Panhead / (early) Shovel

Status
Niet open voor verdere reacties.

H-D Rookie

MF'er
28 dec 2011
34
0
Hallo allemaal,

Sinds ik vorig in september mijn motorrijbewijs heb gehaald ben ik op zoek naar
een Harley.
omdat mijn hart vooral ligt bij de oudere types zit ik te denken aan een panhead of (early) shovel.

Ik vroeg me af of er leden op dit forum zijn die enige ervaring hebben met deze typen motoren beter/slechter zijn in vergelijking tot de later shovels

full
 
schakel over naar Het motorvitamientje (forum )
goed lezen en dan eens kijken of je er nog wel een wil

trouwens heb je de knip goed gevult ?
 
Ik heb al links en recht wat op forums gekeken over dit onderwerp,de mening zij nog al wat verdeeld.

Spreek jij uit ervaring?
 
Niet zeiken, kopen.
Ouwe meuk is altijd klote, ongeacht merk. Als je niet op de afsluitdijk je motor uit elkaar wilt schroeven moet je een nieuwe Japanner kopen.
 
Een kennis van ons heeft een shovel, het zijn niet de meest betrouwbare modellen :N
Maargoed, alle oldtimers zijn zoals al gezegd is wat gevoeliger dan nieuwe :P

Afgezien van dat is een Harley gewoon vet, als je er voor een mooie prijs aan kan komen zeg ik doen :]
 
Een kennis van ons heeft een shovel, het zijn niet de meest betrouwbare modellen :N
Maargoed, alle oldtimers zijn zoals al gezegd is wat gevoeliger dan nieuwe :P

Afgezien van dat is een Harley gewoon vet, als je er voor een mooie prijs aan kan komen zeg ik doen :]

Bij de oudjes ligt het ook sterk aan de staat en de onderhoudsgeschiedenis. Daarnaast is de techniek natuurlijk verouderd ten opzichte van heden en net als nu waren vroeger sommige modellen beter/betrouwbaarder/degelijker dan andere.

Ik heb totaal geen verstand van Harleys. Maar ik weet wel dat je een klassieker eerder met je hart koopt dan met je hoofd. Is ook de charme ervan. Zorg dat je je klassieker goed laat onderhouden door iemand die er echt verstand van heeft, spring er voorzichtig mee om en je kan er de rest van je leven plezier van hebben.
 
Nog maals kijk op het motorvitamientje en dan naar het forum
Hier heb je veel zeer veel ervarings deskundige, vaak nog met tekst en foto's waar je niet om heen kunt

ook het verhaal de dealer/reviseur komt aan bod
Maar heb geen schrik, als je eenmaal er op verliefd bent kan iedereeen praten wat ze willen je bent er niet meer vanaf te helpen ze kunnen hooguit je helpen er mee om te gaan, dus lezen en geniet

P.s ik heb mijn shovel nu 12 jaar en rij altijd, ben altijd thuis gekomen en ja er zit meer onderhoud aan, een goude regel blijf weg van die 25 jaar ervarings deskundigen , maar de zoektocht naar iets goeds is lang en vol hindernissen (lees euro's )
 
Over Shovels en Harlies in het algemeen is al eerder een fantastisch topic geweest.
De ervaring spreekt er uit, Mannen met liefde voor het merk en toch kritisch.
Reviseren-en-verbeteren-van-een-HD-shovelhead
Een jaren '70 AMF ding kan je het beste vanaf de grond restaureren, die waren nieuw al beroerd. Tenzij je iemand heel goed kent en heel erg vertrouwd. Maar aangezien je deze vraag hier stelt zal dat niet zo zijn.
 
Volgens mij gaat de TS voor een Pan of Early Shovel, dus hoeft hij zich geen zorgen te maken over de slechte AMF-reputatie (want da's later dan de types waar hij voor gaat).
Ik heb eigenlijk alleen Flathead-ervaring en die is bijzonder goed, maar natuurlijk niet echt vergelijkbaar met de kopkleppers (okee...het onderblok is nagenoeg hetzelfde).
De Knuckle had veel last van zwetende kleppendekselpakkingen, maar da's op de Pan grotendeels verbeterd.
Goed...het blijft oud spul en (da's het leuke ervan) dat vraagt gewoon meer onderhoud.
Zou niet weten waarom je een Pan of Early zou moeten laten staan, los van het feit dat 6V systemen ronduit k*t zijn.
Maak er wel fullflow's van (extra krukasgaatje boren), dat komt de betrouwbaarheid en duurzaamheid ten goede (zie ook BigTwin-artikelen hierover).
Contactpuntjes eraf, conversiekitje erop (pulsgevertje en opnemer) en je hebt geen gesnotter met slecht starten etc.

Lang verhaal kort: als de beurs diep genoeg is kopen zo'n hok en gewoon gaaaan!
Je ziet vanzelf wel of en wanneer het schip ergens strandt..toch?!

;)
 
Laatst bewerkt:
Early shovels zijn opzich wel betrouwbaar
het is maar net hoe je ermee omgaat ze zijn wel onderhouds gevoeliger
een late shovel is in dat opzicht beter omdat alle kinderziektes eruit zijn gehaald
en een verbeterde ontsteking hebben

Het is een fabeltje dat shovels onbetrouwbaar zoudden zijn doordat HD in bezit is geweest van AMF
het heeft alleen de technische ontwikkeling naar de late shovel een tijdje tegen gehouden
omdat ze het geld niet hadden om te investeren

een pan head is prachtig maar vergeet niet dat orginele onderdelen je een rib uit je lijf kosten
voor zowel de shovel als pan onderdelen hoef je niet bij de HD dealer aan te kloppen
want die hebben bijna niets meer

het sleutelen is in principe vrij simpel en goed te doen met een goed werkplaatshandboek
klote is dat je voor bouten en moeren niet even naar de bouwmarkt kunt
en je een gereedschapset in inch maten nodig hebt

Nog even een plaatje van mijn 1340cc Late Shovel FLH ElectraGlide

20032010379.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan