Pan European ST1300 kopen in 2022?

Nou..vandaag op pad geweest..en mijn vrouw vond de varadero met zijn tweeën nog fijner als de st1100…dus wordt geen st1300 voorlopig…maar moet zeggen reed ook gewoon super, met two up en koffers vol geen enkel probleem dus ik vind het ook wel even best zo :) ( dit seizoen..de st1300 gaat er komen 🤗)Bekijk bijlage 1750978
Die Varadero....dat is een ontzettend ondergewaardeerd apparaat. Rijdt en stuurt geweldig, goede windbescherming en een machtig koppel.
 
Die Varadero....dat is een ontzettend ondergewaardeerd apparaat. Rijdt en stuurt geweldig, goede windbescherming en een machtig koppel.
Ik heb begrepen/gehoord dat ze alleen erg veel benzine verbruiken, of is dat een fabel?
 
Ik heb begrepen/gehoord dat ze alleen erg veel benzine verbruiken, of is dat een fabel?
Jeen ( ja en nee) het carb model lust wel een slok ( heb ik), als ik snelweg rij rustig 100 is het verbruik 1 op 16 á 17 gemiddeld, maar truth be told als je met het gas speelt ga je rap naar de 1 op 12. De injectie versie is een stuk zuiniger heb ik me laten vertellen maar rond de 1 op 20. Het is zeker geen zuinigheidsmonster.
 
Jeen ( ja en nee) het carb model lust wel een slok ( heb ik), als ik snelweg rij rustig 100 is het verbruik 1 op 16 á 17 gemiddeld, maar truth be told als je met het gas speelt ga je rap naar de 1 op 12. De injectie versie is een stuk zuiniger heb ik me laten vertellen maar rond de 1 op 20. Het is zeker geen zuinigheidsmonster.
Maar 1 op 20 vind ik wel acceptabel.
 
Maar 1 op 20 vind ik wel acceptabel.
Ik heb een hekel aan tanken. Niet om te betalen, want het is gewoon hobby, maar om vaak langs het tankstation te gaan. Ben je net aangekleed, moet je eerst tanken. Wachten bij de pomp, want het is druk, helm weer af, handschoenen weer uit en weer aan. Ik vind het allemaal gedoe, dus ik rij het liefst een zuinige motor met een zo'n groot mogelijke tankinhoud.
 
Ik heb een hekel aan tanken. Niet om te betalen, want het is gewoon hobby, maar om vaak langs het tankstation te gaan. Ben je net aangekleed, moet je eerst tanken. Wachten bij de pomp, want het is druk, helm weer af, handschoenen weer uit en weer aan. Ik vind het allemaal gedoe, dus ik rij het liefst een zuinige motor met een zo'n groot mogelijke tankinhoud.
Op de routes van mijn standaard toertochtjes staan een paar onbemande tankstations waar het meestal erg rustig is. Dan is een kleine tank niet erg.
 
Ik weet niet of je zoektocht nog actueel is maar ik kan je mijn ervaring vertellen.. jaren een st1100 gereden en nu na een tijdje niet rijden een st1300 gekocht.. als je de st1100 gewend bent voelt dit alsof je een splinternieuwe koopt, alles is verfijnder, reageert veel feller en rijdt op veel vlakken gewoon net een stuk soepeler en comfortabeler... ik geniet van elke kilometer als echte pan fan. Succes met je zoektocht
 
Ik weet niet of je zoektocht nog actueel is maar ik kan je mijn ervaring vertellen.. jaren een st1100 gereden en nu na een tijdje niet rijden een st1300 gekocht.. als je de st1100 gewend bent voelt dit alsof je een splinternieuwe koopt, alles is verfijnder, reageert veel feller en rijdt op veel vlakken gewoon net een stuk soepeler en comfortabeler... ik geniet van elke kilometer als echte pan fan. Succes met je zoektocht

Had het topic even doorgelezen, dan had je kunnen lezen dat hij inmiddels al een maand of 2 een ST1300 heeft. Welkom op M-F trouwens!
 
Ik weet niet of je zoektocht nog actueel is maar ik kan je mijn ervaring vertellen.. jaren een st1100 gereden en nu na een tijdje niet rijden een st1300 gekocht.. als je de st1100 gewend bent voelt dit alsof je een splinternieuwe koopt, alles is verfijnder, reageert veel feller en rijdt op veel vlakken gewoon net een stuk soepeler en comfortabeler... ik geniet van elke kilometer als echte pan fan. Succes met je zoektocht
Ik heb momenteel geen Pan maar ben echt wel fan van deze motoren, ik heb het echter andersom, heb een tijdje geleden een tijd op de st1300 gereden gezien ik hier enorme interesse in heb maar om heel eerlijk te zijn…doe mij de st1100 maar, zeker de st1300 is sneller/feller maar gaf me echt niet het gevoel van de st1100….binnenkort maar eens een andere proberen als vergelijkingsmateriaal, krijg de Pan toch niet echt uit mijn systeem, mijn vrouw vindt het een ouwe lullen motor, ik vind ze geweldig..maar ja…ik ben al vanaf dat ik een klein ventje ben ( nou ja nog steeds met 1.78 en 72 kg) helemaal verliefd op de Goldwing…als oude lul geboren dan denk ik.
 
Ik heb momenteel geen Pan maar ben echt wel fan van deze motoren, ik heb het echter andersom, heb een tijdje geleden een tijd op de st1300 gereden gezien ik hier enorme interesse in heb maar om heel eerlijk te zijn…doe mij de st1100 maar, zeker de st1300 is sneller/feller maar gaf me echt niet het gevoel van de st1100….binnenkort maar eens een andere proberen als vergelijkingsmateriaal, krijg de Pan toch niet echt uit mijn systeem, mijn vrouw vindt het een ouwe lullen motor, ik vind ze geweldig..maar ja…ik ben al vanaf dat ik een klein ventje ben ( nou ja nog steeds met 1.78 en 72 kg) helemaal verliefd op de Goldwing…als oude lul geboren dan denk ik.
Goldwing?is ook weer niet te vergelijken met de ST1100 en 1300,rijd toch weer heel anders,bij een GL vergeleken zijn die 2 sportievere
motoren,GL is meer een lui bankstel op wielen,behalve de laatste 1800 die veel sportiever is dan z,n voorgangers.
 
Ik weet niet of je zoektocht nog actueel is maar ik kan je mijn ervaring vertellen.. jaren een st1100 gereden en nu na een tijdje niet rijden een st1300 gekocht.. als je de st1100 gewend bent voelt dit alsof je een splinternieuwe koopt, alles is verfijnder, reageert veel feller en rijdt op veel vlakken gewoon net een stuk soepeler en comfortabeler... ik geniet van elke kilometer als echte pan fan. Succes met je zoektocht
Ik heb er ondertussen een kleine 4000 kilometer opzitten. Met heel veel goed gevoel. in het begin vond ik de motor wat teveel de bocht "invallen", maar na een finetuning van de voorspanning achteraan (stond helemaal dicht) is de motor superstabiel in een bocht. Werkelijk een fenomeen op wielen!
 
Ik heb zopas een st 1300 gekocht van 2004 met 99000 km. (Naast mijn woon-werkverkeer moto de Yamaha mt07). Vertrek er binnenkort mee naar het Lake District. Moet zeggen ben er vrij tevreden over. Je moet de koppeling wel goed indrukken bij schakelen. En bij vluchtheuvels klakt de voorvork wat. Maar ja voor een aankoopprijs van 2800€ mag ik zeker niet klagen…
 
Ja ja, en qua zitcomfort is het de beste motor die ik ooit in mijn bezit had, zeker met het corbin comfortzadel dat erop zit. Foto van vandaag.
 

Bijlagen

  • IMG_20220724_172413.jpg
    IMG_20220724_172413.jpg
    236,7 KB · Weergaven: 57
De FZ750 van mij is 37jr oud. Man, wat rijdt dat ding (nog steeds) lekker!
Ja, een oude(re) motor, maar ik kan er mee 'lezen en schrijven'.
Over schrijven gesproken: Afschrijven dat doet ie al lang niet meer.

Je stapt zo op om effe naar Italië te rijden. No problem!!:]
Hey Mean,

Is dat die zwarte FZ tegenover die kerk?
 
Ik kan ook over de Honda Pan-European meepraten. De ST1100 is gewoon een fijne machine. Rijd rustig en als je een dot gas geeft vliegt die over het asfalt als een 🛩️. Lekker stabiel en kleeft het aan de weg.

Qua onderhoud is het wel een dure aangelegenheid. Let vooral op het oliepeil. Mensen gooien er bijna altijd teveel in en dan kan je zomaar de motorfiets verzuipen in de olie. Staat de motorfiets een lange tijd stil dan kan het membraan van de brandstof kapot gaan. Zaak is om dat goed in de gaten te houden. Want anders sta je onderweg zo stil.

Voor de rest veel succes met het kiezen van je favoriete motorfiets.
 
Ik kan ook over de Honda Pan-European meepraten. De ST1100 is gewoon een fijne machine. Rijd rustig en als je een dot gas geeft vliegt die over het asfalt als een 🛩️. Lekker stabiel en kleeft het aan de weg.

Qua onderhoud is het wel een dure aangelegenheid. Let vooral op het oliepeil. Mensen gooien er bijna altijd teveel in en dan kan je zomaar de motorfiets verzuipen in de olie. Staat de motorfiets een lange tijd stil dan kan het membraan van de brandstof kapot gaan. Zaak is om dat goed in de gaten te houden. Want anders sta je onderweg zo stil.

Voor de rest veel succes met het kiezen van je favoriete motorfiets.
Ik heb een Honda en Yamaha.
Valt mij op dat Honda voor (nagenoeg) zelfde onderdeel vaak de dubbele prijzen heeft.

Bij de FZ zorg ik juist altijd dat oliepeil tegen de max staat in het kijkglas.
Ooit van iemand vernomen die races deed met de FZ, dat smering niet (altijd) goed zou zijn met 'half' oliepeil.
Sinds 50k geleden, houd ik peil altijd op max. Nooit klachten erover! (maar dus niet TE veel!)
 
Laatst bewerkt:
Heb van 1991 -2001 vier ST1100’s in bezit gehad: liepen als een trein op rails, zuinig (voor die tijd) en een enkeltje Dolomieten-Zaanstad in 1 ruk was geen probleem. Sinds 2002 over op de ST1300, mijn tweede kocht ik nieuw in 2005. Nog zuiniger (met gemak 1 op 21) alleen wat instabieler. En omdat ik vorig jaar ook weer een ST1100 uit 2001 had aangeschaft begon dat instabiele rijgedrag van de ST1300 mij steeds meer te ergeren. In 2021 met een ton op de teller heb ik bij Hyperpro in Alphen aan de Rijn voor en achter nieuwe veren en olie laten monteren: na nog geen 100 meter rijden leek het wel of ik een nieuwe motor had waarbij het “trein op railsgevoel“ weer terug kwam. Sinds september jl. heb ik een 2022 K1600 GT in bezit. Een beest van een toermotor en toch pak ik ook af en toe de Pan weer, want die heb ik gehouden. En dan waardeer ik weer hoe goed die motor is. Jammer dat de erven Honda nooit een soortgelijke opvolger op de markt hebben gebracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan