particuliere miskoop sp-1

Dit is natuurlijk wel aardig wat poen.

Ik heb al met € 2000 ruggen verlies gepakt na een maandje met de pleuris in mijn lijf te hebben rondgelopen. Zelf werk ik bij een verzekeraar en ben natuurlijk even naar een bekende bij de rechtsbijstand gelopen na hem alle ins en outs te hebben verteld. Valt niet mee om een particulier aan te pakken bij tweedehandskoop en de meeste RB verzekeraars sluiten dit uit in de voorwaarden. Al met al heb ik gekozen om het verlies te pakken ipv een zeer langdurige zaak te beginnen want dat wordt een frustratie tot en met. De MF-er van wie ik de motor kocht heeft er dus waarschijnlijk alweer tig verkocht en post hier in ieder geval niet meer!
 
Laatst bewerkt:
Bedrog is een zwaardere variant van dwaling. Bij dwaling is het niet noodzakelijk dat de verkoper wist hoe de feiten werkelijk lagen, omdat er ook zoiets is als wederzijdse dwaling. Om bedrog aan te tonen moet je aantonen dat de verkoper niet alleen wist hoe de feiten lagen, maar ook moet je laten zien dat hij enige kunstgreep heeft toegepast om jou die koop te laten doen (bijvoorbeeld opzettelijk liegen of zo). Lijkt mij moeilijk.

Zelf zou ik mikken op niet nakoming van de overeenkomst, denk ik... Maar goed, de koper heeft gewoon een jurist nodig om dit probleem te helpen oplossen.

Privaatrecht is een prachtig vak (in elk geval leuker dan bestuursrecht :X )

Klopt, maar bij dwaling zal hij het niet nakomen van de onderzoeksplicht als tegenargument aan het hoofd gesmeten krijgen.
 
dit is heel simpel
Naar de rechter gaan, kort geding beginnen.
overeenkomst laten ontbinden door de rechter.
geld terug vragen
Motor voldoet niet aan de conformiteitseis.
Ik zou het snel doen want het kan ook nog een gestolen motor zijn, dan ben je ook het haasje...advocaat inschakelen en snel..........

De onderzoeksplicht van de koper weegt minder zwaar dan de mededelingsplicht van de verkoper.

Ik denk dat je een sterke zaak hebt....

Eerst een aangetekende brief verzenden, waarin je je geld terug eist, en de koopovereenkomst wordt ontbonden.
als zij daar niet op reageren, dan een advocaat inschakelen..
het zal wel lastig worden, want jouw geld is natuurlijk allang pleiten, maart als je nu niets doet, dan weet ik zeker dat je niets meer zal terugvangen en dan ben je alles kwijt... rechtzaak kosten tussen 2000 en 4000 euro, advocaat, griffiekosten.

Als je wint dan kun je er gedeelt van deze kosten terugkrijgen.

Maar je hebt dan wel een vonnis dat je kan laten betekenen door een deurwaarder en beslag laten leggen.. daar moet je op aan sturen........kost wel een maand of drie voordat je een uitspraak hebt.........snelheid is geboden.....
 
Laatst bewerkt:
De motor is dus twee keer in korte tijd aangeboden op marktplaats.
1 keer door een handelaar (met de BTW marge), en een keer door de particulier.
Wat nou als particulier en handelaar 1 en dezelfde persoon zijn, of direct gerelateerd.
Men mag toch aannemen dat de handelaar weet wat hij verkoopt.
Dan heeft hij toch bewust een slechte ( zelfs gevaarlijke ) motor verkocht!!
Of dat de particulier er achter is gekomen dat de motor slecht is, had hij toch ook moeten melden?
 
Eerst checken of de motor gestolen is en of het kentekenbewijs geldig is, en het framenummer klopt.
 
Ook ik denk dat je pech hebt.
Hij koopt die fiets en dan zou er 2 weken ( met redelijk weer ook nog ) later van alles aan mankeren en het zou weleens 'n circuitfiets kunnen zijn.
Wie zegt dan dat de nieuwe eigenaar er niet mee het circuit op geweest is?

Dat is wel niet zo maar dat gaat de vorige eigenaar natuurlijk ...........
Hij had natuurlijk toen direct ..... etc etc maar achteraf kijk je 'n paard in z'n kont.
Is "gewoon" pech , leergeld betaalt.
Netjes fris weer opbouwen en er gewoon op gaan rijden en plezier ervan hebben.
En misschien , heel misschien is het 'n nette vent en geeft ie 'm zijn geld terug , afwachten dus.
 
Inderdaad, je hebt geen schijn van kans. Je hebt zelf onderzoeksplicht, en het eerste wat je checkt is het framenummer. Slordig ingeslagen vermeldde je. Da's dus nalatigheid van de koper,om dit niet te checken. Bij zo'n dure fiets is het zeer verstandig een aankoopkeuring te laten doen, da's nalatigheid nummer twee.
Dan heb je nog het mondelinge welles-nietes gedeelte van verkoper (ik heb gezegd dat het een circuitfiets was, ofzo..) en koper(hij zei dattie van Koos Alberts geweest is) , en de rechter zegt;pech voor de koper, beter uit je doppen moeten kijken. U draait tevens voor de proceskosten op.
Kortom, eigen schuld, dikke bult (maar wel balen natuurlijk!!)
 
Tja, zo heb ik zelf mijn verlies ook maar genomen (was wel met 'n Jeep, maar toch)
Ben er nog ziek van, maar goed B|
 
Ik ben idd ook bang dat het een lang verhaal gaat worden.
Maar als de fiets eerst door een handelaar en vlak daarna door een particulier wordt aangeboden,dan is er gewoon wat aan de hand.
Ik weet het,het verhaal van een paard en een kont,het zal moeilijk worden.
Ik zal de eigenaar maar vertellen dat hij zijn rechtsbijstand of de wetswinkel moet bellen om te zien hoe sterk hij staat.
Mocht het zo zijn dat hij geen schijn van kans heeft,zal ik hem adviseren om dan maar door de zure appel heen te bijten en wat meer uit moet geven om deze fiets weer netjes en veilig te krijgen.
Ik laat het weten als er vorderingen zijn,ook handig mocht iemand anders hier ooit nog mee te maken krijgen.
 
Laatst bewerkt:
had de koper maar beter moeten kijken of het echt een goede fiets is...

klinkt hard maar zo is het wel.

maar het is wel zwaar balen -O-
dus als jij ergens intrapt vind je ook dat je beter uit je doppen had moeten kijken ipv dat de andere kant een valse tering hond is die willens en wetens jou genaaid heeft?
en dat bedenk je je ook goh had ik maar beter moeten uitkijken voordat ik bukte :?
 
dus als jij ergens intrapt vind je ook dat je beter uit je doppen had moeten kijken ipv dat de andere kant een valse tering hond is die willens en wetens jou genaaid heeft?
en dat bedenk je je ook goh had ik maar beter moeten uitkijken voordat ik bukte :?

Dat besef komt pas veeeeeeeeel later als je merkt dat er weinig aan te doen is '(

Wel mooi treffend verwoord van je :Y
 
Een rechtzaak beginnen om je geld terug te krijgen duurt lang en is redelijk kansloos. Ik denk dat je beste kans is om de verkoper in de kosten te delen (qua reparatie) het is zelfs mogelijk deze geheel op hem/ haar te verhalen. Laat je informeren en neem een besluit...
 
dus als jij ergens intrapt vind je ook dat je beter uit je doppen had moeten kijken ipv dat de andere kant een valse tering hond is die willens en wetens jou genaaid heeft?
en dat bedenk je je ook goh had ik maar beter moeten uitkijken voordat ik bukte :?

Ik ben er niet bij geweest toen hij de motor kocht.
Maar als het idd een valse tering hond is die willens en wetens de koper genaaid heeft,vind ik dat de koper gewoon rechten heeft.
Als de verkoper gewoon een beste man is die niet weet wat hij heeft verkocht(wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt als je de fiets ziet) dan heeft de koper nog steeds rechten lijkt me.
Maar zoals eerder gezegd het zal een lastig verhaal worden.
 
Een rechtzaak beginnen om je geld terug te krijgen duurt lang en is redelijk kansloos. Ik denk dat je beste kans is om de verkoper in de kosten te delen (qua reparatie) het is zelfs mogelijk deze geheel op hem/ haar te verhalen. Laat je informeren en neem een besluit...

Een rechtszaak is kanlsoos zeg je, maar hoe denk je dan dat je de kosten op de verkoper kan verhalen. Ik denk dat daar dezelfde rechtzaak voor nodig is.

Er wordt gezegd dat de motor eerst bij een handelaar stond, daarna bij een particulier. Dan vraag ik me toch af of de motor niet bewust door de particulier doorverkocht is nadat deze erachter kwam dat het een kat in de zak was. Of was de handelaar dezelfde persoon als de particulier en heeft ie 'm om die reden verkocht als zijnde 'particulier'.

Ik denk dat een rechtszaak helemaal niet kansloos is en zeker als blijkt dat de verkoper 'm redelijk snel weer doorverkocht heeft. Die zal ook wel in de gaten hebben gehad dat er een en ander niet klopte. En juist op dat moment had ie dus informatie die ie best wel door had mogen geven.

Sterkte! Denk dat beide partijen fout zijn geweest. Een aantal dingen had vooraf namelijk gezien kunnen worden door de koper (framenummer bijvoorbeeld), maar de verkoper zal ook wel het nodige hebben verzwegen.
 
Laatst bewerkt:
Als de verkoper gewoon een beste man is die niet weet wat hij heeft verkocht(wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt als je de fiets ziet) dan heeft de koper nog steeds rechten lijkt me.
Maar zoals eerder gezegd het zal een lastig verhaal worden.
ok ok dit haal jezelf ook zo onderuit he, want dat typeplaatje alleen al zegt dat er aan geklooit is
 
ok ok dit haal jezelf ook zo onderuit he, want dat typeplaatje alleen al zegt dat er aan geklooit is

Doordat er met het typeplaatje geklooit is en het framenummer er zo beroerd in staat zijn we ook bang dat er meer mee aan de hand is dan alleen een slechte technische staat.
Ik zal morgen wat piccies maken
 
Tja... zoals wel vaker ligt er aan beide kanten, zowel bij de verkoper maar ook bij de koper, een probleempje.

Natuurlijk zal de verkoper wel "iets" hebben geweten van de toestand van deze fiets. Maar de koper is toch ook behoorlijk blind geweest. Hij heeft weinig tot niets gecontroleerd. Dat typeplaatje had hij zelf al moeten zien. Hetzelfde geldt voor een aantal zaken die mis zijn aan deze fiets. Ontbreekt hem de kennis (hoewel..... als je zo'n fiets koopt weet je toch wel dat het frame helemaal alu is/moet zijn enz. enz.???)
Bovendien, als je écht niets van motoren weet (koop je dan als eerste fiets zo'n Sp?) dan neem je toch iemand mee die er wel kennis van heeft of zorg je dat de fiets gekeurd wordt oid?
Nu heeft de koper zich letterlijk nergens aan gestoord en vervolgens blijft ieder ander in gebreke, deugt de wet niet, moeten anderen van alles doen???? Is het niet als eerste je eigen geld maar dus ook je eigen verantwoordelijkheid??????

Een grond voor het ontbinden van een koop is "verborgen gebrek". Van een particulier mag je geen enorme technische kennis verwachten, dat spreekt vaak in het voordeel van de koper. Maar of je bij deze motor nog kunt spreken van "verborgen", zelfs voor een leek ???
Maar goed, vragen staat vrij.......

Ik zou als koper als eerste de verkoper benaderen. Aangetekende brief sturen met een opsomming van de gebreken en een eis tot compensatie/schadevergoeding dan wel het ongedaan maken van de koop, binnen 2 weken. Veel kans zal dat niet hebben, maar het is de logische eerste aanzet voor een procedure. En je weet nooit......
Daarna naar een advocaat of rechtwinkel, de zaak voorleggen en dan eventueel een procedure starten, mits men daar kansen toe ziet. Ik kan me echter voorstellen dat ze hier niet blij mee zijn...... Het is bovendien behoorlijk prijzig, een beetje advocaat kost al heel snel 200 of meer Euro per uur...... en er gaan aardig wat uurtjes in zitten.

Aangifte doen wegens oplichting, zoals sommigen hier suggereren, is volmaakt kansloos. Dit kan nooit oplichting opleveren.
 
Tja... zoals wel vaker ligt er aan beide kanten, zowel bij de verkoper maar ook bij de koper, een probleempje.

Natuurlijk zal de verkoper wel "iets" hebben geweten van de toestand van deze fiets. Maar de koper is toch ook behoorlijk blind geweest. Hij heeft weinig tot niets gecontroleerd. Dat typeplaatje had hij zelf al moeten zien. Hetzelfde geldt voor een aantal zaken die mis zijn aan deze fiets. Ontbreekt hem de kennis (hoewel..... als je zo'n fiets koopt weet je toch wel dat het frame helemaal alu is/moet zijn enz. enz.???)
Bovendien, als je écht niets van motoren weet (koop je dan als eerste fiets zo'n Sp?) dan neem je toch iemand mee die er wel kennis van heeft of zorg je dat de fiets gekeurd wordt oid?
Nu heeft de koper zich letterlijk nergens aan gestoord en vervolgens blijft ieder ander in gebreke, deugt de wet niet, moeten anderen van alles doen???? Is het niet als eerste je eigen geld maar dus ook je eigen verantwoordelijkheid??????

Een grond voor het ontbinden van een koop is "verborgen gebrek". Van een particulier mag je geen enorme technische kennis verwachten, dat spreekt vaak in het voordeel van de koper. Maar of je bij deze motor nog kunt spreken van "verborgen", zelfs voor een leek ???
Maar goed, vragen staat vrij.......

Ik zou als koper als eerste de verkoper benaderen. Aangetekende brief sturen met een opsomming van de gebreken en een eis tot compensatie/schadevergoeding dan wel het ongedaan maken van de koop, binnen 2 weken. Veel kans zal dat niet hebben, maar het is de logische eerste aanzet voor een procedure. En je weet nooit......
Daarna naar een advocaat of rechtwinkel, de zaak voorleggen en dan eventueel een procedure starten, mits men daar kansen toe ziet. Ik kan me echter voorstellen dat ze hier niet blij mee zijn...... Het is bovendien behoorlijk prijzig, een beetje advocaat kost al heel snel 200 of meer Euro per uur...... en er gaan aardig wat uurtjes in zitten.

Aangifte doen wegens oplichting, zoals sommigen hier suggereren, is volmaakt kansloos. Dit kan nooit oplichting opleveren.
maar het is van het zotte dat je dus niks kunt kopen zonder alle kappen eraf te trekken en dat ding van boven tot onder te inspecteren, zulke praktijken moeten hard worden aangepakt vind ik .
 
Doordat er met het typeplaatje geklooit is en het framenummer er zo beroerd in staat zijn we ook bang dat er meer mee aan de hand is dan alleen een slechte technische staat.
Ik zal morgen wat piccies maken

Ben benieuwd naar die foto;s.

Een vals ingeslagen framenummer e/o omgekatte motor herkennen lijkt me niet zo makkelijk als leek zijnde als alles netjes is gebeurd. Ik persoonlijk zou namelijk niet weten wanneer een framenummer echt is, en wanneer niet. Ik ken tenminste nergens voorbeelden zien van hoe het framenummer origineel eruit zou meoten zien vanaf de fabriek (eigen uniek lettertype bijvoorbeeld?

Ieder framenummer dat recht en netjes erinstaat, zou voor mij dus geen argwaan opwekken.
 
@Janb,het is idd niet echt handig geweest van hem om niemand mee te nemen die er verstand van heeft,of geen keuring te laten doen.
maar dat verhaal hebben we al gehad(paard en kont)en ik had dat ook al in de o.p. gezet.
Maar of het nu zijn eerste of 25e fiets is doet er niet toe.
De gebreken die er aan zijn,zijn voor een leek niet 1,2,3 te zien en als het kuipwerk glimt dan zie je snel van alles over het hoofd.
Het is vooral "onderhuids"

@rvh,bij een sp is het framenummer een netjes strak ingeslagen rijtje cijfers en letters van dezelfde grootte.
Bij deze staat het niet netjes in rij en is een heel ander lettertype dan honda gebruikt.
Dit hebben we kunnen vergelijken met de sp-1 van mijn collega.
 
maar het is van het zotte dat je dus niks kunt kopen zonder alle kappen eraf te trekken en dat ding van boven tot onder te inspecteren, zulke praktijken moeten hard worden aangepakt vind ik .

Je draait het nu om. Het is als eerste de verantwoordelijkheid van de koper. Hij geeft een hoop geld uit en verzuimt dan toch om zelfs de meest elementaire zaken te controleren. Als hij dat had gedaan dan had hij een aantal dingen al meteen gezien, ook als leek.

Het is ook van de zotte dat je je bezit achter allerlei sloten, dikke deuren en alarms moet bewaren, anders wordt het gejat. Maar volgens mij wordt iedereen die z'n huis, z'n motor of wat dan ook niet afsluit ook niet direct als slimme jongen gezien.......
Dat er gejat wordt is een gegeven, net zo goed als er verkopers zijn die "gebakkies" proberen kwijt te raken. Van welke planeet kom je dan als je daar totaal geen rekening mee houdt?

Dat de verkoper geen frisse jongen is lijkt me ook duidelijk.
Maar als een fiets zo overduidelijk niet deugt kan zo'n verkoper zich er doodleuk op beroepen dat de koper dat allemaal niet uitmaakte, anders had hij 'm toch niet gekocht? Dat maakt het voor de koper gewoon heel lastig om enige vorm van bedrog aan te tonen. Het hangt ook een beetje van de prijs af, was die normaal of juist laag, dat soort zaken.

Natuurlijk druist het ook tegen m'n rechtsgevoel in dat zo'n verkoper hier mee weg komt.
Maar..... runderen worden bij de wet nu eenmaal niet beschermd...... Dat klinkt hard, ik vind het evengoed rot voor de koper en ik hoop dat ie er nog een beetje goed van af komt. Maar ik vrees dat het heel moeilijk wordt.
 
@Janb,het is idd niet echt handig geweest van hem om niemand mee te nemen die er verstand van heeft,of geen keuring te laten doen.
maar dat verhaal hebben we al gehad(paard en kont)en ik had dat ook al in de o.p. gezet.
Maar of het nu zijn eerste of 25e fiets is doet er niet toe.
De gebreken die er aan zijn,zijn voor een leek niet 1,2,3 te zien en als het kuipwerk glimt dan zie je snel van alles over het hoofd.
Het is vooral "onderhuids"

@rvh,bij een sp is het framenummer een netjes strak ingeslagen rijtje cijfers en letters van dezelfde grootte.
Bij deze staat het niet netjes in rij en is een heel ander lettertype dan honda gebruikt.
Dit hebben we kunnen vergelijken met de sp-1 van mijn collega.

Het gaat me er niet om het de koper nog ff in te wrijven (die zal er al hard genoeg van balen), het gaat me er om de mogelijkheden en onmogelijkheden op een rijtje te zetten.
Waar het op neer komt: had hij, ook als leek (is hij dat dan?) bij een onderzoekje kunnen zien dat er een aantal zaken mis waren aan de motor, ja of nee? Dat loszittende typeplaatje is bv. ook voor een leek wel duidelijk, denk ik zo. Ook een leek kan zien dat er iets gebeurd is aan een aluminium frame. Een leek kan niet zien dat de remmen niet werken, dat de versnellingsbak in puin ligt, dat soort zaken.

Als je reëel kunt verwachten dat een leek de gebreken niet kan opmerken, dan heb je wel degelijk een grond om de koop ongedaan te maken.
Maar ik baseer me op jouw eigen informatie...... en die gaf aan dat het allemaal met enige moeite best wel zichtbaar was.....

Dat het z'n eerste of 25e fiets was maakt wel degelijk uit.....
Bij een eerste fiets zal een rechter wel wat meer uitgaan van een leek, bij een 25e fiets al een stuk minder. De gemiddelde motorrijder weet nu eenmaal meer van z'n motor dan de gemiddelde koekblikker.

Voor alle duidelijkheid: het is eenvoudiger hier met de wolven mee te huilen en de koper als zielige benadeelde neer te zetten en de verkoper als nare jongen die vooral schuld draagt. Als je dat wil horen, dan kan ik dat ook doen hoor.
Maar bij een eventuele civiele procedure zul je nog heel wat ergere commentaren te horen krijgen dan ik laat horen...... Van de tegenpartij mag je dat verwachten, maar ook een rechter doet niet aan filantropie......
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan