pan european vs r 1100 rt ?

trixo

MF veteraan
25 aug 2007
2.192
435
omg. den bosch
ik ben me aan het orienteren voor een toerbufel voor volgend jaar .
de bedoeling is dan om met mijn vrouw af en toe een toertocht met overnachting te doen, dus er moet wat bagage mee. verder vind ik de wind en regen bescherming heel belangrijk, ook voor de duo. snelheid is minder belangrijk, ik rij toch nooit harder dan 150 km/h. daar ik veiligheid belangrijk vind wil ik absoluut ABS erop. budget zo ongeveer 600 euro. en verder is nog van belang dat ik relatief klein ben (1.68 mtr.) onderhoud wil ik zelf gaan doen.
ik heb al rond gekeken en dan hebben 2 modellen mijn aandacht, hieronder wat puntjes die mij opvallen. ik heb nog nooit op een van die motoren gereden.

pan european 1100 (abs):
voordeel : soepel blok - betrouwbaar
nadeel : geen elec. ruit - ronduit slecht design (bij de 1300 is dat veel beter)

bmw r 1100 rt:
voordeel : mooi design - elec. ruit
nadeel : iets duurder

nu wou ik julie vragen wat jullie ervan vinden ?, hoe rijd zo'n boxer ? hoe zit het met de wind/regen bescherming, en mischien is er iemand die beide modellen heeft gereden.

alvast bedankt voor de reacties.
 
ik ben me aan het orienteren voor een toerbufel voor volgend jaar .
de bedoeling is dan om met mijn vrouw af en toe een toertocht met overnachting te doen, dus er moet wat bagage mee. verder vind ik de wind en regen bescherming heel belangrijk, ook voor de duo. snelheid is minder belangrijk, ik rij toch nooit harder dan 150 km/h. daar ik veiligheid belangrijk vind wil ik absoluut ABS erop. budget zo ongeveer 600 euro. en verder is nog van belang dat ik relatief klein ben (1.68 mtr.) onderhoud wil ik zelf gaan doen.
ik heb al rond gekeken en dan hebben 2 modellen mijn aandacht, hieronder wat puntjes die mij opvallen. ik heb nog nooit op een van die motoren gereden.

pan european 1100 (abs):
voordeel : soepel blok - betrouwbaar
nadeel : geen elec. ruit - ronduit slecht design (bij de 1300 is dat veel beter)

bmw r 1100 rt:
voordeel : mooi design - elec. ruit
nadeel : iets duurder

nu wou ik julie vragen wat jullie ervan vinden ?, hoe rijd zo'n boxer ? hoe zit het met de wind/regen bescherming, en mischien is er iemand die beide modellen heeft gereden.

alvast bedankt voor de reacties.



Ha ha voor 600 euro gaat er helemaal niets lukken, als je 6000 bedoeld wordt het beter.
Dat je de BMW mooier vindt dan de Pan is smaak. persoonlijk vind ik een buitenboordmotor helemaal niets behalve dan aan een bootjer gebonden.

Het design van de Pan is m.i. niet lelijk maar goed, als je voor scootahs gaat is de 1300 beter dan de 1100. :+ er zijn wel wat meer problmen met een 1300 Pan dan met een 1100 Pan.

De Pan 1100 heeft een enorm betrouwbaar hart en loppt met gemak een aantal ton kilometers. Heb ooit ook een 1100 BMW gehad (ja iedereen maak wel is een fout) en daar had ik alleen maar ellende mee. Ik had hem nieuw gekocht maar o.a. injectoren en cardan waren zo naar de knoppen.
Toen het cardan (ja in de jaren 90 al en nu nog steeds) voor de tweede keer sneuvelde en BMW niets wilde vergoeden heb ik het barrel ingeruild en een Pan gekocht.
Heb echt alleen maar normaal onderhoud gehad en nog nooit problemen. Heb ook deze nieuw gekocht en staat nu op bijna 100000 km. Onderhoud aan de Pan is goed zelf te doen, niets moeilijks aan.
Moet er wel bij zeggen dat ik de abs-loze versie rijd terwijl ik je de abs versie wel zou aanraden.
after-market zijn er veel ruiten te krijgen voor de Pan, een beetje proefrijden en je hebt een heel comfortabele toerbuffel.
Ik zou voor de Pan gaan (maar dat zal wel duidelijk zijn) Ga in ieder geval op beide proefrijden en neem dan je besluit.

groeten
 
ach ja.....ik kijk niet op een nulletje meer of minder ;) .

dat de pan bulletproof is had ik al wel gelezen in de div. forums. als ik zo voor mezelf na ga waarom ik niet meteen voor de pan kies dan kom ik toch uit op het design, eigenlijk is dat de enige reden die ik kan bedenken. nou is hij niet verschrikelijk lelijk, maar hij oogt nogal masief, met name de kappen onder de zadel. en met een topkoffer word hij er niet mooier op, te hoog en te ver naar achter gemonteerd. objectief gezien moet dat eigenlijk niet de doorslag geven.
wat die ruiten betreft, kan je daarmee proefrijden voordat je ze koopt ? anders word het wel iedere keer een dure gok eerdat je de juiste te pakken heb. en hoe zit het met de bescherming voor de duo, is dat in orde ?
 
ach ja.....ik kijk niet op een nulletje meer of minder ;) .

dat de pan bulletproof is had ik al wel gelezen in de div. forums. als ik zo voor mezelf na ga waarom ik niet meteen voor de pan kies dan kom ik toch uit op het design, eigenlijk is dat de enige reden die ik kan bedenken. nou is hij niet verschrikelijk lelijk, maar hij oogt nogal masief, met name de kappen onder de zadel. en met een topkoffer word hij er niet mooier op, te hoog en te ver naar achter gemonteerd. objectief gezien moet dat eigenlijk niet de doorslag geven.
wat die ruiten betreft, kan je daarmee proefrijden voordat je ze koopt ? anders word het wel iedere keer een dure gok eerdat je de juiste te pakken heb. en hoe zit het met de bescherming voor de duo, is dat in orde ?

bij MDI kan je volgens mij proefrijden met de ruit van je keuze. Een belletje zal uitsluitsel geven denk ik. v.w.b. de duo, die van mij (1,64m) zit heerlijk achterop, weinig tot geen last van wind, bij regen nauwelijks nat worden. Ik rij met topkoffer met rugsteuntje en daar wordt gebruik van genaakt.

Tja dat massieve klopt in uiterlijk wel een beetje maar bij rijden totaal niet. Je stuurt hem heerlijk door allerlei bochten en op de autobaan is die heerlijk stabiel. zie de foto voor mijn configuratie.

groeten
full
 
ik heb ook een 1100 gehad, en mijn vrouw zat daar altijd erg lekker achterop, mede doordat de topkoffer zover naar achteren zit :Y
mijn neef heeft een rt1100, niet geheel zonder problemen, maar het gaat nu weer een tijdje goed, en ik begreep dat de duozit een beetje typisch is. dus neem ook je vrouw mee met de proefrit.
ik vind de rt1100 enorm lelijk met die te kleine koplamp in die grote kuip, wie dat ooit bedacht heeft! de 1150 is een stuk beter.
met een beetje zoeken zou je ook een 1300 pan kunnen vinden, wel met 100000+km erop, maar dat is geen probleem. ze komen er niet vanaf, dus er valt goed te onderhandelen. voor 6 moet het kunnen. alsie goed rijdt gewoon kopen (eerst proefrijden op een nieuwe 1300 > dan op de occasie, en vergelijken).
de mijne staat nu op 103000 en geen centje pijn, op naar de 2 ton!
 
uiterlijk blijft idd kwestie van smaak. Rij zelf al 8 jaar compleet probleemloos met mijn1100rt. Is natuurlijk hoe je ermee uitvalt. Zoals hierboven al gezegd denk ik dat je het beste kunt gaan proefrijden op beide motoren.
 
Of je wel of geen problemen hebt/krijgt met een motor is ook een beetje geluk hebben. Is ook maar net hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Beide zijn gemaakt en geschikt om veel mee te rijden. Ik twijfelde ook tussen de pan en BMW maar uiteindelijk voor de BMW gekozen ivm het in hoogte verstelbare zadel waardoor ik toch beter bij de grond kwam met mijn voeten. Ik ben ook 1.69. En voor 6000 moet je toch echt wel een 1150 kunnen vinden. Daar zou ik dan voor gaan ivm betere zadel en 6 bak ipv 5.

Veel plezier met kiezen. Blijft leuk andere motor kiezen en kopen. kost alleen zo veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan