particuliere miskoop sp-1

Handel = Handel ...... sorry

Klinkt hard... maar is helaas een feit


sorry maar dat klinkt alsof je zelf ook niet vies bent om dingen met gebreken te verkopen aan niets vermoedende mensen...

als een dealer een motor koopt met gebreken kun je nog zeggen dat het zijn domme fout is omdat hij moet weten waar op te letten, al zal dat ook oplichting zijn als je er werk van maakt.

een persoon met niet de technische kennis om zoiets goed te controleren onder valse voorwendselen een slecht produkt verkopen mag niet.
volgensmij is het zelfs zo dat je behoort aan te geven dat je een produkt met mankementen verkoopt als je dat aanbied.
 
Als je via de officiele weg wil doen, zul je ook moeten bewijzen dat hij jou de motor heeft verkocht in die staat.


sorry maar dat klinkt alsof je zelf ook niet vies bent om dingen met gebreken te verkopen aan niets vermoedende mensen...

Wat hij zegt is dat je gewoon op moet letten wat je koopt. Als je geen kenner bent, zorg dan dat je een kenner bij de hand hebt. Een verkoper wilt het liefst het uiterste bedrag eruit halen.
 
Laatst bewerkt:
sorry maar dat klinkt alsof je zelf ook niet vies bent om dingen met gebreken te verkopen aan niets vermoedende mensen...

als een dealer een motor koopt met gebreken kun je nog zeggen dat het zijn domme fout is omdat hij moet weten waar op te letten, al zal dat ook oplichting zijn als je er werk van maakt.

een persoon met niet de technische kennis om zoiets goed te controleren onder valse voorwendselen een slecht produkt verkopen mag niet.
volgensmij is het zelfs zo dat je behoort aan te geven dat je een produkt met mankementen verkoopt als je dat aanbied.

Zo bedoelde ik het niet te zeggen..... vandaar dat ik alleen die laatste regel van de OP quote...

Handel = Handel is gewoon een feit en blijkbaar is daar iemand het slachtoffer van geworden. Nou kan ik hier een hoop zaken mooier gaan voorspiegelen dan dat ze zijn..... echter.... daar wint niemand iets mee.

't is des te lulliger als je later bij een zaak aankomt waar dán pas blijkt dat je een zak om een kat gekocht hebt, dus ook bij particuliere verkoop dien je gewoon goed op te letten én/of iemand mee te nemen met verstand van zaken.
 
niet zo'n nette oplossing:

koop een zelfde type schade sp1 en zorg dat je all-risk verzekerd bent.

bouw je eigen sp1 kaal, bouw de onderdelen van de schademotor erop.
ga rijden in een busje en flikker de schademotor er met een flink vaartje uit.

trek een oud pak aan, laat je ff 10 meter slepen en bel dan de polite.

of je krijgt een nieuwe motor of het ding word gerepareerd.

legaal is het niet maar eerlijk is de verzekering ook niet :$
Maar dat is ook oplichting,waar door wij(motorrijders) allemaal geconfronteerd worden door hoge(re)premies ;) :X :r

Heb nog niets voorbij komen zien in de trant van (MF) knokploeg

:+


Zelf zou ik verkopende partij confronteren met de situatie en aanspreken op het feit dat tie een oplichter is(waar je event.werk van gaat maken)
iig suc6 met oplossing .
 
Voor goede trouw is wat meer nodig dan alleen een reële prijs voor de motor betalen. Hij had ook geen reden mogen hebben om te twijfelen aan de feiten die op de koop betrekking had. Onmogelijkheid van onderzoek is geen beletsel iemand die wel goede reden tot twijfel had aan te merken als iemand die de feiten had moeten kennen. Zie artikel 3:11 BW. Het is dus vanaf hier niet mogelijk om daarover echt zeker te zijn.

Er van uitgaande dat hij wel te goeder trouw was, dan zie ik twee mogelijkheden:

Als de koper te goeder trouw is, dan zou hij zich misschien kunnen beroepen op dwaling en de koop op die grond vernietigen. Dit is geregeld in art. 6:228 BW

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij zich beroept op niet nakoming van de overeenkomst en op die grond ontbinden. Zie art 6:265 BW en verder.

In beide gevallen zal hij hulp nodig hebben van een advocaat, want er zitten wat haken en ogen aan beide mogelijkheden. Beide routes hebben ook iets andere gevolgen wat van belang zou kunnen zijn.

Handel = Handel, ja. Maar Recht = Recht is net zo hard waar. De kunst is je recht te krijgen. (en da's nog niet zo makkelijk)...
 
Laatst bewerkt:
Je recht zul je (helaas) zelden krijgen... In deze kromme maatschappij zul je bijna altijd je recht moeten kopen! -O-

(heb nog niet gekeken hoe in de dikke Van Dale "recht" staat omschreven)
 
Er wordt wel gesproken over te goeder trouw, maar lees nergens dat er dingen op papier zijn gezet, of dat er anderen bij geweest zijn. Is dit niet het geval dan is het ene woord tegen het andere.

Zonder getuigen of verklaring op papier lijkt het mij wel een lastige klus.

En een goede(dure) les voor de koper. |(
 
Deze misser maakte ik vorig jaar ofzo met een GSXR600 via het forum......zwaai maar dag met je handje en de verkoper weet natuurlijk ook van niks :( Ik heb de mijne weggedaan aan een opkoper om het leed iets te verzachten kwa poen. En de grap is ....... ik signaleerde de motor enkele maanden later alweer in de buurt. Het is en blijft een linke handel auto's en motoren '(
 
Moeilijk een grens te leggen tussen een gekleurd verhaal, de waarheid verdraaien en oplichting.

Als koper moet je opletten op kleine dingetjes, de grote zijn meestal verdoezeld. Als er iets aan de hand is dan is dat meestal het topje van de ijsberg en kan er dus meer aan de hand zijn.
Een motor moet je altijd even warmdraaien. Zo zijn er nog wat punten .

Eventueel bij een motorzaak afspreken of een kennis met verstand van zake naar laten kijken.
Helemaal 100% zekerheid heb je ook dan nog niet, maar de eventuele ellende is dan redelijk beperkt.

Als je koopt en vertrouwd op zijn/haar blauwe ogen en de bijbehorende praatjes kan het zijn dat je flink bedrogen wordt en er flink wat geld bij inschiet.

Bij duidelijke oplichting zou je aangifte kunnen doen. Bij meerdere aangiftes wordt de zaak onderzocht.
 
Ik voelde het bij rijden ook al niet, of ik rij al 15 jaar gevoelloos rond dat kan ook :9 Bij een lekke voorvorkkeerring moest ie uit elkaar en bleek er geen reet van te kloppen :( Zonde.......was een wijze kostbare les.
 
ondanks alle goede voonemens van iedereen en nette oplossingen koos ik toch om de verkoper ZEER dringend de koop ongedaan maken. anders neem ik andere maatregelen.
en een ding is zeker of hij geeft de poen terug of hij heeft minstens zo veel schade. :o :o :o :o

en dat zal mij gemoeds toestand zeker goed doen :Y :Y :Y :Y :Y

komop man je laat je eigen toch niet belazeren heb je gespaard om uiteindelijk je droom te kopen en dan dit echhhhh nie :+ :+ :+ :+ :+
 
ik zou hem zo bij die verkoper zijn huis in rijden en mijn geld terug eisen :X
 
Je hebt wel degelijk rechten. Zie daarvoor de site van Consuwijzer
Je kunt voor extra informatie en vragen ook naar hen bellen. Je wordt van goed advies voorzien.
 
Er wordt wel gesproken over te goeder trouw, maar lees nergens dat er dingen op papier zijn gezet, of dat er anderen bij geweest zijn. Is dit niet het geval dan is het ene woord tegen het andere.

Zonder getuigen of verklaring op papier lijkt het mij wel een lastige klus.

En een goede(dure) les voor de koper. |(


mondelinge afspraak geld ook.

als je een motor koopt die in goede staat 2e hands 5000 euro kost en dezelfde motor als schadegeval 2000 euro dan zal de rechter ook wel zien dat als een schadegeval voor 5k word verkocht dit oplichting is, welk persoon gaat namelijk 3000 teveel betalen?
 
Handel = Handel ...... sorry

Klinkt hard... maar is helaas een feit

Oke,handel = handel.
Maar als ik iets verkoop kan ik de mensen gewoon recht in de ogen kijken.
Ik heb ook auto`s verkocht van een paar honderd euro,tegen de mensen gezegd dat als ze een jaar kunnen rijden zonder problemen dat ze geluk hebben gehad.
Komt hij daarna weer door de keuring helemaal mazzel.
Maar het moet wel veilig zijn en de mensen weten waar ze aan toe zijn.
 
Sneu is het in ieder geval wel.......

Aankoopkeuring had een hoop ellende kunnen voorkomen, maarja achteraf praat. Volgens mij overkomt het iedereen wel een keer. Mij ooit in het verleden iig wel....

En ik zie het nu met mijn zoon met de aankoop van een scooter enkele maanden geleden... :r :r
Wijze en dure les voor hem....en kost mij ook geld om hem weer rijdend te krijgen... |( blijft je zoon he....
 
Laatst bewerkt:

Heb nog niets voorbij komen zien in de trant van (MF) knokploeg

:+


Zelf zou ik verkopende partij confronteren met de situatie en aanspreken op het feit dat tie een oplichter is(waar je event.werk van gaat maken)
iig suc6 met oplossing .

de ploeg wordt dan wel ingezet tegen een collega-motorrijder(misschien niet zo`n eerlijke,maar toch....)
 
Er wordt wel gesproken over te goeder trouw, maar lees nergens dat er dingen op papier zijn gezet, of dat er anderen bij geweest zijn. Is dit niet het geval dan is het ene woord tegen het andere.

Zonder getuigen of verklaring op papier lijkt het mij wel een lastige klus.

En een goede(dure) les voor de koper. |(

Hij heeft hem particulier gekocht en mijn ervaringen met particulieren is dat ze geen koopcontracten oid hebben liggen.
Je kan wat op een kladje schrijven,maar of daat rechtsgeldig is?????
Hij had zijn schoonvader erbij toen hij hem ophaalde en het was bij de verkoper thuis,met de familie erbij.
 
Tjezus dan droom je wel over de neiging om met een blik verfafbijt zn auto te bezoeken
 
Klinkt alsof de motor echt extreem erg vernaaid is, gekocht voor hetzelfde geld als waar je een fatsoenlijke voor zou kunnen kopen? Ik ben nog maar een jurist in opleiding maar dit riekt behoorlijk naar dwaling. Misschien zou de koper naar een rechtswinkel kunnen gaan en daar vragen of er misschien iets aan te doen valt? (Kan je ook bij een advocaat vragen maar dat kost geld :+)
 
Voor goede trouw is wat meer nodig dan alleen een reële prijs voor de motor betalen. Hij had ook geen reden mogen hebben om te twijfelen aan de feiten die op de koop betrekking had. Onmogelijkheid van onderzoek is geen beletsel iemand die wel goede reden tot twijfel had aan te merken als iemand die de feiten had moeten kennen. Zie artikel 3:11 BW. Het is dus vanaf hier niet mogelijk om daarover echt zeker te zijn.

Er van uitgaande dat hij wel te goeder trouw was, dan zie ik twee mogelijkheden:

Als de koper te goeder trouw is, dan zou hij zich misschien kunnen beroepen op dwaling en de koop op die grond vernietigen. Dit is geregeld in art. 6:228 BW

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij zich beroept op niet nakoming van de overeenkomst en op die grond ontbinden. Zie art 6:265 BW en verder.

In beide gevallen zal hij hulp nodig hebben van een advocaat, want er zitten wat haken en ogen aan beide mogelijkheden. Beide routes hebben ook iets andere gevolgen wat van belang zou kunnen zijn.

Handel = Handel, ja. Maar Recht = Recht is net zo hard waar. De kunst is je recht te krijgen. (en da's nog niet zo makkelijk)...

Ik denk dat er grotere kans van succes is indien de rechtsbijstand op bedrog gaat mikken, bij dwaling is onderzoeksplicht noodzakelijk "kappen demonteren is niet teveel gevraagd, is blijkbaar niet gebeurd, werkt in het nadeel van de koper". Indien de verkoper er echter ook niets vanaf wist is bedrog ook niet te bewijzen. Tja, privaatrecht je moet er maar van houden :X .
 
Oke,en hoe pak je dat aan?
Je hebt er bureau's voor maar die kosten weer geld.
Meest simpele is navraag in je omgeving of iemand de personen kent.
Mogelijk ken je een vriendelijk iemand bij de politie/douane, een verzekeringsmaatschappij of iemand met geen zuiver strafblad.
Hij heeft hem particulier gekocht en mijn ervaringen met particulieren is dat ze geen koopcontracten oid hebben liggen.
Je kan wat op een kladje schrijven,maar of daat rechtsgeldig is?????
Hij had zijn schoonvader erbij toen hij hem ophaalde en het was bij de verkoper thuis,met de familie erbij.
De sociale omgeving kan ook iets over de personen zeggen.
Wat voor type mensen waren het, wat voor soort woning/meubilair, etc.
dit is hem trouwens: Jeroen in "VTR SP 1&2 Topic Deel 11"
De motor dus,niet de poster van dit bericht.
Dus nu niet met z`n allen de poster aan gaan vallen ;)
Vreemd dat er in de advertentie over geen marge BTW wordt gesproken.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er grotere kans van succes is indien de rechtsbijstand op bedrog gaat mikken, bij dwaling is onderzoeksplicht noodzakelijk "kappen demonteren is niet teveel gevraagd, is blijkbaar niet gebeurd, werkt in het nadeel van de koper". Indien de verkoper er echter ook niets vanaf wist is bedrog ook niet te bewijzen. Tja, privaatrecht je moet er maar van houden :X .

Bedrog is een zwaardere variant van dwaling. Bij dwaling is het niet noodzakelijk dat de verkoper wist hoe de feiten werkelijk lagen, omdat er ook zoiets is als wederzijdse dwaling. Om bedrog aan te tonen moet je aantonen dat de verkoper niet alleen wist hoe de feiten lagen, maar ook moet je laten zien dat hij enige kunstgreep heeft toegepast om jou die koop te laten doen (bijvoorbeeld opzettelijk liegen of zo). Lijkt mij moeilijk.

Zelf zou ik mikken op niet nakoming van de overeenkomst, denk ik... Maar goed, de koper heeft gewoon een jurist nodig om dit probleem te helpen oplossen.

Privaatrecht is een prachtig vak (in elk geval leuker dan bestuursrecht :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan