Parkeerlicht vervangen door LED voor Ducati 848/1098/1198

Akula

MF veteraan
24 jul 2003
4.620
0
Utrecht
De eerste stap is om te bepalen aan welke kant je de polen om moet draaien. Stop de led lampjes in beide houders van de parkeerlichten en kijk welke het doet en welke niet. Van degene die het niet doet moet je de polen omdraaien via onderstaande beschrijving. Het parkeerlicht moet je eerst los halen en los halen uit de connector (dan zit ie tenminste niet meer vast aan de motor en kun je lekker naar binnen). Dat staat gewoon in de handleiding en is zo makkelijk dat ik het niet uit ga leggen.

Dan heb je dit:
step2.jpg


Ik ga nu stap voor stap uitleggen wat te doen, maar wil vast laten zien hoe bovenstaande er uit zit als je het helemaal uit elkaar hebt:
step1.jpg


Haal de lamp uit de houder:
step3.jpg


Kijk in de lamphouder om vast te stellen welk pinnetje aan het contact in het midden zit.
step4.jpg


Draai de houder om en druk met een klein schroevendraaiertje oid tegen het pinnetje wat aan het het contact in het midden zit. Druk de kant op van waar het lampje normaal gesproken zit. Duw altijd; als he gaat trekken heb je kans dingetje te vervormen en dat wil je niet:
step5.jpg


Duw het pinnetjes zo ver als je kunt en draai daarna de houder om. Nu kun het contactje er makkelijk uit trekken:
step6.jpg


step7.jpg


Doe ditzelfde voor het buitenste contact. Leg echter niks neer!!! Maar stop het pinnetje meteen in het gaatje waar eerst het pinnetje voor het binnenste contact zat:
step8.jpg


Stop daarna het binnenste contact weer terug. Dit pinnetje komt dan te zitten waar eerst het buitenste pinnetje zat.

Daarna kun je je led lamp er in doen en klaar is het. Het is een bax9s led (concave white te bestellen bij www.leds-buy.nl)
step9.jpg


Naast het dimlicht kun je ziet dat er nu een helder wit led licht zit (bij het grootlicht kun je niks zien aangezien het groolicht te fel is)
IMG_0183.JPG
 
Geen problemen gehad met een eventueel extra te plaatsen weerstand?
Is doorgaans alleen nodig bij knipperlichten (óf er moet een lastonafhankelijk knipperrelais gemonteerd zijn), (ook) bij andere lichten alleen op motoren met een centrale verlichtingscomputer met uitvaldetectie (waarbij ik niet weet of die apparaten ook parkeerlichten controleren).
 
Doe dat nou niet jongens, zelf sleutelen aan Italiaanse electronica..........

Daarbij vind ik het gelige licht niet eens misstaan bij de kleur wit van mijn 848. Heb zelfs nog een Xenon-setje liggen en dat gaat er dus niet in..
 
@ Jim: dat is precies wat Speedy76 en ik bedoelen. Door de ingebakken weerstand komt het wattage wel overeen. Ik heb er nu al meer dan een jaar in zitten en geen enkel probleem, ze doen het nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
:')

Stroom/Spanning uit een accu is vraag en aanbod, waarom denk je dat je probleemloos een lampje aan een losse accu kunt doen? Als we volgens bovenstaande gemiep over ingebouwde weerstanden en magische voltage omzet feetjes gaan rekenen zou dat lampje dus moeten ontploffen, tenzij je er een weerstand inzet? :+

Maar even serieus, het probleem dat led knippertjes op een normaal knipperrelais snel gaan knipperen is omdat de knippertjes niet genoeg stroom trekken om het bimetaaltje wat in het relais zit met een normale interval te laten openen en sluiten. Dit geld dan ook alleen voor knipperlichten, omdat de rest van je verlichting gewoon wordt gevoed door je accu. Daarom maakt het dus ook geen drol als je je motor die af-fabriek 20 50watt hallogeen lampen gebruikt helemaal voorziet van 1w stadlicht led lampjes. Boem doet het niet. Normaal functioneren echter wel. ;)

Bovenstaande geldt natuurlijk niet voor netspanning o.i.d. omdat dit anders werkt. daarom heb je ook al die adapters thuis. :P

Is doorgaans alleen nodig bij knipperlichten (óf er moet een lastonafhankelijk knipperrelais gemonteerd zijn), (ook) bij andere lichten alleen op motoren met een centrale verlichtingscomputer met uitvaldetectie (waarbij ik niet weet of die apparaten ook parkeerlichten controleren).

Helemaal correct. Denk bij motoren met een centrale verlichtingscomputer aan een merk als BMW. (Voordat we gaan bashen, ik ken geen andere motoren met uitvalsdetectie :+)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan