Pasvorm combi pak. Hoe strak mag het zitten?

westlandmb

Die hard MF'er
14 okt 2012
349
125
De Lier
Hoe strak mag een leren combi of overal nu eigenlijk zitten?

Ik ben zelf +- 1,80 en 75kg. Mijn huidige pak is maat 48 en zit redelijk goed. Maat 50 heb ik ook nog gepast maar is te ruim.

Nu zit het bij mij zo:
Maat 48 broek zit goed. Geen plooien, mooi strak alleen door mijn lengte (of toevallig dit pak) zijn de broekspijpen wat kort, geen probleem want daar zitten me laarzen overheen.

Maat 48 jas zit ook als gegoten, maar misschien net iets te veel. Lengte gaat net aan (vooral door het rekstuk in de broek bij de rits). Mouwen zijn iets kort, maar lange race handschoenen lossen dit ook weer op. Bij me schouders zit het ook mooi. Alleen bij me borst zit het probleem. Bij diep inademen voel ik gewoon dat ik klem zit. Ik zou ook graag een rugprotector in me jas willen doen, maar dan wordt het echt te krap. Als ik mijn armen ontspan blijven ze een beetje in de racehouding staan alsof ik op mijn motor zit. Bij maat 50 kan ik ze ontspannen strak langs mijn lichaam houden.

Toevallig heb ik precies hetzelfde pak gekocht in maat 50 op marktplaats. Zo dacht ik de jas van maat 50 te gebruiken bij de broek van maat 48. Dit gaat, alleen is de verbindingsrits van de broek iets te lang, waardoor de jas misschien een paar graden gedraaid zit als deze vast geritst is. Maar belangrijker de pasvorm.

Maat 50 jas heeft iets meer lengte, mouwen zijn wat breder en dus kan ik stukjes leer pakken. Eigenlijk zit het net even iets te ruim en doordat de jas ietsje breder is merk ik tijdens rijden dat hij een klein beetje bol gaat staan waar hij aan me broek zit. Hierdoor komt er dus wat lucht naar binnen en op hoge snelheid bijna het gevoel dat de jas bol gaat staan van de wind.

In mijn geval is dus 48 te klein, 50 net te groot.

Hoe denken jullie hierover? Maar 48 is eigenlijk heel mooi, maar ik geloof niet dat deze ooit nog iets gaat rekken. De jas is inmiddels al 10 jaar oud (Alpinestars Octane 2pc Alpinestars Octane 2PC Pak - beste prijzen ▷ FC-Moto).

Omdat ik toch een mooi pak wil hebben dat gegoten zit ben ik verder gaan zoeken.

Afgelopen weekend meerdere nieuwe pakken gepast bij een motorwinkel. Daar ben ik eigenlijk best over te spreken. Revit is voor mijn idee wat ruimer/groter. Daarbij was maat 48 zelfs nog aan de ruime kant. Een ander pak wat ik had gepast was een Dainese veloster, dit pak zat wel in 1x erg goed. Ik heb geen specifieke voorkeur voor combi of overal. Ik denk zelfs dat een overal nog wel iets lekkerder zit. Voor een terrasjes pakken geen probleem, dan hang ik het bovenstuk wel over de stoel heen wat ik op zit.

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik wat vragen aan jullie mede motorrijders,

- Hoe strak zit jou pak en wat is volgens jou goed en wat te strak?
- Hebben jullie nog tips in de zoektocht naar een nieuw leren pak?
- Wat raden jullie aan, combi of overal?
- Verder vraag ik me nog af hoe het zit met de modellen van Dainese en Alpinestars. Zo heeft Dainese een veloster, maar bijv ook de avro. Zit er verschil in kwaliteit van de modellen?

Ik wil me budget beperken tot +- 800 euro. Daar moet iets moois voor te vinden zijn, maar het moet wel degelijk zijn, goed passen en wil er zeker een lange tijd mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Vooral op de motor ermee zitten en zien of het dan nog steeds goed zit. Rug bescherming erin meenemen en eventueel een trui? Binnenvoering erin en uit?

Je kunt beter een duurder goed zittend pak nemen dan het later te moeten verstellen.

Ik zeg maatpak: MJK motorkleding - MJK Leathers

De volgende wordt er 1 van deze jongens. Zeer fijne mensen.
 
Combi voor op straat (en overall op het circuit) en het moet vooral op de motor lekker zitten en nergens trekken of knellen. Ik heb een combi van 52 broek en 56 jas (dainese) en dat sluit overal goed aan als ik op de motor zit. Mijn overall is 56 (alpinestars). Merk? Passen, de ene zit goed in een confectiepak en sommigen zweren bij maatwerk.
 
Laatst bewerkt:
een nieuw pak moet strak zitten want het zal nog iets rekken. het moet niet knellen.
ik zou eens met damen gaan praten want zij maken je pak meteen op maat , hierdoor zal je maat
48 als gegoten gaan zitten na een paar keer dragen. zelf heb ik van mjk een combi ( niet goedkoop wel perfect zittend) en een damen overall voor op het circuit. de combi was echt maat werk en de overall is op de armen en benen aangepast om perfect te passen. geef wat meer uit en laat het meteen goed aanpassen daar ga je alleen maar plezier van hebben.
 
Mijn overalls zitten altijd gelijk als gegoten. Niet te strak niet te los. Als ik op mijn motor zit is het net of ik in mijn favoriete huispak zit. Gewoon confectie maat. Alpinestars staat wel bekend om zijn goede pasvorm.
 
Een leren pak rekt ongeveer nog een halve maat op (uiteraard niet in de lengte). Ik zou zeggen dat 48 dus goed zou moeten zijn, als 50 ook in nieuwe versie te ruim is. Al heb ik wel wat bedenkingen bij die te korte mouwen en broekspijpen.
 
Laatst bewerkt:
Als 48 te klein is en 50 te groot .... Dan naar een ander type pak kijken of naar een ander merk. Er zitten, zet zoals bij helmen, nou eenmaal verschillen in pasvormen. Al vind je een AGV helm nog zo mooi, als het niet zit en een Arai wel, dan pak je die. Idem met motorpakken. Verder kan een wat meer gespecialiseerd bedrijf eea op maat maken wanneer dat nodig is.
 
Vergelijkbaar probleem had ik ook, heb uiteindelijk geen Alpinestars maar Revit pak gekocht, maat 52 jasje en maat 56 broek.

Gaan passen in winkels met grote collecties en meerdere merken, bijv Motorkledingcenter, bikeroutfit etc.
 
Ik ben een paar centimeter korter als jou, 1.74 met rond de 70 kg en voor mij zit 48 meestal goed.
Ik heb een overal van Alpinestars van 48, maar 46 was te klein en 50 niet gepast, omdat 48 heel goed zit.

Ik heb een textiele pak van Held in de maat S (welke staat voor 46\48) en deze zit echt nét aan goed en in de winter eigenlijk iets te krap met dikke kleren er onder aan, maar het zit op zich nog goed genoeg en niet te strak dat het storend of beperkend wordt. Echter let ik hier de volgende keer wel op (passen met de juiste winterkleding ipv een T shirt in de zomer)

Ik heb een jas 50 gehad van Büse en dit was gewoon te groot. Te lange armen en de gehele jas paste nog een helft mijzelf in.

Gewoon gaas passen in de winkel. Via het internet kan je nooit de juiste maat vinden aangezien het per merk ook groter of kleiner uit kan vallen.

Daarnaast heb je misschien wel verschillende maten nodig. Broek 48 en jas 50 (ofzo iets).
 
Laatst bewerkt:
Vorige week heb ik ook nog twee pakken gepast, een dainese veloster. Zat ook erg goed. Revit zat helemaal niet mooi. Veel te breed.

Is er nog een overzicht waaruit blijkt welke pakken bij welk postuur het beste passen?

Damen leathers is evt nog wel betaalbaar, maar om eerlijk te zijn vind ik de confectie pakken van Alpinestars en Dainese stukken mooier. Aangezien de Dainese ook erg goed zat denk ik toch een beetje die kant op te gaan. Wel opvallend vond ik dat de broekspijpen en mouwen mooi op lengte zijn bij Dainese, terwijl me oude alpinestars pak daar echt tekort heeft.

Maar zoals jullie ook zeggen, gewoon passen, de tijd nemen. Oude pak staat op Marktplaats en binnenkort in het nieuwe leer.
 
Kan ook zijn dat het merk gewoon niet jou maat/bouw heeft. Ik kon met geen mogelijkheid een fatsoenlijk Dainese pak aan (want die wilde ik graag). Uiteindelijk bij een pak van Berik uitgekomen omdat die als gegoten zat, althans, nu. Toen ik 'm in de winkel aan had, was hij behoorlijk krap. Maar ik heb bij Termaat in Nijmegen perfect advies gehad. Als ik dat niet had gehad, had ik een te groot pak mee naar huis genomen.
 
Passen, passen, passen. Als je iets vind dat goed zit, probeer je nog een maatje kleiner aan te doen, als dat niet lukt of het voelt echt slecht aan zit je waarschijnlijk goed.
Zoals eerder aal aangehaald heeft niet elk merk een juiste match voor jou maten.

Voor circuit zou ik zeker een eééndelig pak nemen, vanwege het gevoel en de veiligheid. Voor op straat zou ik zeker tweedelig nemen. Ik heb zelf een ééndelig pak en dat is vaak toch erg storend... Zeker als je naar de wc moet en je maar weinig ruimte hebt -O-

Maar ik heb bij Termaat in Nijmegen perfect advies gehad. Als ik dat niet had gehad, had ik een te groot pak mee naar huis genomen.

Een goeie verkoper is ook best belangrijk, zeker als het je eerste (lederen) pak is!
 
Laatst bewerkt:
Een beetje te krap kopen is goed, maar te korte mouwen en broekspijpen is irritant. Rugprotector mag in het begin vrij strak zitten, tenzij je verwacht nog wat kilo's aan te komen.

Ik had mazzel met een Macna-pak dat ik uit de outlet via internet op de gok had gekocht. Als het niet zou passen had ik hem gewoon teruggestuurd, maar hij paste nog beter dan gehoopt. Ik heb het idee dat Macna tegenwoordig niet onder doet voor merken zoals Alpinestars en Dainese, heeft een wat meer Nederlandse pasvorm.

Held, RST, Berik, Furygan etc maken ook goede leren pakken.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbaar probleem had ik ook, heb uiteindelijk geen Alpinestars maar Revit pak gekocht, maat 52 jasje en maat 56 broek.

Gaan passen in winkels met grote collecties en meerdere merken, bijv Motorkledingcenter, bikeroutfit etc.

Helemaal mee eens. Ik had mijn zinnen gezet op een mooi jack van Alpinestars, broek optioneel, tweede keus Dainese. Maar Alpinestars zit gewoon te strak vooral bij mijn armen, gebeurt me vaak bij Italiaanse merken. En ja, Revit zit me perfect, 1.78 m, 77 kg, maat 48 voor jack en broek.

Dus net zo lang passen en zoeken tot je een echt goed passende outfit vindt, al is het pas volgend seizoen of een wat minder fancy merk.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou maat 50 nemen, mits de protectoren t.o.v. je lijf op de juiste plekken zitten.
Een te klein pak gaat je gruwelijk irriteren en is tevens lastiger aan te passen dan een iets te groot pak. Zo'n pak gaat niet veel rekken en al zeker geen halve maat.
Te klein is lastig aan te passen, te groot is makkelijker aan te passen en je kan met kleding / bodyprotector de boel "vullen".
 
Voor circuit zou ik zeker een eééndelig pak nemen, vanwege het gevoel en de veiligheid. Voor op straat zou ik zeker tweedelig nemen. Ik heb zelf een ééndelig pak en dat is vaak toch erg storend... Zeker als je naar de wc moet en je maar weinig ruimte hebt -O-

Ik rij > 10 jaar met een eendelig pak, Revit GT Corse, en heb dat nooit als storend ervaren. Vind het zelfs fijner dan iedere keer dat geklooi om broek en jas aan elkaar te ritsen.
Maar goed, als ik ga rijden dan is het ook rijden en niet van het ene naar het volgende terras karren. Kan me voorstellen dat als je je motor gebruikt om terrastochtjes te maken je inderdaad beter af bent met een combi.
Mijn volgende pak in ieder geval weer eendelig :t
 
Ik heb een paar jaar geleden een Alpinestars Octane combi gehad. Met mijn 1.78m lengte en destijds ook 75kg zat deze bij mij goed. 48 was echt te strak, zeker als er een rugprotector onder zit. Ik vond het ook prettig dat er iets ruimte was voor lange onderkleding als het wat kouder is. Maar goede vochtregulerende lange onderkleding is sowieso prettiger om het pak uit te doen als het warmer is. Met maat 48 zal dat oncomfortabel strak zijn.
En pas het pak ook op een (sport)motorfiets ivm de houding zodat je dan pas echt voelt hoe het pak zit op de motor.
Kan mij niet voorstellen dat de jas van de Octane combi echt opbolt als je rijdt. Ik heb het iig nooit zo ervaren.

full
 
Ik heb een paar jaar geleden een Alpinestars Octane combi gehad. Met mijn 1.78m lengte en destijds ook 75kg zat deze bij mij goed. 48 was echt te strak, zeker als er een rugprotector onder zit. Ik vond het ook prettig dat er iets ruimte was voor lange onderkleding als het wat kouder is. Maar goede vochtregulerende lange onderkleding is sowieso prettiger om het pak uit te doen als het warmer is. Met maat 48 zal dat oncomfortabel strak zijn.
En pas het pak ook op een (sport)motorfiets ivm de houding zodat je dan pas echt voelt hoe het pak zit op de motor.
Kan mij niet voorstellen dat de jas van de Octane combi echt opbolt als je rijdt. Ik heb het iig nooit zo ervaren.

[afbeelding]

Als ik de foto zo ziet heb jij iets meer omvang rond de middel. Bij mij ben ik bij mijn borst/schouders een stuk breder als bij mijn middel.

Maar ik heb goed nieuws. Ik heb het ideale pak gevonden.

Vandaag een aantal pakken gepast. Wat nu wel duidelijk is: Per merk is de pasvorm verschillend, binnen elk merk is de pasvorm ook weer afhankelijk van het type/model pak. Zomaar een maat roepen is dus een beetje zinloos. Je zit wel in de buurt, maar het blijft altijd passen.

Vanochtend meerdere pakken gepast:
- Dainese Laguna seca d1. Maat 50 zat goed, maar had best wel leer over bij me knieholte. Protectoren zaten ook niet helemaal lekker. Daarna maat 48, zat best strak. Wel mooi strak maar het voelde toch niet helemaal lekker.
- Alpinestars Atem V3. Maat 50 gepast, zit erg goed. Verkoper gaf aan dat dit specifieke model kleiner valt als de andere Alpinestars pakken en daarom maat 50. Lengte is goed, broek zit heel mooi zonder plooien. De jas zat ook goed, maar kenmerkt zich wel dat hij langer is als een Dainese jas en ook iets wijder blijft richting de broek toe. Protectoren zaten goed en algemene indruk was zeker goed.

Uiteindelijk dus ook de Atem v3 gekocht. Hij zit bij mij gewoon veel lekkerder. Ook geen overall, maar een combi. Ik denk dat ik misschien nog een kevlar broek erbij koop, aangezien ik met de motor ook op vakantie ga. Bij lange ritten doe ik dan de leren broek aan en eenmaal op bestemming voor korte ritjes naar terasjes of bezienswaardigheden de kevlar. Een mooie combinatie en dan hoef ik ook nooit meer me textiel pak mee te nemen en kan dus in de verkoop.

Nog even kort mijn bevindingen van de twee pakken:

Dainese laguna seca d1:
- Pasvorm heel erg strak
- Mooi getailleerd
- Kort jasje, daarom strak om de middel
- Zat bij mij niet echt lekker (subjectief)


Alpinestars Atem v3:
- Leer voelde soepeler aan
- Sluit mooier aan op mijn lichaam
- Jaszakken (2 buitenkant, 3 binnenkant)
- Perforatie, veel koeling
- Jas is iets langer en wijder, minder mooi misschien, maar voor mij comfortabeler en bied de mogelijkheid om met een kevlar jeans eronder te rijden. Bij de Dainese lukt het niet, dan is het net een naveltruitje.
- Beetje alpinestars eigen: kruis valt laag, snel een pamperkont vanwege het model.


Het heeft wat geld gekost, maar ik raad het iedereen aan.
Na 2 a 3 pakken via marktplaats met een hoop gezeur, geen echte lekkere pasvorm en een hoop frustraties ben ik eigenlijk dom geweest dat ik niet direct een nieuw pak had gekocht.
 
Als je toch uitkomt bij een confectiepak dan is marktplaats toch prima? Alleen even zorgen dat je precies weet wat je wil hebben en geduldig zijn, of afspreken om te gaan passen als je ook tijd hebt om te gaan passen. Kekke kleur, strakke prijs maar past niet? Die laat je in de winkel toch ook hangen?
Ik heb twee leren pakken gekocht via MP die prima passen (een is inmiddels weer verkocht) en laatst een nieuwe bij aankoop van een nieuwe motor, maar nog nooit een slecht passend pak gehad...
 
Gefeliciteerd ermee. Ja, ik koop mijn pakken ook altijd nieuw en in een echte winkel waar je dus ook kan passen. Geen gezeur met terugsturen ed. En ook inderdaad zoals je zegt, elk merk heeft een andere pasvorm. Soms zelfs binnen 1 merk kunnen de pasvormen wel eens verschillen. Bij mij zit eigenlijk Alpinestars altijd goed. Andere merken zoals Dainese zitten weer anders en net niet prettig genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan