Pan European ST1300 kopen in 2022?

Mijn dochter heeft net de doorslag gegeven. Ik was nog steeds aan het twijfelen tussen een st1300 en een k1600gt, toen ze zei: “koop de motor die je altijd wou (de st), als die niet bevalt verkoop je hem en koop je die andere. Veel geld kan je er niet aan verliezen. Olgekeerd is dat niet het geval.”
Dus de kogel is door de kerk
Daarnaast nog een factor die ik niet genoemd had: ik hou wel van een motor die ik zelf kan onderhouden, en met een nieuwe motor gaat dat niet. Sowieso gaat dat niet met veel electronische zaken zoals vering e.d.
 
Mijn dochter heeft net de doorslag gegeven. Ik was nog steeds aan het twijfelen tussen een st1300 en een k1600gt, toen ze zei: “koop de motor die je altijd wou (de st), als die niet bevalt verkoop je hem en koop je die andere. Veel geld kan je er niet aan verliezen. Olgekeerd is dat niet het geval.”
Dus de kogel is door de kerk

Tja.... klopt als een bus ! Slimme dochter !

Je kan ze wellicht ook ergens een dag huren ?
 
Even een update: deze is het dus geworden :
IMG_3881.jpg


Een 2008 ST1300 met 50K op de teller. Zeer proper onderhouden, cosmetisch in nieuwstaat.
Ik heb er al een 800 km mee gedaan (heen en terug op één dag naar ons Duitse kantoor), en de eerste indrukken zijn zeer positief. De motor is zo stabiel als wat op de snelweg, en ook in het betere bochtenwerk is de gelijkenis met de ST1100 er zeker. Ik dacht eerst dat de vering sowieso aangepakt ging moeten worden gezien de leeftijd (heb dat bij al mijn motoren al gedaan), maar hier ben ik niet zo zeker van, zo goed voelt de motor aan. Ergonomisch past de motor als een handschoen, geen nood voor bar-risers of andere ongein, ik zit er direct goed op, wat mij ook niet zoveel voorkomt. Ik ben na een dag van 800km fris uit het zadel gekomen. En ik was helemaal vergeten hoe makkelijk een grote topbox is! Ik voorzie heel wat zakelijke kilometers naar onze buitenafdelingen. En bij onze Duitse verkopers was het feit dat ik met de motor aankom al direct een gespreksonderwerp, mijn gunfactor als manager gaat direct omhoog!

Het eerste wat me opvalt bij het rijden : zo soepel! Gas-aanname is in elke versnelling boterzacht. Trillingen zijn helemaal afwezig (geen slapende handen meer!), schakelen is kort en trefzeker. Er is geen "eindschot" maar vooral koppel in overvloed aan elke snelheid. Ik kom uiteraard van een 650 parallel twin, dus ik ben iets gewend van trillingen, maar ook in vergelijking met de 4-cylinders die ik hiervoor gehad heb is dit uitzonderlijk smooth.
Het tweede wat me opvalt : heel goeie remmen. De motor duikt niet bij het remmen (wellicht door de gecombineerde remmen en de lagere ligging t.o.v. mijn versys?), en er is remkracht in overvloed.
Daarnaast valt ook de bouwkwaliteit op. Ik heb mijn GPS gelijk aan de batterij gehangen (voorlopig, tot ik uitgevist heb waar ik best een geschakeld contact overneem), en daarvoor moesten een paar kuipdelen eraf. Het plastiek is in nieuwstaat, geen spoortje corrosie te bemerken op de metalen delen, alle bouten en moeren glimmen nog als nieuw en zijn vlot te demonteren en te monteren. In het algemeen, een zeer hoog gevoel van kwaliteit, de motor voelt op dat vlak zeker niet aan als een product uit 2008!
Negatief puntje : de hydraulische koppeling vraagt wel wat kracht, en is in tegenstelling tot de rem niet instelbaar. Het aangrijppunt ligt wat verder dan ik zou willen.
Negatief puntje 2 : de OEM verwarmde handvatten werken niet meer. Ik heb ondertussen al gevonden dat dat een veel voorkomend euvel is en relatief makkelijk op te lossen. De controller unit werkt wel nog, en aftermarket handvatten zijn eenvoudig te installeren.

Het dashboard is analoog met een beperkt LCD scherm ernaast, maar dat stoort me helemaal niet, ik ben niet beter gewend. In tegendeel, ik denk dat een uitgebreid TFT scherm met heel wat functionaliteit mij eerder zou afleiden. ABS is aanwezig, en tractiecontrole heb ik nooit gehad en ook nooit nodig gehad. Het is uiteraard een veiligheids dingetje, maar de vermogensafgifte is zo voorspelbaar dat ik niet denk dat ik het me ooit ga beklagen. Het enige wat in een moderne motor aanwezig is wat ik misschien zou kunnen missen is cruise control, maar zelfs na een rit van 800km op de snelweg had ik niet het gevoel "had ik nu maar...". Uiteraard, ik heb het nooit gehad, dus ik weet niet wat ik mis. In de auto heb ik dat wel allemaal, maar aangezien autorijden veel saaier is dan motorrijden vind ik het daar ACC wel nuttig. Rijmodi heb ik 2 keer gebruikt in de auto, en sindsdien staat het ingesteld op mijn voorkeur en blijf ik eraf. Meerwaarde nul. Soms denk ik dat rijmodi bedoeld zijn om een probleem op te lossen dat er in de eerste plaats niet had hoeven te zijn. Geef een motor teveel vermogen (want dat vraagt de klant) en steek er dan een regenmodus in omdat de klant niet met dat vermogen om kan in de regen. Tja... Dus mis ik het ook helemaal niet in mijn motorfiets.

In het kort, ik heb niet het gevoel dat ik veel mis door voor een ouder model te kiezen ipv een state-of-the-art nieuw model. Veel heeft ermee te maken dat mijn 2017 Versys die hiervoor kwam ook niet uitgerust is met TFT scherm, TC, ACC, rijmodi, etc... waardoor ik het ook niet mis, maar de motor doet perfect wat ik ervan wil. En ik blijf het een heel mooi ding vinden (maar beauty is in the eye of the beholder...).
 
Even een update: deze is het dus geworden :
Bekijk bijlage 1741358

Een 2008 ST1300 met 50K op de teller. Zeer proper onderhouden, cosmetisch in nieuwstaat.
Ik heb er al een 800 km mee gedaan (heen en terug op één dag naar ons Duitse kantoor), en de eerste indrukken zijn zeer positief. De motor is zo stabiel als wat op de snelweg, en ook in het betere bochtenwerk is de gelijkenis met de ST1100 er zeker. Ik dacht eerst dat de vering sowieso aangepakt ging moeten worden gezien de leeftijd (heb dat bij al mijn motoren al gedaan), maar hier ben ik niet zo zeker van, zo goed voelt de motor aan. Ergonomisch past de motor als een handschoen, geen nood voor bar-risers of andere ongein, ik zit er direct goed op, wat mij ook niet zoveel voorkomt. Ik ben na een dag van 800km fris uit het zadel gekomen. En ik was helemaal vergeten hoe makkelijk een grote topbox is! Ik voorzie heel wat zakelijke kilometers naar onze buitenafdelingen. En bij onze Duitse verkopers was het feit dat ik met de motor aankom al direct een gespreksonderwerp, mijn gunfactor als manager gaat direct omhoog!

Het eerste wat me opvalt bij het rijden : zo soepel! Gas-aanname is in elke versnelling boterzacht. Trillingen zijn helemaal afwezig (geen slapende handen meer!), schakelen is kort en trefzeker. Er is geen "eindschot" maar vooral koppel in overvloed aan elke snelheid. Ik kom uiteraard van een 650 parallel twin, dus ik ben iets gewend van trillingen, maar ook in vergelijking met de 4-cylinders die ik hiervoor gehad heb is dit uitzonderlijk smooth.
Het tweede wat me opvalt : heel goeie remmen. De motor duikt niet bij het remmen (wellicht door de gecombineerde remmen en de lagere ligging t.o.v. mijn versys?), en er is remkracht in overvloed.
Daarnaast valt ook de bouwkwaliteit op. Ik heb mijn GPS gelijk aan de batterij gehangen (voorlopig, tot ik uitgevist heb waar ik best een geschakeld contact overneem), en daarvoor moesten een paar kuipdelen eraf. Het plastiek is in nieuwstaat, geen spoortje corrosie te bemerken op de metalen delen, alle bouten en moeren glimmen nog als nieuw en zijn vlot te demonteren en te monteren. In het algemeen, een zeer hoog gevoel van kwaliteit, de motor voelt op dat vlak zeker niet aan als een product uit 2008!
Negatief puntje : de hydraulische koppeling vraagt wel wat kracht, en is in tegenstelling tot de rem niet instelbaar. Het aangrijppunt ligt wat verder dan ik zou willen.
Negatief puntje 2 : de OEM verwarmde handvatten werken niet meer. Ik heb ondertussen al gevonden dat dat een veel voorkomend euvel is en relatief makkelijk op te lossen. De controller unit werkt wel nog, en aftermarket handvatten zijn eenvoudig te installeren.

Het dashboard is analoog met een beperkt LCD scherm ernaast, maar dat stoort me helemaal niet, ik ben niet beter gewend. In tegendeel, ik denk dat een uitgebreid TFT scherm met heel wat functionaliteit mij eerder zou afleiden. ABS is aanwezig, en tractiecontrole heb ik nooit gehad en ook nooit nodig gehad. Het is uiteraard een veiligheids dingetje, maar de vermogensafgifte is zo voorspelbaar dat ik niet denk dat ik het me ooit ga beklagen. Het enige wat in een moderne motor aanwezig is wat ik misschien zou kunnen missen is cruise control, maar zelfs na een rit van 800km op de snelweg had ik niet het gevoel "had ik nu maar...". Uiteraard, ik heb het nooit gehad, dus ik weet niet wat ik mis. In de auto heb ik dat wel allemaal, maar aangezien autorijden veel saaier is dan motorrijden vind ik het daar ACC wel nuttig. Rijmodi heb ik 2 keer gebruikt in de auto, en sindsdien staat het ingesteld op mijn voorkeur en blijf ik eraf. Meerwaarde nul. Soms denk ik dat rijmodi bedoeld zijn om een probleem op te lossen dat er in de eerste plaats niet had hoeven te zijn. Geef een motor teveel vermogen (want dat vraagt de klant) en steek er dan een regenmodus in omdat de klant niet met dat vermogen om kan in de regen. Tja... Dus mis ik het ook helemaal niet in mijn motorfiets.

In het kort, ik heb niet het gevoel dat ik veel mis door voor een ouder model te kiezen ipv een state-of-the-art nieuw model. Veel heeft ermee te maken dat mijn 2017 Versys die hiervoor kwam ook niet uitgerust is met TFT scherm, TC, ACC, rijmodi, etc... waardoor ik het ook niet mis, maar de motor doet perfect wat ik ervan wil. En ik blijf het een heel mooi ding vinden (maar beauty is in the eye of the beholder...).

:t

Top dat ie bevalt ! Vele aangename km ermee toegewenst :)
 
Pffff, een motor van 14 jaar oud.
Tja, inderdaad. Wat bedoel je er mee? 14 jaar oud wil niks zeggen. Lijkt mij een goede koop waar hij veel plezier aan gaat beleven. Mijn vorige Diversion 900 was 25 jaar oud, heb ik een heel goed ding aan gehad. Wilde zelf keer wat anders. Heeft een motor het juiste onderhoud gehad en is er normaal mee omgegaan, dan is leeftijd totaal niet belangrijk. Een splinternieuwe motor kan ook in 1 week tijd total loss afgeragd zijn.
 
Even een update: deze is het dus geworden :
Bekijk bijlage 1741358

Een 2008 ST1300 met 50K op de teller. Zeer proper onderhouden, cosmetisch in nieuwstaat.
Ik heb er al een 800 km mee gedaan (heen en terug op één dag naar ons Duitse kantoor), en de eerste indrukken zijn zeer positief. De motor is zo stabiel als wat op de snelweg, en ook in het betere bochtenwerk is de gelijkenis met de ST1100 er zeker. Ik dacht eerst dat de vering sowieso aangepakt ging moeten worden gezien de leeftijd (heb dat bij al mijn motoren al gedaan), maar hier ben ik niet zo zeker van, zo goed voelt de motor aan. Ergonomisch past de motor als een handschoen, geen nood voor bar-risers of andere ongein, ik zit er direct goed op, wat mij ook niet zoveel voorkomt. Ik ben na een dag van 800km fris uit het zadel gekomen. En ik was helemaal vergeten hoe makkelijk een grote topbox is! Ik voorzie heel wat zakelijke kilometers naar onze buitenafdelingen. En bij onze Duitse verkopers was het feit dat ik met de motor aankom al direct een gespreksonderwerp, mijn gunfactor als manager gaat direct omhoog!

Het eerste wat me opvalt bij het rijden : zo soepel! Gas-aanname is in elke versnelling boterzacht. Trillingen zijn helemaal afwezig (geen slapende handen meer!), schakelen is kort en trefzeker. Er is geen "eindschot" maar vooral koppel in overvloed aan elke snelheid. Ik kom uiteraard van een 650 parallel twin, dus ik ben iets gewend van trillingen, maar ook in vergelijking met de 4-cylinders die ik hiervoor gehad heb is dit uitzonderlijk smooth.
Het tweede wat me opvalt : heel goeie remmen. De motor duikt niet bij het remmen (wellicht door de gecombineerde remmen en de lagere ligging t.o.v. mijn versys?), en er is remkracht in overvloed.
Daarnaast valt ook de bouwkwaliteit op. Ik heb mijn GPS gelijk aan de batterij gehangen (voorlopig, tot ik uitgevist heb waar ik best een geschakeld contact overneem), en daarvoor moesten een paar kuipdelen eraf. Het plastiek is in nieuwstaat, geen spoortje corrosie te bemerken op de metalen delen, alle bouten en moeren glimmen nog als nieuw en zijn vlot te demonteren en te monteren. In het algemeen, een zeer hoog gevoel van kwaliteit, de motor voelt op dat vlak zeker niet aan als een product uit 2008!
Negatief puntje : de hydraulische koppeling vraagt wel wat kracht, en is in tegenstelling tot de rem niet instelbaar. Het aangrijppunt ligt wat verder dan ik zou willen.
Negatief puntje 2 : de OEM verwarmde handvatten werken niet meer. Ik heb ondertussen al gevonden dat dat een veel voorkomend euvel is en relatief makkelijk op te lossen. De controller unit werkt wel nog, en aftermarket handvatten zijn eenvoudig te installeren.

Het dashboard is analoog met een beperkt LCD scherm ernaast, maar dat stoort me helemaal niet, ik ben niet beter gewend. In tegendeel, ik denk dat een uitgebreid TFT scherm met heel wat functionaliteit mij eerder zou afleiden. ABS is aanwezig, en tractiecontrole heb ik nooit gehad en ook nooit nodig gehad. Het is uiteraard een veiligheids dingetje, maar de vermogensafgifte is zo voorspelbaar dat ik niet denk dat ik het me ooit ga beklagen. Het enige wat in een moderne motor aanwezig is wat ik misschien zou kunnen missen is cruise control, maar zelfs na een rit van 800km op de snelweg had ik niet het gevoel "had ik nu maar...". Uiteraard, ik heb het nooit gehad, dus ik weet niet wat ik mis. In de auto heb ik dat wel allemaal, maar aangezien autorijden veel saaier is dan motorrijden vind ik het daar ACC wel nuttig. Rijmodi heb ik 2 keer gebruikt in de auto, en sindsdien staat het ingesteld op mijn voorkeur en blijf ik eraf. Meerwaarde nul. Soms denk ik dat rijmodi bedoeld zijn om een probleem op te lossen dat er in de eerste plaats niet had hoeven te zijn. Geef een motor teveel vermogen (want dat vraagt de klant) en steek er dan een regenmodus in omdat de klant niet met dat vermogen om kan in de regen. Tja... Dus mis ik het ook helemaal niet in mijn motorfiets.

In het kort, ik heb niet het gevoel dat ik veel mis door voor een ouder model te kiezen ipv een state-of-the-art nieuw model. Veel heeft ermee te maken dat mijn 2017 Versys die hiervoor kwam ook niet uitgerust is met TFT scherm, TC, ACC, rijmodi, etc... waardoor ik het ook niet mis, maar de motor doet perfect wat ik ervan wil. En ik blijf het een heel mooi ding vinden (maar beauty is in the eye of the beholder...).
Ik heb dan wel cruise control maar gebruik het eigenlijk nooit,ik denk er zelfs niet eens aan.
 
Ik heb dan wel cruise control maar gebruik het eigenlijk nooit,
Ik heb het ook en inderdaad, gebruik je het niet echt vaak. Ik gebruik het alleen op de snelweg als het echt niet druk is. Provinciale wegen nog nooit gebruikt en zowiezo never nooit in de stad. In mijn auto ook niet.
 
Doe je goed. Als niemand nieuw zou kopen waren er ook geen motoren voor de gebruikt kopers. En zonder gebruikt kopers zouden nieuwe motoren als een gek afschrijven. Voor de markt is het leuker als beide type koper er zijn.
 
Ik heb al mijn motoren nieuw gekocht. Heb ik tenminste garantie, op de laatste zelfs 5 jaar.
Tweedehands kan ook, maar tegen welke prijs.
5% afschrijven per jaar?

Moet jij lekker zelf weten.
Ik heb 6 motoren, de jongst is 21 jaar oud.
Lekker van alle markten op motorgebied een variant, dus ik kan rijden op datgene waar ik zin in heb.
Afschrijving is nihil en ik heb er meer plezier aan als wanneer ik op een nieuwe motor zou rijden, dat doe ik op m'n werk wel.

Ik snap niet wat je opmerking in dit topic doet, het komt wat denigrerend over en daarvoor is geen plaats op M-F.
 
Edit MBM: Off-topic reply verwijderd.



Nu weer ON-topic verder aub :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat die buffel op leeftijd goed bevalt! Wil je binnenkort toch weer wat anders, is dat ding ook snel terug verkocht met minimale afschrijving.
Veel veilige kilometers ermee!
 
Ik heb ook nog even getwijfeld over deze motor, maar de grootte schrok mij af. Nu ik op de Vstrom 1050 rijd, besef ik mij dat deze gedachte ongegrond was.
 
Mijn vrouw ging altijd graag mee op de st1100 ( ja ik vind dat wel heel leuk als ze mee gaat), zondag gaat ze voor de 1e keer mee achter op de varadero, vind ze het niets dan zet ik die dezelfde dag te koop en komt er een st1300..ik denk dat ik ga vinden dat ze het niets vond.
 
Mijn vrouw ging altijd graag mee op de st1100 ( ja ik vind dat wel heel leuk als ze mee gaat), zondag gaat ze voor de 1e keer mee achter op de varadero, vind ze het niets dan zet ik die dezelfde dag te koop en komt er een st1300..ik denk dat ik ga vinden dat ze het niets vond.
Tja als de mening van de baas zo belangrijk isB| dan moet je dus een motor hebben waar ze als een vorstin op zit👸,
een ST1300 of nog beter een Goldwing hebben dan een streepje voor op een Varadero of ander klein grut}),een Goldwing of andere
grotere toermotor is wat dat betreft onverslaanbaar.8-)
Honda-Goldwing-wheelie.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw ging altijd graag mee op de st1100 ( ja ik vind dat wel heel leuk als ze mee gaat), zondag gaat ze voor de 1e keer mee achter op de varadero, vind ze het niets dan zet ik die dezelfde dag te koop en komt er een st1300..ik denk dat ik ga vinden dat ze het niets vond.
Nou..vandaag op pad geweest..en mijn vrouw vond de varadero met zijn tweeën nog fijner als de st1100…dus wordt geen st1300 voorlopig…maar moet zeggen reed ook gewoon super, met two up en koffers vol geen enkel probleem dus ik vind het ook wel even best zo :) ( dit seizoen..de st1300 gaat er komen 🤗)
5875483B-42A5-4A16-BB0F-F9758E6A3CFC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nou..vandaag op pad geweest..en mijn vrouw vond de varadero met zijn tweeën nog fijner als de st1100…dus wordt geen st1300 voorlopig…maar moet zeggen reed ook gewoon super, met two up en koffers vol geen enkel probleem dus ik vind het ook wel even best zo :) ( dit seizoen..de st1300 gaat er komen 🤗)Bekijk bijlage 1750978
Pfffff,gelukkig maar,scheelt weer een motor wisselen;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan