Pan en een Deauville

Is de Deauville een kleine Pan ?

  • Het is net pa en dochter

    Stemmen: 4 7,1%
  • De Deauville is een barbi motor

    Stemmen: 7 12,5%
  • De deauville is lekker handelbaar

    Stemmen: 7 12,5%
  • De Pan is voor grote kerels

    Stemmen: 4 7,1%
  • Pan en Deauville mogen niet met elkaar vergeleken worden

    Stemmen: 34 60,7%

  • Totaal aantal stemmers
    56
Ik heb geen ervaring met de pan, wel een keer gereden met de Duffville. Ik kwam tot de conclusie die bijna iedereen maakt. De Duffville heeft veels te weinig power.
Een Pan daar integen heeft power zat. Dus of Duffville een kleine pan is weet ik niet, maar als dat zo is hebben ze hem TE klein gemaakt.
 
Deauville is een prima betrouwbare, betaalbare motor voor tourritjes en woon-werk verkeer. Met z'n 56pk en 55Nm is het geen stoplicht racer, je laat wel bijna alle auto's achter je als het moet. Stuurt prima, je kunt je steppies aan de grond rijden zonder dat je uitlaat beschadigd 8-) Met de topkoffer erop kun je behoorlijk gaan winkelen, alleen wordt ie met topkoffer meer zijwind gevoeliger (welke fiets niet :? ) Met z'n tweeen er op gaat het allemaal wat rustiger maar kun je nog prima met al het verkeer meekomen.

Tja, het is geen spannende fiets.
 
Tja,
Ik heb ze alletwee gereden. Inderdaad, de Deauville is geen snelle fiets maar wel een ontzettend betrouwbare fijne motor voor woon-werk verkeer en om alleen op te toeren. Je komt overal tussendoor en alleen heb je voldoende vermogen om lekker door te trekken. Het is geen SS dus wheelies horen er niet bij. Ik ben naar een Pan overgestapt omdat de Deauville met passagier naar mijn mening echt vermogen tekort komt. Meekomen in het verkeer lukt prima maar je wilt soms toch wel wat meer dan dat. Een kleine Pan is het zeker niet. De koffers van de Pan zijn bemeten op een helm, bij de Deauville past die er niet in. Spullen meenemen met de Deauville betekent vaak toch dat er een topkoffer op moet. De motoren zijn te verschillend (tweecilinder en vier-cilinder) met bijbehorend verschil in vermogen en de Pan is behoorlijk zwaarder. Heb ik wel aan moeten wennen. Wat ze gelijk hebben is de betrouwbaarheid en rijkwaliteit. Ik heb met de Deauville in een jaar tijd zo'n 27.000 kilometer gereden, met de Pan heb ik er ondertussen een kleine 40.000 opzitten in anderhalf jaar. Geen enkel mankement gehad met beide motoren, fantastisch sturen en geweldige wegligging. Wel heb ik trouw de beurten laten geven. Ik ben niet technisch dus zelf doen is geen optie. Nu ik het hogere vermogen heb leren beheersen en af en toe nog wel eens op lichtere fietsen rij merk je het verschil pas echt. Ik wil niet meer terug naar minder vermogen.

Lekker toeren blijft het motto.
 
Uiteraard nog een verschil: de ene kost twee keer zoveel als de andere. ook in onderhoud en reparaties. En ook, terwijl een deauville geschikt is voor de beginnende rijder, de pan is dat niet (tcoh niet als je budget wat gelimiteerd is)
 
Niet te vergelijken deze broertjes.

Heb 3 jaar op een Deuaville gereden, nu sinds 4 weken en Pan met ABS-TC.
Rijstijl is wezelijk anders, je past je snel aan aan het vermogen van de motor.
Met de deauville ging alles rustig en op z'n gemak.
Met de Pan gaat alles een stukje sneller en voor het gevoel wat makkelijker, op de pan is het makkelijker werken, en geeft meer vertouwen.

Groeten brinkyboy
 
Een nadeel van een Pan vindt ik dat die veel afschrijft.
Een Pan van 98 wordt aangeboden voor ongeveer 10.000 euro dus schrijft ruim 8000 euro af en een Deauville nog geen 4000 euro in 6 jaar .
Wat mij opvalt dat sommige mensen eerst een Deauville kopen en later overgaan op een ST 1100.
 
Deauville is een toffe motor, ideaal voor dagdagelijks gebruik. Pan is steengoede motor om te toeren maar bij stapvoets rijden (file en stadsverkeer)moet je opletten want vermits het zwaartepunt hoog ligt is hij vlug uit zijn evenwicht gebracht. Heb met beide Honda's gereden en rij nu sinds geruime tijd met de BMW RT. Het verschil tussen de Pan en de RT is enorm. De pan lijkt wel een boot tegenover de RT om te maneuvreren maar de motor van de Honda draait mooier en is sneller.
 
Ik heb alleen op de Deauville gereden (~3500km in anderhalve week), en ik vond het een waardeloos ding. Te weinig vermogen (zeker met 2 personen), vrij log sturen, en een waardeloos zadel. Op mijn ZZR heb ik nog nooit pijn in m'n kont en onderrug gehad, op de Deauville constant. Op de Italiaanse snelwegen had ik met wat tegenwind, 2 personen en een licht omhoog lopende snelweg moeite met 130km/u, en daarvoor rij ik geen motor :( Lekker bochtjes rijden was ook lastig; of je zat een versnelling te laag en reed tegen de toerenbegrenzer aan de bocht uit, of je zat een versnelling te hoog en dan ahd de motor problemen om 'm lekker de bocht door te trekken.

De koffertjes die eraan zitten, achja. De vorm is ongunstig, er kan geen helm in, ze zijn zowiezo klein. Met een slot en een regenpak zijn ze wel gevuld en moet je bij wijze van spreken je broodtrommel er al lomp bijfrotten.

En als laatste: ik vind ze veel te duur 2e hands.

Ik zou 'm links laten liggen; Als je geen Pan kunt betalen ben je beter af met een ZZR/GSX-F/CB600 of iets dergelijks.
 
Deauville is een lichtere woon/werk motor. Niet geschikt om verre reizen mee te doen, wel korte trips. Zijkoffers: de aftermarket biedt wat grotere deksles aan, dat het volume doet verdubbelen. Geen plaats voor helm? dat heb je op geen enkele fiets zonder topkoffer.
Deauville is uitermate geschikt voor de beginnende toerder die geen hoge eisen stelt aan vermogen en snelheid, en die niet direkt fortuinen wil uitgeven aan een pan. Alternatief voor een deauville is een recente XJ900s diversion met half kuipje (of hele op de aftermarkt) en een onderhoudsvrije cardan. 900cc met 90pk en 90Nm koppel ... prima en robuuste reis & woon/werkmachine (al eeftem wel een nogal banaal uitzicht)
 
De Pan ken ik niet, maar met de 650 heb ik wel eens gereden. Het ding stuurt en remt best aardig. Het is wel de eerste motor waarbij ik niet in de snelle linkerstrook bij het verkeerslicht ging staan. (gevoelsmatig was ik bang dat ik niet voor de auto,s uitkwam) Wel is het ding ontzettend zuinig in verbruik (1op 22 met gemak).
 
Ik had ooit een NTV650 (kale, lichtere voorganger van de Deauville), geen racer maar toch rap genoeg om pret op te beleven. Ik ben toen gaan proefrijden op een Pan en BMW 1100RT. De Pan heeft meer vermogen maar "voelde" nogal zwaar. Niet een moeilijke machine maar wel tamelijk inert reagerend met accellereren, (laat) remmen en sturen. Niet overdreven inspirerend of "leuk", zelfs de simpele NTV beviel me beter. Ook de kuip-ruit was uiterst lawaaiig en verzamelde regenwater rond de luchtopeningen die dan vervolgens in dikke druppels tegen je vizier aanwaaien. Niet bepaald de "ubertourer" waar iedereen het altijd over heeft, al moet ik zeggen dat ik mijn lange benen niet achter de kuip gevouwen kreeg wat ook niet hielp om een goede indruk te krijgen. De BMW voelt (zoals iemand anders ook al opmerkte) lichter, is scherper te rijden en is veel meer "fun" dan een Pan (ook al zou je het er niet direct aan afzien). Ik heb toen dus de BMW gekozen. Helaas wel een hoop mechanische ellende (klepbreuk (!), inwendige olie-lekkages die meermalig leiden tot schade aan versnellingsbak, koppeling en cardan) en corrossie problemen mee gehad maar da's weer een ander verhaal.
 
Ik heb een jaar of 2 een Deauville gehad.
Ideale woon/werk fiets, zit goed, voor mij perfecte bescherming met kuip en scherm, lekker voor lange afstanden, koffels waar best wel veel in kan.
Met 2 personen is hij inderdaad trager met optrekken, maar hij blijft super wentbaar.
Ik heb de VRO1 ermee gedaan en de stepjes gingen met gemak aan de grond.
Hij zal geen gekke dingen doen, is betrouwbaar en betaalbaar.
Waarom ik hem heb verkocht:
Was een gedeelte van de bank ;)
Te weinig power (ik die een GSX600F gewent was)
Veel trillingen vanuit het blok
Ik kreeg van mijn vriend een K75RT :}
 
Deauville is een toffe motor, ideaal voor dagdagelijks gebruik. Pan is steengoede motor om te toeren maar bij stapvoets rijden (file en stadsverkeer)moet je opletten want vermits het zwaartepunt hoog ligt is hij vlug uit zijn evenwicht gebracht. Heb met beide Honda's gereden en rij nu sinds geruime tijd met de BMW RT. Het verschil tussen de Pan en de RT is enorm. De pan lijkt wel een boot tegenover de RT om te maneuvreren maar de motor van de Honda draait mooier en is sneller.
Met PAN , bedoel je daar mee een ST1100 of een STX1300.
Beide motoren verschillen dacht en nacht.
Als je de STX1300 een boot vind tov van een RT kan ik je niet goed volgen.
Een ST1100 , daar kan ik je in bijtreden.
 
Laatst bewerkt:
ik neem zomaar aan dat de meeste reacties over de pan het oude (en betere) type betreffen :)
 
ik neem zomaar aan dat de meeste reacties over de pan het oude (en betere) type betreffen :)
Precies, zo eentje al ik heb en die te koop is.

Niet voor een nieuwe Pan, want als je een keer iemand in een Highspeed weave hebt gezien dan hoef je niet mee. Aanbevolen snelheid met topkoffer: max 120km/h.
 
Precies, zo eentje al ik heb en die te koop is.

Niet voor een nieuwe Pan, want als je een keer iemand in een Highspeed weave hebt gezien dan hoef je niet mee. Aanbevolen snelheid met topkoffer: max 120km/h.
DAT is sterk overdreven!!!
Laatst met 5 STX's 4500 km gebolden geen van allen had last van een Highspeedsweave terwijl iedereen volop geladen was
Velen laten zich uit over de STX1300 zonder er echt zelf ervaring mee te hebben.
Daarnaast mag het fenomeen niet ontkend worden.
Het is wel zodat vele Nederlanders de ST1100 superieur vinden aan de ST1300.
In België zit de2°handsmarkt op een zeer laag pitje voor de ST1100 terwijl er in NL nog volop van verkocht worden. De prijs zaler wel voor iets tussen zitten.
 
Hoe heete ook alweer t echte kleine broertje van de Pan...de PC800 ;) })

Deauville is mij te klein, zowel afmetingen als motorvermogen.
Niet vreemd dat er wel veel mensen van deauville naar Pan overstappen, maar nauwelijks andersom ;)
Pan is een leuke machine. Rijdt lekker, vermogen zat.
Beetje saai, maar jah, t is nou eenmaal geen BMW })
 
Deze twee zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken maar daarover heb je al genoeg ervaringen kunnen lezen hierboven.
Een dingetje vind ik wel waard om te vermelden: als je kwaliteit van Honda gewend bent koop dan geen Deauville, ze komen niet uit Japan maar uit Spanje of Italië en dat verschil zie je meteen terug in de gebruikte materialen.(remmen, lak, roest etc.).........net als de Transalp en nog wat andere lichtere fietsen van Honda trouwens.
 
Deze twee zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken maar daarover heb je al genoeg ervaringen kunnen lezen hierboven.
Een dingetje vind ik wel waard om te vermelden: als je kwaliteit van Honda gewend bent koop dan geen Deauville, ze komen niet uit Japan maar uit Spanje of Italië en dat verschil zie je meteen terug in de gebruikte materialen.(remmen, lak, roest etc.).........net als de Transalp en nog wat andere lichtere fietsen van Honda trouwens.
Doen ze die er in de fabriek al op :? :)
 
Deze twee zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken maar daarover heb je al genoeg ervaringen kunnen lezen hierboven.
Een dingetje vind ik wel waard om te vermelden: als je kwaliteit van Honda gewend bent koop dan geen Deauville, ze komen niet uit Japan maar uit Spanje of Italië en dat verschil zie je meteen terug in de gebruikte materialen.(remmen, lak, roest etc.).........net als de Transalp en nog wat andere lichtere fietsen van Honda trouwens.

Versta ik dan goed dat alle auto's/motoren welke in Italië/Spanje gebouwd worden of onderdelen vanuit die landen gebruiken minderwaardige kwaliteit leveren dan de Japanse?
Ik ben Honda minded oa om zijn kwaliteit maar ik vind dit toch een zeer zwakke reden om enkele problemen bij de Deauville die niet algemeen zijn te verhalen op het land van herkomst.
Er werd destijds gekozen om een budgetvriendelijk touringmotor te bouwen en die heeft reeds zijn deugdelijkheid bewezen.
Zelf ken ik geen ex-Deauvilrijders die met misnoegen terugkijken op hun Deauville.

Indien de door jou aangehaalde "problemen" echt nefast voor de motor zouden zijn , wel dan zou de 2°handswaarde van een Honda Deauville en pak lager liggen.
 
Ik ook niet, maar die ex Deauville rijders rijden inmiddels allemaal op een pan (ken er maar twee)

Ik ken tientallen Ex-Deauvillers die overgeschakeld zijn van de Deauville naar de STX1300 (NIET DE ST1100) en FJR1300 enkele naar BMW RT 1150, BMW GS.
Een enkeling slaagde er zelfs in om op het zelfde jaar met een Deauville, FJR1300 en een STX1300 te rijden. De STX1300 schikt hij nu een tijdje te houden :9

Allen zijn tevreden over hun motor.
Daarnast ken ik nog veel meer Deauvillers die gewoon uiterst tevreden zijn van hun Deauville en er momenteel bij blijven om verschillende redenen.

Sommigen schikken wel over te schakelen naar één van de hier bovenaangehaalde motoren maar geen enkele is in die mate gehaast dat de DEAUVILLE buiten MOET
 
Terug
Bovenaan Onderaan