particuliere miskoop sp-1

hoffer

MF veteraan
In memoriam
5 sep 2002
14.278
5
Hoogkarspel
Wij hebben een motor van een klant hier staan om te kijken hoe de motor technisch is.
Hij heeft die motor net 2 weken terug particulier gekocht,maar het blijkt een barrel van een fiets te zijn.
Nu weet ik ook wel dat je beter van te voren een aankoopkeuring kan doen als je er geen verstand van hebt,of iemand meenemen die er verstand van heeft.
Maar daar hebben we nu niks meer aan.
Het gaat om een sp-1.
de motor is verkocht met 16000km op de teller voor een prijs waar je een knappe sp-1 voor kan kopen.
Nadat we het kuipwerk eraf hadden,bleek al snel dat er veel meer mee gereden was.
Waarschijnlijk is het of een circuitfiets geweest of hij is omgekat,framenummer staat er erg slordig ingeslagen,typeplaatje zit niet meer origineel vast.
Er missen verschillende boutjes van blokdeksels,achteras zit er verkeerd in,bedrading,gaskabels,vacuumslangen zitten verkeerd.
Diverse delen gespoten waaronder framedelen,terwijl die gewoon aluminium horen te zijn.
Heel verhaal,maar mijn vraag is heeft hij nog rechten,kan hij er werk van maken?
Of is het gewoon helaas,probeer er nog wat van te maken en ga lekker rijden?

Ik zit al heel wat jaartjes in de auto`s en heb zoiets nog niet meegemaakt en weet dus ook niet wat ik er mee aan moet.
 
Ik weet nog wel een betere SP1 voor je te koop.... :Y

Ik hou het toch maar bij mijn 4 pits honda ;)


nee particulier ben je gewoon genaaid.

Daar ben ik ook bang voor.

Je kan het op verborgen gebreken gooien maar ik weet niet binnen wat voor tijd je dat aan moet geven en waar ?

Hij heeft hem net een week of 2,en hij heeft heel wat verborgen gebreken.
maar of je daar wat mee kan?????????
 
alleen een rechtzaak denk ik
en misschien aangifte van oplichting/fraude?
(Maar dan bestaat ook de kans dat de motor in beslag wordt genomen als er met framenummer is geklooit.)

Erg k*t voor de koper B|
Ik zit al heel wat jaartjes in de auto`s en heb zoiets nog niet meegemaakt en weet dus ook niet wat ik er mee aan moet.
Zo snel mogelijk je handen er vanaf halen.
 
Laatst bewerkt:
en misschien aangifte van oplichting/fraude?
(Maar dan bestaat ook de kans dat de motor in beslag wordt genomen als er met framenummer is geklooit.)

Erg k*t voor de koper B|Zo snel mogelijk je handen er vanaf halen.

Hij heeft de motor voor een reële prijs gekocht en dus ten goeder trouw,dan kunnen en mogen ze volgens mij niet zomaar de motor in beslag nemen.
Aangifte van oplichting is misschien nog wel iets wat hij zou kunnen doen.


Ik doe er voorlopig ook niets meer aan,ik hoop alleen op een goede tip hier die ik aan hem door kan geven
 
vraag eens op sp topic onder sport .. misschien weten die iets van die fiets
 
nee particulier ben je gewoon genaaid.


dus niet.

de wettelijke procedure is lang, zonder rechtsbijstand duur en vervelend maar je hebt zeker rechten.

als je een motor te goeder trouw koopt onder aanname dat het een2e hands exemplaar is maar goed onderhouden en zonder schade en MET de prijs die normaal is voor een goede 2e hands dan is dat de maat.

als je extreme schadefietsen verkoopt met leugens dan is dat gewoon oplichterij en dan kan de koopovereenkomst nog met terugwerkende kracht worden ontbonden.

ik weet de wettelijke benamingen niet meer en de eaxacte wetten maar dit heb ik ooit bij privaatrecht gehad met een soortgelijke casus.
 
Hij heeft de motor voor een reële prijs gekocht en dus ten goeder trouw,dan kunnen en mogen ze volgens mij niet zomaar de motor in beslag nemen.
Aangifte van oplichting is misschien nog wel iets wat hij zou kunnen doen.


Ik doe er voorlopig ook niets meer aan,ik hoop alleen op een goede tip hier die ik aan hem door kan geven


Als ie van diefstal afkomstig blijkt, dan wordt ie (of kan ie) gewoon in beslag genomen (worden). Te goeder trouw of niet. Hoe klote dat ook is.

Het enige wat je zou kunnen doen, of de eigenaar van de motor dan, een civiele procedure. Maar dit kost wel geld, en kan lang duren. Je heb niet zomaar verloren als blijkt dat er een heleboel niet klopt mbt tot de koop. Hij/zij zou natuurlijk ook de verkopende partij kunnen confronteren (neemiemand mee, 2 weten meer dan één!) en kijken of je er zo uit kan komen. Kijk of er iets in zit van een financiële tegemoetkomingin reparatie kosten oid...
 
Laatst bewerkt:
vraag eens op sp topic onder sport .. misschien weten die iets van die fiets

Ik zal eens een balletje opgooien bij de mannen daar.


dus niet.

de wettelijke procedure is lang, zonder rechtsbijstand duur en vervelend maar je hebt zeker rechten.

als je een motor te goeder trouw koopt onder aanname dat het een2e hands exemplaar is maar goed onderhouden en zonder schade en MET de prijs die normaal is voor een goede 2e hands dan is dat de maat.

als je extreme schadefietsen verkoopt met leugens dan is dat gewoon oplichterij en dan kan de koopovereenkomst nog met terugwerkende kracht worden ontbonden.

ik weet de wettelijke benamingen niet meer en de eaxacte wetten maar dit heb ik ooit bij privaatrecht gehad met een soortgelijke casus.

Dat is vaak het gelul,als je er werk van maakt heb je meer ellende dan wanneer je hem repareerd of door verkoopt.
Alleen als je hem door verkoopt ben je weer geen haar beter als de vorige eigenaar.
 
Als ie van diefstal afkomstig blijkt, dan wordt ie (of kan ie) gewoon in beslag genomen (worden). Te goeder trouw of niet. Hoe klote dat ook is.

Het enige wat je zou kunnen doen, of de eigenaar van de motor dan, een civiele procedure. Maar dit kost wel geld, en kan lang duren. Je heb niet zomaar verloren als blijkt dat er een heleboel niet klopt mbt tot de koop. Hij/zij zou natuurlijk ook de verkopende partij kunnen confronteren (neemiemand mee, 2 weten meer dan één!) en kijken of je er zo uit kan komen. Kijk of er iets in zit van een financiële tegemoetkomingin reparatie kosten oid...

Dit heb ik ook al tegen hem gezegd,dat hij de verkoper op moest bellen en vragen om een oplossing en dat er anders werk van wordt gemaakt.
Waarschijnlijk hoor ik na het weekend wel meer van hem.
 
niet zo'n nette oplossing:

koop een zelfde type schade sp1 en zorg dat je all-risk verzekerd bent.

bouw je eigen sp1 kaal, bouw de onderdelen van de schademotor erop.
ga rijden in een busje en flikker de schademotor er met een flink vaartje uit.

trek een oud pak aan, laat je ff 10 meter slepen en bel dan de polite.

of je krijgt een nieuwe motor of het ding word gerepareerd.

legaal is het niet maar eerlijk is de verzekering ook niet :$
 
niet zo'n nette oplossing:

koop een zelfde type schade sp1 en zorg dat je all-risk verzekerd bent.

bouw je eigen sp1 kaal, bouw de onderdelen van de schademotor erop.
ga rijden in een busje en flikker de schademotor er met een flink vaartje uit.

trek een oud pak aan, laat je ff 10 meter slepen en bel dan de polite.

of je krijgt een nieuwe motor of het ding word gerepareerd.

legaal is het niet maar eerlijk is de verzekering ook niet :$

Idd ook niet legaal en netjes.
Maar door gasten die dit soort motoren verkopen en een nederlandse wet die het zo lastig,langdradig en duur maakt om je recht te halen krijg je wel van dit soort acties
 
Antecedentenonderzoek naar de vorige eigenaar.
(Voordat hij ze bezoekt en nog meer problemen krijgt.)

Oke,en hoe pak je dat aan?
Je kan volgens mij niet gewoon naar de politie gaan en vragen of diegene meer op zijn kerfstok heeft.
 
Er is maar 1 oplossing : hopen dat de nieuwe eigenaar een rechtsbijstandverzekering heeft. Die inschakelen. Je bent niet "genaaid" bij part. verkoop. Een part verkoper heeft ook verplichtingen. Een verborgen gebrek kan weldegelijk aangevochten worden.

De Kale
 
Er is maar 1 oplossing : hopen dat de nieuwe eigenaar een rechtsbijstandverzekering heeft. Die inschakelen. Je bent niet "genaaid" bij part. verkoop. Een part verkoper heeft ook verplichtingen. Een verborgen gebrek kan weldegelijk aangevochten worden.

De Kale

Misschien is dit dan de beste oplossing:
1 De verkoper bellen en vragen of hij wat wil doen en anders wordt er werk van gemaakt.
als 2e de rechtsbijstand inschakelen.

Ik zal maandag maar eens gaan bellen met de eigenaar
 
Geknoeid met de kilometers als je dit kan hardmaken dan kan je idd een (korte) rechtzaak aanspannen en deze zonder veel moeite winnen. Verborgen gebreken idd
 
Geen contact opnemen met verkoper, direct uit handen geven. Die verkoper is van kwader trouw. Als je het direct uit handen geeft, doe je zelf niets verkeerd, en alles wordt correct gearchiveerd !

succes

Misschien is dit dan de beste oplossing:
1 De verkoper bellen en vragen of hij wat wil doen en anders wordt er werk van gemaakt.
als 2e de rechtsbijstand inschakelen.

Ik zal maandag maar eens gaan bellen met de eigenaar
 
Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen... Succes!

Hou ons op de hoogte.. :)
 
Ik zit al heel wat jaartjes in de auto`s en heb zoiets nog niet meegemaakt en weet dus ook niet wat ik er mee aan moet.


Handel = Handel ...... sorry

Klinkt hard... maar is helaas een feit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan