Pech gehad???

Sl@mmer

MF'er
23 sep 2004
89
0
Geldrop
Ik ben volop bezig met lessen *D en hoop volgende maand te slagen en een motor te kunnen kopen (budget €1500,-). Zal een tour :] /sport 8-) /race :o motor worden. 'k weet het nog niet maar moet wat proef kunnen rijden. Ik wil het jaar rond rijden. Maar nu eigenlijk mijn vraag.
Wat is jullie ervaring met het kopen van 2e hands motoren bij particulieren/bedrijven. Ik heb de laatste jaren geen goed gevoel gehad bij het kopen van 2e hands andermans ellende |( . 'k denk dus steeds vaker aan een bedrijf die garantie geeft, maar vaak begint dat pas bij motoren vanaf € 3500,- een enkeling daar gelaten.

Graag hoor ik reactie's van anderen hier over. Wat zijn jullie ervaringen. En zijn motoren die aangeboden worden via speciale sites voor een bepaald type, in een betere staat?
 
Ik heb er nog nooit echt last van ondervonden.

Zorg wel dat je zelf kennis van zaken hebt of anders iemand mee neemt die vooral technisch onderlegd is.
Laat ook iemand met lekker wat ervaring op de fiets rijden als dat mogelijk is.

Laat niet over je heen lopen. Zij willen de fiets kwijt, jij wil een deugdelijke fiets.

Zegt je gevoel dat er iets niet klopt, begin er niet aan. Maw, doe geen impulsaankoop omdat je zo graag eindelijk een motor wilt, maar zoek rustig verder.

Oriënteer je ook op een site als motoroccasion.nl om te vergelijken qua bwjr/km-stand/staat en prijs.

Er zwerft op forum een checklist. Ik zal ff zien of ik die vind...

Edit:

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)

 
ik zou bij een dealert kopen dan zit je meestal wel goed.

ben je toch van plan een 'particuliere' moto te kopen zorg dan dat je iemand bij je hebt die veel verstand van motoren heef, en pluis uit waar je op moet letten be het desbetrefende model.

ik zal dus nog ff iets doorsparen, en een goede moto kopen waar je niet steeds pane mee hebt!

en ojah, succes met je afrijden!
 
Mooie lijst, ik hoop dat ik die kan onthouden. ik neem zoiets niet graag mee, dan zien ze direct, "die maken we alles wijs". En motor-occasion speur ik momenteel dagelijks af, dus prijzen kan ik wel vergelijken.
 
Mooie lijst, ik hoop dat ik die kan onthouden. ik neem zoiets niet graag mee, dan zien ze direct, "die maken we alles wijs". En motor-occasion speur ik momenteel dagelijks af, dus prijzen kan ik wel vergelijken.

het mooise is als je er een tegen het lijf aan loopt, maar waar zit je aan te denken? merk ,model? zit je met het 25kw regelement of niet
 
Geen 25kw limiet, 'k heb natuurlijk alleen nog maar de ervaring van de lesmotoren. Kawasaki ER-5 en BMW F650GS (wel de mooiste). Het liefst zou ik een V-Twin gaan rijden ivm geluid/kracht.

Super sport vindt ik het mooist. Dit alles bij elkaar gegooid zou dus een ducati moeten worden, maar ligt ver buiten budget.

Prijs technisch blijf ik vaak bij Suzuki GSX 600/750 F hangen, of Kawasaki GPZ/GPX. Een enkele keer vind ik een voordelige ZZR 600. Ik vindt de Honda VFR met enkele achterbrug ook super. Kortom nog veel te bekijken/rijden en na te denken. Maar het meeste is meer dan € 2000,-
Er staan nu al een tijdje 2x Suzuki GSX met garantie bij Motor Centrum Eindhoven. Daar ga ik zeker naar kijken als ik mijn rijbewijs heb.
 
Ik zou gewoon 'iets' kopen, hou je idd aan de lijst hierboven gepost, kan er weinig misgaan. Doe bij een particulier lekker lang over het nadenken over de prijs. Doe eerst een achterlijk laag bod, als hij verontwaardigd is dan is de fiets meer waard zo niet, dan klopt er iets absoluut niet aan de fiets. Sommigen noemen dan een minimum prijs, en dan hebben ze zichzelf al genaaid, want met die minimumprijs kunnen een heleboel mensen vaak prima leven. Er is ook nog altijd de mogelijkheid de om de keuring te ondergaan. Als de eigenaar tegen is, dan hoef je ook geen energie er meer in te steken.

Ik zou zeggen, ga niet direct voor het onderste uit de kan, dat kan je duur komen te staan. Pas ook een beetje op met teveel pk en teveel lust in je rechterhand. Soms kan het helpen wat minder pk te hebben. Dan hou je jezelf een beetje in de hand.
Succes en vele veilige kms.
 
Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)

Slammer wil vragen of je fff mee gaat kijken naar wat brikken.
 
ik heb me ook al een motor gekocht, bij een particulier.

Echt prima verlope, toffe peer... goed gehandelt, motor is prima

maar ik zou altijd ff een beetje sneaky vrage stelle, waarom doe je m eigelijk weg is toch zonde....

ik heb wel gehad dat ik een motor wou kopen die normaal iets van 5500 kost waar hij 5000 voor vroeg, ik voor de gein 3500 gebode, kon ik m voor 4000 komen halen :? tja... ik hem een paar keer gebeld, maar het voelde niet goed aan en hij deed er ook raar over... in deze gevalle koop het dan niet, vooral niet als je er een slecht gevoel bij hebt!
 
ik heb me ook al een motor gekocht, bij een particulier.

^ I'm with stupid (kon dat plaatje niet vinden ;) )

De beste deals krijg je bij mensen die hem om duidelijk aanwijsbare redenen (die niet met de motor zelf te maken hebben) kwijt willen. Ik heb zelf mijn div600 gekocht van een stel dat net een nieuw huis had, en overduidelijk nog druk aan het klussen was en dus geld nodig had ;) .

Prima fiets, en geen problemen.
 
Je kan ook een uitgebreide keuring voorstellen waarbij jij betaald als er niks mis is en de verkoper betaald als t niet goed is.

(Als de verkoper dat prima vindt, kun je altijd nog kiezen helemaal niet te laten keuren omdat verkoper vrij zeker overkomt...)
 
ik zie het zo:

Bij een particulier betaal je veel minder dan bij een dealer. Dat verschil kun je dus "reserveren" voor eventuele reperaties. Ik denk niet dat je bij een particulier gekochte motor geheel moet laten repareren binnen de garantie periode die je bij een dealer zou krijgen. Daarom denk ik dat bij particulieren een motor kopen "een betere koop" is. Meestal is degene die hem verkoopt ook motor liefhebber..... dat is bij een dealer maar de vraag (die is gewoon zijn brood aan het verdienen).
 
Wat voor bike heb jij gekocht ???

ik heb me ook al een motor gekocht, bij een particulier.

Echt prima verlope, toffe peer... goed gehandelt, motor is prima

maar ik zou altijd ff een beetje sneaky vrage stelle, waarom doe je m eigelijk weg is toch zonde....

ik heb wel gehad dat ik een motor wou kopen die normaal iets van 5500 kost waar hij 5000 voor vroeg, ik voor de gein 3500 gebode, kon ik m voor 4000 komen halen :? tja... ik hem een paar keer gebeld, maar het voelde niet goed aan en hij deed er ook raar over... in deze gevalle koop het dan niet, vooral niet als je er een slecht gevoel bij hebt!
 
Wat voor bike heb jij gekocht ???

ik heb me ook al een motor gekocht, bij een particulier.

Echt prima verlope, toffe peer... goed gehandelt, motor is prima

maar ik zou altijd ff een beetje sneaky vrage stelle, waarom doe je m eigelijk weg is toch zonde....

ik heb wel gehad dat ik een motor wou kopen die normaal iets van 5500 kost waar hij 5000 voor vroeg, ik voor de gein 3500 gebode, kon ik m voor 4000 komen halen :? tja... ik hem een paar keer gebeld, maar het voelde niet goed aan en hij deed er ook raar over... in deze gevalle koop het dan niet, vooral niet als je er een slecht gevoel bij hebt!
 
Heb mijn 1 ste fiets bij een dealer gehaald en was niks op aan te merken.
Mijn 2 de fiets heb ik bij een MF-er gehaald en was ook niks op aan te merken mits ik hem niet zelf in de prak reed |(
Maar denk dat je voor €1500 geen fiets met garantie gaat vinden bij een dealer :?
Wrom niet nog ff doorsparen denk dat je met dat bedrag niet ver zal komen mits je een giga mazzelkont bent.
Succes enuh hou ons ff op de hoogte ben benieuwd wat je gaat doen en wat het gaat worden
 
Ik heb er nog nooit echt last van ondervonden.

Zorg wel dat je zelf kennis van zaken hebt of anders iemand mee neemt die vooral technisch onderlegd is.
Laat ook iemand met lekker wat ervaring op de fiets rijden als dat mogelijk is.

Laat niet over je heen lopen. Zij willen de fiets kwijt, jij wil een deugdelijke fiets.

Zegt je gevoel dat er iets niet klopt, begin er niet aan. Maw, doe geen impulsaankoop omdat je zo graag eindelijk een motor wilt, maar zoek rustig verder.

Oriënteer je ook op een site als motoroccasion.nl om te vergelijken qua bwjr/km-stand/staat en prijs.

Er zwerft op forum een checklist. Ik zal ff zien of ik die vind...

Edit:

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
hahahahah hebbie nog geen blaren op je vingertoppen :X
maar goed en handig om te weten :} hij zal er vast wat aan hebben zoniet steek ik er wel wat van op :9
 
Bedankt, voor de reactie's. Ik heb hier echt iets aan. Toch neig ik steeds meer naar een particuliere fiets (hier van het forum, waar wat meer over te lezen is). Maar mijn vrouw wil liever dat ik door spaar en naar de dealer ga. Maar ja dan heb ik misschien 2000-2500 euri en zie ik weer een mooiere particuliere fiets.

Het blijft een moeilijke keuze :?

Ik zal zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Ik heb een hekel aan verkopers die me een prijs noemen en dan zeggen dat ik direct moet beslissen :r
 
Door witty princess op 24-09-2004 09:22



ik heb me ook al een motor gekocht, bij een particulier.

Echt prima verlope, toffe peer... goed gehandelt, motor is prima

maar ik zou altijd ff een beetje sneaky vrage stelle, waarom doe je m eigelijk weg is toch zonde....

Vragen waarom iemand hem wegdoet is echt verspilde tijd en moeite ,geloof maar niet dat iemand zal toegeven dat hij hem kwijt wil omdat ie krom is ,olie lekt als een gek , of het waarschijnlijk nog maar 500km volhoud. Je krijgt altijd een prachtig verhaal over 1.kindje geboren 2.nieuwe motor op het oog 3.vrouw is tegen motorrijden enz. enz. enz. nou lekker belangrijk om te weten hoor.

Je zou eens kunnen proberen of er hier op het forum niets te koop is ,ik heb pas een TL1000R gekocht van iemand hier op het forum en dat is super bevallen ,is natuurlijk geen garantie ,maar het zijn wel vaak liefhebbers die nog langer op het forum actief willen blijven.
 
relaxe checklist.

Ik heb echt te weinig verstand ervan om zoiets allemaal zelf door te nemen. Mij kun je teveel wijsmaken. Vandaar dat ik toch echt altijd iemand moet meenemen die wat meer verstand van deze zaken heeft als mij. Ik denk dat ik wel bij particulier koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan