Particulier motor kopen. Waar op letten?

J-base

MF'er
21 okt 2009
231
0
Veghel
Beste mensen,

Ik ga binnenkort kijken bij een particuliere verkoper voor een motor. Nu ziet alles er prima uit op de foto's en 'live' kun je natuurlijk ook veel meer zien. Foto's van kleine deukjes etc. heb ik gekregen..

Nu gaat het me hier niet echt om dat soort dingen, maar als je particulier een motor koopt, waar moet je dan écht op letten? Ik las net bijvoorbeeld bij iemand dat het framenummer niet klopte met het nummer op het kentekenbewijs. Dat soort dingen bedoel ik dus!

En hoe gaat het overhandigen eigenlijk in zijn werk? Dit wordt mijn eerste motor, dus ik heb er echt geen verstand van :P Krijg je gewoon de papieren, de verkoper zegt zijn verzekering op en dan is hij van jou?

Graag zou ik dus even een checklist willen gaan maken met wat ik behoor te krijgen en op welke dingen ik moet letten :)
 
Bij deze een check list hier elders van MF.

Checklist:

Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
• De velg. (beschadiging velgrand)
• Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
• Werkt de voorvering soepel?
• Staat van de remblokken
• Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
• Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
• Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
• Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
• (val)schade aan het stuur?

Achterkant
• Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
• De velg (beschadiging velgrand)
• Zit er speling op het achterwiel?
• Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
• Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
• Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
• In geval van kettingaandrijving: de staat van ketting en tandwielen (tandenwielen met scherpe punt (versleten), en spanning van de ketting.

Motorblok
• Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
• Water lekkage?
• Rubberen leidingen bros?

Diversen
• Zit er roest op de motor?
• Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
• Afstelling koplamp in orde?
• Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
• Laat de dagteller zich resetten?
• Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
• Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

Motor
• Start soepel met koude motor?
• Stationair geluid hapert niet?
• Stationair toerental niet te hoog?
• Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn



Proefrit
• Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
• Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
• Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
• Maakt de transmissie zingende geluiden?
• Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
• Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
• Remt goed?
• Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
• Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
• Zijn alle sleutels voorhanden?
• Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
• Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar, grote reparaties, onderhoud)


Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Verder wordt de motor op het postkantoor op jou naam gezet. Hier zijn niet veel kosten aan verbonden ik meende minder dan 20 euro.
Verder kun je alvast even bij de verzekerings maatschapij even informeren. Ze geven ook wel eens een verzekering voor één dag. Dit kun je van te voren regelen en zo mag je dus rijden op je motor. Gaat de koop niet door dan betaal je maar voor één dag.
Ben je thuis dan regel je de normale verzekering. Van het RDW krijg je automatisch bericht wat de wegenbelasting je gaat kosten.
Dus checklist gewoon effe mee nemen en gewoon alles effe na-lopen. Alles wat je vind kun je mooi op afdwingen.

Veel suc6 :W
 
Laatst bewerkt:
Kijk daar hoeft verder niet veel aan toegevoegd te worden :N

En mocht je besluiten over te gaan tot de koop van de machine, ga dan tesamen met de verkoper naar het postkantoor om ´m over te schrijven op naam. Na overschrijving kan je gelijk de knaken overhandigen. :Y

Als er iets mis mee is (gestolen motor), kan ie niet overgeschreven worden. Het gebeurt nogal regelmatig dat op een willekeurige plek afgesproken wordt (lees parkeerplaats) omdat dit `makkelijker` te vinden is of noem maar een reden.
Als je dan overtuigd bent en overhandigt de knaken en je krijgt de (valse) papieren mee om op naam te laten zetten, ben je je knaken kwijt en heb je niets aan de motor. De verkoper is dan nl al met de noorderzon vertrokken.

Het zal niet zo vaak voorkomen, maar toch.

Succes ermee :W
 
Kijk, dat zijn de tips die ik zocht :)

Het is ook helemaal niet dat ik het niet vertrouw ofzo...maar toch kun je beter het zekere voor het onzekere nemen..helaas dat het allemaal zo moet :(

Is het zo dat als hij overgeschreven is, dat hij dan ook meteen verzekerd moet worden? Aangezien ik het rijbewijs nog niet heb laat ik 'm nog even mooi in de garage staan...
 
Kijk, dat zijn de tips die ik zocht :)

Het is ook helemaal niet dat ik het niet vertrouw ofzo...maar toch kun je beter het zekere voor het onzekere nemen..helaas dat het allemaal zo moet :(

Is het zo dat als hij overgeschreven is, dat hij dan ook meteen verzekerd moet worden? Aangezien ik het rijbewijs nog niet heb laat ik 'm nog even mooi in de garage staan...

Ja. Tenzij je ook meteen schorst (kost geld, hoe het werkt zie rdw.nl).

Kun je wel overschrijven zonder rbw? Of heb je wel B? Zie verder rdw.nl

ps: op naam hebben en niet verzekeren: € 380 (of was het € 340????).
 
Binnen een paar dagen heb je ze aan de telefoon of je dat graag wil doen dus hoeft natuurlijk niet direct, maar ze willen het wel ;)
 
Google is your best friend. Check VOORAF zijn naam, nummers e.d. op internetfora zoals MF, kan soms erg verhelderend werken.
 
Heb het inderdaad maar eens even allemaal nagekeken :)
Denk dat schorsen allemaal beetje een grote omweg is...Meteen die verzekering erop lijkt me toch iets handiger en zekerder!
Net ook even gemaild en het was geen probleem om meteen even naar het postkantoor te gaan voor overschrijvingen met 'm, dus het zit allemaal wel snor volgens mij! Checklistje erbij en gaan met die banaan!
 
ogen dicht verstand op nul en op goed geluk de motor kopen soms zit het mee soms zit het tegen :P
 
Ik zou in de eerste plaats iemand meenemen die verstand heeft van motorfietsen. Dus niet alleen gaan !
Aan de motor kun je aan de buitenkant vaak al zien of de eigenaar er zuinig op is geweest.
Kijk naar boutjes / schroeven etc of die niet beschadigd zijn (duidt op gebruik van verkeerd gereedschap of onbenullig sleutelwerk).
Verder zegt roest ook veel over het niet gedane onderhoud, evenals een motor met ketting aandrijving. Kijk eens naar de kettingrollen die mogen absoluut niet glimmen.
Controleer de staat van de banden. Let op beschadigingen, en kijk of er nog genoeg profiel op zit (ong. 2 mm minimaal).
Controleer verlichting en let op dat de motor bij een 1e test bij de eigenaar wordt gestart in koude toestand zodat je niet belazert wordt.
Rook uit uitlaat mag niet wit, blauw of zwart zijn.
Let op olielekkage.
Controleer of er geen valschade is van de motor.
Stel gerust de vraag waarom de verkoper de motor verkoopt ?

Altijd EERST het kenteken overschrijven op jouw naam bij postkantoor, daarna pas geld cash betalen. Houd je hieraan.
Direct de motor verzekeren! Doe dit binnen 4 dagen dat ben je verplicht. Verzekeringsmaatschappijen kunnen erg moeilijk doen (en zelfs jou niet willen verzekeren !!!) als je je verzekering niet op tijd in orde hebt.

Je kan ook afspreken als je echt geïnteresseerd bent voor de koop, om vóór ook maar 1 cent te betalen, dat je de motor (in het bijzijn van de verkoper) eerst laat keuren / controleren.
Dat kun je doen bij een goede motorzaak.
Desnoods afspreken dat je beiden de helft van de rekening betaalt van de controle.
Als de koper weigert dan weet je haast zeker dat hij niet te vertrouwen is.

Succes
 
Thanks voor de tips allemaal :)

Die site is inderdaad erg handig! Vrij lange lijst inderdaad, maar zo weet je volgens mij wel vrijwel alle details haha...
 
Nou, gisteren de testrit gemaakt en het was allemaal prima in orde :) de kleine deukjes had hij al laten zien en dat was dan ook eigenlijk het enige wat 'minder' was...maar aangezien het mn eerste fiets wordt kan ik er allemaal niet zo mee zitten.

Nu eigenlijk nog een laatste vraag. Heb het al op het forum gezocht, maar ik kon inet echt 100% een antwoord vinden.

Als ik komende zaterdag de motor op ga halen, wat moet er nou met papierwerk gebeuren?

Voor zover ik weet moet ik deel 1a en 1b krijgen en met het overschrijvingsbewijs naar het postkantoor gaan om het zo op mijn naam over te laten schrijven. Verder eigenlijk niet zoveel toch? Een verzekering afsluiten ga ik ook meteen regelen. Vergeet ik verder iets?
 
Als je het kenteken weet kun je eigenlijk van tevoren al via internet een verzekering afsluiten/aanvragen die dan op die dag (zaterdag) ingaat. Je hebt dan meteen voorlopige dekking als je naar huis rijdt...
 
Nou, gisteren de testrit gemaakt en het was allemaal prima in orde :) de kleine deukjes had hij al laten zien en dat was dan ook eigenlijk het enige wat 'minder' was...maar aangezien het mn eerste fiets wordt kan ik er allemaal niet zo mee zitten.

Nu eigenlijk nog een laatste vraag. Heb het al op het forum gezocht, maar ik kon inet echt 100% een antwoord vinden.

Als ik komende zaterdag de motor op ga halen, wat moet er nou met papierwerk gebeuren?

Voor zover ik weet moet ik deel 1a en 1b krijgen en met het overschrijvingsbewijs naar het postkantoor gaan om het zo op mijn naam over te laten schrijven. Verder eigenlijk niet zoveel toch? Een verzekering afsluiten ga ik ook meteen regelen. Vergeet ik verder iets?
Betalen en naar huis rijden :]
 
Precies, je zordt dat je het kenteken en de meldcode weet. Daarmee kan je een voorlopige verzekering aanvragen.

Koop je de motor: voorlopige dekking omzetten in definitieve dekking.
Koop je de motor niet: Voorlopige dekking opzeggen.

Maar goed, als je er toch niet op kan rijden, zou ik 'm toch gewoon schorsen. Kost je geloof ik 1 of 2 tientjes. Kan je tegelijk doen als je bij het postkantoor staat om 'm over te schrijven.

Gr.
 
Als ie hem meteen schorst kan hij er niet op (laten) rijden. Dan is ie niet verzekerd. Ook weet ik niet zeker (vrees van niet) of de motor dan verzekerd blijft voor brand en diefstal. Motorvoertuigen zijn niet onder inboedel verzekering te claimen.
Ff navragen lijkt me.
 
Gewoon even je verzekering tel.nr in je telefoon zetten en bellen wanneer je hem gekocht hebt...
Dan wordt alles geregeld en ben je verzekerd.

Succes.
 
We halen 'm zoiezo op met een busje dus dat is verder niet echt het probleem. Aangezien ik wel dat ding voor de zekerheid meteen verzekerd wil hebben schrijf ik inderdaad het telefoonnummer van de verzekeringsmaatschappij op zodat ik geen onnodige risico's ga lopen.

Verder is het dus een kwestie van de motor overschrijven, deel 1a + b krijgen en gaan met die banaan? Klinkt zo makkelijk als ik het zo neerzet...ohja! Betalen is ook nog wel een detail.
 
Je kan een kentekencheck uitvoeren waarin staat of ie gestolen is, en wanneer hij bij de dealer is geweest. Vervolgens kan je de verkoper vragen wat ie daar deed (gevallen of gewoon onderhoud?).

Weet echter geen adres want heb dit zelf op m'n werk laten doen. Maar de verkoper van mijn motor wist eigenlijk niks van wat er op de check stond :P Maar hij reageerde wel echt verbaast wat ook een hoop zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan