Pakking afkrabben en dan ...?

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.849
5.745
omg.Helmond
Ik heb dus een paar uurtjes zitten krabben om de resten pakking van de randen van 't koppelingshuis te halen. Ik ga dus nu met een nieuwe pakking 't weer in elkaar zetten.

Vraagje:

Is 't een goed idee om de randen met wat motorolie in te smeren, zodat de pakking eraan vast plakt? Of moet 't juist droog?

Met vloeibare pakking heb ik ook wel eens gehoord, maar dat ben ik niet van plan eigenlijk.

Bij voorbaat dank, hulde en lof. :)
 
Motorolie hoeft iig niet. Vloeibare pakking kan, maar als het goed is dichten de pakkingen vanzelf goed af. Oude pakking afkrabben (voorzichting, geen krassen in de pasvlakken maken) en evt. pakkingresten met thinner verwijderen.
Nieuwe pakking d'r tussen en klaar.

Vloeibare pakking heb ik wel eens gebruikt als extra dichting uit voorzorg, om later niet het hele zootje weer los te hoeven halen bij lekkage (bv. distributiedeksel etc.), maar zou in principe dus niet nodig moeten zijn.

Edit: Joel, van wie heb je dat geleerd dan? En wat zou de reden zijn? Ben benieuwd & nooit te oud om te leren :P
 
Hoi,

Mijn stem gaat naar de vloeibare pakking, zo heb ik het geleerd.
Hoeft niet over het gehele afdekgebied, maar wel op de plek waar carterhelften (boven/onder) op elkaar sluiten. En gebruik je een goede vloeibare pakking (curil), dan heb je naderhand ook geen probleem om die weer weg te krabben.

Enige reden waarom ik me voor kan stellen waarom je pakking met olie "voorsmeert" is om werken (krimp/uitzet) te voorkomen. Ieder zijn manier dus.

En de echte brikker kan niet zonder pakkingpapier, want een nieuwe pakking klop je natuurlijk zelf.

cu,
John
 
3-1 (had nog niet gestemd :P )

gheghe ik ook niet :+

Ik zou nml niet weten waarom je niet eerste een beetje olie aan zou brengen :? Je pakking blijft mooi zitten, dus minder kans dat het mis gaat.

Vloeibaar zou ik niet gebruiken, als dat er te dik opzit, en het komt in je blok heb je kans dat het de "buisjes" van olie-systeem verstopt...
 
Ik zou nml niet weten waarom je niet eerste een beetje olie aan zou brengen :? Je pakking blijft mooi zitten, dus minder kans dat het mis gaat.

Vloeibaar zou ik niet gebruiken, als dat er te dik opzit, en het komt in je blok heb je kans dat het de "buisjes" van olie-systeem verstopt...

Ha op die manier, dus beetje olie om de pakking op zijn plek te houden. Dat kan inderdaad, maar ik doe het nooit.

En vloeibaar moet je er inderdaad niet te dik op smeren.
 
Oude pakking er af halen. Evt. met stanleymesje plat laatste restjes er af schrapen.
Vervolgens als het niet helenmaal schoon is met waterproof schuurpapier vlak schuren.
Nieuwe pakking er op en een dun streepje vloeibare pakking er op leggen.

Pakking droog kan ook maar met een beetje vloeibaar is beter. Althans volgens de profi's die ik ken.
 
Droog en mocht ie lekken, ontvetten en dan vloeibaar erbij doen.
( heel klein beetje zoals Dennis zegt )

gaat er anders toch tussenuit en komt in je blok rond te zwerven
 
Leuk toppikkie:

Ik heb al een paar keer hier gehoord: ... en alstie lekt gewoon weer opengooien en dan vloeibare gebruiken (uiteraard super dun, wil je inderdaad niet in je oliekanaaltjes hebben).

Een gebruikte pakking (ik bedoel heeft ingeklemd gezeten tussen carterhelften of deksels)heeft onder druk gestaan, en is "platgedrukt". Een pakking is bedoeld om de oneffenheden tussen twee helften op te vullen, en heeft daarvoor een bepaalde dikte en "indrukbaarheid" (ander woord kon ik FF niet verzinnen). De kans op lekken na weer opengooien is dus groter, omdat die elasticiteit -zeker bij papier-, nagenoeg al weg is.Dus , bij hergebruik pakkingen --> vloeibaar erbij. En dat hoeft maar superdun.
Voorkomen is beter (1st time right).

Maar we zullen zien hoe de stemming uit gaat pakken, ik volg de massa (en blijf ondertussen gewoon vloeibaar gebruiken). :)

cu,
John
 
Oude pakking er af halen. Evt. met stanleymesje plat laatste restjes er af schrapen.
Vervolgens als het niet helenmaal schoon is met waterproof schuurpapier vlak schuren.
Nieuwe pakking er op en een dun streepje vloeibare pakking er op leggen.

Pakking droog kan ook maar met een beetje vloeibaar is beter. Althans volgens de profi's die ik ken.
Zo moet het.
 
Leuk toppikkie:

Ik heb al een paar keer hier gehoord: ... en alstie lekt gewoon weer opengooien en dan vloeibare gebruiken (uiteraard super dun, wil je inderdaad niet in je oliekanaaltjes hebben).

Een gebruikte pakking (ik bedoel heeft ingeklemd gezeten tussen carterhelften of deksels)heeft onder druk gestaan, en is "platgedrukt". Een pakking is bedoeld om de oneffenheden tussen twee helften op te vullen, en heeft daarvoor een bepaalde dikte en "indrukbaarheid" (ander woord kon ik FF niet verzinnen). De kans op lekken na weer opengooien is dus groter, omdat die elasticiteit -zeker bij papier-, nagenoeg al weg is.Dus , bij hergebruik pakkingen --> vloeibaar erbij. En dat hoeft maar superdun.
Voorkomen is beter (1st time right).

Maar we zullen zien hoe de stemming uit gaat pakken, ik volg de massa (en blijf ondertussen gewoon vloeibaar gebruiken). :)

cu,
John

De enige pakkingen die ik hergebruik zijn die van de kleppendeksels bij de BMW, rest vervang ik meteen. Die van de kleppendeksels zijn zo dik dat ze wel een paar keer meekunnen, en bovendien is de druk daarbinnen niet hoog (geen).

Maar als RDZ zijn koppelingsdekselpakkinkje er nou net in heeft gezet en hij begint te lekken, kan hij hem zo weer loshalen, iets vloeibaar erbij en weer dicht die handel.

Eigenlijk ben ik het dus wel met je eens wil ik maar zeggen. Wat een verhaal weer omdat te zeggen.. :P :P .
 
Terug
Bovenaan Onderaan