Pan European ST1300 hoge km stand. Wel of niet doen

Gerder

Die hard MF'er
8 feb 2006
647
0
Tilburg
Beste forumleden,

Recentelijk heb ik besloten over te stappen naar een leuke tourfiets. Nu aas ik al een tijdje op een goed onderhouden ST1300 uit 2002. Probleem is wel dat er al 145000km op de teller staat. Nu weet ik dat een Pan best veel kan hebben, maar bij 145000 krijg ik toch wel wat twijfels. Er zijn hier vast mensen die mij meer kunnen vertellen. Hier de link naar de website:

http://www.nipponbikes.nl/index.php...300-abs-deluxe&catid=52&Itemid=422&lang=nl-NL

Ik heb al meer ervaring met deze jongens en ik weet dat ze te vertrouwen zijn. Daar twijfel ik dus niet aan. Ik vraag me enkel af of dit een goede mogelijkheid zou zijn of dat ik beter naar iets anders op zoek kan gaan. Ik hoor het graag van jullie.

Alvast bedankt

Mvg,

Geert Embregts
 
Laatst bewerkt:
Oerdegelijk natuurlijk zo'n Honda, maar anderhalve ton aan km's is wel veel inmiddels. Mits goed onderhouden, zou het geen probleem moeten zijn.

Maar op motoroccasion.nl heb ik 3 alternatieven gezien met minder km's, die zou ik ook in overweging nemen:

€ 4.995,- 2002, 54320 Km Gerrits Motoren, Z

€ 4.450,- 2003, 76000 Km NIWA Motorservice, N-H

€ 4.950,- 2003, 76178 Km Boonstra Motoren, FR

Succes met de zoektocht
 
Ik zou me over de km stand niet zoveel zorgen maken. Belangrijker lijkt mij of het 'm aan te zien is. Als er allerlei gebruikssporen op zitten die je gaan ergeren...En soms ziet een motor met 60.000 km erop er meer versleten uit dan een met 150.000 km. Volgens mij moet je gaan kijken.
 
Bedankt voor de reactie. Ik had een aantal van deze zelf ook gevonden. Aangezien ik zelf uit Tilburg kom zijn sommige toch wel wat uit de richting helaas. Over gerritsen lees ik hele gemengde verhalen dus ik ben daar wat terughoudend over. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat het per definitie een slechte zaak is, maar je bent toch wat voorzichtiger.

Heb vandaag even met ze staan praten en de pan bekeken. Ziet er keurig uit en is ook goed onderhouden. Blijft natuurlijk koffiedik kijken. Ik kan er niet in kijken.
 
Laatst bewerkt:
een collega van mij had een ST1300 en die heeft-ie ingeruild bij 250.000 km. en dat was echt niet omdat-ie op was...


hij vond een BMW K1600GT leuker...
 
De belangrijkste vraag bij een dergelijke kmstand bij de Pan is of de distributie riem al is vervangen. Dat moet bij 150.000k! gebeuren en is een erg kostbare zaak (gaat veel tijd in zitten).

Verder zal er wellicht een keer een koppeling aankomen en misschien nieuwe remschijven. Maar misschien is dat een tijdje terug allemaal al gebeurd.
 
De belangrijkste vraag bij een dergelijke kmstand bij de Pan is of de distributie riem al is vervangen. Dat moet bij 150.000k! gebeuren en is een erg kostbare zaak (gaat veel tijd in zitten).

Verder zal er wellicht een keer een koppeling aankomen en misschien nieuwe remschijven. Maar misschien is dat een tijdje terug allemaal al gebeurd.

Dat zijn hele goede punten. Zeker dingen die ik na ga vragen. Dat kan ik natuurlijk mee nemen in eventuele onderhandelingen. Bedankt voor de info. Ga ik zeker wat mee doen.
 
Volgens mij heeft de 1300 geen distributie riem maar een ketting. De 1100 heeft een riem.
 
Ben eigenlijk toch wel benieuwd of het nu een riem of een ketting is. Kan het op internet nergens concreet terug vinden. Allemaal verschillende verhalen.
 
Laatst bewerkt:
Probleem is wel dat er al 145000km op de teller staat.
Je kunt er beter eentje nemen met 195000 op de teller. Die heb je een stuk sneller op de 0 staan :)






Er komt alleen een 1 voor de laatste 5 cijfers, dus bij 2 ton springt ie weer op 0.
 
Laatst bewerkt:
Ben eigenlijk toch wel benieuwd of het nu een riem of een ketting is. Kan het op internet nergens concreet terug vinden. Allemaal verschillende verhalen.

Ketting.


Op zich zou die levenslang mee kunnen gaan.

Echter ook kettingen kunnen gaan rekken en dan zou vervanging toch ooit een keer nodig kunnen zijn, maar dat merk je dan vanzelf.

Ik geloof dat voor de riem van de ST1100 een termijn stond van 100.000 km, voor de distriebutieketting van een 1300 zou ik me geen zorgen maken bij 150.000 km.

En veel of weinig km... ik zou een splinternieuwe motor binnen 3.000 km zwaarder kunnen mishandelen dan iemand die er goed voor zorgt het in 150.000 km zou doen.

Bij die km stand is het wel handig type specifieke informatie op te zoeken en iemand mee te nemen die er verstand van heeft.
 
Laatst bewerkt:
Er komt alleen een 1 voor de laatste 5 cijfers, dus bij 2 ton springt ie weer op 0.

Dit is een grapje neem ik aan. Met een digitale teller kan ik me dat haast niet voorstellen.


Ketting.


Op zich zou die levenslang mee kunnen gaan.

Echter ook kettingen kunnen gaan rekken en dan zou vervanging toch ooit een keer nodig kunnen zijn, maar dat merk je dan vanzelf.

Ik geloof dat voor de riem van de ST1100 een termijn stond van 100.000 km, voor de distriebutieketting van een 1300 zou ik me geen zorgen maken bij 150.000 km.

En veel of weinig km... ik zou een splinternieuwe motor binnen 3.000 km zwaarder kunnen mishandelen dan iemand die er goed voor zorgt het in 150.000 km zou doen.

Bij die km stand is het wel handig type specifieke informatie op te zoeken en iemand mee te nemen die er verstand van heeft.

Goed om te horen dat het een ketting is. Geldt dit overigens voor elk bouwjaar?

Wat betreft kilometerstand heb je wel een punt. 150.000 kan natuurlijk ook betekenen dat de motor redelijk is onderhouden. Anders had het beestje het wellicht al eerder opgegeven. Zekerheid heb je natuurlijk nooit.

Wat betreft type specifieke informatie ben ik druk aan het zoeken. Alle informatie is welkom dus mochten jullie nog iets weten dan hoor ik dat maar al te graag. Bedankt voor bovenstaande info btw. Erg nuttig!
 
Laatst bewerkt:
Dit is een grapje neem ik aan. Met een digitale teller kan ik me dat haast niet voorstellen.Goed om te horen dat het een ketting is. Geldt dit overigens voor elk bouwjaar?

Wat betreft kilometerstand heb je wel een punt. 150.000 kan natuurlijk ook betekenen dat de motor redelijk is onderhouden. Anders had het beestje het wellicht al eerder opgegeven. Zekerheid heb je natuurlijk nooit.

Wat betreft type specifieke informatie ben ik druk aan het zoeken. Alle informatie is welkom dus mochten jullie nog iets weten dan hoor ik dat maar al te graag. Bedankt voor bovenstaande info btw. Erg nuttig!

ST1100 = riem, STX1300 = ketting.

Informatie... tja, zoekfunctie gebruiken op STX1300 zou wel eens wat informatie kunnen opleveren vanaf M-F ;)
Of "STX1300 Forum" op google.
 
ST1100 = riem, STX1300 = ketting.

Informatie... tja, zoekfunctie gebruiken op STX1300 zou wel eens wat informatie kunnen opleveren vanaf M-F ;)
Of "STX1300 Forum" op google.
Ik bied bij deze de excuses aan voor de verwarring wekkende uitspraak van MBM :+

Voor de introductie werd inderdaad gespeculeerd dat de opvolger van de ST 1100 de STX zou gaan heten, Honda besloot echter om het bij ST te houden.


@Gerder, [me="Dutch"]maakt geen grapjes B|[/me]
 
Laatst bewerkt:
@Gerder, [me="Dutch"]maakt geen grapjes B|[/me]

Dat geloof ik graag hoor xD. Maar blijf het vreemd vinden. Neem aan dat Honda weet dat hun motoren betrouwbaar zijn. Waarom zou je de teller dan maar tot 200000 laten gaan? Het kan dus heel goed zijn dat aangeboden motoren met zo'n 60000 op de teller al een keer over die grens zijn gegaan?
 
Ik bied bij deze de excuses aan voor de verwarring wekkende uitspraak van MBM :+

Voor de introductie werd inderdaad gespeculeerd dat de opvolger van de ST 1100 de STX zou gaan heten, Honda besloot echter om het bij ST te houden.


@Gerder, [me="Dutch"]maakt geen grapjes B|[/me]

Graag gedaan.

Ik ben idd een beetje blijven hangen in wat er 'ooit' in de wandelgangen als type aanduiding werd gebruikt. Honda Pan European - Wikipedia

Terwijl ik m 2 jaar als dienstmotor heb gehad :+

Veel motorbladen enz trouwens ook.


Maar.... waar het om ging: Hij heeft een distributieketting ipv riem :P
 
Laatst bewerkt:
hij heeft een ketting en bij 2 ton springt ie naar 0 proefondervindelijk vastgesteld en inmiddels tegen de 3 aan,doet het nog steeds als de brandweer.
 
Oerdegelijk natuurlijk zo'n Honda, maar anderhalve ton aan km's is wel veel inmiddels. Mits goed onderhouden, zou het geen probleem moeten zijn.

Maar op motoroccasion.nl heb ik 3 alternatieven gezien met minder km's, die zou ik ook in overweging nemen:

€ 4.995,- 2002, 54320 Km Gerrits Motoren, Z

€ 4.450,- 2003, 76000 Km NIWA Motorservice, N-H

€ 4.950,- 2003, 76178 Km Boonstra Motoren, FR

Succes met de zoektocht

Ik zou voor 200 euro meer naar Noordholland rijden en bij Niwa die een jaar jongere halen die de helft aan kilometers heeft. Niet zo,n moeilijke keus.
 
zoals gezegd: de 1100 heeft een riem. voorschrift van Honda: controle bij 100k, vervangen bij 150k. maar of je 'm nou vervangt of controleert, het werk is hetzelfde. ik heb het de afgelopen 3 maanden zelf gedaan, tussen de werkdagen en andere hobby's door. er schijnt 4 uur werk voor te staan. betekent dus dat het klusje, inclusief materiaal tegen de 500 euro kost. mijn Pan 1100 staat tegen de 100k, dus was controle nodig. maar aangezien het voor het werk niet uitmaakt, èn ik wist de historie niet, heb ik 'm vervangen. blijkbaar dacht een vorige eigenaar er net zo over, want de riem was al eens vervangen. de tekst van de fabrikant stond er nog vaag op. en passant ook meteen maar 'even' de balhoofdlagers vervangen.
 
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor de hulp, maar het feestje gaat helaas niet meer door. Vanavond heeft de auto van mijn vriendin het helaas begeven, dus dat heeft momenteel even prioriteit. Ben toch een stuk wijzer geworden. Bedankt iedereen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan