Pa's oude Honda CB750

Halve liter tweetaktolie erin en goed verdelen (ronddraaien/schudden) en dan kun je ‘m maanden goed houden. Af en toe nog eens rond draaien. Later gewoon benzine erin en rijden maar. Die eerste tank zal ie ietsje roken door de olie maar dat geeft niks.
 
Mooi project. Wat ik wel fascinerend vind is dat het chroom nog zo mooi is. Hoe heeft de motor zo lang gestald gestaan? Moet mooi droog geweest zijn.
Op het stuur wel een paar pukkels roest en de km.teller flink verweerd en de toerenteller dan weer niet!
 
Leuk project, de stickers e.d. past mooi in het tijdsbeeld. Het lastigst om te ontroesten zijn de bodem, hoeken en de gewelfde middenwand in de tank.
Bovenin lijkt het vaak schoon na het ontroesten, verder inwendig niet.
Dat heeft dan meer tijd en aandacht nodig, en schoonmaakazijn werkt prima het heeft alleen meer tijd nodig.
 
Ik dacht dat elke tank blank van staal is onbehandeld is zolang er benzine of wat vet is zit roest het niet correct me if i'm wrong :t
Die roest echt wel, tenzij je de tank vol benzine laat staan als er een langere tijd niet mee gereden word.
Overigens kan je niet zomaar coaten over blank staal, eerst moet er een hechtlaag aangebracht worden.
 
Mooi project. Wat ik wel fascinerend vind is dat het chroom nog zo mooi is. Hoe heeft de motor zo lang gestald gestaan? Moet mooi droog geweest zijn.
Op het stuur wel een paar pukkels roest en de km.teller flink verweerd en de toerenteller dan weer niet!
Dankjewel, het chroom lijkt op de foto mooier als in het echt hoor. Er zitten allemaal soort zwarte spikkels op, ik twijfel nog of ik dat wel weggepoetst krijg. Maar dat gaan we vanzelf wel zien... De motor heeft altijd in een werkloods gestaan met vrij veel stof. Wellicht helpt dat tegen het vocht. Het is er nooit echt warm en nooit echt koud, ideaal dus.

De laatst foto's van de tank klus, want zo kan die wel weer :P

DSCF3190.JPG



DSCF3194.JPG


Sorry, ik kreeg het er niet helderder op, maar de roest is helemaal weg. Ook onderin de tank is alles brandje schoon.
Zelfs het tankdop rubber lijkt weer soepel geworden te zijn !

DSCF3195.JPG


Eens kijken, als ik nou andere rubbers tegenkom die ook verhard zijn, kijken wat er gebeurd als ik ze in dit goedje dompel. Iets voor later :)

Ik heb de tank flink uitgespoelt met warm water, daarna zo goed mogelijk gedroogd met perslucht en een doekje aan een lange stok :+
Daarna wat imal kruipolie beetje rond gesprayed, wat draaien met de tank, en toen een scheut 2takt olie erin en weer wat rondgedraaid.
Moet goed zijn zo dacht ik. :)

Morgen verder met demonteren, ik denk de zijkapjes, knippers achter en achterlicht.
 
Zo gezegd, zo gedaan !

DSCF3196.JPG


Niet zo boeiend, maar deze is er dus af.

Achterlicht met beugel en knippers ook.

DSCF3200.JPG


En toen kwam eigenlijk het leuke :+
Achterspatbord ook eraf gehaald, maar ik vond het al wat vreemd... er zit toch geen los moertje aan de achterkant ?
Waarom komt het boutje er dan niet uit ?

DSCF3226.JPG


Ah, daarom dus...

Dus, toen moest ik mijn beste TIG vaardigheden weer eens van stal halen.

DSCF3227.JPG


Mwah, best gelukt, zeker omdat ik totaal geen goede houding heb en me armen maar wat in de lucht zweven. *D

DSCF3228.JPG


:')

Nouja, ik klaag niet :)

En toen eens geprobeerd of ik het chroom nog een beetje netjes krijg...

DSCF3217.JPG


DSCF3218.JPG


DSCF3220.JPG


-O-

Nou, waar ik dus al een beetje bang voor was, die spikkeltjes, waar het chroom dus echt weg is, is niks meer aan te doen.
De laatste foto geeft eigenlijk best goed weer hoe het er in het echt ook uitziet.
Opzich van een afstand is het niet echt te zien, maar van dichtbij zie je de spikkeltjes best goed, en mijn vrees is ook dat dit vrij snel erger zal worden.
De motor zal weinig regen zien, dus wat dat betreft valt het misschien ook wel weer mee, maarja, toch... lastig wat ik hier nou mee aanmoet.
Het voorspatbord is waarschijnlijk net zo, en met wat pech de uitlaten ook, de velgen zijn dan denk wel weer beter, meestal is dat wat 'steviger' chroom. Maar hoogstwaarschijnlijk moeten er ook nieuwe spaken in, de huidige zijn ook al hun glans verloren, maar dat zien we later wel :)

Tot slot nog wat petroleum in het rempotje gegooid, kan het wat voorweken, de remhendel staat helemaal vast :+

DSCF3216.JPG


:9

Oja, ook de tellers en nog afgehaald, volgende keer wel ff een foto maken van hoe de motor er nu bijstaat, vergeten.. :)

Volgende is denk het voorspatbord eraf, en waarschijnlijk ook de uitlaten, dus dat wordt spannond !
 
Ja, maar het probleem is dus dat er geen chroom meer zit onder de spikkels.
Ik kan het wel proberen :)
Net nog een leuke oude gift gehad van me pa, een onderdeel dat vroeger op de motor zat, maar duidelijk niet orgineel is.
Morgen eens passen, en gewoon eens zien hoe het staat :+
Het is een onderdeel die vooral bedoelt was als je hard ging, en ik vermoed dat het onderdeel afkomstig is van een Soes GT500 of 750.


:+
 
Ja, maar het probleem is dus dat er geen chroom meer zit onder de spikkels.
Ik kan het wel proberen :)
Net nog een leuke oude gift gehad van me pa, een onderdeel dat vroeger op de motor zat, maar duidelijk niet orgineel is.
Morgen eens passen, en gewoon eens zien hoe het staat :+
Het is een onderdeel die vooral bedoelt was als je hard ging, en ik vermoed dat het onderdeel afkomstig is van een Soes GT500 of 750.


:+
Het aluminium folie vult het chroom op zodat het minder opvalt. 100% nieuw wordt het niet, wel beter.
 
Cola is duur kun je beter drinken ik gebruik een spuit flacon met schoonmaak azijn en aluminium
de tip had ik ook geprobeert kwam KwaSuz of iemand anders ben even kwijt oeps
 
Het is minder spannend als dat ik het liet klinken, maar wel leuk *D

DSCF3229.JPG


Onmiskenbaar van een Suzuki !

DSCF3230.JPG


Gezien de tijdsperiode ga ik dus voor een GT500 of 750, iemand een idee ? Ik weet ook niet eens of dit wel op die motoren zat, maar gezien dat ook sportieve motoren zijn ga ik daar wel vanuit, Suzuki had naar mijn weten toen nog geen andere sport modellen.

En het misstaat niet eens !

DSCF3231.JPG


Wat ik ook wel vreemd vond, is dat er dus zo'n mooi gaatje zit door die balhoofdschroef, en wat ik dan weer niet snap...
Dit zat toch helemaal niet op deze Honda's ? Naar mijn weten hadden ze alleen als optie een stuurdemper die onder de tank zit zegmaar, maar dit toch niet ? Iemand die hier iets meer over weet ?

En tot slot nog het belangrijkste onderdeel/stuk gereedschap van de motor binnen gehad *O*

DSCF3232.JPG


Vind dat Clymer altijd goede beschrijvingen geeft, lekker simpel en duidelijk.

Een orgineel oud Honda werkplaatshandboek met beschadigingen werd me een beetje teveel van het goede, plus dat daar de foto's ook vaak niet eens super duidelijk op zijn.
 
Dat kan ik bevestigen voor een van de kleinere; op mijn T350 zit hij ook.

(Ik lees trouwens gewoon lekker mee, mooi project :t )
 
Ah, de T natuurlijk.
Dat model bedoelde ik ook in mijn hoofd :+
Maar de waterbuffel dan ? Dat is toch ook van rond die tijd ?

Van het weekend niet zo veel gedaan, de 1e batch onderdeeltjes bestelt bij CMS, en nog even zitten dubben over het chroom.
Maar ik ben er denk wel uit, ik poets het zo mooi mogenlijk op, en dan kan ik altijd later wel 'een keer' beslissen of ik het opnieuw laat verchromen.
Ik probeer morgen wel wat plaatjes te uploaden.
Ik denk morgen of overmorgen aan de slag met de uitlaten, dat vind ik zelf ook wel spannend, toch wel 1 van meest belangrijke delen van de motor.
 
Geeft niks, ik begon toch zelf met Suzuki onderdelen te spammen ? :+

Nou, zoals beloofd wat plaatjes, niet veel bijzonders te zien, maargoed, dat leest wat leuker :)
Het voorspatbord dus wat gepoetst, voor zo goed als dat dat ging.
Ik heb het trouwens WEL met alufolie geprobeerd, en, in plaats van cola met roestoplosser dat ik sterk verdunt in de ultrasoonreiniger heb gedaan (en of dat werkt...)

Ik heb het eerst 'grof' gepoetst met alu folie en roestoplosser, daarna met belgom chroom nagepoetst, en toen lichtjes ingespoten met siliconen spray. Voorlopig moet het toch wel even aan de kant liggen.

DSCF3233.JPG

Dit was een proefstukje, zoals te zien werkt het prima, eerst alufolie en roestoplosser, daarna napoetsen met belgom.

DSCF3241.JPG


Het is eigenlijk niet vast te leggen op mijn oude foto toestel, maar er zitten dus hele kleine spikkeltjes in waar het chroom dus gewoon echt weg is.
(haha, en nu een mooie spreuk voor in de boeken)
'Wat er niet zit kan je ook niet wegpoetsen' :+:')

DSCF3248.JPG


Oh, op deze foto is het misschien is beter te zien. Hier had ik hem af.
En ach, vanaf een afstandje zal je het niet echt zien.
Dus niemand mag dichtbij komen :+
DSCF3249.JPG


Het achterspatbord dezelfde behandeling gegeven.
Ook op deze foto is het redelijk te zien.
Zoals je dus snapt, is het best even een lastige keus, opzich is het prima, maar toch ook weer niet...
Ik denk dat ik het gewoon lekker later beslis, deze dingen kunnen er later e.v.t. eenvoudig afgehaald worden.

DSCF3250.JPG


En nog even mijn test met verdunde roestoplosser in de ultrasoon.

DSCF3244.JPG


Het ging vrij hard _O-

Ik had om te testen het bakje erin gegooit, deze was toch al kapot, dus een mooi test object.
Daarna op gemakkie boodschappen wezen doen, en toen ik terug kwam verbaasde het bubbelbad in de ultrasoon me behoorlijk *D
Precies waar het bakje lag kwamen de bubbels echt hard omhoog.
Dus toen maar even eruit gehaald om te kijken, en het resultaat was een schoon bakje met putten erin _O-
Dat ging dus iets te goed.
Toen alsnog de benzinekraan erin gelegd omdat deze wel iets schoner mocht, ik heb hem er precies 1 minuut ingehouden en dat was lang zat.
Eigenlijk zou ik het mengsel nog meer moeten verdunnen omdat het gewoon te agressief is voor dit zachte spul.
Overigens heb ik ook nog wat boutjes en moertje erin gehad, waaronder wat verchroomde boutjes van het voorspatbord, en dat werkte echt super goed !
Zoals het nu is durf ik er geen carburateurs in te hangen, maar harder spul van gewoon ijzer en chroom enzo gaat echt super goed.
Ik weet zeker dat dit ook goed werkt voor carburateurs en andere aluminium onderdelen, alleen daarvoor moet het wel echt meer verdunt worden.
Ik gok dat het nu zo'n beetje 1:10 is, maar het zou denk wel naar 1:20 kunnen.
Voor boutjes en moertjes werkt het in ieder geval super goed zo.

Nou, net nog wat boutjes en aansluitingen van de uitlaten in de olie gespoten, morgen denk maar demonteren, ben benieuwd. :)
 
Het is beter geen zuren te gebruiken als het gaat om Aluminium, zeker niet Zamak (Zink additieve). Ultrasoon met zachte schoonmaakmiddel werkt ook, duurt iets langer maar tast het materiaal zelf niet aan. wetblasting is ook goed om alles weer mooi te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan