Particulier of dealer ?

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Als je een motor koopt (tweedehands welteverstaan) koop je die dan liever duurder bij een dealer (met een zekere garantie) of particulier ?
 
Die garantie bij de dealer zegt ook niet alles. Ja, de eerste 2-3 maanden heb je er wat aan, maar die zijn erg snel voorbij. En als er dan wat is, moet je alsnog veel dokken. Dit is uit ervaring :(

Ik denk dat je best een goede koop kan hebben bij een particulier. Ga maar eens na hoe jij zelf een motor zou verkopen. Dan zorg je er toch ook voor dat de motor voor elkaar is en dat je geen rotte bak verkoopt? (ik in ieder geval wel.)
Ga bij koop bij een particulier na wat er aan onderhoud is gepleegd en waar. Dat geeft toch enige garantie lijkt me. En doe een testrit.
 
Altijd bij een dealer kopen en daar de tijd voor nemen en luister eens naar wat anderen over dealers zeggen, zeker weten dat jij slaagt!!!
Bij een goede dealer kan je altijd terecht en die houd liever zijn naam hoog dan net even een paar Euro's extra aan jou te verdienen (Let wel we praten hier over goede dealers) Ga een beetje shoppen en kijk waar jij je thuis voelt, ik geef tenminste liever geld uit op een plaats waar ik het naar m'n zin heb dan ergens waar ik zo snel mogelijk weg wil. Succes!
 
Ik denk dat je best een goede koop kan hebben bij een particulier. Ga maar eens na hoe jij zelf een motor zou verkopen. Dan zorg je er toch ook voor dat de motor voor elkaar is en dat je geen rotte bak verkoopt?

er zijn genoeg personen die de meest rotte bak voor veel geld proberen teslijten.
zorg er voor dat ie even leuk rijd dat ie er gelikt uitziet en wachten tot die 'gek' langs komt. een goed verkoop praatje houden, dingen vertellen die niet waar zijn(bv oude dame autotje onzin), hier en daar wat min puntjes goed praten, teller terug draaien en de 'gek' koopt dat ding.
oplichters genoeg in de wereld,'gekken' ook.
 
Als je je ogen openhoudt tijdens het kopen van een motor bij de particulier, dan kan er niet zo gek veel mis. Neem wel iemand mee met technische kennis en om eventueel je enthousiasme te temmen ;) .

Ik lach me rot als ik de prijzen bij de dealer zie voor een FZR zoals ik hem heb :+ . Op een paar honderd euro na was de beursprijs voor een FZR600 van '93 net zoveel als wat ik er vorig jaar in GULDENS voor betaald heb.

En die dealers maar lachen, nou niet ten koste van mijn portomonnee :j ...
 
Ik koop (motor, auto) bij een particulier, de prijzen bij een dealer slaan soms echt nergens op. Omdat ik geen verstand heb van techniek (jaja, het is een vrouw) neem ik mijn vriend mee (die pretendeert er wel verstand van te hebben), of ik laat 'm door een keuring gaan (voor de motor 30 euro), dan weet ik ook waar ik aan toe ben! Ondanks de kosten van een of meerdere keuringen bespaar je soms wel 500-1000 euro uit!
 
Dit jaar voor het eerst particulier gekocht > nooit gedacht dat ik dat zou doen. Na aankoop direkt naar de dealer gereden en alles laten vervangen wat ook maar een beetje aan slijtage onderhevig was.

Rij nu een blade waar alles (wat kan slijten) aan vernieuwd is, en nog zit ik ver onder de prijs van de dealer }) Pak overigens wel bij dealer gekocht (dat maakte hoop van prijsverschil weer goed..of slecht! ;( Maar op kleding mag je niet bezuinigen, vind ik. Wees wel voorzichtig en neem de tijd als je de motor particulier gaat aanschaffen.
 
Ik heb tot nu toe 3 fietsen particulier gekocht en dat is in alle gevallen zeer goed bevallen.
1999: Honda CBR600F '91 31000km FL.8250,- (NED).
2000: Honda CBR600F '97 17500km DM.9100,- (DUI).
2001: Honda CBR600F '97 23000km DM.8300,- (DUI).
De 2 duitsers moesten nog +/- FL.1000,- aan de overheid overmaken (BPM+RDW). De laatste die ik kocht, heeft een wat minder net baasje gehad als de andere 2 (Gaatjes voor knipperlampjes, Uitsparing voor carter-protector en een te hoge voorband). Ik kan je dan ook aanraden om een 2de hands fiets uit Duitsland te halen, bij een particulier. Maar vraag wel om onderhoudsboekjes etc.

Document over 2de hands CBR600 aanschaffen:
http://www.ionosphere.nl/honda/cgi-bin/honda.cgi?dseconed?Aanschaf_van_een_2de_hands_CBR600F

Site voor 2de hands duitse fietsen:
http://www.mobile.de

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Ik heb de mijne ook gewoon particulier gekocht.
Even flink zoeken op internet. Daarnaast heb ik gewoon een garage in de buurt gebeld om een afspraak te maken om de motor technisch na te kijken aangezien ik er zelf niet heel veel van snap.
Enige tegenvaller waren de banden maar verder zeer tevreden.
 
Ik sta op het moment om motor bij een vriend van me (particulier dus) te kopen, die laat ik overegens nie testen, ik neem aan dat hij geen slechte motor gaat verkopen aan een goeie vriend.
 
Als ik een motor ga kopen dan zal dat hoogstwaarschijnlijk bij een particulier doen. Dealers vind ik gewoon te duur. Voor het geld dat ik dan bespaar wil ik dan wel het risico nemen dat ik iets moet vervangen. Die garantieperiode is toch snel voorbij.

En inderdaad, Duitsland is aantrekkelijk. Scheelt duizenden gulden tot euro's. Voor dat geld kan je in de eerstkomende tijd aardig wat aan de motor vervangen. Voorwaarde is wel dat de motor 100% okee moet zijn. Maar daar heeft Duitsland weer een Tuv-keuring voor, toch een stukje vertrouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan