Passen deze bandjes bij elkaar?

Ja hoor, advocatentaal is dat nu het je goed uitkomt omdat ik niet zei dat het eventueel kan. De kans zeg je...de kans de kans... zo is er voor alles wel een kans. En wat dan nog heh dan was er 'n KANS dán nog vind ik dit nog steeds een beetje overdreven om te zeggen dat het gevaarlijk en onvoorspelbaar is. De onzin vanuit de fabrikanten is blijkbaar goed doorgedrongen bij sommige. Dadelijk ga je ook nog geen motorolie mengen als je eens wat moet bijvullen na een x-aantal kilometers.
En hoezo naïviteit, is juist geen naïviteit van mij want heb er zelf meerdere keren in de praktijk ervaring mee gehad. En verder adviseer ik niet ik geef alleen mijn mening. Ik zei namelijk: Volgens mij... (wel lezen heh)
En daarna raad ik iemand iets aan, iets aanraden is geen adviseren dus hier hoef je ook niet over te beginnen. Aan TS wat hij met mijn berichten doet, da's toch net als wat jij zegt dat hij bij Frank (te Purmerend) moet binnen stappen? Dat kan hij doen maar hoeft het niet te doen omdat jij het zegt en vind dat je er geen bult aan valt.

Verder wordt het weer eens een lekker potje afzeiken hiero denk ik als men weer overgaat tot het nalezen en uitpluizen van de berichten wie wat precies tot op de letter heeft geschreven.
Liever :] :W

Resumé: mijn mening mede gebaseerd op ervaringen (voor eenieder zelf de keuze wat er mee te doen)
1) Band wel geschikt voor de motorfiets. Dus géén toerband op een supersport.
2) Heb je een sport/toerband doe hier dan uiteraard wel een sport/toerband tegenover aan de andere kant van je bike, maar deze keus is ook eigenlijk al een beetje gerelateerd aan het type motor dat je hebt. Immers we weten allemaal toch wel dat een FJ1200 geen supersport is, toch?
3) Bij voorkeur inderdaad wel 1 merk/type monteren.
4) Volgens mij kan verschillende merken geen kwaad al is het dan wel aan te raden dat de band volgens punt 1) eenzelfde soort band is.
Heej joh, denk om je hart... Er is toch niemand die je aanvalt?
 
Nee dat weet ik ook wel en ik val ook niemand aan, maar ben gewoon kritisch in dingen waarom wel of juist waarom niet. En ik ben dus van mening dat het technisch gezien gewoon heel goed mogelijk is om met verschillende banden merken (gelijktijdig gemonteerd) te rijden. (Tenzij anders aangetoond.) Maar dat de bandenfabrikanten dit liever niet hebben heeft niks met de veiligheid te maken.
 
Qua kleur passen ze zowieso goed bij elkaar ;)

Het belangrijkste is dat je je aan de voorgeschreven maten houdt, de rest is een kwestie van smeack al zullen er na mij veel mensen komen die beweren dat je nooit twee verschillende merken moet monteren maar dat is naar mijn mening iets psychologisch :Y

Hee, eindelijk een zinnige post en dan ben ik de enige die hem leest :+ *D
 
Nee dat weet ik ook wel en ik val ook niemand aan, maar ben gewoon kritisch in dingen waarom wel of juist waarom niet. En ik ben dus van mening dat het technisch gezien gewoon heel goed mogelijk is om met verschillende banden merken (gelijktijdig gemonteerd) te rijden. (Tenzij anders aangetoond.) Maar dat de bandenfabrikanten dit liever niet hebben heeft niks met de veiligheid te maken.
Sorry, maar je leest het verkeerd.
Het is heel vaak mogelijk om 2 verschillende banden te monteren en er niets van te merken. Het is ook mogelijk om met een bandenspanning van 0,8 Bar voor en achter te rijden (terwijl er 2.9Bar in moet), en er niets van te merken. Totaal versleten wiellagers, een ketting die niet meer rondloopt, en het wordt niet gemerkt.......
Sommige rijders merken het nauwelijks als hun stuur afbreekt, dus waar praten we over?

Ja, het kan dat het effect van 2 verschillende banden niet merkbaar is. Het kan zelfs met 2 totaal verschillende banden..... Echter, het is van tevoren NIET ALTIJD te voorspellen, vandaar dat wij (de vakhandel) er erg voorzichtig mee zijn.
Sommige motoren zijn er ook nog eens gevoeliger voor dan andere. Zo kan ik mij nog een GSXR750 herinneren die op een diagonaal voorband en een radiaal achterband stond. Ze waren niet versleten, maar er was niet met goed fatsoen mee te rijden. De rijder is er meerdere malen bijna vanaf gegooid doordat de motor in een speedwobble terecht kwam. Na montage van een bijpassende voorband was dit voorgoed over. Natuurlijk is dit een combinatie van motor (technische staat), banden en andere omstandigheden, maar het KAN DUS wel. Vandaar dat we het dus afraden......

Ikzelf geef de klant altijd de keuze. Je kan het gewoon proberen, en als het niet bevalt de andere band ook wisselen. Je moet alleen maar hopen dat de eerste proefrit niet de laatste is........
 
Terug
Bovenaan Onderaan