PDA/GPS + moto = hoe ?

Errorken

MF'er
21 apr 2004
74
0
Ik heb dus een ipaq 2260 in bestelling met een CF gps muisje.
Kan je dus net als een memory card gewoon op je PDA proppen, dus geen extern geleuter met draadjes.

Voor diegene die willen weten waarom dit en geen garmin/navman:

PDA voordelen tov navman/garmin

+ even compact, zelfs kleinder (dmv cf gps muis en sd geheugen kaart)
+ heeft een batterij, dus kan je ook gewoon meenemen buiten de auto/moto
+ leuk geprijst (630euro tov 1200euro+ voor een navman/garmin)
+ updates zijn gratis (tomtom valt overal wel te verkrijgen)
+ standaard geleverd met touchscreen
+ herberekening tijden zijn ook vrij laag aangezien de huidige pda's snel zijn


Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan instaleren op mijn moto ?

1. Waar haal ik het beste 12v om het ding te voeden ? De moto is een cbr600f. Ik heb al in het boekje gekeken maar niks gevonden over het aansluiten van externe dingen. Waarschijnlijk zal ik wel ergens draadjes vinden, maar misschien heeft iemand van jullie reeds ervaring met dit...

2. heeft mss iemand ervaring met zo'n houder voor de moto ? ik was zelf aan het denken aan zo'n universele houder met plooibare arm. Die kan ik dan tegen het ruitje vastmaken. Op het uiteinde kan ik dan de echte houder van de PDA mounten
(universele houder -> http://www.handheldshop.nl/media/992152.jpg)
 
Ik heb dus een ipaq 2260 in bestelling met een CF gps muisje.
Kan je dus net als een memory card gewoon op je PDA proppen, dus geen extern geleuter met draadjes.

Voor diegene die willen weten waarom dit en geen garmin/navman:

PDA voordelen tov navman/garmin

+ even compact, zelfs kleinder (dmv cf gps muis en sd geheugen kaart)
Klopt op zich wel maar je hebt wel een aparte GPS muis die je nog kwijt moet....
+ heeft een batterij, dus kan je ook gewoon meenemen buiten de auto/moto
Battery-pack lost dat probleem voor je op.....
+ leuk geprijst (630euro tov 1200euro+ voor een navman/garmin)
Maar dan is de Garmin wel waterdicht, shock proof en te monteren op de motor....
+ updates zijn gratis (tomtom valt overal wel te verkrijgen)
Updates (software) van Garmin zijn ook gratis, bij aanschaf 1x gratis kaarten te downloaden.....
+ standaard geleverd met touchscreen
Heeft de Garmin 2610 ook maar werkt in de praktijk toch minder prettig. Oplossing is de Perfect Pilot waarbij de meeste mogelijkheden van het touchscreen via met de handschoen te bedienen knoppen werkt....
+ herberekening tijden zijn ook vrij laag aangezien de huidige pda's snel zijn
Herberekening zal nooit zo snel zijn als de Garmin 2610.... (8 sec voor de TomTom, minder dan 3 voor de Garmin. Onnodig? Mwah, in Amsterdam oid toch erg prettig)....


Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan instaleren op mijn moto ?

1. Waar haal ik het beste 12v om het ding te voeden ? De moto is een cbr600f. Ik heb al in het boekje gekeken maar niks gevonden over het aansluiten van externe dingen. Waarschijnlijk zal ik wel ergens draadjes vinden, maar misschien heeft iemand van jullie reeds ervaring met dit...

Probeer eens een draadje van de accu met een 1A zekering, werkt altijd...

2. heeft mss iemand ervaring met zo'n houder voor de moto ? ik was zelf aan het denken aan zo'n universele houder met plooibare arm. Die kan ik dan tegen het ruitje vastmaken. Op het uiteinde kan ik dan de echte houder van de PDA mounten
(universele houder -> http://www.handheldshop.nl/media/992152.jpg)

Er zijn zgn otter boxen te koop voor jou PDA. Even Google'n.... Kun je tevens ideeen opdoen voor montage....

Zie commentaar tussen jou regels. Zoals je ziet ben ik een 2610 met Perfect Pilot gebruiker. Op forum.gps.nl is aan de montage van een PDA op een motor al eens een draadje gespandeerd.

Succes
 
Ok bedankt voor de tips. Ik zal eens kijken op dat forum.

Btw:

Ik hoef mijn gps muis niet kwijt daar deze vast aan de PDA hangt (dmv de CF expansion slot) je hebt er inderdaad ook met een draadje of met bluetooth, maar deze vormt dus één geheel met de PDA waardoor hij net zo compact is als jou 2610

De herberekening tijd kan dan mss wel langer zijn, maar je vergeet er wel bij te vermelden dat jou 2610 bijna het 3 dubbele (!!!) kost van mijn combo (6xx tov 17xx. Dus dan neem ik die 4 extra seconden er wel even bij :)

1 maal je kaarten kunnen updaten is ook niet echt lief. Dat ding kost stukken van mensen en dan ga je na de 2de keer waarschijnlijk nog is een pak kunnen neertellen om je maps te updaten, dat spreekt me toch niet aan eerlijk gezegd.

Hij is inderdaad niet echt water proof enzo, dat is dan meteen het enige nadeel dat ik kan vinden tov een garmin. Maarja, ik rijd niet als het regent en als ik onderweg regen tegenkom dan voorzie ik me wel van een plastiek zakje ofzo om het ding in te stoppen. Verder zijn er ook houders met een waterdicht plastieken doosje voor die ipaq's. Kortom, oplossingen genoeg en een stuk goedkoper dan een garmin.
 
Ik ben het met het commentaar van Tuono eens, maar er zijn genoeg mensen die vooral om budgetaire redenen met een PDA rondrijden en redelijk tevreden zijn, ds waarom jij niet. Een PDA is een heel leuk middel om eens kennis te maken met een navigatiesyteem op de motor.

Het door Tuono genoemde forum is een goede bron voor informatie.

En als je eenmaal een seizoen met je PDA heb rondgereden, en je begint de de voordelen en nadelen van PDA navigatie te kennen, dan stap je vanzelf wel over op een Garmin. Want probeer jij je touchscreen maar eens te bedienen onder het rijden.

PS: Persoonlijk vind ik een 26xx minder geschikt voor motorgebruik als een 276c, maar dat is een kwestie van smaak.
 
Grootste verschil, buiten de prijs en het niet waterdicht zijn, is natuurlijk het niet kunnen plannen van de route.

Da's best wel een nadeel zunne......
 
Voor diegene die willen weten waarom dit en geen garmin/navman:

PDA voordelen tov navman/garmin

+ even compact, zelfs kleinder (dmv cf gps muis en sd geheugen kaart)
Ik denk dat jouw PDA toch een tikie groter is dan mijn Garmin GPSV, zeker als daar nog een waterdichte behuizing omheengaat. En dan zit je nog met je gpsmuis.
+ heeft een batterij, dus kan je ook gewoon meenemen buiten de auto/moto
Mijn GPSV loopt ook op batterijen, maar heeft ook een 12v aansluiting.
+ leuk geprijst (630euro tov 1200euro+ voor een navman/garmin)
Ligt er natuurlijk aan wat je wilt hebben. Wil je de 2610 dan ben je een hoop geld kwijt, zo'n 1450 euro. Maar een GPSV kost 550 euro.
+ updates zijn gratis (tomtom valt overal wel te verkrijgen)
Ik heb al enkele gratis updates bij Garmin gedownload.
+ standaard geleverd met touchscreen
Handig in een waterdichte behuizing en handschoenen aan.
+ herberekening tijden zijn ook vrij laag aangezien de huidige pda's snel zijn
De streetpilots (2610) bijvoorbeeld zijn razendsnel heb ik begrepen. Mijn GPSV zou wel sneller kunnen bij het herberekenen. Dat is af en toe best wel traag, maar dan moet je maar niet verkeerd rijden :)
Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan instaleren op mijn moto ?
RAM mount werkt goed. Ik heb er 1 voor mijn GPS. Voor PDA's heb ik op een ander forum gezien dat er 1 zo'n RAM voet achterop de waterdichte case heeft geschroeft.
 
misschien al aan gedacht om je pda onder je doorzichtige hoes van je zadeltas mee te nemen?

Doe ik ook wel is.
Ik heb zelf een ipaq 5550 + bluetooth gps muis (allebei op batterij met levensduur van + 4 uur).
Als ik hem echt nodig heb dan doe ik hem gewoon onder de doorschijnende hoes van de tanktas (= waterdicht) en met een kleine hoofdtelefoon naar mijn helm.

Werkt perfect en aangezien ik dit speelgoed al had voor ik motorreed heb ik het zo opgelost...
 
Grootste verschil, buiten de prijs en het niet waterdicht zijn, is natuurlijk het niet kunnen plannen van de route.

Da's best wel een nadeel zunne......

Dat niet-waterdicht zijn los je op met een waterdichte PDA-houder.
En route plannen doe je of met TomTom (slechts 16 waypoints), TT icm GPSAssist of Alturion.
 
Hou je er ook rekening mee dat als je TomTom koopt, dat je alleen de Benelux op straat niveau hebt, en de rest van Europa op hoofdwegen niveau? En dat landen erbij kopen iets van €130 euro per land kost? De hoofdwegen zitten bij Garmin er altijd in in de vorm van de basemap, het kaartmateriaal wat je erbij krijgt is heel Europa op straat/nummer niveau.

Tweede punt om rekening mee te houden: TomTom kan niet over de grens van een map navigeren. Als je dus een route plant van Nederland via Duitsland naar Zwitserland, dan zal je die route in 3 stukken moeten hakken en elke keer als je over de grens gaat nieuwe kaarten en routes laden.

Derde puntje: TomTom is bedoelt voor navigatie van A naar B, terwijl Garmin je 100% vrijheid geeft bij het plannen van een route via wegen en plaatsen die jij wilt. Of je nou zo snel mogelijk van A naar B wilt, of via het hele alfabet er tussenin, dat maakt niks uit.

De Streetpilot III kost momenteel nog 'slechts' €900 en die kan op batterijen/accus of een 12V aansluiting, is waterdicht en schokbestendig en heeft alle kaarten voor heel Europa. Dezelfde functionaliteit met een PDA kost je meer.
 
Hou je er ook rekening mee dat als je TomTom koopt, dat je alleen de Benelux op straat niveau hebt, en de rest van Europa op hoofdwegen niveau? En dat landen erbij kopen iets van €130 euro per land kost? De hoofdwegen zitten bij Garmin er altijd in in de vorm van de basemap, het kaartmateriaal wat je erbij krijgt is heel Europa op straat/nummer niveau.

Tweede punt om rekening mee te houden: TomTom kan niet over de grens van een map navigeren. Als je dus een route plant van Nederland via Duitsland naar Zwitserland, dan zal je die route in 3 stukken moeten hakken en elke keer als je over de grens gaat nieuwe kaarten en routes laden.

Derde puntje: TomTom is bedoelt voor navigatie van A naar B, terwijl Garmin je 100% vrijheid geeft bij het plannen van een route via wegen en plaatsen die jij wilt. Of je nou zo snel mogelijk van A naar B wilt, of via het hele alfabet er tussenin, dat maakt niks uit.

De Streetpilot III kost momenteel nog 'slechts' €900 en die kan op batterijen/accus of een 12V aansluiting, is waterdicht en schokbestendig en heeft alle kaarten voor heel Europa. Dezelfde functionaliteit met een PDA kost je meer.

Even wat misverstanden:
TomTom europe kost € 179,- en daarvoor krijg je alle west-europese landen.

Je krijgt altijd de hoofdwegen van europa erbij, dus kun je gewoon over de grens navigeren.

En met GPSassist kan je een route uitzetten of MPS (Garmin) routes inlezen.
 
Die eindeloze discussie over PDA vs Garmin.

Iedereen weet wel welke van de 2 beter is, en als iedereen het geld op zijn rug had groeien kochten we allemaal een Garmin.

Maar een PDA is een leuke manier om kennis te maken met GPS op de motor, zonder er bakken met geld aan te hoeven uitgeven.

Zelf rij ik al een jaar of 4 met een GPS op mijn motor, toen bestond er volgens mij nog niet eens betaalbare PDA's. Ik heb nu een Garmin 276c, en ik zou niets anders meer willen.

De topicstarter vroeg hoe hij het beste zijn PDA op zijn motor kon bevestigen, niet om er nog 100x op gewezen te worden hoeveel beter een Garmin is. B|
 
Ik heb (had ik al een tijdje) een oude Clié op mijn Mille, draait op Palm OS4.1. Die hangt gewoon onder de kuipruit met een zuignap PDA houder. Zit overigens ook geklemd. Mijn GPS muis zit onder mijn monoseat. De voeding heb ik direct van de accu af, met een 15A zekering op de plus pool. Daar heb ik een "vrouwtje" sigarettenaansteker aansluiting aan vastgemaakt, die er ter hoogte van mijn tellers uitkomt. Software die ik gebruik is Hekosoft Digi-map. Redelijk te bedienen (ook met handschoenen aan) en goed routes mee te plannen. Herberekenen route gaat ook prima (yep, ook met handschoenen aan).

P.S., hier zijn de houders volgens mij het goedkoopst: http://www.pda-wereld.nl/
 
Laatst bewerkt:
voor diegene die mss hetzeflde probleem hebben of nog gaan hebben:

Ik heb gekozen voor een pda (ipaq 2210) met haicom CF gps muis.
Met wat extra houdertjes speciaal voor men auto (golf4) en dat ding werk gewoon perfect !

Voor de moto is het wel een ander verhaal, hiervoor heb ik de waterdicht case van brodit besteld. Ik wist op voorhand dat dit ding veel te duur zou zijn en dat het niet eens op mijn moto zou passen. De bijgeleverde klem is voor ronde stuur buizen (zoals de meeste choppers) mijn cbr heeft echter iets totaal anders.

Ik heb dan hiervor speciale inox stukjes laten maken door iemand die wel op het stuur passen en die elkaar verbinden met een buis waar dus de klem alsnog op vastgeklemd kan worden.

Ook, zoals ik eigleijk wist voor ik die case bestelde, past de PDA er mooi in maar enkel zonder CF gps muis. Dus, moet ik nu nog een externe muis gaan bijkopen en dan is alles in kannen en kruiken !

PS. Zo'n zuignap houder heb ik ook gehad en viel op het eerste zicht wel erg mee trouwens, totdat ik er mee ging rijden. Ging de hele tijd op en neer bij wijze van spreke en ging na een tijd ook van links naar rechts doordat het vijsje die de spil beweging moest stroef doen gaan alsmaar los kwam. Uiteindelijk vastgegoten met lijm wat het laatste probleem toch al oploste.

Ik vond het uiteindelijk dan toch ook niet verantwoord omwille van de zuignap, als deze moest loskomen ligt er wel een kleine 500euro aan dingelen...

Als er geintereseerden voor foto's zijn laat maar iets weten ! Zal ik er een paar schieten als het gemonteerd is.
 
Ok, hier komt ie dan; mijn oplossing:

full


Alles in de tanktas gedaan, zo simpel is dat. Oh ja, met een sigaretten aansluiting (met zekering !!!) op de accu aangesloten. Heb weleens voor de fun een dikke Gelaccu in de tanktas gedaan en hierop de PDA aangesloten.

Zicht op het schermpje houd niet over, naar mij mening. Kan ook meer met leeftijd te maken hebben omdat ik brildragend ben en eigenlijk Bi-Focus moet hebben. Liever met een oortelefoontje en je ogen op de weg ipv turen in mijn geval.

Tja, en als ik het geld had dan idd een Garmin........
 
Laatst bewerkt:
ik ga niet roepen dat Garmin beter is (gebruik zelf garmin EN pda) maar mijn ervaring is dat PDA's bij intensief dagelijks gebruik niet zo goed tegen het trillen van 13.000 rpm... en nogal vaak stuk gaan daardoor.
ik weet niet of de PDA van jezelf is of van de 'baas' maar het is iets waar je rekening mee zou kunnen houden bij aanschaf en garantie.
 
kijk een op www.brodit.com , die maken ook een waterdichte behuizing
voor PDA ! wordt in Nederland verdeeld door GCC ( Nr +31 365 38 70 70) , die zullen je wel aan een dealer kunnen helpen .

Al vraag ik me toch af hoe lang zo'n PDA het op een motor uithoudt .

Ik kreeg haaruitval van die PDA troep (meer met het crashen van het PDA-tje en de uren die ik achter mijn PC doorbracht om het spul te programmeren dan de werking op de motor: }) , toch maar een Garmin 2610 aangeschaft.
 
Ik heb dus een ipaq 2260 in bestelling met een CF gps muisje.
Kan je dus net als een memory card gewoon op je PDA proppen, dus geen extern geleuter met draadjes.

Voor diegene die willen weten waarom dit en geen garmin/navman:

PDA voordelen tov navman/garmin

+ even compact, zelfs kleinder (dmv cf gps muis en sd geheugen kaart)
+ heeft een batterij, dus kan je ook gewoon meenemen buiten de auto/moto
+ leuk geprijst (630euro tov 1200euro+ voor een navman/garmin)
+ updates zijn gratis (tomtom valt overal wel te verkrijgen)
+ standaard geleverd met touchscreen
+ herberekening tijden zijn ook vrij laag aangezien de huidige pda's snel zijn


Nu vraag ik mij af hoe ik deze het beste kan instaleren op mijn moto ?

1. Waar haal ik het beste 12v om het ding te voeden ? De moto is een cbr600f. Ik heb al in het boekje gekeken maar niks gevonden over het aansluiten van externe dingen. Waarschijnlijk zal ik wel ergens draadjes vinden, maar misschien heeft iemand van jullie reeds ervaring met dit...

2. heeft mss iemand ervaring met zo'n houder voor de moto ? ik was zelf aan het denken aan zo'n universele houder met plooibare arm. Die kan ik dan tegen het ruitje vastmaken. Op het uiteinde kan ik dan de echte houder van de PDA mounten
(universele houder -> http://www.handheldshop.nl/media/992152.jpg)

1. gewoon een sigarenaansteker met zekering aan de accu vastmaken
2. ik heb op mijn motor de "zwanehals" op mijn toerenteller geplakt en dusdanig dat ik nog net de cijfers en de naald van de toerenteller kan zien
IMAG00011.jpg


voor meer info surf dan even naar mijn gps pagina, die staat hiero:
vakanties ed

even doorklikken op "GPS-pagina"
 
Grootste verschil, buiten de prijs en het niet waterdicht zijn, is natuurlijk het niet kunnen plannen van de route.

Da's best wel een nadeel zunne......

das niet helemaal waar.......... je kunt een route plannen met 16 tussenpunten, mocht je meer willen dan zijn er altijd hulpmiddelen om een onbeperkt aantal waypoints in een route te krijgen
 
Ik vind de PDA oplossing helemaal niks. Snoeren, losse modules, niet waterdicht etc.

Ik heb een Magellan Meridian Platinum uit de USA laten komen.
Afijn, GPS voorzien van een europese basemap en nieuwste BIOS software. Allemaal gratis te downloaden bij de fabrikant.
Tenslotte nog de Europese detailmap in een SD kaartje plaatsen omdat ik ook de kruip-sluipdoor weggetjes neem.
En weet je wat dan zo leuk is aan dit apparaat, er zit een auto-navigatie in die net als een echte VDO de route voor je uitstippelt. Helaas geen vrouwenstem.
Waterdicht, schokvast, met kompas, zeer snel, etc etc en werkt 12 uur continue op 2 penlights.
Daarnaast rijdend te bedienen door de simpele bediening

Ik durf de prijs bijna niet te noemen omdat hij minder dan de helft was van de prijs die topicstarter betaalt....

ff fotootje zoals ik hem gemonteerd heb. Toppie!!
full
 
zijn er al mensen die ervaring hebben met de TomTomGo in koekblik en/of motor?

Zie www.tomtom.nl voor het apparaat wat ik bedoel.

Lijkt mij wel een handig ding.
Werkt op een batterij of 12v voeding, is mee te nemen, is een alles-in-één apparaat met touchscreen. SD kaartje met andere Europese route software erin en hij kan ook op vakantie dienstdoen.

Adviesprijs zit een beetje tussen de PDA en GPS oplossingen in, maar heb hem ook al voor Eur 699 gezien.
 
Ik heb zo mijn twijfels over het gebruik van apperaten met SD kaartjes op de motor.

Gezien het zoort verbinding dat een SD kaart met het apparaat maakt en de grote trillingen, is er een grote kans op corrosie en slecht contact.

Bij CF kaarten is dit een ander verhaal.
 
Tomtom GO lijkt mij voor de moto inderdaad een makkelijke oplossing.

1 kastje is het, hoeft niet PERSE aan de voeding plus het is een touchscreen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan