Pan European Topic! deel 2

Ola!

Ik mag me hier nu ook melden! Heb een '91er ST100 met 134.000km gekocht, even nog bekijken wat ik er mee ga doen. (In onderdelen weg of beetje opknappen en dan weg) Maar zal hier vast nog wel eens wat vragen.
Rijd netjes, klonkt goed. Vond hem alleen een beetje de bocht invallen op lage snelheid? Weet niet of dat een bekend dingetje is of dat het aan mij ligt omdat ik normaal een racer op circuit rij en een supermoto dus dit is even een andere groep :P
 
Och, ik heb een St1100 en een Ducati, ook twee uitersten. Dat de bocht invallen was mij ook opgevallen, als je daar aan gewend bent dan krijg je een St aardig plat door de bocht.
 
Goedemiddag!

Sinds afgelopen week ook een ST1100 voor de deur staan. Een '96er met circa 80.000km ervaring. Heb de Pan van m'n schoonvader gekregen omdat hij er helaas niet meer op kan rijden na vorig jaar getroffen te zijn door een dubbele herseninfarct. Erg treurig en had graag gezien dat hij er zelf weer op zou kunnen rijden, maar het is helaas niet anders.

Omdat de motor voor hem een emotionele waarde heeft behoud ik hem naast mijn eigen CB 600 F Hornet van 2008.

Ik ben van plan om de Pan er binnenkort eens helemaal strak bij te gaan zetten, poetsen is geen overbodige luxe! ;)


Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een verhoogd windscherm (Puig o.i.d.) aangezien ik nu met m'n helm erg in de turbulentie zit. Daarnaast zoek ik een zwarte zijkoffer voor de rechterkant, hier zit nu namelijk een fikse barst in. Wellicht heeft iemand een van deze zaken nog ter overname.

Ik zal hier voornamelijk mee-lezen en mij verder verdiepen in alles wat de Pan te bieden heeft. Ten opzichte van mijn eigen Hornet rijdt het wel even anders, maar het is zeker niet verkeerd! Erg comfortabel t.o.v. een naked :)


Gr. Justin

Pan European.jpg
 
Goedemiddag!

Sinds afgelopen week ook een ST1100 voor de deur staan. Een '96er met circa 80.000km ervaring. Heb de Pan van m'n schoonvader gekregen omdat hij er helaas niet meer op kan rijden na vorig jaar getroffen te zijn door een dubbele herseninfarct. Erg treurig en had graag gezien dat hij er zelf weer op zou kunnen rijden, maar het is helaas niet anders.

Omdat de motor voor hem een emotionele waarde heeft behoud ik hem naast mijn eigen CB 600 F Hornet van 2008.

Ik ben van plan om de Pan er binnenkort eens helemaal strak bij te gaan zetten, poetsen is geen overbodige luxe! ;)


Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een verhoogd windscherm (Puig o.i.d.) aangezien ik nu met m'n helm erg in de turbulentie zit. Daarnaast zoek ik een zwarte zijkoffer voor de rechterkant, hier zit nu namelijk een fikse barst in. Wellicht heeft iemand een van deze zaken nog ter overname.

Ik zal hier voornamelijk mee-lezen en mij verder verdiepen in alles wat de Pan te bieden heeft. Ten opzichte van mijn eigen Hornet rijdt het wel even anders, maar het is zeker niet verkeerd! Erg comfortabel t.o.v. een naked :)


Gr. Justin

Bekijk bijlage 1500662
Hier nog een nieuw los deksel.
 
Goedemiddag!

Sinds afgelopen week ook een ST1100 voor de deur staan. Een '96er met circa 80.000km ervaring. Heb de Pan van m'n schoonvader gekregen omdat hij er helaas niet meer op kan rijden na vorig jaar getroffen te zijn door een dubbele herseninfarct. Erg treurig en had graag gezien dat hij er zelf weer op zou kunnen rijden, maar het is helaas niet anders.

Omdat de motor voor hem een emotionele waarde heeft behoud ik hem naast mijn eigen CB 600 F Hornet van 2008.

Ik ben van plan om de Pan er binnenkort eens helemaal strak bij te gaan zetten, poetsen is geen overbodige luxe! ;)


Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een verhoogd windscherm (Puig o.i.d.) aangezien ik nu met m'n helm erg in de turbulentie zit. Daarnaast zoek ik een zwarte zijkoffer voor de rechterkant, hier zit nu namelijk een fikse barst in. Wellicht heeft iemand een van deze zaken nog ter overname.

Ik zal hier voornamelijk mee-lezen en mij verder verdiepen in alles wat de Pan te bieden heeft. Ten opzichte van mijn eigen Hornet rijdt het wel even anders, maar het is zeker niet verkeerd! Erg comfortabel t.o.v. een naked :)


Gr. Justin

Bekijk bijlage 1500662

80.000 net ingereden!
 
Bedankt voor jullie tips! :)

Vind 219,- voor een zijklep toch net ff iets te gek, ik ga eens kijken of ik het kan oplappen.

Een windscherm vind ik een betere investering aangezien dat echt bijdraagt aan het comfort.

Gr. Justin


p.s. Ik zie / lees dat een ST1100 een distributieriem heeft maar heb nog nergens een vervangingsinterval gevonden. Iemand die weet wanneer de riem aan vervanging toe is?
 
officieel vervangen bij 150.000km, maar na 10 a 20 jaar mag het ook wel een keer, ook bij minder kilometers.
 
Als iemand trouwens onderdelen zoekt, ben aan het demonteren.

220.000km de vorige eigenaar is ermee van Hoorn naar de Achterhoek gereden. Distributieriem is volgens zeggen door de eigenaar voor de vorige gedaan dus dat zal die 150.000km zijn.

Alle kunststof delen wil ik proberen ineens te verkopen.

E41CA5A8-83AA-4557-9362-F5CCD7B32A3E.jpeg4D50E72F-2DBF-4C29-8342-C00216734B88.jpegB00A7CAA-52A1-4798-BECD-8A1F015F0F50.jpegAAFF9F48-9095-477B-99B7-E2BC27673E19.jpeg
 
Als iemand trouwens onderdelen zoekt, ben aan het demonteren.

220.000km de vorige eigenaar is ermee van Hoorn naar de Achterhoek gereden. Distributieriem is volgens zeggen door de eigenaar voor de vorige gedaan dus dat zal die 150.000km zijn.

Alle kunststof delen wil ik proberen ineens te verkopen.

Bekijk bijlage 1502007Bekijk bijlage 1502009Bekijk bijlage 1502010Bekijk bijlage 1502011

[EDIT] GEEN ZWARTE [EDIT] Zo te zien is het een zwarte! Ik heb heel veel belangstelling voor de zijkoffer rechts en het (zo te zien) verhoogde windscherm.

Hoor 't graag!
 
Goedemiddag!

Sinds afgelopen week ook een ST1100 voor de deur staan. Een '96er met circa 80.000km ervaring. Heb de Pan van m'n schoonvader gekregen omdat hij er helaas niet meer op kan rijden na vorig jaar getroffen te zijn door een dubbele herseninfarct. Erg treurig en had graag gezien dat hij er zelf weer op zou kunnen rijden, maar het is helaas niet anders.

Omdat de motor voor hem een emotionele waarde heeft behoud ik hem naast mijn eigen CB 600 F Hornet van 2008.

Ik ben van plan om de Pan er binnenkort eens helemaal strak bij te gaan zetten, poetsen is geen overbodige luxe! ;)


Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een verhoogd windscherm (Puig o.i.d.) aangezien ik nu met m'n helm erg in de turbulentie zit. Daarnaast zoek ik een zwarte zijkoffer voor de rechterkant, hier zit nu namelijk een fikse barst in. Wellicht heeft iemand een van deze zaken nog ter overname.

Ik zal hier voornamelijk mee-lezen en mij verder verdiepen in alles wat de Pan te bieden heeft. Ten opzichte van mijn eigen Hornet rijdt het wel even anders, maar het is zeker niet verkeerd! Erg comfortabel t.o.v. een naked :)


Gr. Justin

Bekijk bijlage 1500662
Remschijfslot hoger bevestigen.
a) maakt het lastiger om met een betonschaar open te knippen (als zal het boevengilde tegenwoordig wel een slijper op accu hebben)
b) als je het slot vergeet en de motor achteruit weg rolt komt het slot meteen tegen de vorkpoot, nog voor je vaart hebt. Zoals het slot nu zit heb je al een halve bandomtrek vaart kunnen maken voor ie de poot raakt.

Parkeer je de motor zo dat je vooruit weg rijdt dan slot zo strak mogelijk tegen de remklauw zetten. Ook hier weer, mocht je het slot vergeten dan heeft de motor nog geen momentum als slot en klauw elkaar kussen.
 
Remschijfslot hoger bevestigen.
a) maakt het lastiger om met een betonschaar open te knippen (als zal het boevengilde tegenwoordig wel een slijper op accu hebben)
b) als je het slot vergeet en de motor achteruit weg rolt komt het slot meteen tegen de vorkpoot, nog voor je vaart hebt. Zoals het slot nu zit heb je al een halve bandomtrek vaart kunnen maken voor ie de poot raakt.

Parkeer je de motor zo dat je vooruit weg rijdt dan slot zo strak mogelijk tegen de remklauw zetten. Ook hier weer, mocht je het slot vergeten dan heeft de motor nog geen momentum als slot en klauw elkaar kussen.

Hij staat inmiddels idd al omgekeerd, heb hem aan de ketting liggen. :)

Thanks voor je adviezen iig!
 
Hallo iedereen,
Beetje lullige vraag misschien hier maar, ik ben helemaal niet thuis in Honda...
Na enige tijd zonder motor zoek ik een sport toer fiets. Nu zat ik eigenlijk naar een BMW K1200/1300 GT of een FJR 1300 te kijken maar nu kom ik een aantal keer de Honda 1300 ST Pan E. tegen.
Is dit een beetje te vergelijken ?
Ik heb wel paar youtube video's gezien waar die tegenover een van de twee of alle twee staat. En dan zijn het altijd de FJR of BMW die "winnen" Maar de Pan European loopt al heel wat jaren mee ben ik achter, dus zo slecht kan die niet zijn. Maar ze zijn wel goedkoper op de 2e hands markt. Of wel je hebt voor het zelfde geld een jongere motor met lagere km stand.
Ik ben totaal niet merk gebonden wil alleen geen boxer motor. Op en of andere manier is die platliggende 2 cil mijn ding niet.

Wat zijn de belangrijkste tips en bekende dingetjes om op te letten bij aankoop van een gebruikte ?
De motor winkel waar ik morgen heen ga heeft nl ook een Pan staan naast de andere waar ik eigenlijk voor zou gaan.
Is een 2005 met net geen 60.000 km voor 5990 euro.

Alvast bedankt,
Ray
 
Hallo iedereen,
Beetje lullige vraag misschien hier maar, ik ben helemaal niet thuis in Honda...
Na enige tijd zonder motor zoek ik een sport toer fiets. Nu zat ik eigenlijk naar een BMW K1200/1300 GT of een FJR 1300 te kijken maar nu kom ik een aantal keer de Honda 1300 ST Pan E. tegen.
Is dit een beetje te vergelijken ?
Ik heb wel paar youtube video's gezien waar die tegenover een van de twee of alle twee staat. En dan zijn het altijd de FJR of BMW die "winnen" Maar de Pan European loopt al heel wat jaren mee ben ik achter, dus zo slecht kan die niet zijn. Maar ze zijn wel goedkoper op de 2e hands markt. Of wel je hebt voor het zelfde geld een jongere motor met lagere km stand.
Ik ben totaal niet merk gebonden wil alleen geen boxer motor. Op en of andere manier is die platliggende 2 cil mijn ding niet.

Wat zijn de belangrijkste tips en bekende dingetjes om op te letten bij aankoop van een gebruikte ?
De motor winkel waar ik morgen heen ga heeft nl ook een Pan staan naast de andere waar ik eigenlijk voor zou gaan.
Is een 2005 met net geen 60.000 km voor 5990 euro.

Alvast bedankt,
Ray
De FJR is duidelijk meer op sport gericht dan de Pan european maar de Pan rijdt wel goed en je kan er nog serieus sportief mee rijden.
Ik rijd ook met een MT09 en toen ik de Pan kocht was ik nogal verrast over het lichtvoetig sturen.
Qua acceleratie komt de Pan ook achter in vergelijking met de FJR 1300 of de K maar het is niet dat hij traag is.
Ook in 6de versnelling (vanaf 130) trekt hij vlot door.
 
Oké bedankt voor jullie reacties. Ik ben uiteindelijk een zeer aantrekkelijk geprijsde Deauville tegen gekomen met slechts 22.000 km op de teller die beter in mijn budget past. De Pan’s die ik voor het zelfde geld gevonden heb zijn beduidend ouder en met veel meer kilometers.
Ja kleiner, lichter, minder vermogen maar voor mijn doeleinden prima geschikt. En zoals ik zei: niet zo zeer meer motor maar wel veel jonger en betere km stand voor het zelfde geld.
Dus bedankt maar tot ziens weer.
ik ga in het Deauville topic verder kijken
 
Puur toevallig dat ik mij hier ook even meld. Na de verkoop van mijn Aprilia was het plan eigenlijk om dit seizoen even 'over te slaan' en a.s. winter het geld te tellen en een vakantiemotor te kopen voor seizoen 2021.

Loop ik afgelopen zondag een familielid tegen het lijf die een belangrijk deel van z'n tijd in Italië doorbrengt en de camper hier APK moest laten keuren. Achterin het campertje stond een motor geprakt die even in Nederland de stalling in zou gaan en daarna tzt verkocht moest worden. Ik heb aangeboden mijn plek in de garage beschikbaar te stellen en de motor weer rijdend te maken (en zelf te gaan berijden) tot 'we' afscheid gaan nemen.

Het blijkt een zwarte 1990 Pan European te zijn, met 166.000 op de teller.
Een motor die ik nooit zelf zou uitkiezen, maar ergens ook wel gaaf om er eens flink mee te gaan rijden, daar staan deze motoren immers om bekend.

in 2016 (3000 km geleden) is er nog voor 1500 euro onderhoud uitgevoerd, een grote beurt met distributieriem, 2 banden en 3 nieuwe remschijven met blokken.
In Oktober schijnt er nog mee gereden te zijn, daarna stof gevangen.

De accu bleek helaas niet meer te redden, dus er zit nu een nieuwe Yuasa in.
Daarna mijn eerste 5 kilometer Pan European gereden. Ik had sowieso nog nooit gereden op een motor met een leeggewicht van >230kg. Zodra je rolt verdwijnt er ineens 100kg, heel bijzonder. Eerste bocht al meteen vol vertrouwen, echt een Honda.

Ik vond 'm alleen erg vibreren en ook niet zo vlot als ik zou verwachten. Het 'zoemde' ook niet zoals ik had verwacht.
Dus even de waterproef gedaan op de uitlaatbochten, en helaas bleken er maar 3 cilinders mee te doen.
Bougies van plek gewisseld en het probleem verplaatste mee, dus als ik straks een nieuwe bougie heb zou deze Pan European rijklaar moeten zijn.
Mijn plan is woon-werk in de zomer, en wellicht toch nog iets met dit vakantieseizoen doen... Even kijken wat er op m'n pad komt.

Zijn er verder zaken die bij dit eerste type een rol spelen? Ik heb alleen de dynamo gevonden, en verder louter lof...
 

Bijlagen

  • 20200621_170248.jpg
    20200621_170248.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 11
Nieuw bougietje erin en de Pan zoemt zoals men mag verwachten van een Honda V4. Inmiddels de eerste 100km kennismaking erop zitten.

De voorkant van de motor voelt wat 'los'.. Er lijkt een heel lichte trilling in het stuur voelbaar, en op tempo hoor ik een zoem die in toonhoogte oploopt met snelheid (dus niet motor toerental afhankelijk).
De voorremmen zijn ook hoorbaar bij aanremmen, maar nog binnen wat ik als normaal zou bestempelen (er zitten 3 nieuwe schijven op met nieuwe blokken).

Voor mij is dit formaat motor, maar belangrijker: zoveel kuip voor mijn neus (en dus zoveel stilte) helemaal nieuw. Ik rij met mijn caferacer pothelmpje (past mooi in de koffer), zonder oordoppen en met een zonnebril op, op de snelweg, in alle rust... Op mijn andere motoren is dit ondenkbaar. Ik hoor dus veel meer geluiden die ik anders nooit zou hebben gehoord.

Toch, is de telleraandrijving misschien luidruchtig (bekend dingetje?) of een wiellager?
Hoeveel stilte mag ik verwachten op zo'n 30 jaar oude Pan met 166.000 ervaring?
 
Lekker hè, zo”n Audi A4 op 2 wielen (ook een V-blok in lijn geplaatst)
Het ding was nieuw ook duurder dan een vergelijkbare BMW. Afgelopen weekend heb ik met de Pan nog op de Autobahn gereden, bij voor Nederland hoogst illegale snelheden blijft de motor stabiel en is het zit het heerlijk stil en uit de wind achter de kuip.
Het suizen is me niet echt opgevallen, het kan ook de rijwind zijn.
M’n Honda maakt in ieder geval minder bijgeluiden dan m’n oude Ducati.
 
Terug
Bovenaan Onderaan