou ik wel als 2e motor willen;)
 
niks gelezen over waarom dunnere of breedere banden. Het maakt namelijk wel uit, qua in de bocht hangen.
Een dunne band heeft een kleinere breedte waardoor de band meer rond is dan half maan. Racers hebben vaak van die hele brede banden. Dat is om het vermogen over te kunnen brengen aan het asfalt. Een laag vermogen , of laag trekkracht motor hoeft niet zoveel kracht om te zetten naar beweging, dus volstaat een dunnere band.

Maar wat belangrijker is: een dunne band rijdt net iets anders dan een dikke brede band. Als je met dezelfde snelheid door een bocht gaat, bij dezelfde motor, dan zal je veel meer mee moeten leunen om de bocht te kunnen maken, als je band breed is. Kijk maar naar racers. Bij een dunne band hoeft veel minder richting de bocht te gaan leunen (je boven lichaam richting de bocht verplaatsen). Persoonlijk vind ik het wel fijn om niet zoveel te gaan leunen als Rossi. :+ (grapje natuurlijk, ik rij niet eens 1/50 van wat hij kan)
 
Ik heb sinds oktober mijn volledig A rijbewijs en vrij snel van een bekende een Honda CBF600 overgenomen uit bouwjaar 2006.
Heb van te voren ook ontzettend veel op YT en fora gekeken om vervolgens "toch" gewoon deze over te nemen, deels omdat die van een bekende was. Mijn redenen hiervoor waren:

- het is een 4-cilinder; hij reageert pittiger hoe hoger in de toeren je hem rijdt. Voor mij is dit tot nu toe voorspelbaar, ik kan er fel mee rijden maar heb nog niet per ongeluk in een bocht teveel gas gegeven. Een schakelfout wordt meen ik ook meer "vergeven" op een 4-cilinder.
- Er zit een aftermarket versnellingsindicator op. Dit is als beginner erg fijn, en in deze prijsklasse zeker niet altijd vanzelfsprekend.
- Handvatverwarming; geen harde vereiste maar wel mooi dat het erop zit.
- heb er €2100 voor betaald, wat binnen mijn budget was (max €3000).
- Hij heeft ABS. Dit was geen 100% vereiste maar wel zeer welkom.
- Er zitten valbeugels op en hij heeft hier en daar al de nodige kleine krasjes, zo doet het minder pijn als ik er een foutje mee maak.
- Hij had bij overname 70K gelopen maar wel met aantoonbare onderhoudshistorie, en deze motoren zijn in essentie redelijk bulletproof.
- Heb voor een 600 tot 700 cc gekozen omdat mijn lesmotor een MT-07 was, en ik was ervan overtuigd dat ik dat vermogen dus aan moest kunnen.
- Hij heeft een 19L tank, zo kan ik theoretisch op een tank 342 km rijden. Ik wou geen motor waarbij met +- 200 km op een trip een tankstation gezocht moet worden. Nu tank ik in de praktijk bij rond de 275-300 km op de trip.

Ironisch genoeg was eigenlijk mijn enige harde eis een brandstofindicator, en uitgerekend die mis ik nu.

Al met al zou ik gewoon een (paar) keer proefrijden, kijken hoe zo'n motor voelt qua sturen en qua zitpositie, en dan een beslissing maken.
Je criteria lijk je al vrij goed in kaart te hebben.

Hoop dat je hier iets aan hebt, en hoe dan ook veel succes met je zoektocht!
 
Terug
Bovenaan Onderaan