Parkeren op een bewegende helling; verstandig of niet?

Autoreply

MF veteraan
22 okt 2006
14.295
2
Oegstgeest
Voor de mensen die er geen touw meer aan vast kunnen knopen, de animatie:
animatie | Car Parkers Nederland

De helling is maximaal 14% (9 graden), dus da's flink. Normaal is parkeren op een helling geen probleem, neus omhoog, in de versnelling en achteruit in de compressie laten zakken. Maar is iedere keer die belasting op je cardan+versnellingsbak wel zo goed? Enig risico dat hij van z'n jiffy aflazert?
 
ben zeer benieuwd wat de techneuten hierover te zeggen hebben. Goeie vraag in ieder geval. Ik voorzie dat er wel eens een lange discussie aan kan komen...
 
Lijkt me niet geschikt voor motoren, bovendien economisch gezien zeker een stuk minder interessant om zo'n dure oplossing voor motoren te bouwen.
 
Lijkt me niet geschikt voor motoren, bovendien economisch gezien zeker een stuk minder interessant om zo'n dure oplossing voor motoren te bouwen.
Het ding staat er al, dus de vraag is puur of je hem er veilig in kan zetten :)
Hij staat maar kort schuin denk ik dan?
Weet ik niet eigenlijk, ik vermoed dat hij altijd weer terug gaat naar de "lage" stand, maar zeker weten doe ik het nog niet.

Schuin staan is geen probleem (dat staat hij zo vaak), de vraag is alleen of de verandering van horizontaal naar op een helling iedere keer wel zo gezond zijn voor de motor én of hij wel blijft staan.
 
Het ding staat er al, dus de vraag is puur of je hem er veilig in kan zetten :)Weet ik niet eigenlijk, ik vermoed dat hij altijd weer terug gaat naar de "lage" stand, maar zeker weten doe ik het nog niet.

Schuin staan is geen probleem (dat staat hij zo vaak), de vraag is alleen of de verandering van horizontaal naar op een helling iedere keer wel zo gezond zijn voor de motor én of hij wel blijft staan.

Ah, plekje huren in een garage...

Nou ja. Zo sterk is de compressie niet op het moment dat je hem gewoon tegen de compressie aan laat rollen en hem stil zet. Ik weet alleen niet hoe rustig dat ding in de praktijk werkt. Kan me voorstellen dat zoiets een beetje schokt.
Kan je er niet eens gaan kijken en naast de motor staan terwijl hij bedient word?
 
Ah, plekje huren in een garage...

Nou ja. Zo sterk is de compressie niet op het moment dat je hem gewoon tegen de compressie aan laat rollen en hem stil zet. Ik weet alleen niet hoe rustig dat ding in de praktijk werkt. Kan me voorstellen dat zoiets een beetje schokt.
Kan je er niet eens gaan kijken en naast de motor staan terwijl hij bedient word?


Succes met het aanduwen van je motor in zen 1e versnelling, bel je even als het gelukt is :W ?
 
Wat nou als je hem er gewoon achterwaarts op zet..? ;) Ben je overal van af. Staat ie zoals je 'm normaal op een helling neer zou zetten (neus omhoog) en hij rolt echt niet heen en weer hoor als ie weer terug komt in horizontale positie.
 
Als ze die dingen nou ook maken speciaal voor motoren, Dan zou je hem zo in een wielklem kunnen rijden..

Maar nu zou ik het niet durven.
 
Succes met het aanduwen van je motor in zen 1e versnelling, bel je even als het gelukt is :W ?

twee keer moeten doen en gelukt bij rijles, er5 wilde niet starten en bleek alleen te starten als ie in de 1ste versnelling stond :')
 
Laatst bewerkt:
twee keer moeten doen en gelukt bij rijles, er5 wilde niet starten en bleek alleen te starten als ie in de 1ste versnelling stond :')

hoe kan dat nu? in 1ste versnelling is de krachtverhouding zo belachelijk groot dat je nooit nooit nooit ever nooit die motor zijn wiel rond krijgt wanneer hij enkel met zijn eigen gewicht op het asfalt rust. Met andere woorden, de band zal over de weg schuiven ipv rollen. :')

Zelfs in 2de versnelling is het zeer zeer moeilijk, vaak als je de motor aanduwt en de koppeling lost zal het achterwiel gewoon blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
Heb toevallig gisteren in Amersfoort dit systeem in de praktijk gezien. Mijn idee was dat de enorme stalen ribbels op het parkeer oppervlak niet geschikt zijn voor het parkeren van een motor. Als je wiel niet tussen 2 van die ribbels valt en het is of wordt nat, dan denk ik niet dat de motor blijft staan.
 
hoe kan dat nu? in 1ste versnelling is de krachtverhouding zo belachelijk groot dat je nooit nooit nooit ever nooit die motor zijn wiel rond krijgt wanneer hij enkel met zijn eigen gewicht op het asfalt rust. Met andere woorden, de band zal over de weg schuiven ipv rollen. :')

Zelfs in 2de versnelling is het zeer zeer moeilijk, vaak als je de motor aanduwt en de koppeling lost zal het achterwiel gewoon blokkeren.
Rennen -> op je motor springen en bij neerkomen je koppeling loslaten. Dat weet toch iedereen?
 
Is ook puur afhankelijk van wat voor motor je aanduwt natuurlijk, maar het kan in al z'n versnellingen.

Ontopic: Bedenk je eens wat voor kracht er op je cardan en blok komt te staan als je volgas, zeg met zo'n 100pk een zelfde helling oprijd en wat voor krachten daar op komen te staan. Dan zou ik me niet drukmaken over het parkeren. Als je zeker wil zijn doe je een tywrap die je los kan halen om je remhendel als een soort van handrem. En inderdaad met de neus omhoog.
 
Succes met het aanduwen van je motor in zen 1e versnelling, bel je even als het gelukt is :W ?

Dat heeft meer te maken met de dan aanwezige overbrengverhouding.
Ik denk dat als jij je motor een hele nacht tegen zijn compressie "aan laat leunen" hij stiekem stukje bij beetje toch zal verplaatsen.

Maar, het lijkt me dat met dit systeem, de onderste gebruiker alleen tijdens in en uitrijden schuin komt, en dat je niet een hele nacht schuin staat.....
 
Wat nou als je hem er gewoon achterwaarts op zet..? ;)
Da's de bedoeling ook, nose-down erin is nou niet echt slim. Ik was vooral gezorgd over de cyclische belasting van je cardan en versnellingsbak, je hangt hem immers iedere keer tegen een stijle helling op en zet hem dan weer vlak.
 
Dat heeft meer te maken met de dan aanwezige overbrengverhouding.
Ik denk dat als jij je motor een hele nacht tegen zijn compressie "aan laat leunen" hij stiekem stukje bij beetje toch zal verplaatsen.
Nope. Eenieder die zijn motor wel 's op een helling parkeert weet dat ook wel, die van mij staat geregeld 's nachts op 10-15% helling, verschuift geen millimeter.
Maar, het lijkt me dat met dit systeem, de onderste gebruiker alleen tijdens in en uitrijden schuin komt, en dat je niet een hele nacht schuin staat.....
Helaas. Dat hoopte ik ook, maar hij blijft staan in de stand waarin je hem achterlaat. Hem zelf naar beneden doen helpt helaas niet, aangezien er onder nog een auto naast (kan) staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan