Pan European

panam

MF'er
14 okt 2004
160
0
Doetinchem
Ik heb een Pan European uit 1990,als ik rijd en laat het stuur voorzichtig los gaat het voorwiel trillen, heeft iemand ditzelfde al eens ervaren.
Weet dat het bandenspanning,slijtage band, verkeerdebalans, of balhoofdlagers kan zijn,maar wil graag ervaringen horen voordat ik verder ga zoeken.
 
Ik heb een Pan European uit 1990,als ik rijd en laat het stuur voorzichtig los gaat het voorwiel trillen, heeft iemand ditzelfde al eens ervaren.
Weet dat het bandenspanning,slijtage band, verkeerdebalans, of balhoofdlagers kan zijn,maar wil graag ervaringen horen voordat ik verder ga zoeken.

Is dat bij een wat lagere snelheid, zo ja dan is dat "normaal"
en je geeft zelf al de andere oorzaken aan.
Ik heb het ook bij een snelheid van ongeveer 70km en bij een versleten band treed het eerder op bij +- 50km en ik heb een STX 1300.
Bij mijn vorige motoren had ik er ook vaak last van, de een wat meer als een ander.
 
Sorry voor de late reactie, computer werkte niet meer.

Ik heb dit ook als ik harder rijd, ik ga vandaag wel even een stukje rijden om even een aantal dingetjes uit te testen.

Voorband lijkt redelijk nieuw, altans de pinnetjes zitten er nog op.

Bedankt voor reactie.
 
Mijn man heeft een Pan van 1993 zonder ABS en de laatste keer bij het vernieuwen van de 'STANDAARD' bridgestone (G547) had hij tussen de 60 en 90 een trillend stuur.

De band werd nogmaals verlegd en nogmaals gebalanceerd, resultaat was wat beter, maar nog niet over.

Vervolgens: andere nieuwe bridgestone van het zelfde type gemonteerd en geen last meer gehad.
M.a.w het kan gewoon aan de (nieuwe)band liggen en ook wel degelijk aan slijtage-patroon. (als je met je vlakke hand over de voorband voelt dan zou het kunnen zijn dat er een soort 'eilandjes' voelbaar zijn, hetgeen met slijtage van dat type band te maken heeft, zoals bij de bridgestone voornoemd. Bij de Pan Eur. Club ook al eens het forum doorgenomen en daar kom je deze 'klacht' vaker tegen.

Succes en vele fijne kilometers....
 
Hoi, beter laat dan nooit, maar heb het nu pas gelezen, ik ging altijd naar merksplas bij Motorbanden ROBAND en had nooit problemen, tot ik eens voor een vriendendienst op een ander voor een nieuwe voorband ging en had van jan, blijkbaar heeft het toch te maken met het balanseren of het leggen van de band, bij bijde dealers ging het om hetzelfde merk en type band, Bridgestone BT20.
Groetjes
 
Bedankt zover, vandaag weer gereden en is goed getest. het stuur gaat heftig trillen/schudden rond de 80 km per uur.

Als ik onder de tachtig of bover de 85 km het stuur los laat is hij stabiel.

Morgen ga ik even terug naar de Motorzaak waar hij vandaan komt.
 
Bedankt zover, vandaag weer gereden en is goed getest. het stuur gaat heftig trillen/schudden rond de 80 km per uur.

Als ik onder de tachtig of bover de 85 km het stuur los laat is hij stabiel.

Morgen ga ik even terug naar de Motorzaak waar hij vandaan komt.

Ennnnnnn?

Wat zeiden ze
 
Ben afgelopen vrijdag bij de motorzaak geweest en de monteur zei dat er een slagje in de velg zit, en de band lijkt weliswaar nieuw, maar de motor heeft drie jaar stil gestaan, moest eigenlijk al gebeld worden wat ze zouden doen.

Moet er toch uit, lijkt mij.

Bedankt voor je nieuwschierigheid,

Laat zeker nog weten hoe dit afloopt en hoe het dan rijd.

Panam
 
Oei, drie jaar is wel lang, en daar houden banden al helemaal niet van.
Kan zelfs link zijn dacht ik vanwege kans op scheurtjes...

Sommige motoren hebben overigens altijd dat shimmy-effect bij 80 (Div900 stond er om bekend), maar bij een Pan heb ik het idd nog niet gehoord en gehad, dus dat zou op te lossen moeten zijn :)
 
Vrijdag kan ik de motor ophalen, morgen effe vragen wat ze nu precies gedaan hebben.

Laat nog wel weten.

Groetjes.
 
Een slag in je wiel geeft constante trillingen die bij het toenemen van de snelheid evenredig toenemen. (ik heb er te veel ervaring mee gehad in een arm verleden) Alle beetjes helpen maar ik denk dat slijtage hier een grotere invloed heeft. Elk blok heeft en kritisch toerental. Voor vier-in-lijn motoren is dat meestal rond de 4000rpm. Daar zijn de trillingen het heftigst. Slijtage in de ophanging kan dit verergeren. Alles nagaan tot het verhjolpen is, dus. Tot die tijd maar geen 80 rijden. })
 
Oke dan, vandaag motorzaak gebeld en hebben velg en band vervangen.
Morgen ophalen, dus morgenavond laat ik wel even weten hoe de motor rijd.

Groetjes.
 
Oke dan, vandaag motorzaak gebeld en hebben velg en band vervangen.
Morgen ophalen, dus morgenavond laat ik wel even weten hoe de motor rijd.

Groetjes.

Ik ben benieuwd wat er aan gebeurd is. Ik heb nl dat zelfde gehad met mijn motor, maar dat kon ik in eerste instantie oplossen met bandenspanning, maar af en toe komt het nog wel terug. Balhoofd e.d is bij mij nl. nog prima, en nieuwe veering is ook uitstekend. Bij mij was het ook rond de 80km/h
 
Heb hem eind van de middag opgehaald, was tuurlijk (...)weer,andere band en velg, lijkt een stuk minder, maar wil effe goed testen als het effe droog is dit weekend, zal meteen de bandenspanning controleren. Ik denk dat het ook goed is om de te testen als je flink wat bochten hebt en de 80 km/h rijd, als de motor dan goed aanvoeld ben ik tevreden.

Laat nog weten, ps, vond het niet echt warm op de motor, gauw naar de beurs in Utrecht in februarie voor andere broek en laarzen.

Mazzel.
 
Elke motor heeft een eigen trilling, daar is niet onderuit te komen, en het hoeft zeker niet te wijzen op een probleem. Komt door het feit dat het frame nooit 100% stijf is, en er altijd een neiging tot trillen bestaat, ook al zijn je wielen nog zo goed uitgebalanceerd. Heb je een topkoffer? Zo ja, dan zou ik die er eens af halen om te kijken wat er dan gebeurt. Zo niet, zou ik met stuurverzwaarders gaan experimenteren. Eropzetten als je ze nog niet heb of andersom.

Succes!
 
Zelfde probleem heb ik met mijn Pan. Dunlop banden, Bridgestone BT020's, balhoofdlager vervangen door tonlagers, Bridgestone Exedra's, het helpt allemaal geen fluit.

Het is wel duidelijk veeeeel erger als ik mijn topkoffer vol heb, maar ik heb het ook bij lege koffers...

Tijdens VRO rijopleiding schork ik me werkelijk het apelazerus: over een band heen crossen met losse handjes (en beetje achterover leunen) om je te laten ervaren dat je motor toch alleen maat rechtvooruit wil. Meteen na de stoek van de band begon het stuur MEGAheftig te slingeren.....Het voelde even alsof ik gekatapulteerd zou worden (highside???), maar ik kon snel genoeg het stuur grijpen.

Als iemand een definitieve oplossing aan kan dragen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan