Passeren obstakel op kruispunt

Linksaf voor het obstakel langs, of linksaf achter het obstakel langs.

  • Voor

    Stemmen: 17 53,1%
  • Achter

    Stemmen: 18 56,3%

  • Totaal aantal stemmers
    32

Wouter253

Rookie
20 jun 2020
1
0
Deze situatie kwam ik tegen in mijn motorrijles.

Wij moesten links afslaan en gingen eerst rechts om het obstakel heen. Volgens mijn instructeur moet je als je links afslaat voor het obstakel langs, want "het is geen rotonde".
Maar ik ga ervan uit dat de pijl naar rechts betekend dat je het obstakel altijd rechts moet passeren. Nou is dat natuurlijk logisch voor rechtdoor (en rechts afslaan). Maar hoe zit dat voor linksaf?

Hoe denken jullie hierover.
 

Bijlagen

  • Kruising.PNG
    Kruising.PNG
    966,4 KB · Weergaven: 23
Ik heb zo'n zelfde situatie gehad tijdens mij rijlessen met zo'n kruising in Bergen.
En ja, het is dus een kruising en geen rotonde.
In mijn les deed ik het ook "fout".
Fout zet ik hier expres tussen haakjes omdat eromheen bij mijn weten niet verkeerd is.
Maar de andere situatie door ervoor langs te gaan geeft aan dat je de borden en verkeerssituatie snapt en is sneller.
En dat is wat je wordt geleerd bij het lessen.
Veilig en vlot door het verkeer.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende voor je is.
Maar ja, je instructeur heeft dus gelijk.
 
Het ligt er aan of bord D1 er staat
1592662768820.png


Dan moet je er rechts achterlangs
Het obstakel ligt net een beetje dubieus.
Want het ligt niet helemaal over het kruispunt heen , maar echt net over het midden.
De verdrijvings vlakken suggereren dat je er rechts langs moet.
Ik zou de rijinstructeur maar op zijn woord geloven.
Tijdens het examen zal dit punt best wel genomen worden.
Echt zo'n instinker.
 
Waarom is het geen rotonde? Bepaalt je instructeur dat?

Nou kan ik het me wel voorstellen en zou je bij een rotonde een bord verwachten, dus misschien heeft hij gelijk.
Maar rechts er omheen kan moeilijk fout zijn. En met de witte vlakken op de weg wordt de suggestie wel heel sterk gewekt, daar moet je toch wel aan de juiste kant langs rijden, dan sta je al nagenoeg klaar om er omheen te rijden. Linksaf schept verwarring en kan een gevaarlijke situatie veroorzaken als er meer verkeer is. Zou ik uit gevoel sowieso niet doen en je instructeur zou dat ook niet moeten aanmoedigen.... bij twijfel kies je altijd de veiligste optie. Dat kan je bij je examen ook helpen ;)
 
Waarom is het geen rotonde? Bepaalt je instructeur dat?

Nou kan ik het me wel voorstellen en zou je bij een rotonde een bord verwachten, dus misschien heeft hij gelijk.
Maar rechts er omheen kan moeilijk fout zijn. En met de witte vlakken op de weg wordt de suggestie wel heel sterk gewekt, daar moet je toch wel aan de juiste kant langs rijden, dan sta je al nagenoeg klaar om er omheen te rijden. Linksaf schept verwarring en kan een gevaarlijke situatie veroorzaken als er meer verkeer is. Zou ik uit gevoel sowieso niet doen en je instructeur zou dat ook niet moeten aanmoedigen.... bij twijfel kies je altijd de veiligste optie. Dat kan je bij je examen ook helpen ;)
Als je op streetview kijkt .
Dan begrijp je het beter.
Het is niet rond , maar een rechthoek die ook nog eens schuin ligt.
En echt over het kruispunt heen ligt.
Het waren eerst 2 groenstroken.
 
Waarom is het geen rotonde? Bepaalt je instructeur dat?
Dat doen verkeersborden. Het is dus geen rotonde. Je moet D2 passeren in de richting die de pijl op wijst. Als dat bord midden op de kruising staat denk ik niet dat je het passeert. Dat er discussie nodig is over een situatie die zo simpel kan zijn betekent wel dat de ontwerper een *(@*$*%#*( is.
 
Er omheen, Bord D2 geeft aan dat je het bord (en dus opstakel) rechts moet passeren. Het is geen rotonde omdat er wel de voorrangsregels van een normale gelijkwaardige kruising gelden. Dus je moet rechts voorrang geven, waar je bij een rotonde na oprijden voorrang zou hebben.
 
Er omheen, Bord D2 geeft aan dat je het bord (en dus opstakel) rechts moet passeren. Het is geen rotonde omdat er wel de voorrangsregels van een normale kruising gelden.
Dan ben je van mening dat je het bord links passeert als je linksaf slaat.

Dat verdrijvingsvlak mag je trouwens wel links passeren als je de bocht gaat maken. Wat een gedrocht, die kruising. Waarschijnlijk waren de witte klinkers goedkoper dan de rode.
 
De verdrijvings vlakken suggereren dat je er rechts langs moet.

Het zijn geen verdrijvingsvlakken, maar gewoon witte vlekken op het wegdek en die hebben geen enkele betekenis in de verkeerswetgeving. Dat zou wel zo zijn als om die witte vlekke nog een losse witte lijn had gestaan. Een witte lijn heeft wel een betekenis, die mag je niet overschrijden.

Zie onderstaande foto van een puntstuk, daar is het witte vlak wel afgebakend met witte lijnen en dat betekent dat je niet over die lijnen mag en dus ook niet op het witte vlak mag komen. Maar dat witte vlak heeft van zichzelf geen enkele betekenis, het ligt er gewoon om aandacht te vragen.

1592665720139.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
waar staat dat bord dan rotonde. als ik de fot volg ga je gewoon rechtsaf en dan ga je toch niet eerst rond?
 
Het zijn geen verdrijvingsvlakken, maar gewoon witte vlekken op het wegdek en die hebben geen enkele betekenis in de verkeerswetgeving. Dat zou wel zo zijn als om die witte vlekke nog een losse witte lijn had gestaan. Een witte lijn heeft wel een betekenis, die mag je niet overschrijden.

Zie onderstaande foto van een puntstuk, daar is het witte vlak wel afgebakend met witte lijnen en dat betekent dat je niet over die lijnen mag en dus ook niet op het witte vlak mag komen. Maar dat witte vlak heeft van zichzelf geen enkele betekenis, het ligt er gewoon om aandacht te vragen.

Bekijk bijlage 1514665

"Joehoe! Kijk naar mij!!"
 
Ligt er maar net aan waar je vandaan komt en waar je naar toe wil. Als je vanuit het standpunt van de foto komt en linksaf wil, voorlangs. Wil je "rechtdoor", dan rechts erlangs. Kom je uit de zijstraat rechts, achterlangs
 
Als je op streetview kijkt .

Zou ik graag doen maar ik heb geen idee waar in NL ik deze rare kruising moet zoeken.... ? -O-

Zoals ik het op de afbeelding zie....zou ik zeggen... je hoort rechts te rijden.
Die witte vlakken dwingen je een bepaald stuk weg te gebruiken.
Als je bij de kruising aan komt en dan links af wil gaan, dan moet je je krap links, direct rechts en dan weer krap linksaf om daar de doorgaande weg in te rijden.
Een beetje vrachtwagen haalt dat nooit, zonder overal over de lijnen te rijden.
Er staat ook een bord D1 op t rondje waar je voor of achter langs zou rijden.

Het punt waar ik de 'kruising' op zou rijden dan staat dat bord D1 zo direct voor mij dat het mij duidelijk lijkt dat de wegbeheerder heeft bedoeld dat D1 voor jou geld en dan heb je je dus aan die rijrichting te houden, rechtsom dus.
Waarbij je inderdaad rechts voorrang dient te verlenen, aangezien het geen rotonde is.


De enige die er een 100% antwoord op kan geven zou de wegbeheerder zijn. Die zou je kunnen mailen/vragen wat hier de bedoeling is.
Helaas heb ik vaker op zo'n manier de wegbeheerder om uitsluitsel gevraagd bij een rare situatie, niet zelden komt men niet met een echt antwoord maar houdt men het op: "geef je verstand de voorrang" ...en als het mis gaat dan mag de verzekeringsmaatschappij het uitzoeken.
 
Laatst bewerkt:
toch gewoon links of rechts de wegvelgen en van datwitte gedeelte afblijven, of snap ik het probleem niet?
 
Er omheen, Bord D2 geeft aan dat je het bord (en dus opstakel) rechts moet passeren.

Dat geldt op het moment dat je het obstakel passeert. Als je er voor langs afslaat passeer je het obstakel niet en heeft dat bord voor jou geen betekenis. Het zou anders zijn er als het rotondebord D1 staat, dan had je er omheen moeten rijden

Het is geen rotonde omdat er wel de voorrangsregels van een normale gelijkwaardige kruising gelden. Dus je moet rechts voorrang geven, waar je bij een rotonde na oprijden voorrang zou hebben.

Dat is onjuist. Op een rotonde gelden geen bijzondere voorrangsregels. Verkeer van rechts heeft voorrang, tenzij dat met borden en/of haaientanden anders is aangegeven. Op bijna alle rotondes is dat wel het geval, maar alleen het bord D1 maakt er geen voorrangsrotonde van. Zie bijvoorbeeld deze uitleg op de website van Allianz.
 
Guurtjeslaan
Guurtjeslaan, 1861 EG Bergen

Dit is zo'n zelfde gekke situatie. Alleen hier missen de borden zie ik nu.
Alles in je hoofd zegt, dit is een rotonde.
Maar als je hier linksaf slaat, dan doe je dat dus op de kortste manier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan