Pamir Highway

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Imiddels begin ik me aardig thuis te voelen in centraal azie, in juli ga ik weer die kant op (voor de 3e keer).
Dit keer is het plan om de motor op transport te doen (hoop dat het lukt allemaal) naar Almaty en van daaruit meteen de bergen in te gaan, eerst Kyrgizie en dan de Pamir door Tadjikistan. Even twee dagen in oezbekistan en weer terug in Kazachstan om van daaruit terug te rijden. Door Oezbekistan terug kan ook maar daar is het tegen die tijd nog heter dan in kazachstan, daar kan ik eventueel nog kiezen om een noordelijkere route te kiezen.

De motor waarmee ik ga is een Yamaha XTZ750 (super tenere), die lijkt me beter geschikt dan de K100 waar ik vorige keer mee was. Ik trek er 6 weken voor uit maar ga ook een week eerder dan de geplande motor-douane-invoer gedoe, dan wil ik nog even met vrienden in KZ afspreken in het noorden. De overige 5 weken zijn dan op de motor waarvan 2 weken in de bergen en 3 voor de terugweg.
Op de terugweg wil ik de route volgen langs de zwarte zee en Moldavie/Roemenie/Hongarije/Tjechie, dat lijkt me een mooie route.

Ik neem kampeerspullen mee (is bij mij een heel klein pakketje), zeker in de bergen wil ik een paar keer kamperen maar ook in oost europa.

Actuele status:
  • start datum in Almaty 16July2012
  • aantal deelnemers 13
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk, zit ik ook al een tijdje op te loeren.

Neem aan dat je deze al kent? Erg mooie foto's in ieder geval.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=202624 (Central Asia, Kyrgyzstan, Pamir Highway, afghan border etc...)

en deze

http://www.silkoffroad.kz/en
 
Erg leuk, zit ik ook al een tijdje op te loeren.

Neem aan dat je deze al kent? Erg mooie foto's in ieder geval.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=202624 (Central Asia, Kyrgyzstan, Pamir Highway, afghan border etc...)

en deze

http://www.silkoffroad.kz/en

Ja die ken ik al, en ook www.allroadmaniacs.nl
daar is men bezig om het containertransport te regelen.
Bij silkoffroad wilde ik een motor huren maar dat blijkt toch veel duurder te zijn dan zelf je eigen motor transporteren, bovendien vragen ze een borg van 7500 dollar.
 
Mooie rit wederom; gewoon met de ST gaan, onderweg wel olie controleren, heb er in Almaty (toen ik voor de 1ste keer controleerde) wel wat litertjes bij moeten gooien..... Veel plezier!!
 
heel wat lietertjes na zo'n 8000Km....... zal niet meer dan 3l zijn anders stond hij droog.
Zit je op 0,375l/1000Km of lager, dat is niet eens zo slecht.
Die van mij is geheel gereviseerd dus die zou het beter moeten doen, om de pakweg 2000Km oliepeilen of nog vaker kan in mijn beleving zeker geen kwaad.
 
Motortransport naar Almaty:

Er wordt in groepsverband bekeknen om een aantal motoren richting Almaty in een container, hoe meer motoren hoe lager de kosten. Het verloop van de oranisatie is te volgen op Allroadmaniacs Kirgizië 2012- Allroadmaniacs
Op dit moment zijn er 8 mensen die definitief meegaan.
Er is nog ruimte voor extra deelnemers.

Wat kosten betreft is er gesproken over 400 a 500 euro en voor een vliegticket moet je ook op zoiets rekenen, ik heb zelf al een ticket gezien voor 331 euro (Frankfurt Astana)
Vliegen vanaf Frankfurt is vaak goedkoper dan vanaf Schiphol en Frankfurt is per trein eenvoudig te bereiken, ik ga zelf naar Astana omdat ik die stad ook wel eens wil zien en neem dan de trein naar Almaty.

De datum van aflevering van de motoren staat gepland op 16 July, op deze dag zou de container worden geleegd en moet iedereen aanwezig zijn voor de Douane formaliteiten.
Zit je eenmaal op de motor ben je vrij om te gaan waar je wilt, je kan met een groep mee en je kan ook alleen op pad.
Zover ik weet zijn er een paar die naar Mongolie gaan en een aantal die alleen Kyrgizie rondrijden en een aantal Pamir gangers waronder ik zelf.
 
Hey Ratman,
Zoals het er nu naar uitziet ga ik ook mee. Dit weekend hak ik de knoop door!
Plan: Vlieg naar Almaty, rondje door Kirgizië en rij naar huis. Is nog in een redelijk pril stadium, dus adviezen, tips en routes zijn welkom.
 
Dit wordt weer smullen!
Ga je of heb je nog aanpassingen gedaan aan de motor?
We verwachten natuurlijk wel een uitgebreidt verslag op M-F.
Veel succes!
 
Hey Ratman,
Zoals het er nu naar uitziet ga ik ook mee. Dit weekend hak ik de knoop door!
Plan: Vlieg naar Almaty, rondje door Kirgizië en rij naar huis. Is nog in een redelijk pril stadium, dus adviezen, tips en routes zijn welkom.

Hee, een DTAer die mee gaat!

wellicht kunnen we samen terug rijden, ik zit denk ik na ongeveer twee weken in Shimkent of Turkestan. Volgens mij scheelt het kwa tijd niet zo veel of je het rondje Kyrgizie doet of de Pamir route neemt, in elk geval heb je voor de Pamir wel twee extra visa nodig.
tips en route ideen heb ik genoeg.
Wat de M32 betreft: De snelweg tussen Shimkent en aktobe
ze waren afgelopen jaar druk aan het asfalteren en alleen al het stukje tussen Djuzaly en Baikonur had al 30% door zand rijden, het zal in 2012 niet veel anders zijn want volgens mij is het een 10 jaren plan.
 
zou ook best mee willen , vrije tijd zat , alleen munten te weinig :')
 
Laatst bewerkt:
Zit idd bij de DTA. Ben je volgende week ook in Beverwijk? Kunnen we even handen schudden.
 
je kunt turkije ook laten vallen en naar kyrgizie gaan.

Inderdaad naar turkije kun je altijd maar de kans om met een container mee te doen doet zich niet zo vaak voor, er wordt nu bekeken wat de kleine container kost omdat we naar schatting op zo'n 10 motoren uitkomen.
 
Hey Ratman.

Klinkt goed allemaal en het gaat dus gebeuren.
Wens jou en je medereizigers het allerbeste toe.
Succes en ik blijf 't volgen!
 
Dit wordt weer smullen!
Ga je of heb je nog aanpassingen gedaan aan de motor?

Veel succes!

Niet veel aanpassingen, de XTZ750 is geknipt voor deze trip. Heeft recentelijk een flinke revisie gehad dus die gaat weer een poosje mee.
wat nog te doen:

TKC80 banden
ketting smeersysteem
Bagage beugels monteren
Wit spuiten

Na de rit in 2010 vind ik dat matzwart bij een temperatuur van boven de 40gr niet ideaal is, anders had hij gewoon zwart geworden.
Hij moet gespoten worden want ik heb allemaal ander kuipwerk van verschillende types.

Wat bagage betreft neem ik geen harde kofferset meer, zachte bags en een rugzakje ligt meer in de lijn.
 
Hey Ratman,
Vliegen vanaf Frankfurt is inderdaad een goede optie. Paar uur kortere overstap in Kiev EN het is 75€ goedkoper!
 
Imiddels begin ik me aardig thuis te voelen in centraal azie, in juli ga ik weer die kant op (voor de 3e keer).
Dit keer is het plan om de motor op transport te doen (hoop dat het lukt allemaal) naar Almaty en van daaruit meteen de bergen in te gaan, eerst Kyrgizie en dan de Pamir door Tadjikistan. Even twee dagen in oezbekistan en weer terug in Kazachstan om van daaruit terug te rijden. Door Oezbekistan terug kan ook maar daar is het tegen die tijd nog heter dan in kazachstan, daar kan ik eventueel nog kiezen om een noordelijkere route te kiezen.

De motor waarmee ik ga is een Yamaha XTZ750 (super tenere), die lijkt me beter geschikt dan de K100 waar ik vorige keer mee was. Ik trek er 6 weken voor uit maar ga ook een week eerder dan de geplande motor-douane-invoer gedoe, dan wil ik nog even met vrienden in KZ afspreken in het noorden. De overige 5 weken zijn dan op de motor waarvan 2 weken in de bergen en 3 voor de terugweg.
Op de terugweg wil ik de route volgen langs de zwarte zee en Moldavie/Roemenie/Hongarije/Tjechie, dat lijkt me een mooie route.

Ik neem kampeerspullen mee (is bij mij een heel klein pakketje), zeker in de bergen wil ik een paar keer kamperen maar ook in oost europa.

Actuele status:
  • start datum in Almaty 16July2012
  • aantal deelnemers 8

ik check het mf
open de reizen en toeren sectie en lees "pamir", haren in men nek komen recht overeind te staan! Helaas een jaar te vroeg! veel plezier op je reis! (op advrider.com staat er net een heel leuk reisverslag over die highway, ergens op pagina 1 of 2)

grts!
 
ik check het mf
open de reizen en toeren sectie en lees "pamir", haren in men nek komen recht overeind te staan! Helaas een jaar te vroeg! veel plezier op je reis! (op advrider.com staat er net een heel leuk reisverslag over die highway, ergens op pagina 1 of 2)

grts!

Er is nog plek in de container! er kunnen nog 5 motoren bij.

verslag heb ik gelezen en vele andere ook, mooi verhaal en foto's
 
@2712 Doe eens gek, ga gewoon mee!

bd4a3.jpg
 
DSCN6588.JPG


M32 in Kazahkstan... :)
http://cyclingsilkroads-foto.blogspot.com/2009/09/astrachan-aral.html
 
[afbeelding]

M32 in Kazahkstan... :)
http://cyclingsilkroads-foto.blogspot.com/2009/09/astrachan-aral.html

Als offroad liefhebber kun je je aardig uitleven op de M32, er wordt trouwens wel hard aan gewerkt en er zijn ook vele stukken vers asfalt. Ik heb nog steeds de voorkeur voor de route door Oezbekistan, zeker met de verwachte hitte ga ik liever niet 800km zandhappen.
Ook tijd speelt een rol, ik verwacht zo'n dag of 5 nodig te hebben om vanaf Samarkand Atyrau te bereiken (kan sneller). Via de M32 ben ik zeker langer onderweg.

Dat op de foto is nog niet het ergste, dat ziet eruit als zand terwijl ik zandwegen ben tegen gekomen die zo hard als beton waren. Dan stuiter je echt alle kanten op, dan weer een laag grind dat ook niet fijn is. En natuurlijk de vele asfaltwegen met gaten......
 
Terug
Bovenaan Onderaan