Parkeren deel zoveel

Aims

MF'er
30 mrt 2012
154
0
Almere
Hoi,

Sorry voor het zoveelste parkeren topic, ik heb overal gezocht maar kon niks vinden wat mijn vraag beantwoordt.
Voor mijn nieuwe voordeur in Haarlem staat dit bordje:

e08m(1).png


Dit staat in een betaald parkeren zone. Moet ik, als ik mijn motor hier parkeer, betalen?
Ik heb overal gezocht, op de site van de gemeente, maar kan nergens iets vinden. Wel een abonnement op openbare parkeergarages en dat soort flauwekul, maar nergens iets over dit bordje.
Wie oh wie kan mij duidelijkheid brengen? Het is een mooie plek om m'n motor neer te zetten maar ik wil liever geen boete riskeren.

Alvast bedankt!
 
Volgens mij zet je daar verplicht je motor neer maar heb je geen betalingsplicht.
Dit voorkomt wel dat motoren op de stoep staan en die worden dan waarschijinlijk op het stoepje bekeurd.
Ik zou zeggen; Bel even met de polisie op de "Koudenhorn"
 
In Eindhoven geldt: Staat je motor in een betaald-parkeren vak, dan moet er betaald worden. Dat kan tegenwoordig op kenteken, dus het argument "bonnetje kwijt" gaat niet op.

Parkeer je echter op de stoep, dan is er niets aan de hand. Volgens de APV mag dit gewoon zolang er voldoende ruimte overblijft (formeel 1 meter) en je dus niet in de weg staat.

Mail de gemeente gewoon even, die zullen het wel weten en zijn ieder geval verplicht antwoord te geven...
 
Klopt, Eindhoven heeft duidelijk wat er wel en niet mag. Maar Haarlem is nogal vaag..
Mijn collega zei dat als er verder niks bij staat ik niet hoef te betalen. Als er iets van betalen bij staat moet ik wel betalen, maar vind t een vaag verhaal. Gemeente heb ik al gebeld (werd uiteraard in de wacht gezet) en daarna gemaild en wacht nog op reactie.
 
Bewaar de schriftelijke reactie van de gemeente, ook als daarin staat dat de ambtenaar het niet weet. Dat kun je dan altijd bij een eventueel bezwaar gebruiken. Als de ambtenaar het niet weet, hoe moet jij het dan weten. Mail desnoods ook even rechtstreeks met de afdeling handhaving. Ook zij moeten gewoon reageren op een redelijke vraag.
 
Dat is een goed idee inderdaad! Dat ga ik ook nog even doen.
Ik laat hier de reactie(s) nog weten!
 
Er mogen daar alleen motoren geparkeerd worden, waarschijnlijk omdat er toch niets anders kan staan. Over betalen of niet zegt het niets, maar als het in een betaald parkeren zone is schat ik in dat het wel de bedoeling is dat je moet betalen. Anders zouden ze het bord er niet neer zetten, want je motor kan er ook wel staan zonder dat het bordje er bij staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet in op betalen. Bij oplaadpalen bijvoorbeeld mogen alleen elektrische auto's parkeren, maar ook zij moeten parkeergeld betalen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom vraag je het niet aan de toko die de controle uitvoert?
Ik weet niet of de gemeente dit zelf doet maar dan dus de gemeente?!
 
Er mogen daar alleen motoren geparkeerd worden, waarschijnlijk omdat er toch niets anders kan staan. Over betalen of niet zegt het niets, maar als het in een betaald parkeren zone is schat ik in dat het wel de bedoeling is dat je moet betalen. Anders zouden ze het bord er niet neer zetten, want je motor kan er ook wel staan zonder dat het bordje er bij staat.
Nee, dat mag niet, want dan zet je je motor op een auto parkeerplaats.. Dat is het enige wat ik zeker weet in deze situatie :)

Anyway, hij staat er inmiddels al 3 dagen (met hoes, dat wel) en (nog) geen bon ;)
Parkmobile werkt niet (optimaal) in mijn straat heb ik me laten vertellen door de mensen die met de auto komen, en je kan verder alleen met muntgeld in de automaten betalen en dan krijg je heel ouderwets een bonnetje. Waar laat ik die dan? O-)
 
Nee, dat mag niet, want dan zet je je motor op een auto parkeerplaats.. Dat is het enige wat ik zeker weet in deze situatie :)

Anyway, hij staat er inmiddels al 3 dagen (met hoes, dat wel) en (nog) geen bon ;)
Parkmobile werkt niet (optimaal) in mijn straat heb ik me laten vertellen door de mensen die met de auto komen, en je kan verder alleen met muntgeld in de automaten betalen en dan krijg je heel ouderwets een bonnetje. Waar laat ik die dan? O-)

Men heeft dus een plek in een betaald parkeren zone die groot genoeg is om een auto te parkeren voorzien van een bordje waardoor er alleen motorfietsen geparkeerd mogen worden en dat zou dan ook nog gratis zijn ? De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar. Ben benieuwd of je nog een officiële reactie gaat krijgen en wat die zal zijn.

Ik zou ook niet direct weten waarom je een motor niet (betaald) zou mogen parkeren op een autoparkeerplaats, tenzij het volgens de plaatselijke verordening niet toegestaan is natuurlijk. In dat geval zouden de gratis motorplekken wel te verklaren zijn. Keerzijde is dan wel dat je hem ook niet ergens anders kan neerzetten als de motorplekken bezet zijn.
 
Laatst bewerkt:
In Eindhoven geldt: Staat je motor in een betaald-parkeren vak, dan moet er betaald worden. Dat kan tegenwoordig op kenteken, dus het argument "bonnetje kwijt" gaat niet op.

Parkeer je echter op de stoep, dan is er niets aan de hand. Volgens de APV mag dit gewoon zolang er voldoende ruimte overblijft (formeel 1 meter) en je dus niet in de weg staat.

Mail de gemeente gewoon even, die zullen het wel weten en zijn ieder geval verplicht antwoord te geven...


Oh :P , ik betaal echt nooit in Eindhoven, en ik heb er gelukkig nog nooit een boete gehad.
(belg)
 
Men heeft dus een plek in een betaald parkeren zone die groot genoeg is om een auto te parkeren voorzien van een bordje waardoor er alleen motorfietsen geparkeerd mogen worden en dat zou dan ook nog gratis zijn ? De wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar. Ben benieuwd of je nog een officiële reactie gaat krijgen en wat die zal zijn.

Ik zou ook niet direct weten waarom je een motor niet (betaald) zou mogen parkeren op een autoparkeerplaats, tenzij het volgens de plaatselijke verordening niet toegestaan is natuurlijk. In dat geval zouden de gratis motorplekken wel te verklaren zijn. Keerzijde is dan wel dat je hem ook niet ergens anders kan neerzetten als de motorplekken bezet zijn.
De plek in kwestie is iets korter dan een gewone parkeerplaats, maar een auto van formaat Golf oid kan er best staan.
De gemeente Haarlem is redelijk vaag wat betreft regels, ik kan nergens iets vinden over parkeren op de stoep, maar op Facebook zei iemand dat hij een boete had gekregen toen hij (toevallig in mijn straat) op de stoep had geparkeerd.
En de automaten in de straat werken alleen met muntgeld (wat ik structureel niet op zak heb), niet op kenteken en dus met zo'n ouderwets bonnetje...

Edit: Ik lees net mijn mail en daar zegt de gemeente het volgende:

Ik krijg overigens dit van de gemeente in mijn mail een half uurtje geleden:

"Geachte heer of mevrouw,

Van mijn collega van de Meldcentrale heb ik een antwoord ontvangen op uw vraag over betaald parkeren voor uw motorfiets.

‘Indien de motor wordt geparkeerd in een vak bij betaald parkeren dan moet er inderdaad parkeerbelasting voldaan worden.
Het is beter om de motor (niet hinderlijk) op het trottoir te plaatsen.’

Ik vertrouw erop u hiermee goed te hebben geïnformeerd."


Dus toch op de stoep. En nu maar hopen dat ik geen boete heb gekregen van afgelopen week O-)
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat Utrecht het ook wel duidelijk op zijn site heeft staan:

De gemeente controleert of motoren hebben betaald voor het parkeren als zij op een parkeerplaats binnen het gebied met betaald parkeren staan.

Vroeger werd dit gedoogd omdat een parkeerkaartje of een parkeervergunning lastig aan de motor te bevestigen is. Nu dit volledig digitaal gaat, is hier geen reden meer voor. U mag uw motor in de stad Utrecht (gratis) op het trottoir parkeren. Een geparkeerde motor mag geen gevaar of hinder opleveren voor voetgangers en overige deelnemers aan het verkeer.
 
Wat is dat nou weer voor een bureaucratische onzin?!?! Eerst een parkeervak voor motoren aanleggen waar je moet betalen en vervolgens adviseren om gratis op de stoep te parkeren.

Vroeger kwam dat bij het programma "over de balk".

Zou wel makkelijk zijn als hier landelijke wetgeving over komt ipv per gemeente een ander beleid. Iets voor de MAG misschien?
 
Dat komt ook steeds meer in Amsterdam, op mijn werk parkeer ik hem al in een speciaal 'brommervak'.
Maar wat ik nog steeds niet begrijp.. Als ik moet betalen om daar te mogen parkeren.. Hoe dan? Waar laat ik dat prehistorische kaartje? (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ie niet gejat wordt). En misschien heb ik helemaal geen smartphone, hoe kan ik daar dan betalen? En tillen ze mijn hoes op om te checken of ik wel betaald heb? En, en en..?? :X
 
Dat komt ook steeds meer in Amsterdam, op mijn werk parkeer ik hem al in een speciaal 'brommervak'.
Maar wat ik nog steeds niet begrijp.. Als ik moet betalen om daar te mogen parkeren.. Hoe dan? Waar laat ik dat prehistorische kaartje? (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ie niet gejat wordt). En misschien heb ik helemaal geen smartphone, hoe kan ik daar dan betalen? En tillen ze mijn hoes op om te checken of ik wel betaald heb? En, en en..?? :X

Dat is weer de NL mentaliteit, de overheid ziet weer een melk koetje,
hier is het gratis, om de stad in "beweging" te houden.
jatten doet men hier (in CH) niet, ik zet hem niet eens op het stuurslot,
beetje oppassen als er een autoshow of druivenpluk tijd dat soort tijden, de "buitenlanders" dan hele kleine kans op diefstal, maar mensen letten daar ook al op.
doe er wat aan let op elkaar spullen bel als je iets verdacht ziet, begin bij jezelf.
weg met die bontkraag mentaliteit!
 
\
[]UTP schreef op 17 april 2015 @ 13:41:

\[/b]
Zou wel makkelijk zijn als hier landelijke wetgeving over komt ipv per gemeente een ander beleid. Iets voor de MAG misschien?[/quote]


Het kan in Andere landen ook, kijk naar Frankrijk of hier in Zwitserland en het werkt perfect![afbeelding]

Ja die parkeerplaatsen zijn hier dus ook al, hoewel op deze schaal heb ik ze nog niet gezien maar ik bedoelde te zeggen dat het bij wet geregeld zou moeten zijn dat motoren geen parkeergeld hoeven te betalen. Tenzij overdekt / bewaakt etc.

Want hoeft een scooter die in zo'n vak staat dan niet te betalen? Heeft immers ook een kenteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan