Pan European Topic! deel 2

Lekker hè, zo”n Audi A4 op 2 wielen (ook een V-blok in lijn geplaatst)
Het ding was nieuw ook duurder dan een vergelijkbare BMW. Afgelopen weekend heb ik met de Pan nog op de Autobahn gereden, bij voor Nederland hoogst illegale snelheden blijft de motor stabiel en is het zit het heerlijk stil en uit de wind achter de kuip.
Het suizen is me niet echt opgevallen, het kan ook de rijwind zijn.
M’n Honda maakt in ieder geval minder bijgeluiden dan m’n oude Ducati.

Het is inderdaad erg comfortabel en stabiel op de snelweg. Ik vind het bij het berijden van een (voor mij) nieuwe motor altijd prettig om een beetje gevoel te krijgen wat normaal is, en vooral wat niet. Geluiden, trillingen, temperatuur, etc.

Maar deze Pan is inderdaad oneindig veel stiller en minder bijgeluiden dan mijn (ex) Aprilia Falco. Juist om die reden (en het rijden zonder oordoppen) hoor ik veel meer detail geluiden die ik 'even' wil beoordelen.
Het kan inderdaad windgeruis zijn, maar ik denk het toch niet, gezien ook het lichte vibratietje in het stuur. Ik zal eens kijken of ik het voorwiel van de grond krijg om te voelen en luisteren.
 
kijk ook eens hier voor alle pan gerelateerde kennis: ST1100-1300.eu

op dat forum zit een haast onuitputtelijke bron Pan European-kennis.
De meeste bijgeluiden en en karaktertrekjes van de ST zijn er al wel eens aan bod gekomen. Het is ook een vrij actief forum, inclusief sleuteldagen (die ook beregezellig zijn)
 
Collega van de brandweer wil zijn Pan gaan opruimen. Binnenkort maar een keer een ritje maken met dat apparaat.
Had vorig jaar al een Pan willen kopen. Vind het op het oog prachtige motoren.
Benieuwd hoe het rijdt.
 
Ik rij met mijn caferacer pothelmpje (past mooi in de koffer), zonder oordoppen en met een zonnebril op, op de snelweg, in alle rust...
Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn, tinnitus is buitengewoon vervelend. Dat gezegd hebbende kan een Pan inderdaad stiller zijn dan menig auto en ik ken weinig mensen die met oordoppen in de auto zitten. Scheel ook heel erg aan welke ruit en je eigen postuur. Bij mij was de ST1100 bijvoorbeeld fluisterstil met de originele ruit en iemand achterop. Stiller dan wanneer ik solo reed.
 
Beetje ingelezen in de wereld van de ST1100, en als gevolg daarvan eens een blik onder de pan geworpen...

20200624_210639.jpg

2 gaatjes kunnen prikken in de achterbrug... balen.

Onder het mom 'anders kun je er ook niks mee', met de eigenaar (oom) afgesproken dat ik er een andere brug onder ga zetten.

Inmiddels st1100-1300.eu gevonden en ga me daar eens aanmelden.
 
Geen manual paraat, maar het gaat tot nu toe soepel. Inmiddels alles los behalve de cardan. Voordat de brug eruit kan moet ik nog iets met de klok of as.
 

Bijlagen

  • 20200627_215519.jpg
    20200627_215519.jpg
    893,7 KB · Weergaven: 17
He @Erwin83 jij ook hier ;-).
let nog even op als je de klok straks weer terugzet, dat je deze ’losvast” zet dan achterwiel erin, as erdoor en vastzetten op het juiste moment, daarna pas de klok op het juiste moment aantrekken. Anders kan deze iets scheef komen te zitten..

wel leuk dat ik hier een rookie ben in tegenstelling op st1100-1300.eu :} en jij andersom
 
He @Erwin83 jij ook hier ;-).
let nog even op als je de klok straks weer terugzet, dat je deze ’losvast” zet dan achterwiel erin, as erdoor en vastzetten op het juiste moment, daarna pas de klok op het juiste moment aantrekken. Anders kan deze iets scheef komen te zitten..

wel leuk dat ik hier een rookie ben in tegenstelling op st1100-1300.eu :} en jij andersom

en jij ook hier 👍
Zo komt het Pan-topic op MF weer tot leven.
 
Naast de achterbrug nog meer zaken die je moet controleren bij de Pan?

Ik heb me hier net over ingelezen :+:
- Achterbrug
- Cardan (en dan vooral de splines van de meenemer op het achterwiel)
- Remschijven rondom
- Distributieriem leeftijd
- Uitlaat roest (collector, maar vooral het bochtje aan de demper dat de collector in gaat)

"Probleem" met al deze zaken is dat het meteen vrij kostbare ingrepen zijn.

Bij "mijn" motor zijn al deze zaken straks helemaal top. De uitlaat heb ik netjes gelast, en de andere punten waren gelukkig al goed.

Screenshot_20200629-222822_Gallery.jpg
20200630_201716.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me hier net over ingelezen :+:
- Achterbrug
- Cardan (en dan vooral de splines van de meenemer op het achterwiel)
- Remschijven rondom
- Distributieriem leeftijd
- Uitlaat roest (collector, maar vooral het bochtje aan de demper dat de collector in gaat)

"Probleem" met al deze zaken is dat het meteen vrij kostbare ingrepen zijn.
Thnx, rij denk ik maar even langs de motorzaak denk ik als ik ga proefrijden.
Gelukkig is hij van een bekende dus zal hij hier geen probleem mee hebben.
 
Gisteren wezen kijken bij een Pan European 1300.Prachtige machine, nooit geen slecht weer gezien volgens mij.
Voorlopig een reservering op de motor, motorzaak wilde hem zonde probleem reserveren.
Dit weekend een kijker voor de CBR als het goed is.
 
Net even langs Pitbox33 gereden (ik doe onderhoud en reparatie zelf, maar Erik schakel ik nog wel eens in voor speciale klusjes of bandjes).

Die wees me op nóg een zwak punt van de ST1100: koelslangen die oud en hard worden en langzaam lekken. Op den duur KVS niveau te laag --> koppakking eruit.

Op zijn advies dus even onder de kappen gekeken en waarempel. Het overdruk retour slangetje was kapot.
Gelukkig maar 100cc KVS hoeven bijvullen.
Het slangetje een cm of 1,5 afgeknipt en opnieuw geplaatst. Klaar.
 

Bijlagen

  • 20200715_161402.jpg
    20200715_161402.jpg
    582,6 KB · Weergaven: 11
Het hele spul kan inderdaad hard worden als het op leeftijd komt, het kan onderweg ook loggen met een grote stoomwolk. De rest van de slangen ook even controleren.
 
Het hele spul kan inderdaad hard worden als het op leeftijd komt, het kan onderweg ook loggen met een grote stoomwolk. De rest van de slangen ook even controleren.

Andere slangen waren nog mooi soepel. Aan de slangenklemmen te zien (universele wormklemmen) is dat spul al ooit eens vervangen.
 
Net even langs Pitbox33 gereden (ik doe onderhoud en reparatie zelf, maar Erik schakel ik nog wel eens in voor speciale klusjes of bandjes).

Die wees me op nóg een zwak punt van de ST1100: koelslangen die oud en hard worden en langzaam lekken. Op den duur KVS niveau te laag --> koppakking eruit.

Op zijn advies dus even onder de kappen gekeken en waarempel. Het overdruk retour slangetje was kapot.
Gelukkig maar 100cc KVS hoeven bijvullen.
Het slangetje een cm of 1,5 afgeknipt en opnieuw geplaatst. Klaar.
Ik heb vorige week mijn Pan daar gekocht. Hij liet me ook die koppelingen zien van die 1100.
 
gefeliciteerd driver uit welk jaar en hoeveel km?
tip schrijf je in bij st 1100-1300 eu een berg kennis waar je verstelt van staat.
gr .
 
Hier nog iemand interesse in een zadel voor een ST1100? Moet opnieuw bekleed worden. Mag weg voor een klein prijsje.

Een kant en klaar dekje koop je op eBay voor ca. 30 euro. Leuk experiment?
 

Bijlagen

  • 20200721_193551.jpg
    20200721_193551.jpg
    1 MB · Weergaven: 6
Opgepoetst en wel. Je ziet die 30 jaar en 166.xxx km er niet vanaf.
A.s. week komen er nog nieuwe crashbar covers (vleugeltjes) op, van David silvers en dan is 'ie helemaal opgefrist.
 

Bijlagen

  • 20200721_205224.jpg
    20200721_205224.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 25
  • 20200721_205334.jpg
    20200721_205334.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan Onderaan