Parker in een nieuwe band

17 apr 2011
72
0
apeldoorn
Vorige week nieuwe achterband laten monteren,vanaf nu 200 km gereden.
Kom ik thuis,zit er een parker in! |(


Even losdraaien...ssssssssssss ;(


Wordt dit of kan het met proppen? :N :Y

Of toch een nieuwe Bridgestone wederom? :]
full
 
Een prop is voor nood. Een parapluutje zou een optie kunnen zijn. Maar of je dat met een motorband moet doen, daar zijn de meningen over verdeeld. ;)

Ik zou zelf een nieuwe nemen. Helaas ook al twee keer gehad met een nieuwe band.. B|
 
Ik zou de spijker hebben laten zitten en rustig aan naar de dealer/garage/bandenboer zijn gereden. :) De meningen zijn inderdaad verdeeld over banden repareren, een prop is inderdaad voor nood maar ik heb er zelf geen problemen mee om met een parapluutje te blijven rijden.
 
Beetje ducktape deroverheen en klaar. Wel eerst de parker terug draaien uiteraard :Y
 
Een soort stok, met aan de bovenkant een zeiltje gespannen. Als het regent kan je deze uit klappen zodat je niet nat word.
 
Een soort stok, met aan de bovenkant een zeiltje gespannen. Als het regent kan je deze uit klappen zodat je niet nat word.
lul _O-

In de categorie bandenreparatie is een paraplu echter inderdaad een rubberen stok met een zeil aan de bovenkant, die je vanaf de binnenkant van de band naar buiten trekt. Door een galvaniserende pasta tussen de band en de plu wordt dit nog eens extra dicht gemaakt (als het ware met elkaar versmolten).
 
Naar een bandenzaak en een paraplu laten monteren.
Een paar jaar geleden had ik ook een lekke band op mijn vakantie in Schotland. Eerst geprobeerd dit te reparen met een noodreparatieset. Dat werkte dus niet. Gat wat groter en er was niets in te krijgen. Toen naar een bandenzaak. Daar werd de band er af gehaald en een z.g. paraplu er in geplakt. Band werd aan de binnenkant wat opgeruwd, daar een flinke dot solution er op en vervolgens de plu. Deze had bij mij wel een diameter van zo'n vier tot vijf centimeter, want het bedrijf was gespecialiseerd in vrachtwagenbanden. Op mijn vraag hoe ver ik hier nog mee kon rijden zei de monteur "Tot het profiel op is" Zelf heb ik er toen nog bijna 5000 km mee gereden. Maar ik wil wel toegeven, dat ik een rustige rijder ben.

Zolang het karkas noet beschadigd is of de coating aan de binnenkant van de band, dan is zo'n reparatie goed te doen. In mijn geval had ik het lek ontdekt terwijl er nog een redelijk druk in zat en het karkas noch de coating beschadigd waren.

EgbertO
 
Als de schroef er mooi recht doorheen gaat, is het best een optie om hem zelf te repareren.
Je hebt van die reparatiesetjes, waar je nadat je de schroef er hebt uitgehaald, eerst het gat wat opruimt (met een soort ruwe priem)
Daarna gaat er een soort van veter van gevulcaniseerd materiaal in ( met een soort solutie er overheen)
Dan restantje afsnijden, kwartiertje laten drogen en dan weer oppompen.

Met een beetje geluk, kun je die band daarna gewoon weer helemaal oprijden.

Ik heb het vorige week ook aan de hand gehad en precies op dezelfde plek als jij in zo'n profiel kiertje dus.

Reparatiesetje voorbeeld:
louis.de
10032076 TYRE REPAIR KIT WITH BAG 1 14.95 EUR`
 
Als de schroef er mooi recht doorheen gaat, is het best een optie om hem zelf te repareren.
Je hebt van die reparatiesetjes, waar je nadat je de schroef er hebt uitgehaald, eerst het gat wat opruimt (met een soort ruwe priem)
Daarna gaat er een soort van veter van gevulcaniseerd materiaal in ( met een soort solutie er overheen)
Dan restantje afsnijden, kwartiertje laten drogen en dan weer oppompen.

Met een beetje geluk, kun je die band daarna gewoon weer helemaal oprijden.

Ik heb het vorige week ook aan de hand gehad en precies op dezelfde plek als jij in zo'n profiel kiertje dus.

Reparatiesetje voorbeeld:
louis.de
10032076 TYRE REPAIR KIT WITH BAG 1 14.95 EUR`

:X
dat is leuk om thuis te komen
geen blijvende reparatie

met een parapluutje heb ik wel goede ervaring
 
Aan het profiel te zien is het een BT45. Is geen supersnelle band. Band eraf, binnenzijde band inspecteren op verdere schade en dan plu erin. Als je een spaakfiets hebt, kun je zelfs nog een binnenband erin proppen. (heb ik jaren mee gereden, BMW F650 icm BT45)

Marc
 
:X
dat is leuk om thuis te komen
geen blijvende reparatie

met een parapluutje heb ik wel goede ervaring

Toch kun je ook daarmee nog rustig 20000 km doorrijden hoor,
(als de rest van de band dat haalt).

Edit:

Je zou natuurlijk nog wel even terug kunnen rijden naar de bandenboer
waar je deze band vandaan hebt, met de vraag waarom je niets wist
van de actie: "Bij een nieuwe band, gratis 1 parker."
En dan kijken wat ze zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Het is idd een BT045,naar mijn smaak een goede band,kan er lang kilometers ermee rijden.
Ik rijdt gemiddeld 22.000 km per jaar met de motor....woon/werk maar ook voor uitstapjes.

Leuke reactie op : Wat is een paraplu?...moest er hard om lachen,maar men lacht minder als je het zelf overkomt.
Eerst een dure uitgave voor een band,en mogelijk kan je weer een band aanschaffen..
 
Als de schroef er mooi recht doorheen gaat, is het best een optie om hem zelf te repareren.
Je hebt van die reparatiesetjes, waar je nadat je de schroef er hebt uitgehaald, eerst het gat wat opruimt (met een soort ruwe priem)
Daarna gaat er een soort van veter van gevulcaniseerd materiaal in ( met een soort solutie er overheen)
Dan restantje afsnijden, kwartiertje laten drogen en dan weer oppompen.
Met een beetje geluk, kun je die band daarna gewoon weer helemaal oprijden.
Ik heb het vorige week ook aan de hand gehad en precies op dezelfde plek als jij in zo'n profiel kiertje dus.
Reparatiesetje voorbeeld:
louis.de
10032076 TYRE REPAIR KIT WITH BAG 1 14.95 EUR`

Oef..... dat is geen goed advies. Prima als thuiskomertje, maar link als je er mee blijft rijden. Een motorband krijgt nogal wat te verduren, zo'n prop kan dan op den duur losschieten.

Zet zo'n prop, rijd er mee naar de bandenboer en beslis daar, nav het advies van de bandenboer, of je een pluutje laat zetten of toch een nieuwe band neemt.
 
Wat kan er gebeuren als je karkas beschadigt is??
Ik heb hier nl nog een bijna nieuwe Pilot Pure achterband in de schuur staan die ik op de snelweg heb lek gereden. Ik dacht al wat te voelen :+ en wilde de volgende afrit er af gaan om te kijken, maar toen mensen uit auto's begonnen te wijzen leek me de vluchtstrook een beter plan, toen ik de motor net wegzette was de band lkkr warm gereden :/ maar nog niet heel zacht, 20 sec later stond ie helemaal plat.. dus blijft toch soort lucht inzitten als je een hoge snelheid hebt. Maar zou die band beschadigt zijn?? Ik denk zelf dat t wel meevalt namelijk..
 
Laatst bewerkt:
Wat kan er gebeuren als je karkas beschadigt is??
Ik heb hier nl nog een bijna nieuwe Pilot Pure achterband in de schuur staan die ik op de snelweg heb lek gereden. Ik dacht al wat te voelen :+ en wilde de volgende afrit er af gaan om te kijken, maar toen mensen uit auto's begonnen te wijzen leek me de vluchtstrook een beter plan, toen ik de motor net wegzette was de band lkkr warm gereden :/ maar nog niet heel zacht, 20 sec later stond ie helemaal plat.. dus blijft toch soort lucht inzitten als je een hoge snelheid hebt. Maar zou die band beschadigt zijn?? Ik denk zelf dat t wel meevalt namelijk..

Het karkas geeft de sterkte en stijfheid aan de band. Dus als er vezels gebroken zijn is een deel van de sterkte weg.

EgbertO
 
Wat is er mis met demonteren en plakken?
Met mijn nieuwe achterband in 1.000 km al 2 keer een schoef opgepikt.
Demonteren en aan de binnenkant een plakker. No problemo!
 
Oef..... dat is geen goed advies. Prima als thuiskomertje, maar link als je er mee blijft rijden. Een motorband krijgt nogal wat te verduren, zo'n prop kan dan op den duur losschieten.

Zet zo'n prop, rijd er mee naar de bandenboer en beslis daar, nav het advies van de bandenboer, of je een pluutje laat zetten of toch een nieuwe band neemt.
Heb je ervaring dan Jan?

Als je weet met hoeveel moeite die "veter" erin gaat en ook nog onder zoveel druk gewoon vulcaniseert met het rubber van de band, lijkt mij het losschieten wel heel on aannemelijk.

Maar het is slechts een advies en ook nog eentje uit eigen ervaring hoor.

De meeste verhalen zijn "van horen zeggen" en in de claim cultuur van de 21e eeuw durft niemand nog ergens verantwoordelijkheid voor te nemen.

Als je gewoon een rustige rijder bent en geen 200+ gaat rijden, zie ik zeker geen groot risico.

Op het moment dat je lek rijdt, is er ook altijd een momentje dat je denkt "shit wat voel ik"?
Bij mij gaf de boordcomputer aan dat de achterband nog maar 2,1 bar had.
Bij thuiskomst de parker er uit gehaald en gerepareerd van buiten af.

Just my two cents dus.

Laat TS zelf maar beslissen.
 
Mijn band had hetzelfde euvel bij 50 km, pluutje in laten zetten en hij is nu alsnog aan vervanging toe B|


OK, 11.000 km later en de koordlagen beginnen al aardig zichtbaar te worden, maar toch..
 
Heb je ervaring dan Jan?

Uiteraard.
Heb een keer, vele jaren geleden, zo'n prop laten zetten, onderweg bij een toerrit in Duitsland. Het was zo'n veter. De man die me hielp was een bandenman, ik mag aannemen dat hij weet hoe het werkt. Hij deed het ook heel precies. Band en gat schoonmaken, gat opruwen, ruim solutie gebruikt. Hij waarschuwde me lachend dat ik beter niet boven de 80 kon rijden, omdat er dan het risico was dat de prop zou losschieten.
Ik heb 'm (dom genoeg) vanwege die lach niet serieus genomen, heb gedurende 3 dagen de toerrit gereden. Omdat de band prima op spanning bleef ben ik de laatste dag met "iets" hogere snelheden terruggereden.
De volgende dag stond de band redelijk leeg (niet helemaal). Ik vermoed dat de prop zich toch een beetje heeft losgewurmd, al leek ie later bij de bandenboer nog best stevig te zitten. De bandenboer vertelde dat een motorband beurtelings heet wordt, afkoelt enz en dat er flink wat krachten op inwerken, met name bij het bochtenwerk. Hij vond het al een redelijk risico dat ik de toertocht met die prop heb doorgereden, volgens hem gingen ze uiteindelijk allemaal lekken.

Kun je met zo'n prop de band helemaal oprijden? Dat zal misschien wel mogelijk zijn. Maar dan ben je wat mij betreft of een thrillseeker óf een erg zuinig mens.
Mijn veiligheid is me dat geeltje voor een pluutje (of, als dat gezien de staat van de band/schade onveilig wordt bevonden, een nieuwe band) wel waard, maar dat mag uiteraard iedereen zelf bepalen......

Gek hoe zo'n verhaal toch opgerekt wordt. Eerst ging het over pluutjes (die ik zelf ook als redelijk veilig ervaar) en nu zijn er al mensen die zeggen dat je met zo'n prop "gewoon" door moet rijden......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan