Passen rijden Oostenrijk vanuit één overnachtingsplek

Kepel

Die hard MF'er
12 aug 2013
622
8
Peel en Maas
Hi,

De zomer is nog niet voorbij, maar ik en een maatje zijn al een plannen om volgend jaar zomer een trip te maken in Oostenrijk.

Het doel is om daar vanuit één vast punt b.v een (motor)hotel/gasthaus verschillende bergpassen te gaan rijden. We zullen ongeveer 6 dagen de tijd hebben om daar rond te rijden.
Een aantal die op het lijstje staan die ik zeker wel eens wil rijden is: Grossglockner, Stelvio, Timmelsjoch.

Heeft iemand tips voor plaats/dorp/stadje/hotel/gasthaus waar vanuit leuke route's te rijden zijn maar ook de wat hogere passen redelijk makkelijk te bereiken zijn.

Voor tips voor mooie route´s houd ik mij ook aanbevolen...

Alvast bedankt.
 
Begin maar eens met op te zoeken wat ongeveer de openingsmaanden van de passen zijn.
 
Ja, daarna eens een kaart van Oostenrijk pakken, kilometers tellen en dan tot de conclusie komen dat je vanuit twee of drie adressen wilt rijden omdat je anders zes uur aan het rijden bent om naar en van de pas van de dag te komen.....
 
Stelvio en Grossglockner liggen nogal een eindje uit elkaar. Weet niet of dat makkelijk gaat lukken vanuit 1 locatie.

Waarom Oostenrijk? Daar zijn alle leuke passen voorzien van tolhuisjes.

Zijn de Dolomieten een optie?
 
in 2012 met maatje 10 dagen Alpen gedaan
Met trein vanuit Dusseldorf naar Insbruck
Van daaruit Zell am See voor 1 overnachting
Daarna via GrossGlockner naar Hoch-Fügen voor 1 overnachting
Daarna naar Pfunds voor 5 overnachtingen
Van daaruit trips in Italie, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein
Ideale uitvals-basis, reden van daaruit routes van 350 per dag
Moet even naam van pension opzoeken

groet JJ75
 
Ja, daarna eens een kaart van Oostenrijk pakken, kilometers tellen en dan tot de conclusie komen dat je vanuit twee of drie adressen wilt rijden omdat je anders zes uur aan het rijden bent om naar en van de pas van de dag te komen.....
Begin maar eens met op te zoeken wat ongeveer de openingsmaanden van de passen zijn.

Ik snap bovenstaande reactie. Ik heb het ook gedaan, dan kom je op een plek uit in Oostenrijk. Zover de theorie, wellicht kom ik dan uit op een plek die op de kaart gunstig is, maar in de praktijk totaal niet handig/leuk/mooi is.

De rede van deze post: Ik ben meer opzoek naar advies van motorrijders die het (vaker) in de Alpen rond gereden hebben.
Door de praktijk ervaringen en tips van andere zal ik (wellicht) de eerste plannen bijstellen. Dit om zoveel mogelijk mooie ervaringen uit de road-trip te kunnen halen

in 2012 met maatje 10 dagen Alpen gedaan
Met trein vanuit Dusseldorf naar Insbruck
Van daaruit Zell am See voor 1 overnachting
Daarna via GrossGlockner naar Hoch-Fügen voor 1 overnachting
Daarna naar Pfunds voor 5 overnachtingen
Van daaruit trips in Italie, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein
Ideale uitvals-basis, reden van daaruit routes van 350 per dag
Moet even naam van pension opzoeken

groet JJ75

We hebben de plannen om de motor op de trein te zetten naar Innsbruck. Thanks voor de tip, Pfunds zal ik bekijken.

Stelvio en Grossglockner liggen nogal een eindje uit elkaar. Weet niet of dat makkelijk gaat lukken vanuit 1 locatie.

Waarom Oostenrijk? Daar zijn alle leuke passen voorzien van tolhuisjes.

Zijn de Dolomieten een optie?

Waarom Oostenrijk, daar liggen (zover ik weet) de hoogste passen. Misschien een te romantisch beeld. Maar lijkt het geweldig om eens met de motor zover omhoog de bergen in te rijden. (kan ik weer iets afstrepen op mijn bucketlist.. ;) )

Dolomieten is zeker ook een mogelijkheid, niks staat nog echt vast voor de trip.
 
Hoi Kepel,

Het is moeilijk om raad te geven, wat de een leuk vindt, vindt de ander juist verschrikkelijk.

Welke maand ben je van plan te gaan?

Heb je al ervaring in de bergen?

De hoogste passen zijn niet altijd de mooiste of lekkerst om te rijden.


Persoonlijk zou ik het volgende doen:

- Innsbruck, klein stukje naar het westen over de 171, dan naar het zuiden via het Kuhtai naar Oetz.

- Oetz de 186 naar het noorden, de 171 west, via Arzl, Wenns naar Prutz. Daar pak je de 180 zuid richting de Rechenpas.

- Dan pak je de Stelvio en de Gaviapas, vanuit Ponte di Legno de ss42 oost naar Fondo.

- Daar ga je richting de Mendolapas de sp19 die ga je af en weer op ( mijn favoriet ).

- Dan vanuit Fondo naar het noorden via de ss238 naar Merano.

- De ss44 naar San Leonardo van daaruit ga je de Timmelsjoch op en neer tot aan de tolpoort.

- Terug naar San Leonardo daar weer de ss44 naar Sterzing en dan de Penserjoch ( ss508 ) richting het zuiden.

- ±20km voor Bolzano bij de rotonde linksaf de sp135 op, in Renon de sp73 richting Bolzano.

- Onderaan linksaf, dan bij de rotonde rechtsaf de ss241 richting het Eggental. Deze helemaal uitrijden tot aan Pozza di Fassa.

- De ss48 noord naar Canazei.

Je bent nu in het motorrijparadijs hier in deze omgeving zou ik een paar dagen blijven en kun je iedere weg nemen en hij is mooi.

Voor de terugreis:

- Net Oost van Bruneck de sp44 naar het noorden de Staller Sattel ( vanuit deze kant berijdbaar tussen 30 - 45 minuten na het uur ).

- Dan via Lienz naar Winklern en dan de 107 naar de Grossglockner.

- Aan het eind linksaf richting Mittersil en daar de 165 op voor de Gerlospas.

- Aan het eind bij Jenbach links de 171 op.

Dan ben je weer bijna in Innsbruck.

Let in alle dorpjes op je snelheid want er wordt ( terecht ) heel veel gecontroleerd op idioten die met 100 door een dorp razen.

In Augustus is het in de Dolomieten heel erg druk en warm.


Groet,

Paul
 
Laatst bewerkt:
Ik ben tientallen keren in Oostenrijk en de Dolomieten geweest.
Het probleem van Oostenrijk (Tirol) is dat de wegendichtheid veel lager is dan in de Dolomieten, en dat je dus steeds over dezelfde drukke doorgaande wegen door het dal naar de volgende pas moet rijden. Na een week heb je dat echt wel gezien.....
In de Dolomieten kan je elke dag een andere route rijden, en kom je zelden op dezelfde weg uit. Daarnaast is het veel rustiger op de weg. Oostenrijk heeft inderdaad hogere passen, en het landschap is mooier (mijn mening), maar ik prefereer de Dolomieten.
Daarnaast wordt er in Oostenrijk veel actiever bekeurd op o.a. snelheid.

In de Dolo's is Valgardena of Arabba (of die regio) een prima uitgangsbasis. De mooiste passen in Oostenrijk kan je dan op de heen- en de terugweg meepakken.
 
Laatst bewerkt:
Kijk even op de site van het HighBike testcenter Paznaun , vanuit Ischgl kun je dan een stuk of 8 routes rijden naar o.a Italie, Zwitserland en oostenrijk zelf.
In ischgl heb je extreem veel accomodaties in alle prijsklassen.

( op de site van HighBike staan de routes al uitgestippeld )
 
Ischgl is nou juist zo'n plek waar je volgens mij NIET moet zitten. Want daar moet je dus iedere dag dezelfde eerste ±20km rijden.

Was er in 2009 in Juli en toen leek het wel een spookstadje, het meeste was dicht.

Je kunt het beste in een gasthof nabij een kruispunt van zoveel mogelijk wegen gaan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar de toursuggesties kijk op de site van High Bike dan zou het juist wel de plek voor TS kunnen zijn...
 
Afgelopen zomer ook in Oostenrijk geweest en ook gezocht naar één centrale plek van waaruit het makkelijk is om passen te rijden. Na bestuderen van de kaart tot de conclusie gekomen dat dit in Oostenrijk gewoon niet echt makkelijk is. De mooie passen liggen best grote stukken uit elkaar en zijn vaak verbonden door grote wegen waar geen lol aan is om op te rijden. Het gevolg is dat je dan 200km saai aan het rijden bent voor 20km lol. Dat is een beetje zonde van de tijd vind ik. Ik heb dus maar besloten om verschillende plekken aan te doen. Aangezien ik altijd campings pak heb ik niks gereserveerd, wat uiteindelijk ook maar goed was, want door het ontzettende slechte weer ben ik doorgereden naar de Dolomieten waar het weer iets beter was.

Als je in korte tijd veel passen wilt rijden dan kan je beter doorrijden naar de Dolomieten. Als je een beetje een centrale plek uitzoekt dan is van daar uit de Grossglockner en de Stelvio ook nog goed te doen. Overigens is in Oostenrijk ook niet alles hoog hoor. Als je een hoop hoge passen binnen afzienbare afstand wilt hebben dan kun je beter richting de Franse Alpen gaan denk ik, daar heb je ook de hoogste verharde Alpenpas. Overigens is hoog lang niet altijd mooi. Kijk maar naar de Stelvio. Het is een vrij hoge pas, absoluut een icoon voor motorrijders, maar om nou te zeggen dat het echt mooi is. Bijzonder is hij zeker, maar ik ken een hoop mooiere passen.
 
in 2012 met maatje 10 dagen Alpen gedaan
Met trein vanuit Dusseldorf naar Insbruck
Van daaruit Zell am See voor 1 overnachting
Daarna via GrossGlockner naar Hoch-Fügen voor 1 overnachting
Daarna naar Pfunds voor 5 overnachtingen
Van daaruit trips in Italie, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein
Ideale uitvals-basis, reden van daaruit routes van 350 per dag
Moet even naam van pension opzoeken

groet JJ75

Is die trein niet belachelijk duur?
Als ik nu kijk betaal je 300 euro voor een retourtje.

zelf eens in Nauders gezeten. vlak op de grens met Italie en Zwitserland. Kun je veel kanten op.

maar zoals al vaker gezegd. De dolomieten bieden veel meer als je vanuit punt wil rijden. Ik zou in Bolzano gaan zitten. zowel stelvio eo en dolomieten zijn vanaf daar goed af te rijden.
 
Laatst bewerkt:
maar zoals al vaker gezegd. De dolomieten bieden veel meer als je vanuit punt wil rijden. Ik zou in Bolzano gaan zitten. zowel stelvio eo en dolomieten zijn vanaf daar goed af te rijden.

+1 voor Bolzano

ik zit net weer een rit naar Croatia te plannen en bij goed weer terug door de Dolos.

Heb op eerdere trips in omgeving Bolzano overnacht. Prachtige locatie met heel veel interessante wegener omheen (maar toen zat ik nog in blik...)
 
Aparthotel Vivaldi, is mij erg goed bevallen... Zit in het Oostenrijkse See
idd van hier uit zijn veel mooie passen in 1 dag te doen , maar idd m u v de grossclockner.
super adres bij jan en regina.
btw vorig jaar ook 2 keer in de dolomieten aan de kant gezet :(
 
Ik vind de trein ook veel te duur. Toch zijn er mensen die net zo lang tellen totdat ze het zelfs goedkoop vinden.
 
Grossglockner kan zeker nog wel vanaf de Dolomieten. Afhankelijk van waar je zit, maar ongeveer 150km naar Heiligenblut moet te doen zijn. Glossglockner op, aan de andere kant net voor het poortje weer keren en nog een keertje terug. Dagje voor uittrekken maar dan kan het prima.
 
Schopje omhoog.
Ben in 2012 met de motor vanuit het Oetztal de omgeving gaan verkennen.
Diversen mooie passen gehad, maar nadeel is dat je (zoals al eerder omschreven, steeds dezelfde weg). Dit jaar een rondrit door de ALpen gemaakt, en enkele dagen in Pfunds gezeten. Ook daar is het nadeel dat als je echt de omgeving wilt verkennen, meerdere keren over dezelfde weg gaat.
Mijn tip zou dan ook zijn om enkele dagen in 1 hotel oid te zitten, en dan door naar een volgend hotel.
 
Ik heb een paar jaar geleden in nauders gezeten , hotel neueburg waanzinnig goed hotel met een fantastische keuken, wasplaats en een mooie afsluitbare garage voor de brommers.
Vanuit nauders kun je alle kanten op, stelvio, grossglockner, timmelsjoch en de passen rondom livigno, sankt moritz
 
Laatst bewerkt:
Bolzano is inderdaad een zeer goed uitgangspunt.
Wij zijn dit jaar in september 5 dagen in hotel Bad Sint Isidor gebleven en de ganse regio gedaan.Is geen specifiek motorhotel maar zeer goede ontvangst en keuken aan een zeer aantrekkelijke prijs (zeker in halfpansion).
De Grossglockner deze keer niet gedaan omdat ik daar al een keer of 3 ben geweest.
In de heenreis de Timmeltsjoch meegenomen en in de terugreis de Gavia en de Stelvio.
 
Ik heb ook nog een fantastische tip:

Motorrad-MOHO Hotel Schönauerhof Tirol Lechtal - Home

Echt motorhotel met mogelijkheid om met tourguide te rijden.
Ligt in omgeving van Lech, dus Vorarlberg is DE, AU, CH, IT allemaal binnen handbereik.
Veel uitgewerkte routes aanwezig.
Goede sfeer, heerlijk eten, faire prijzen etc etc.

Redelijk centrale ligging.
nadeel is wel dat je dagelijks over B198 moet rijden om bij een pas te komen.
een redelijk saaie pas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan