Pakking oil sump

SoaDmaggot

MF veteraan
17 aug 2009
5.884
0
Gisteren bezig geweest met het vervangen van het motorblok van mijn Honda CBR929RR. Alles goed en wel, het blok draait goed voor een blok dat twee jaar stil heeft gestaan. De boel verliep voorspoedig en probleemloos, tot vanmiddag..

Bezig geweest de olie van het nieuwe blok te vervangen, zie ik tijdens het drainen van de olie dat er een miniscuul haarscheurtje rond de drain plug zit.. Tijdens het vastdraaien met een momentsleutel netjes de 29nM aangehouden, met het haarscheurtje in gedachten. Na een aantal voorzichtige draaien te hebben gegeven aan de sleutel raadt je het al: *TAK*, de carterpan (oil sump) kan weg. Het haarscheurtje was intussen omgetoverd tot een scheur van een krappe milimeter.

Gelukkig heb ik de carterpan van mijn oude blok nog liggen en kan ik deze overzetten. In Haynes wordt echter niets gezegd over welk type sealant of pakking ik kan gebruiken. Afgaande op de afbeeldingen wordt er een vloeibare pakking gebruikt, maakt het nog uit welke?

Helaas ben ik nogal ongeduldig en is het zondag; iemand die toevallig een bruikbare (vloeibare) pakking hiervoor heeft liggen rond provincie utrecht? :j
 
In het handboek van Haynes wordt een daadwerkelijke sealant gebruikt, op de afbeeldingen is ook te zien dat er een vloeibare substantie op het blok gesmeerd is.
 
Er is speciale siliconenkit te koop voor dit doel. Onder andere de blauwe van Hylomar. Ik heb altijd de rode hittebestendige siliconenkit van GE gebruikt.
Bij gebrek aan beter ('s avonds, weekend) heb ik ook al een paar keer gewone badkamer kit gebruikt. Zeker de gewone transparante gaat heel erg goed. De witte is wat zachter.
Ik zou dus voor de op een na laatste optie gaan. Zuinig gebruiken, in principe moeten de pasvlakken zonder kit al afsluiten.
 
Er is speciale siliconenkit te koop voor dit doel. Onder andere de blauwe van Hylomar. Ik heb altijd de rode hittebestendige siliconenkit van GE gebruikt.
Bij gebrek aan beter ('s avonds, weekend) heb ik ook al een paar keer gewone badkamer kit gebruikt. Zeker de gewone transparante gaat heel erg goed. De witte is wat zachter.
Ik zou dus voor de op een na laatste optie gaan. Zuinig gebruiken, in principe moeten de pasvlakken zonder kit al afsluiten.

Laat me raden, RTV159 of 88? ;)
Die werken idd erg goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb reeds bij een speciaalzaak vloeibare pakking gehaald, thanks voor de adviezen!

De boel staat nu een uurtje te drogen, daarna kan de nieuwe olie er weer in :Y
 
Voor de dynamodeksel schijnt dat dus weer wel het geval te zijn. De deksel op het nieuwe blok heeft daar wat krassen liggen, dus die wil ik overzetten vanuit mijn oude blok.

Maar, dat is van latere zorg, dat komt wel weer bij de volgende oliewissel :j
 
Terug
Bovenaan Onderaan