Pas op op knooppunt Hoevelaken

evdkieft

MF veteraan
12 mrt 2007
3.167
34
Pas op, ik ben vanochtend helaas aangehouden door de vrienden van de KLPD. Helemaal terecht (volgens de regels dan) als ik heel eerlijk ben, dit is ook geen klaagtopic.

Ze hebben flink wat klachten gehad van geirriteerde weggebruikers en van Rijks VenW over weggedrag van motorrijders en dan met name het 'nemen' van het knooppunt, daarom extra controle daar. Ik heb zelf een boete gehad voor rijden over het verdrijvingsvak (auw). Nou doe ik dat alleen als het nodig is, maar goed, helaas, het is niet anders, het mag niet.

Lees even dit topic voor de situatie:
Link

Het gaat dus om de A1 vanuit Apeldoorn naar de A28 naar Utrecht. Ik rijd n.a.v. de tip van Pooh 'tussen de file door' tot aan het weefvlak, daar ga ik het hele weefvlak voorbij (op de rechterbaan) en voeg bij het einde in, aan het begin van de bocht naar de A28. Dan ga ik rustig (en naar mijn eigen mening best netjes) in de bocht links langs de auto's heen. Als er dan een auto/vrachtwagen iets te ver naar links staat, moet ik een bochtje maken over het verdrijvingsvlak en dat gaf vriend agent nu als reden voor de boete. Ik vraag me wel af wat de reden was geweest als ik gewoon de rijbaan had kunnen blijven gebruiken, maar goed, dat zullen we nooit weten.

Maar kort samengevat: Pas even op bij Hoevelaken dus. Hou het even extra netjes. File voor het knooppunt voorbij rijden mag natuurlijk, maar vanaf het invoegen moet je netjes aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
woeps, ik rijd elke ochtend over dat verdrijvingsvlak eigenlijk. ook vanochtend gedaan, gelukkig niet aangehouden. bedankt voor de waarschuwing!

hoe laat reed je daar?
 
Laatst bewerkt:
Ergens tussen half 9 en 9 uur. Misschien was het gewoon domme pech hoor, maar die agent zei dat ze daar wat vaker controleren momenteel. Heb ook al wel een aantal keer een motoragent zien staan onder het viaduct 'onderaan' het knooppunt, dat was misschien de eerste paar keer controleren.
 
ja die heb ik ook wel is zien staan, gelukkig tot nu toe altijd optijd. ik reed er vandaag ook rond 10 voor 9 denk ik. lucky me :)

ik heb gelijk even een linkje naar dit topic in het KBH topic gezet ;)
 
Laatst bewerkt:
dat van de klachten kan ik wel begrijpen, het schijnt daar een sport te zijn om zo veel mogelijk rondjes op het klaverblad te maken. en dan met name zo het zo snel mogelijk doen van deze rondjes.
zelf ook wel een heel aantal rondjes gereden maar op een gegeven moment ga je steeds harder rijden en ben toen maar gestopt ivm me eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers.
 
Hmm... Staan ze alleen bij die bocht, of ook bij het stuk waar je weer de A1 richting Amsterdam op rijdt?

Ik ga meestal juist de andere kant op, ik ga bij Amersfoort de A28 ri. Zwolle op, om dan meteen 1 klaverblad bocht te pakken richting de A1 naar Amsterdam. Meestal kan je die kant op wel doorrijden, maar soms staat de A1 ook vast... Daar pak ik dus ook een wel eens een stukje verdrijvingsvlak mee. Als ze daar ook gaan controleren doe ik het eerste stuk voortaan wel binnendoor om bij Amersfoort-Noord pas de A1 op te gaan :)
 
In bepaald opzicht kan ik me de klachten ook wel voorstellen, zeker met het rondjes 'scheuren', maar ik heb toch wel weer sterk het vermoeden dat de klachten:
1. van gefrustreerde automobilisten komen
2. veroorzaakt worden door motorrijders die 'echt' asociaal tussen het verkeer door scheuren

Ik vind mezelf uiteraard een motorrijder die zo sociaal mogelijk door het verkeer heen rijdt, ook al volg ik daarbij niet alle regels op. En dat ja, dat leidt dan helaas tot een boete.
 
Laatst bewerkt:
woeps, ik rijd elke ochtend over dat verdrijvingsvlak eigenlijk. ook vanochtend gedaan, gelukkig niet aangehouden. bedankt voor de waarschuwing!

hoe laat reed je daar?

:^ ligt wel altijd rotzooi trouwens op dat verdrijvingsvlak dus is zoiezo opassen daar.
als je trouwens helemaal naar utrecht wil dan moet je na die bocht linkerbaan aanhouden en rij je zo verder de a28 op, maar als daar file staat (bijna altijd) ga ik er altijd links langs en pak je ook een verdrijvingsvlak een stukje mee.

ik weet niet vanaf waar ze staan te kijken, maar zouden ze dit ook kunnen zien?
(anders moet je een eeuwigheid op die koekblikkers wachten)
 
dat van de klachten kan ik wel begrijpen, het schijnt daar een sport te zijn om zo veel mogelijk rondjes op het klaverblad te maken. en dan met name zo het zo snel mogelijk doen van deze rondjes.
zelf ook wel een heel aantal rondjes gereden maar op een gegeven moment ga je steeds harder rijden en ben toen maar gestopt ivm me eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers.

ze zijn daarom juist extra aan het controleren daarzo.

nou hebben ze zowiezo de controle op de A1 verhoogd sinds 2009 wegens teveel wegmisbruikers ;)

maar denk juist dat oom agent daar smorgens staat om het verkeer een beetje te peilen en in de gaten te houden. er zitten soms echt gekken tussen en als daar een ongeluk gebeurd dan ben je goed zuur :X
 
dat van de klachten kan ik wel begrijpen, het schijnt daar een sport te zijn om zo veel mogelijk rondjes op het klaverblad te maken. en dan met name zo het zo snel mogelijk doen van deze rondjes.
zelf ook wel een heel aantal rondjes gereden maar op een gegeven moment ga je steeds harder rijden en ben toen maar gestopt ivm me eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers.

daar zullen ze 'sochtends vast niet op controleren ;) en ik hoop eigenlijk dat ze daar niet ook extra op gaan controleren...

dat ze klagen over motorrijders over dat verdrijvingsvlak kan ik eigenlijk niet heel erg begrijpen, het mag natuurlijk niet maar we zijn ook niet een gevaar voor de auto's daar.

moet wel zeggen dat sommige motorrijders daar erg slecht kijken als ze de doorgetrokken streep overschrijden. sommige vergeten volgens mij dat er ook verkeer weer invoegd vanaf het knooppunt de A1 op.
 
dat van de klachten kan ik wel begrijpen, het schijnt daar een sport te zijn om zo veel mogelijk rondjes op het klaverblad te maken. en dan met name zo het zo snel mogelijk doen van deze rondjes.
zelf ook wel een heel aantal rondjes gereden maar op een gegeven moment ga je steeds harder rijden en ben toen maar gestopt ivm me eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers.

Dat is niet waar het hier over gaat volgens mij, dit zijn controles op gebruik van stukken weg waar je niet hoort te rijden in de spits. Het rondjes rijden word alleen gedaan als het rustig is, dat schiet namelijk totaal niet op als er vanalles in de weg rijdt :)
 
Ah ja, het blijft natuurlijk een interessant punt. Ik rijd ook op zo'n manier dat ik geen risico vorm voor mezelf en voor anderen, gewoon beheerst auto's passeren waar mogelijk, maar goed, een aantal zaken mag gewoon simpelweg niet en daar kunnen ze je gewoon op pakken, hoe flauw het ook is.

Het is ook meer dat 'iets flauw vinden' geen argument is, daarom heb ik ook maar zonder morren de boete geaccepteerd, qua regels was er ook geen speld tussen te krijgen.
 
ze zijn daarom juist extra aan het controleren daarzo.

nou hebben ze zowiezo de controle op de A1 verhoogd sinds 2009 wegens teveel wegmisbruikers ;)

maar denk juist dat oom agent daar smorgens staat om het verkeer een beetje te peilen en in de gaten te houden. er zitten soms echt gekken tussen en als daar een ongeluk gebeurd dan ben je goed zuur :X

Altijd even kijken naar je avator en wachten totdat het lange ventje 'm compleet tript :) geweldig
 
Altijd even kijken naar je avator en wachten totdat het lange ventje 'm compleet tript :) geweldig
_O- _O- moet er zelf ook steeds om lachen. kwam hem ooit eens tegen en dacht hey dat word hem voorlopig ff ;)

maar om weer ff ontopic te komen O-)

Ah ja, het blijft natuurlijk een interessant punt. Ik rijd ook op zo'n manier dat ik geen risico vorm voor mezelf en voor anderen, gewoon beheerst auto's passeren waar mogelijk, maar goed, een aantal zaken mag gewoon simpelweg niet en daar kunnen ze je gewoon op pakken, hoe flauw het ook is.

Het is ook meer dat 'iets flauw vinden' geen argument is, daarom heb ik ook maar zonder morren de boete geaccepteerd, qua regels was er ook geen speld tussen te krijgen.

het is natuurlijk ook een klein beetje hoe de stemming van de agent is natuurlijk maar goed. je geeft zelf aan dat je zelf vind dat het eigenlijks wel kan maar ja als oom agent nee zegt is het toch gewoon echt nee tenzij de rechter een uitspraak doet ;)

maar je vind jezelf beheerst rijden. maar wat jij beheerst vind is mss weer iets anders in de ogen van een automobilist. gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde anders zou de wereld best saai worden maar goed zolang er geen ongelukken gebeuren zijn we al gauw tevreden toch?
 
het is natuurlijk ook een klein beetje hoe de stemming van de agent is natuurlijk maar goed. je geeft zelf aan dat je zelf vind dat het eigenlijks wel kan maar ja als oom agent nee zegt is het toch gewoon echt nee tenzij de rechter een uitspraak doet ;)

maar je vind jezelf beheerst rijden. maar wat jij beheerst vind is mss weer iets anders in de ogen van een automobilist. gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde anders zou de wereld best saai worden maar goed zolang er geen ongelukken gebeuren zijn we al gauw tevreden toch?

Klopt inderdaad, mijn beleving is niet de beleving van de automobilisten. Daarom is er justitie die regels heeft opgesteld en de politie om die onpartijdig te handhaven. 't Is niet anders ;) Blijft zonde van het geld natuurlijk. En de preventieve werking is er, ik ga me toch maar wat rustiger gedragen op het knooppunt. Kost wel meer tijd, dat wel...
 
...

moet wel zeggen dat sommige motorrijders daar erg slecht kijken als ze de doorgetrokken streep overschrijden. sommige vergeten volgens mij dat er ook verkeer weer invoegd vanaf het knooppunt de A1 op.

Niet alleen motorrijders! Ik rij elke ochtend zo rond 6.30 uur via de A1 naar de A28 naar Utrecht over knooppunt Hoevelaken met het blik. Sluit altijd netjes achter aan in de file, heb al eens een keer een ongeluk zien gebeuren tussen een bouwvakkersbus die net als TS over de doorgetrokken streep zijn bus ertussen wilde prakken, maar geen rekening had gehouden met de auto die komende vanaf de A28 de A1 naar Amsterdam wilde pakken.

Als je dan als motorrijder toch snel een vaststaand knp. Hoevelaken over wil, kun je beter de afslag Hoevelaken nemen, onderaan links en dan vlak voor Amersfoort weer de A28 oprijden.
 
:^ ligt wel altijd rotzooi trouwens op dat verdrijvingsvlak dus is zoiezo opassen daar.

Dat klopt, daarom rijd ik ook niet standaard over het verdrijvingsvlak of vluchtstrook, dat vind ik 'a bridge too far'. Ik gebruik ze alleen een paar meter als ik om een voertuig heen moet, daarna ook direct weer terug naar de rijbaan.

Er zijn ook motorrijders die elk stukje weg/vluchtstrook/verdrijvingsvlak gebruiken wat vrij is, maar zo eentje ben ik er dus niet. Ik ben ook niet te beroerd om achter aan te sluiten als de baan echt te smal is. Klinkt heel heilig, maar zo rijd ik nou eenmaal.
 
Hoeveel was je overigens kwijt? €150 voor het niet volgen van de aangegeven rijrichting, of €geenideewatdatkost voor rijden over een verdrijvingsvlak?
 
Als je dan als motorrijder toch snel een vaststaand knp. Hoevelaken over wil, kun je beter de afslag Hoevelaken nemen, onderaan links en dan vlak voor Amersfoort weer de A28 oprijden.

Klopt, als ik er met de auto rijd, doe ik dat ook regelmatig, alhoewel ik dan meestal helemaal binnendoor ga over Achterveld / Stoutenburg, maar met de motor vind ik dat ook niet echt een praktische route. Ook daar zijn veel verdrijvingsvlakken en inhaalverboden waardoor je met de motor (als je de regels niet al teveel wil overtreden) niet echt veel tijdswinst hebt.
 
Hoeveel was je overigens kwijt? €150 voor het niet volgen van de aangegeven rijrichting, of €geenideewatdatkost voor rijden over een verdrijvingsvlak?

Heh, een mix van beide. Ik heb €150 gekregen voor letterlijk 'gebruik verdrijvingsvlak'.
 
Heh, een mix van beide. Ik heb €150 gekregen voor letterlijk 'gebruik verdrijvingsvlak'.

Ik vraag me dus ook of ik aangehouden zou zijn en wat de reden zou zijn geweest als ik niet had hoeven uitwijken voor die vrachtwagen, dan had ik namelijk 'alleen maar' auto's ingehaald op een enkele rijbaan (in de bocht), de rest was wel volgens de regels volgens mij.

Edit: Het was natuurlijk niet echt uitwijken, maar 'eromheen rijden'
 
Laatst bewerkt:
daarmee wordt eigenlijk al aangegeven dat het best kan, anders zou er wel misbruik staan
Dat is onzin natuurlijk. Je mag niet rijden op het verdrijvingsvlak. 'Goed gebruik' van het verdrijvingsvlak bestaat niet, alle gebruik is misbruik. Nu zul je niet snel een boete krijgen als er plotseling rook uit je motorblok komt en je hem uiterst links op het verdrijvingsvlak stilzet omdat je rechts niet door de file heenkunt, maar dat is hier niet aan de orde.

Overigens wel een lullige boete. Als ik het goed begrijp reed je in de bocht, links langs de stilstaande auto's? Waarbij je grotendeels rechts van de lijn bleef wanneer de auto's klein genoeg waren en rechts bleven? Dat is inderdaad wat ik ook altijd doe op knooppunten. Zeker als dat met gepaste snelheid ging is dit weer een typisch voorbeeld van hoe normale rijders afgestraft worden omdat veel motorrijders als gekken door de file heen scheuren, en daar klachten over komen. :/
Kan niet wachten tot 't weer winter wordt O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me dus ook of ik aangehouden zou zijn en wat de reden zou zijn geweest als ik niet had hoeven uitwijken voor die vrachtwagen, dan had ik namelijk 'alleen maar' auto's ingehaald op een enkele rijbaan (in de bocht), de rest was wel volgens de regels volgens mij.

Edit: Het was natuurlijk niet echt uitwijken, maar 'eromheen rijden'

ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

@sabelhout: om half 7 kan dat nog maar tussen 8 en 9 staat het helemaal vast op die weg.
 
Klopt inderdaad, mijn beleving is niet de beleving van de automobilisten. Daarom is er justitie die regels heeft opgesteld en de politie om die onpartijdig te handhaven. 't Is niet anders ;) Blijft zonde van het geld natuurlijk. En de preventieve werking is er, ik ga me toch maar wat rustiger gedragen op het knooppunt. Kost wel meer tijd, dat wel...


in grotendeels wel ja. maar er zijn altijd mensen die smorgens niet zo wakker zijn ;)

daarmee wordt eigenlijk al aangegeven dat het best kan, anders zou er wel misbruik staan
Dat is onzin natuurlijk. Je mag niet rijden op het verdrijvingsvlak. 'Goed gebruik' van het verdrijvingsvlak bestaat niet, alle gebruik is misbruik. Nu zul je niet snel een boete krijgen als er plotseling rook uit je motorblok komt en je hem uiterst links op het verdrijvingsvlak stilzet omdat je rechts niet door de file heenkunt, maar dat is hier niet aan de orde.

Overigens wel een lullige boete. Als ik het goed begrijp reed je in de bocht, links langs de stilstaande auto's? Waarbij je grotendeels rechts van de lijn bleef wanneer de auto's klein genoeg waren en rechts bleven? Dat is inderdaad wat ik ook altijd doe op knooppunten. Zeker als dat met gepaste snelheid ging is dit weer een typisch voorbeeld van hoe normale rijders afgestraft worden omdat veel motorrijders als gekken door de file heen scheuren, en daar klachten over komen. :/
Kan niet wachten tot 't weer winter wordt O-)

het is vaak zo dat de goeie moeten lijden vanwege de minder goede motorrijders ;) (om het nog even netjes uit te drukken)


maar ja dat is het leven nou eenmaal. het is wel een duur grapje. voor 150 euro kan ik leuke dingen doen ;) maar ja shit happens toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan