Pamir Highway

Het container transport is nu definitief geregeld en er zijn nog pakweg 5 plaatsen over voor mensen die nog mee willen. 9 personen was het minimum omdat het anders te duur wordt.

Ondertussen heb ik van de motorclub in Uzbekistan gehoord dat de benzine crisis nog steeds gaande is zodat je bij normale pompstations NIET kan tanken, vaak wel bij particulieren of langs de weg waar mensen met petflessen staan.

het is dus zaak om voor de grens voor een volle tank te zorgen plus een jerrycan als het kan, ik heb een tank van 26liter plus 10 + een totale voorraad van 36liter waarmee ik dan een actieradius heb van 700Km.
 
En hier de mogelijke route die ik wil gaan rijden, lijkt veel op de route van 2010 maar dan omgekeerd.

full


De route na Roemenie laat ik helemaal open en hangt van de tijd af, mogelijk ga ik door Griekenland heen en dan over de Balkan terug maar het kan net zo goed via Slovakije en Tjechie zijn of een combinatie van die routes.
 
Laatst bewerkt:
Dat is in Uzbekistan, naast Aralsk de andere optie om dit soort dingen te bekijken.

ziet er wel bizar uit.
 
Aralsk is idd de noord "oever" Dat is dichter bij het resterende water.

Misschien is noordelijk van de Aralzee wel handiger omdat er in Oesbekistan moeilijk aan benzine te komen is. Bovendien is dat via Baikonur. Was je daar de vorige keer niet langs gereden? Is dat wat?
 
Baikonour kom je niet zomaar in, ik had toen de hulp van locals en een Taxichauffeur en ik weet niet of dat een tweede keer lukt. Ik heb de voorkeur nu voor de Oezbekistan route, over de benzine maak ik me niet zo heel veel zorgen. Twee jaar geleden ben ik er ook door gekomen en toen was hetzelfde probleem aan de hand, ik neem denk ik 20 liter extra mee waarmee ik het tracé Samarkand Nukus kan overbruggen. Ik heb ook contacten met de Motorclub daar en die kunnen daar ook wel mee helpen. En verder elke druppel benzine pakken die je onderweg tegenkomt, De meeste Oezbeken rijden trouwens op LPG dus die kennen het probleem niet want gas is er wel genoeg.
 
Inmiddels 13 deelnemers, dat betekent nog plaats voor een en dan is de container vol.

verder ben ik nog de route via Turkije aan het bestuderen, hangt af van de verkrijgbaarheid van een visum voor Turkmenistan.
 
Hey Ratman,

Na de rellen in 2010 gaat het dus toch lukken nu? Cool. Wij rijden ook medio Juni vanuit Enschede richting RUS-KAZ-UZB-TAD en Kyrgizie. Zullen dan begin augustus op het vliegtuig stappen terug naar NL (motoren en auto's stallen we). Wij zijn met een klein clubje van hoofdzakelijk 4x4's. Ik rijd zelf samen met een vriend op een XT250 uit '80. Wellicht dat we nog een biertje kunnen doen langs de pamir highway ;-)

Succes met de voorbereidingen!
 
Hey Ratman,

Na de rellen in 2010 gaat het dus toch lukken nu? Cool. Wij rijden ook medio Juni vanuit Enschede richting RUS-KAZ-UZB-TAD en Kyrgizie. Zullen dan begin augustus op het vliegtuig stappen terug naar NL (motoren en auto's stallen we). Wij zijn met een klein clubje van hoofdzakelijk 4x4's. Ik rijd zelf samen met een vriend op een XT250 uit '80. Wellicht dat we nog een biertje kunnen doen langs de pamir highway ;-)

Succes met de voorbereidingen!
Hee

het is een reeele kans dat we elkaar daar treffen, ongeveer na een week rijden zit ik ergens tussen Murgab en Dushanbe. Waar stap je op het vliegtuig? Almaty of Bishkek?
Ik kan je eventueel wel een reisschema geven, die zal de eerste weken nog wel aardig kloppen, tot Samarkand zo ongeveer. Het traject Uzbekistan en turkmenistan wordt ook van tevoren geboekt, anders krijg je geen visum!!!
 
De motoren zitten in de container.
zaterdag de zaak ingekrat en gisteren de kisten naar Rotterdam gebracht waar ze meteen de container in gingen.
 
Motor reeds In kazachstan
nog een week en dan vlieg ik ook die kant op.

de route wordt:

Kyrgizie, Tadjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbeidjan, Georgie/Armenie en Turkije.

vanaf Istanbul volg ik Sofia, Belgrado, Budapest, Bratislava, Praag en Dresden.
 
hopen je hier weer te volgen dan. Donders veel plezier man!
 
Inmiddels ben ik op de Pamir geweest, geweldig!
Het is een uitdaging om deze weg te rijden, af en toe is er een stuk weg weggespoeld en moet je een rivier doorkruisen.
De hoogste pas gereden van 4655m, twee keer zelfs omdat ik na Murghab moest terugkeren naar Kyrgistan vanwege de opstanden in korog.

Ik ben nu In Samarkand en kwam vanmorgen bij de Registan een leuke Jongedame tegen uit Kiva, we trekken nu al de hele dag met elkaar op.

nu nog Turkmenistan en Azerbeidjan en de bekende Ferry tussen deze twee landen.

wat ik altijd al een keer heb willen doen!

met de Motor een Hotel binnen rijden tot de receptiebalie, eergisteren was het zover omdat het hotelpersoneel vond dat de motor daar veilig stond. Moest wel een trap op rijden van 6 treden en na 2 pogingen lukte dat.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal ;) Jij haalt je hart wel weer op daar.
Beter motor bij receptie en jonge dame mee naar de kamer ;) Veel plezier nog daar!
 
Blij te lezen dat in ieder geval bij jou alles goed gaat; ben wel stikjaloers! Kijk straks wel even op jouw site of er al foto's zijn. Hoe houdt de Suup zich? Nog veel pleziet!
 
Inmiddels ben ik Turkmenistan in de hoofdstad Ashgabat, heel apart met al die witte gebouwen welke soms met goud zijn afgewerkt en iets vaker met groen. wit groen is een typisch turkmeense
kleurstelling net als het wit blauw in andere stans

Ja suup houdt zich goed, af een toe wat olie erbij en gaan.
kleine probleempjes zoals slippende handvaten, wel vervelend als het gas kant betreft.

van de jonge dame natuurlijk weer afscheid genomen maar elkaar beloofd om kontakt te blijven houden, misschien in de toekomst elkaar ontmoeten in Rusland of Kazachstan welke voor haar gemakkelijk te bereizen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan