Parkeerboete

betalen voor te pakeren

  • nee nooit

    Stemmen: 16 14,3%
  • zet hem wel op de stoep

    Stemmen: 82 73,2%
  • alleen bij bewaakte stalling

    Stemmen: 13 11,6%
  • tuurlijk wel

    Stemmen: 1 0,9%

  • Totaal aantal stemmers
    112
het is hier een beetje vreemd geregeld.
het is laat ik het zo maar zeggen een grote vlakte met een soort van weg erdoor(andere kleur stenen) met aan de rant parkeer gelegeheid.
tuurlijk had ik hem netjes op de "stoep" neegezet
we moeten toch rekening houden met de mensen die met de auto komen :P

Google-Earth-plaatje misschien? Kan de situatie best verduidelijken denk ik.


Nee, dat is nergens in Nederland toegestaan, alleen fietsen en bromfietsen mogen op het trottoir worden geplaatst (art. 27 RVV) en daarin maakt geen enkele gemeente een uitzondering (kan ook niet juridisch gezien want het RVV is door een hoger gezag opgesteld).

Wel maken veel gemeentes beperkingen in de zin dat het bijvoorbeeld verboden is om een motorfiets in een (betaald) parkeervak te plaatsen. Daarmee is de motorfiets in dergelijke gemeentes dus een probleemgeval, die mag feitelijk nergens staan.

In de praktijk wordt het parkeren van een motorfiets wel gedoogd op het trottoir mits die niet in de weg staat. Wat dus betekent dat bijvoorbeeld iemand met een rolstoel er langs moet kunnen. Maar dit is een gedoogbeleid dat nergens is vastgelegd en waar je je dus feitelijk ook niet op kunt beroepen.

Dank! Weer wat duidelijk :)

hij was voor parkeren bij het bord E1 [afbeelding]

nou gekeken maar bord nergens gevonden -> bleek dus een verbods zone te zijn
moet dus nog beter op zoek.

maar weet iemand of er van die voorkom-het-wegwaai-en-weggraai-doosje-voor-je-betaalbonnetje zijn


Ooooooh, je mag daar sowieso niet parkeren dus.
Tsja...

Of het te koop is weet ik niet, maar met een plaatje plexiglas en een slotje,
en een paar boutjes voor de bevestiging kom je natuurlijk een heel eind.
 
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het wettelijk toegestaan is om een motor op de stoep te parkeren, evt onder voorwaarden. Of dat het alleen maar door de vingers wordt gezien ...

Zou namelijk wel een probleem oplossen tussen mij en mijn VvE :)


Zie de post van Mike...
 
ik heb t gevoel dat motoren in amsterdam binnen korte tijd ook parkeergeld moeten betalen, nu je met je mobiele telefoon je kaartje kan betalen... -O-

ik hoop t natuurlijk niet!
 
in valkenburg zijn er dacht ik al aparte parkeerplaatsen voor motoren. of je daar ook voor moet betalen weet ik eigenlijk niet
 
In Bergen Op Zoom waren er parkeerplaatsen op de Grote Markt, speciaal voor motoren. Maar de Grote Markt is "autovrij" gemaakt. Alle parkeerplaatsen zijn dus opgeheven.

Ik zet zelfs mijn zijspancombi nog op het trottoir. Wel zo dat hij niemand in de weg staat. Nog nooit problemen mee gehad.
Maar ja, het mag niet, en ik weet het. Dus als ik een prent krijg........















Dan ga ik gewoon hier klagen en zeiken dat ik het onterecht vind. (Ik heb iets tegen parkeerwachters, omhooggevallen nep-agenten)
 
Officieel mag je inderdaad niet op de stoep parkeren en hoor je gewoon op de weg te parkeren, of als dat op die plek niet mag, in een parkeervak.

Het probleem is dat automobilisten het je kwalijk nemen als je in een parkeervak gaat staan ("je kan toch gewoon op de stoep?"), of ze zien je gewoon over het hoofd en rijden je fiets omver. Verder zijn de betaalvakken een lastige kwestie.

Uiteindelijk ben je als motorrijder altijd de sjaak als je wilt parkeren (je trapt altijd wel iemand op zn pik), maar gelukkig wordt de stoep normaal gesproken gedoogd, zolang er rolstoelen en kinderwagens enzo door kunnen.
 
Dan ga ik gewoon hier klagen en zeiken dat ik het onterecht vind. (Ik heb iets tegen parkeerwachters, omhooggevallen nep-agenten)

Zijn van die mannetjes/vrouwtjes die het niet gehaald hebben bij de pliesie. Mogen ze parkeerwachter worden, kunnen ze voor hun gevoel nog een beetje wraak nemen op de gemeenschap, want gepest werden ze vroegah allemaal...


:+
 
In Goes kan ik niet eens een parkeervergunning krijgen voor een motor.. Ik mag met de motor ook niet op vakken staan waar je voor moet betalen. Net zoals bij veel gemeentes moet je je motor dus ergens anders neer zetten zonder dat anderen daar hinder van ondervinden. (stoep bijvoorbeeld)
Mocht daar ooit een bekeuring uitrollen, dan kan ik met het gemeentelijk parkeerbeleid de zaak aankaarten. Ik betaal wegenbelasting, heb dus het recht om van de weg gebruik te maken en dus zal ik de motor ook ooit ergens moeten parkeren.

Indien daar geen speciale voorzieningen voor zijn getroffen en er dus staat dat parkeervakken alleen voor vergunninghouders en betalenden zijn (motorvoertuigen op meer dan 2 wielen) is er dus geen andere plaats dan op de stoep.
Het is officieel niet toegestaan, maar een alternatief bieden ze er niet voor en aangezien brommers en fietsen wel op de stoep geparkeerd mogen worden denk ik niet dat ze daar moeilijk over kunnen doen. Mits je niet in de weg staat.. (en ik sta tussen een boom en een lantaarnpaal parallel aan de weg, met meer dan ee meter ruimte op de stoep..)

Dit klinkt heel herkenbaar.
Ook ik woon in een straat waar parkeren alleen voor vergunninghouders is.
En ook mijn fiets staat tussen een boom en lichtpaal
Tot op heden nog geen bon ontvangen.
 
plaats de motor altijd waar het mij uitkomt zonder het overige verkeer (voetgangers) te hinderen ,in 27 jaar nog maar 1 bekeuring voor verkeerd parkeren gekregen,was trouwens in engeland :] *O*
 
Het hangt van de APV (algemene plaatselijke verordening) hoe het geregeld is. Maar normaliter is het zo dat als jouw motor nergens hinderlijk in de weg zit dat je hem gewoon neer kan zetten zonder dat er wat aan de hand is. Maar er zijn plaatsen zoals Valkenburg a/d Geul waar je je motor alleen op speciale motorparkeerplaatsen neer mag zetten, maar dit is uitzonderlijk en niet van toepassing in de meeste gemeentes in Nederland.

In Den Haag zet ik m'n motor met enige regelmaat op een betaald parkeren plek neer zonder te betalen omdat ik 'm dan nergens anders zonder hinderlijk in de weg te staan kan neerzetten... Heeft me nog nooit problemen of boetes opgeleverd :)
 
Laatst bewerkt:
Er is een verschil voor het innen van parkeergeld.
* is het gewoon parkeergeld,
* of is het parkeerbelasting.
Als het een boete is uitgeschreven door de politie omdat het in strijd is met de verrkeersregels, dan moet je betalen, maar als het een heffing is omdat je in een zone staat, dan is het belasting.
Voordeel van belasting is dat je achteraf aan MAG tonen dat jij op dat moment voldaan hebt aan jouw opgelegde belastingstarief, dus ook al krijg jij het kaartje van een ander, als jij aan kunt tonen dat je voldaan hebt aan de belastingen, moeten ze dat accepteren
(dat parkeergeld belasting wordt genoemd, is puur om de boetes die utgeschreven worden naar de stadskas te laten vloeien, ipv naar onze vrienden van het CJIB0
 
dus ook al krijg jij het kaartje van een ander, als jij aan kunt tonen dat je voldaan hebt aan de belastingen, moeten ze dat accepteren
(dat parkeergeld belasting wordt genoemd, is puur om de boetes die utgeschreven worden naar de stadskas te laten vloeien, ipv naar onze vrienden van het CJIB0
kaartje achteraf tonen word hier niet gedoogd , omdat dan iedereen die een boete heeft gekregen kan gaan wachten tot er iemand komt die een geldig kaartje heeft . De controle word uitgevoerd , is er geen kaartje aanwezig krijg je een naheffing ( als je in het vak staat )
 
kaartje achteraf tonen word hier niet gedoogd , omdat dan iedereen die een boete heeft gekregen kan gaan wachten tot er iemand komt die een geldig kaartje heeft . De controle word uitgevoerd , is er geen kaartje aanwezig krijg je een naheffing ( als je in het vak staat )


:N
Ook als een parkeerkaartje per ongeluk niet zichtbaar is voor de controlerend ambtenaar, zal de parkeerder een naheffingsaanslag opgelegd krijgen, terwijl feitelijk wel betaald is. De verschuldigde belasting is gewoon betaald, een naheffingsaanslag mag niet opgelegd worden. Zo oordeelde op 8 december 2006 ook de Rechtbank Amsterdam. Het plaatsen van de bon achter de voorruit is slechts een vormvoorschrift en vormt geen onderdeel van de betaling. :)
 
Laatst bewerkt:
:N
Ook als een parkeerkaartje per ongeluk niet zichtbaar is voor de controlerend ambtenaar, zal de parkeerder een naheffingsaanslag opgelegd krijgen, terwijl feitelijk wel betaald is. De verschuldigde belasting is gewoon betaald, een naheffingsaanslag mag niet opgelegd worden. Zo oordeelde op 8 december 2006 ook de Rechtbank Amsterdam. Het plaatsen van de bon achter de voorruit is slechts een vormvoorschrift en vormt geen onderdeel van de betaling. :)
kan je mij het volledige deel toesturen aub , ik wil er even iemand mee om zijn oren slaan... :P

probleem is echter wel dat mensen nu hun kaartjes gaan verstoppen en dus niks of juist heel veel geschreven word en ik kan je melden dat een bezwaarschrift vaak bij de desbetreffende controleur terecht komt dus kans nihil..
 
Laatst bewerkt:
kan je mij het volledige deel toesturen aub , ik wil er even iemand mee om zijn oren slaan... :P

probleem is echter wel dat mensen nu hun kaartjes gaan verstoppen en dus niks of juist heel veel geschreven word en ik kan je melden dat een bezwaarschrift vaak bij de desbetreffende controleur terecht komt dus kans nihil..

Deze uitspraak is te vinden op www.rechtspraak.nl. Kun je zoeken in de databank. Met de volgende gegevens moet je het wel kunnen vinden. Gewoon zoeken op instantie: rechtbank a'dam, gebied: belasting en zoekterm parkeerbelasting. Staat ie bovenaan.


LJN: AZ4551, Rechtbank Amsterdam , AWB 06/2361


Datum uitspraak: 08-12-2006
Datum publicatie: 02-01-2007
Rechtsgebied: Belasting
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Inhoudsindicatie: Parkeerkaartje achter de voorruit is vormvoorschrift en geen onderdeel van de betaling. Betaling van parkeerbelasting kent vrije bewijsleer. Geen naheffing indien betaald is.


Hier moeten gemeenten wel wat op vinden ja. Door bijvoorbeeld het kenteken te laten intikken op de automaat. Dan is er ook geen kans meer op handel van die kaartjes.
 
ThunderSTreak schreef op 12 april 2007 @ 12:51:Leuk verhaal over Middelburg, maar kan je ook aangeven waar dat staat. Na het spitten in de Parkeerverordening van deze gemeente en de Algemeen Plaatselijke Verordeing en zelfs na het lezen van een speciale parkeerbrochure in pdf, kan ik niet vinden waar jij deze kennis vandaan haalt.

Dus op zijn minst is de conclusie die je trekt en de impliciete aanbeveling die je doet aan collega motorrijders " te betwijfelen" . Of ben jij bereid om alle fiscale naheffingen voor jouw rekening te nemen?


Hieop reagerde Pepe:


tijdens de brieving misschien , misschien dat je voortaan even beter over je reactie moet nadenken...

Om te beginnen is jouw brieFing niet de rechtsgrond waar ik naar vraag. Je suggeert in je eerdere posting dat in Middelburg kennelijk gratis door motoren geparkeerd mag worden in betaald parkerenvakken.

Dat waag ik te betwijfelen op basis van bestudering van de APV van Middelburg en de parkeerverordening van deze gemeente (ik heb beiden echt erop nagelezen).

Mijn vraag is nogmaals of je de rechtsgrond kunt aangeven waaran jouw kennis is te ontlenen. Als BOA (ik veronderstel dat je dat bent) moet je dat toch kunnen: waar staat geschreven dat je met je motor in Middelburg in een betaald parkeervak gratis mag parkeren????

Er is dus helemaal niets mis met mijn nadenken over mijn reactie, maar eerder met jouw regelkennis veronderstel ik. Het is gewoon een legitieme vraag, omdat eventueel een collega (B)OA wellicht een hele ander mening is toegedaan en vrolijk begint te schrijven als hij een dergelijk geparkeerde motor ziet staan (en daar volgens mij ook alle recht toe heeft voorzover ik dat gelezen heb in de parkeerverordening van Middelburg!)
 
Laatst bewerkt:
Hieop reagerde Pepe:Om te beginnen is jouw brieFing niet de rechtsgrond waar ik naar vraag. Je suggeert in je eerdere posting dat in Middelburg kennelijk gratis door motoren geparkeerd mag worden in betaald parkerenvakken.

Dat waag ik te betwijfelen op basis van bestudering van de APV van Middelburg en de parkeerverordening van deze gemeente (ik heb beiden echt erop nagelezen).

Mijn vraag is nogmaals of je de rechtsgrond kunt aangeven waaran jouw kennis is te ontlenen. Als BOA (ik veronderstel dat je dat bent) moet je dat toch kunnen: waar staat geschreven dat je met je motor in Middelburg in een betaald parkeervak gratis mag parkeren????

Er is dus helemaal niets mis met mijn nadenken over mijn reactie, maar eerder met jouw regelkennis veronderstel ik. Het is gewoon een legitieme vraag, omdat eventueel een collega (B)OA wellicht een hele ander mening is toegedaan en vrolijk begint te schrijven als hij een dergelijk geparkeerde motor ziet staan (en daar volgens mij ook alle recht toe heeft voorzover ik dat gelezen heb in de parkeerverordening van Middelburg!)

B| aiaiai... mister serious :? Volgens mij doe jij iets in de rechten...

Ik zet mn motor ook gewoon overal neer (waar ie niet in de weg staat).. Nog geen problemen mee gehad. Maarja, das toch het meeste hier in de achterhoek en daar is het parkeerbeleid niet zo streng :+
Laat staan dat ik ' blauw' zie, die erop letten...
 
Laatst bewerkt:
nee geen collega zal schrijven en het staat niet in het apv etc, want het is hier in Middelburg een besluit geweest van B&W, of het een ondehands besluit is geweest weet ik niet , Hier weten ze niet beter dan dat het een jaar of 4 geleden besloten is en houden zich er ook aan. Ik ga zeker niet de naheffeingen betalen haha
En ben geen BOA ( meer ) maar ik werk er dagelijks mee.
 
Laatst bewerkt:
nee geen collega zal schrijven en het staat niet in het apv etc, want het is hier in Middelburg een besluit geweest van B&W, of het een ondehands besluit is geweest weet ik niet , Hier weten ze niet beter dan dat het een jaar of 4 geleden besloten is en houden zich er ook aan. Ik ga zeker niet de naheffeingen betalen haha
En ben geen BOA ( meer ) maar ik werk er dagelijks mee.

OK,

Dus is de Pakeerverordening van Middelburg onverminderd van kracht en kan voor motoren dus gewoon handhaving plaatsvinden als zij in strijd met de fiscale parkeerregels parkeren in een betaald parkerenvak zonder te betalen. De parkeerverordening van kracht geworden op 01-01-2007 rept in elk geval met geen woord over de mogelijkheid tot vrij parkeren van motoren in betaald parkeervakken in Middelburg

Dat is dus mijn punt.
 
Laatst bewerkt:
Ook niet in een parkeergarage ?
Het is erg slecht geregeld in de wetgeving

Goes is een enorme wereldstad met welgeteld 1 parkeergarage met misschien 30 plaatsen :+
Serieus, we hebben niet echt ondergrondse parkeergelegnheid.
Gister toevallig nog een discussie met de overbuurvrouw die mij goedbedoeld kwam waarschuwen voor een heikel mannetje wat steeds de parkeerpolitie belde als er een auto voor zijn deur staat. (Daar is geen officieel parkeervak).
Mijn motor staat daar dus nu, tussen een boom en een lantaarnpaal..

Ik dus thuis de parkeerwetgeveing van goes doorgelezen en er staat duidelijk dat er geen vergunning kan worden gegeven voor een motor. Parkeren enkel voor vergunninghouders, betekent dat ik dus niet op de parkeervakken MAG staan, want ik kan geen vergunning voor de motor aanvragen.

Echter, als ik belasting betaal (wegenbelasting) dan mag ik in ruil daarvoor verwachten dat er voorzieningen zijn om dat voertuig ergens openbaar neer te zetten. (met openbaar bedoel ik dus niet in de schuur of de tuin, maar net als een auto, naast de weg.)
Officieel moet ik de motor zo ver mogelijk aan de kant van de weg zetten, maar de weg is hier te smal om een motor neer te zetten. Op de stoep zijn er ook bomen en lantaarnpalen neergezet, dat zijn dus openbare "voorzieningen" die een deel van de stoep in beslag nemen. Is het stuk van 2 meter tussen een boom en een lantaarnpaal dan een stoep of een verharding?

Puut theoretisch is een stoep een verhard stuk weg zonder obstakels speciaal voor voetgangers, dus zou je het stuk verhard tussen de bomen niet als "stoep" kunnen benoemen. Aangezien er ook nog auto's deels op de stoep staan (parkeervakken half op de stoep, half op de weg) zou dit deel dus technisch gezien deel uitmaken van de weg en niet van het trottoir.
Ik sta dus zo veel mogelijk rechts van de weg, op verharding tussen de bomen. Ik ga dat eens verder uitzoeken wat een trottoir volgens de wet precies is en waar de scheiding in dit geval tussen stoep en weg ligt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan