Pan european

Rubberburn

MF'er
13 jun 2005
56
0
Vandaag eens wezen proefrijden op een Pan omdat ik op mijn VFR pijn in mijn rug krijg tijdens langere tochten.
De pan reed prima maar wat is die zitpostie klein. Ik zat met mijn benen compleet klem tegen de kuip :( . Ben weliswaar 1.94 lang en heb ook lange benen maar op mijn VFR heb ik veel meer ruimte voor mijn benen.

Dan maar kijken naar een BMW R1100GS. Toch vraag ik me af hoe andere Pan rijders dat hebben. Ik ben toch niet de enige met lange stelten?
 
Vandaag eens wezen proefrijden op een Pan omdat ik op mijn VFR pijn in mijn rug krijg tijdens langere tochten.
De pan reed prima maar wat is die zitpostie klein. Ik zat met mijn benen compleet klem tegen de kuip :( . Ben weliswaar 1.94 lang en heb ook lange benen maar op mijn VFR heb ik veel meer ruimte voor mijn benen.

Dan neem ik aan dat het om een ST1100 gaat, want op het nieuwe model heb je er geen last meer van.

Ik rij zelf ook ST1100 en ben 1.95. Ik herken het probleem en weet dat andere grote mensen het probleem ook herkennen. In mijn geval is het opgelost door het gebruik van een Corbin zadel. Daarmee krijg je een andere zithouding, je kont gaat wat verder naar achteren. Het is misschien een cm of twee maar dat is voldoende om niet meer tegen de kuip aan te zitten.

Ik heb deze Pan tweedehands gekocht bij een dealer, maar die had wel een Corbin zadel liggen zodat ik daarmee meteen kon rijden en het verschil kon merken.
 
Herkenbaar, echter ik ben maar 1.89. Een beetje afhankelijk van hoe ik zit 'drukken' mijn knieen tegen de kuip of steken ze net buiten de kuip.
 
Vandaag eens wezen proefrijden op een Pan omdat ik op mijn VFR pijn in mijn rug krijg tijdens langere tochten.
De pan reed prima maar wat is die zitpostie klein. Ik zat met mijn benen compleet klem tegen de kuip :( . Ben weliswaar 1.94 lang en heb ook lange benen maar op mijn VFR heb ik veel meer ruimte voor mijn benen.
Ha, grappig is dat, had exact dezelfde ervaring (ook rond 1.95 m met verhoudingsgewijs lange benen). Het verbaasde me, omdat de motor er zo groot uitziet. Ik had destijds een problematische (maar wel prima passende) BMW R1100RS en zocht wat anders, had in mijn hoofd al voor de Pan besloten, dus dagje gehuurd om mezelf te overtuigen maar feest ging niet door. De kuipruit (met vreemde openingen waar vandaan regenwater in dikke druppels in je gezicht waaien) was voor mij ook al een aerodynamisch drama. Mijn BMW dealer bood toen aan de RS terug te kopen en een R1100RT aan te bieden, en die paste wel erg goed (zitting in hoogste stand). De BMW vond ik ook veel lekkerder sturen dan de Pan, die zeker niet slecht is maar vrijwel altijd het gewicht voelbaar aanwezig laat zijn. Ik denk echter wel dat de kwaliteit van de Honda beter is dan de BMW (zo niet, dan hierbij mijn gemeende medeleven aan Pan eigenaren ;) ).
 
Hoi hoi,

Heb van een paar weken terug mijn vfr800 uit 2002 weggedaan voor een st1300,
en moet zeggen dat ik géén moment spijt heb.

Bij lange afstanden had ik zelf een beetje last van mijn rug en mijn vriendin zelfs meer. Dan is een St 1300 met topkoffer een uitkomst.

Smaken verschillen, maar ik zou voor een st1300 gaan.

Mimi :]
 
Ik herken het "probleem" van de te krappe zit. Mijn K100LT heeft een origineel BMW Comfort zadel, net zoiets als een Corbin.

K100.jpg


Door dat zadel zit ik ook met mijn knieen tegen de kuip. Door de vorm van de binnenkuip kunnen mijn knieen niet naar buiten.

Ik heb zelf niet zo'n goede onderrug en had daardoor voorheen altijd last van de rug tijdens motorrijden bij langere ritten. Rugklachten tijdens dagelijks werk heb ik gelukkig al jaren niet meer door therapie en houdingaanpassing. (was bij mij trouwens veroorzaakt door eerst 2 jaar met een veel te zware leren schooltas te lopen van station naar school en later met zo'n verstevigde boekenrugtas).

Echter doordat de zit op mijn K100 te klein is is de zithouding vergelijkbaar met de Sissel kniestoel

kniestoel.jpg


Dit vind ik persoonlijk super van deze te kleine zit, want op de bmw heb ik er geen last meer van gehad :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan