pc 800

Do.

MF veteraan
1 sep 2003
2.145
2
Sweetlake
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben aan het zoeken gegaan naar topics over de pc 800. Ik heb hier heel weinig over kunnen vinden. Ik zit erover te denken om zo'n fiets te kopen maar weet niet of ik hier goed aan doe. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon werk verkeer zo'n 160 KM per dag.

Wat zijn de voor en nadelen van deze fiets en wat zijn eventueel vergelijkbare fietsen. Ik heb zo'n €5000,= te besteden(geen wereld bedrag maar goed)

Groeten Do.
 
Laatst bewerkt:
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben aan het zoeken gegaan naar topics over de pc 800. Ik heb hier heel weinig over kunnen vinden. Ik zit erover te denken om zo'n fiets te kopen maar weet niet of ik hier goed aan doe. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon werk verkeer zo'n 160 KM per dag.

Wat zijn de voor en nadelen van deze fiets en wat zijn eventueel vergelijkbare fietsen. Ik heb zo'n €5000,= te besteden(geen wereld bedrag maar goed)

Groeten Do.

Beste Do,

Ook wij zijn stilletjes aan aan het kijken naar een andere motor. De keuze bij ons ligt op moment tussen de PC800 (Pacific Coast) en de K75RT of K100RT van BMW. Over de PC800 is inderdaad weinig te vinden, maar volgens mij is het een fijne motor. Ik ben zelf echter wat minder gecharmeerd van de scooter-achtige achterkant. Maar verder een motor om je vingers bij af te likken. Type bij de zoekfunctie op dit forum eens "PC800" of "Pacific Coast" in, dan zul je toch wel het een en ander kunnen vinden. 5000,- is best royal om een PC800 te kunnen kopen. Ze liggen meestal rond de 4000-4500 Euro. Wel eens overwogen om van het idee PC800 af te stappen en de BMW K75RT of K100RT in gedachte gehad? Ook een tourmotor met cardan. Ik heb namelijk nare ervaringen met bijzonder hoge onderdelenprijzen van Honda ...voorbeeld: begin van het jaar een remklauw moeten kopen voor mijn CB500: was ik 400€ zonder monteren voor kwijt. Dus puur het remklauwtje alleen. Ik heb vaker ervaren, dat Honda erg prijzig is met z'n onderdelen. Vandaar mijn idee om ook de K75RT of K100RT van BMW te overwegen. Ik zit namelijk met hetzelfde budget dat ik volgend seizoen wil uitgeven. Wellicht kunnen we elkaar op de hoogte houden van elkaar zoektocht naar de juiste motor? Succes in ieder geval!
 
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ben aan het zoeken gegaan naar topics over de pc 800. Ik heb hier heel weinig over kunnen vinden. Ik zit erover te denken om zo'n fiets te kopen maar weet niet of ik hier goed aan doe. Ik wil hem gaan gebruiken voor woon werk verkeer zo'n 160 KM per dag.

Wat zijn de voor en nadelen van deze fiets en wat zijn eventueel vergelijkbare fietsen. Ik heb zo'n €5000,= te besteden(geen wereld bedrag maar goed)

Groeten Do.

Probeer google eens. ik heb ook eens naar zo'n fiets gezocht en heel veel gevonden op het internet. Ik heb er geen gekocht omdat ik destijds 11000 gulden heel veel geld vond voor een fiets van 11 jaar oud die nieuw 15000 had gekost.
 
Beste allemaal,

Bedankt alvast voor jullie reacties. Voor Dutch stepf nog even het volgende.

Op maandag 01 september 2003 16:09 schreef Dutch Steph het volgende:Wel eens overwogen om van het idee PC800 af te stappen en de BMW K75RT of K100RT in gedachte gehad? Ook een tourmotor met cardan. Ik heb namelijk nare ervaringen met bijzonder hoge onderdelenprijzen van Honda.

Ik had juist van meerdere mensen begrepen dat juist BMW duur was in onderhoud en onderdelen. Ik ga het eens overwegen en zal me nog eens laten informeren. Verder lijkt het me idd leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden. Ik ben zeker van plan hier vaker te komen neuzen.
 
Voor het bedrag wat jij noemt koop je een hele mooie pan, deze bied in alle opzichten meer, groter, stabieler, sneller, beter onderdelen voor te krijgen en veeeeeeeeeeeel mooier (dit is uiteraard mijn geheel onbeinvloede mening)
 
Dan mag jij mij vertellen waar ik voor dat geld een pan kan kopen want ik ben hem nog niet tegen gekomen. Alles is boven de €6500,=. Als je adresjes weet hou ik me aanbevolen een pan vind ik toch nog een stuk mooier.
 
Ja maar vast niet voor €5000,=. Ga over een maand of 2 maar lekker mee opzoek naar de juiste motor voor mij.
 
Voor het bedrag wat jij noemt koop je een hele mooie pan, deze bied in alle opzichten meer, groter, stabieler, sneller, beter onderdelen voor te krijgen en veeeeeeeeeeeel mooier (dit is uiteraard mijn geheel onbeinvloede mening)

Als je dan ook voor mij voor dat bedragje een Pan weet. Ja,wellicht eentje met forse schade of eentje met 250.000km achter de kiezen of zo. Nee, voor een goede Pan leg je toch echt wel wat meer neer dan 5000€.

Oh ja, Do. Ik heb begrepen dat BMW-onderdelen best meevallen! Zoek maar eens in mijn topics of topics waarin ik heb gereageerd. Dan zie je zo'n beetje mijn zoektocht naar de "juiste" motor.
 
Misschien interesse in mijn Pan?

Bouwjaar 2000.
Km stand nog geen 200.000
rond de 6000 euro

Foto,s te zien op www.gratistheorie.nl

Gaat weg als ik een nieuwe goldwing heb.
 
Nog even terug naar het originele topic: de voor- en nadelen van een PC800

Ik rij nu zelf sinds half maart een PC, hoofdzakelijk woon-werk, en ben er best tevreden over.

Voordelen van een PC:
- grote kofferruimte, dat haalt geen enkele zijkofferset. Ik kan een (redelijk forse) laptop én een reportertas met papieren etc. kwijt en heb dan nog ruimte over voor wat kleine dingetjes
- redelijk 'vergevend' weggedrag, mede door de cardanaandrijving. Ik rij in ieder geval in de stad 50 in z'n 5...
- een bijna vlakke koppelkromme, waardoor je zelfs bij lage toerentallen voldoende koppel hebt om vlot weg te rijden (handig bij laagtoerig door de stad rijden)
- redelijk zuinig voor een toch behoorlijk grote motor (hij is nauwelijks kleiner dan de Pan, ook al denken Pan-rijders van niet ;) ): mijn gemiddelde verbruik is rond de 1:18, maar ik heb ook al een keer 1:19,5 gehaald.
- best redelijke topsnelheid voor een 800cc watergekoeld blok: het rode-toerengebied begint bij 185 km/uur in de 5e versnelling.
- Je valt wel op met een PC, veel mensen moeten even twee keer kijken voor ze doorhebben wat het nu is. En zoveel PCs rijden er niet in Nederland (ik meen rond de 1000), dus je hebt een redelijk 'exclusieve' motor.

Natuurlijk zijn er ook wel wat nadelen:
- Niet heel erg geschikt voor mensen met lange benen, je komt dan met je benen 'klem' te zitten tegen de kuip (heb ik zelf gelukkig geen last van).
- De benzinetank is wat aan de kleine kant: slechts 16 liter, dus je staat elke 250 tot 280 kilometer bij de pomp...
- Bij snelheden tussen de 100 en 130 km/uur ligt de motor niet erg 'strak' op de weg, hij wil een beetje weglopen van de gereden lijn, maar ik ervaar dit zelf niet als heel erg hinderlijk. Boven de 130 ligt de motor weer als een blok op de weg, maar ja, daar heb je in Nederland niet zo heel veel aan... :P
- Tupperware vervangen is erg duur als het beschadigt.
- Mocht je PC om wat voor reden dan ook een keertje omgaan, heb je hulp nodig om hem weer op z'n wielen te zetten. Die 280 kilo (met volle benzinetank) lukt je écht niet in je eentje...
- Sommige mensen vinden de PC teveel op een scooter lijken, maar dat heeft mij er niet van weerhouden om er één te kopen, ik ben meer voor 'praktisch' gegaan dan voor een ontzettend strak uiterlijk.
- Doordat het motorblok aan alle kanten geisoleerd is (wel lekker rustig, trouwens, weinig motorlawaai) is het vermogen wat beperkt: slechts 52 pk, waarvan je er nog 5 of 6 verliest door de cardan, dus effectief maar iets van 46 of 47 pk op het achterwiel. Dat had best een beetje meer gemogen.

En wat andere (vergelijkbare) motoren betreft: ik denk dat de eerder genoemde BMWs een aardig alternatief zijn.
 
Kijk, aan dat voor- en nadelenlijstje hebben we inderdaad iets. THX Richard!!! Trouwens ik wilde laatst bij DIVMO motoren in Rijen kijken naar een PC800. Gewoon even kijken of mijn vrouw zo'n Pacific Coast ook wel zag zitten, bleek 'ie net verkocht. Jammer!!! We hebben in ieder geval de grens gesteld om pas volgend jaar een andere motor te kopen (...net een bruiloft achter de rug)... 1 januari dus.
 
91'er,92'er pan met 100.000km kost circa 5.500 euro. Er zijn er genoeg te vinden. ik heb er zelf ook een.
 
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/49121.htm?zoek=st1100&oudei=15

http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/49421.htm?zoek=st1100

http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/honda/49324.htm?zoek=st1100

We hebben het hier over pan's met circa 100.000km en een VRAAGprijs van circa 6.000 euro. Afhankelijk van de verkoper kunnen deze dus weg voor circa 5.500euro. Dit is 500euro boven je budget, maar hiervoor krijg je erg veel motor. Ik ben elke dag nog steeds blij dat ik het geld heb uitgegeven voor mijn pan. Ik ken de pc800, dit is een fijne motor, en de keren dat ik erop heb gereden heb ik er erg veel plezier van gehad, doordat ik op beide heb gereden weet ik ook de voordelen van de een t.o.v de ander. Uiteraard raad ik je ook aan om op beide motoren een proefrit te maken. Wil je meer weten, mail me dan even. Voor een foto, zie het volgende topic: Aankooptips ST1100
 
PC 800 is destijds ontworpen voor niet motorijders. Hij heeft het opgeboorde blok van een NTV, Transalp VT500 / 750. Is voornamelijk via grijze import geleverd.Als ik erg ga snuffelen kan ik ergens nog wel een oude test vinden voor je vinden.
Als je er een koopt moet je wel beseffen dat de onderdelenvoorziening (voornamelijk plaatwerk)lastig wordt. Hij is volgens mij alleen grijs geimporteerd. Waarom probeer je z'n opvolger niet de Deauville of de NTV650. Die zijn volop te koop voor redelijke prijzen. NTV voor zo'n 2000 tot 3500. Deauville voor zo'n 5000 tot 7000.
Het grote nadeel van een PC vindt ik dat ie zo breed is en dus lastig om tussen de file's door te rijden.

Succes met je keuze
 
PC 800 is destijds ontworpen voor niet motorijders.
Dat klopt, ja. De PC is zelfs ontworpen door de auto-ontwerpers van Honda. Dat kun je aan het dashboard vrij goed zien: dat lijkt vrijwel één op één uit een Honda accord of civic gekopieerd... ;)
Oorspronkelijk is de PC ontworpen om verstokt autorijdende Amerikaanse forenzen uit de auto op de motor te krijgen, om op die manier iets aan de files te doen. Dat is niet echt gelukt, maar het heeft best een aardige motor opgeleverd 8-)

Het grote nadeel van een PC vindt ik dat ie zo breed is en dus lastig om tussen de file's door te rijden.
Huh? Een PC is op het breedste punt (de spiegels) 83 centimeter breed. Op de valbeugels achter (onder de koffers) is dat 81 centimeter. Dat is écht niet overdreven breed, hoor, vergeleken met een motor met losse zijkoffers. Die gaan over het algemeen al gauw richting de meter breedte...

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met tussen de file doorrijden (en ik doe het toch dagelijks minimaal twee keer :] ).
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens op PC.800.nu de officieele site van de "badkuiprijders".
Als pc800 rijder moet ik zeggen dat er na een aantal BMW's toch ook nog andere prettige fietsen zijn. Voordeel het vrouwtje rijd er ook graag op.
 
Ik heb 6 jaar geleden een PC800 gekocht als alternatief voor een Pan. Ik maakte gedurende een jaar dagelijks 200 km woonwerkverkeer en ik had een Honda NTV.

Er valt een hoop over een PC te vertellen en meningen over dat chemisch toilet op wielen zijn verdeeld maar ik kan zeggen dat het als woon-werkverkeermotor ideaal is, met name over redelijke afstanden.

Overigens de opmerking dat het om een opgeboord NTV-blok gaat is niet helemaal waar. Het amerikaans VT800 blok heeft als donor gediend voor de PC800.

En breed?? Zo lijkt dat alleen maar vanwege de wat weinig subtiele achterkant. Een scooter als de Suz. Burgman is al breder.

Mocht iemand een test van de PC800 willen zien, dan kun je terecht bij MOTO73. Die hebben in 1992 o.i.d. de PC getest en die test kun je tegen vergoeding nabestellen.

Gezien het lage aantal km dat ik nog rijd en de korte afstand tot mijn werk denk ik er over om mijn PC (Rood, 1990, 35.000 miles) dit verjaar in te ruilen. Particuliere verkoop kan natuurlijk ook. Ik heb een bedrag van zo'n 4000 euro in mijn hoofd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan