Pan European kopen

Robbiola

MF'er
22 mei 2009
60
0
Utrecht
Gegroet Allen! :} :}

Ik wil Een tweede hands pan European gaan kopen. Nu had ik gelezen dat de achterbrug nog wel eens wil door rotten, weet iemand waar ik precies moet kijken?

Groeten,

Robbiola
 
naar die stang tussen het blok en het achterwiel :+

geen id, groot is die brug niet, lijkt me dat het wel wil opvallen?

paar plaatjes... als je afbeeldingen googled op pan european achterbrug:
achterbrug.jpg

pan1.jpg

pan5f.jpg

achterbrug.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maak je niet druk. Waar jij naar zoekt zijn de extreme gevallen en dan kun je aan de hele buitenkant van de motor al zien dat ie verwaarloost is. De achterbrug valt daar dan ook onder.
 
Laatst bewerkt:
Maak je niet druk. Waar jij naar zoekt zijn de extreme gevallen en dan kun je aan de hele buitenkant van de motor al zien dat ie verwaarloost is. De achterbrug valt daar dan ook onder.

Nee, hoor.

Zelf een doorgeroeste swingarm gehad in 1997 of daaromtrent en was waarschijnlijk de eerste met zoiets en dat zie je NIET direct aankomen. Pas na tikken met een schroevendraaier op een enkel blaasje in de verder overigens goed uitziende lak, kwam uiteindelijk een gat te voorschijn over de hele breedte aan de onderkant van de swingarm, in het gebied waar het omcirkeld is op het plaatje van Motorrad-Gespanne uit 2005. Ook stond de “felsrand” op het “cardanhuis” ongeveer een cm open. Alles van binnuit weggerot.

Een beetje zoals op dit filmpje, maar dan met een schroevendraaier.

Voor 100 gulden (ja, ’t is al een tijdje terug) een andere gehaald en deze vol tectyl gespoten en randjes afgekit en buitenkant ook in de tectyl. Nooit meer last van gehad.
Oorzaak: pekelwater loopt er wel in, maar kan er niet meer goed uit.
En ik ken er zat die het later ook hebben gehad en aan de rest van de motor was dat echt niet te zien!

Collector en pijpjes meteen voor de dempers zijn ook al genoemd. Waarschijnlijk de meeste al vervangen door rvs exemplaren. Begint zelden met een prutteltje, maar breekt meestal in een keer af. Lijkt het allemaal nog hard (ze zien er allemaal roestig uit bij de collector), als je je dempers een keertje demonteert, valt de hele collectoraansluiting uit elkaar. Reparatie is gewoon gepruts en nieuwe dichtringen en klemmen heb je altijd wel nodig.

Het zijn inmiddels natuurlijk ook niet de nieuwste motoren. Zijn zat leuke setjes voor te koop. Die met een losse collector vind ik de mooiste meest praktische. Zit er al een rvs vervangingsuitlaat op (compleet van voor tot achter, vanwege de collector) dan zou dat voor mij een pré zijn t.o.v. origineel.

Voor het vervangen van de swingarm heb je een speciale sleutel nodig.

1402389884053727880S425x425Q85.jpg

Ik heb die toen zelf gemaakt van een stukje steigerpijp met een plaatje ijzer erop. Is toch maar voor een- of tweemalig gebruik. Kan je ook van een dopsleutel maken.

Verder bulletproof en eigenlijk best saai. En nou maar hopen dat je niet een ST1300 bedoelde.
 
Laatst bewerkt:
Nee ik zoek een 1100. Een 1300 zou ook tof zijn, beetje boven budget helaas.
Zoek een functionele motor, dus kwam ik uit bij een Pan European. Voor het betere knalwerk stap ik op mijn vtr :] .
Overigens eens met zo'n gast gereden die met zijn Pan met de vtr club mee reed, die was ook aardig aan het boenderen met dat ding, je reed hem niet zomaar uit de spiegels zal ik maar zeggen :) :)
En als wij voor de tiende keer gingen tanken ging hij nog ff door! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan