Pech hulp Nederland (Anwb, KNMV, etc).... welke? of geen?

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.373
625
Gelderland
Hoi,

Vroeg mij af welke jullie gebruiken voor pech hulp in Nederland?
Sommige kan ik niet gebruiken omdat mijn motor te oud is. (Wat eigenlijk klets is....goed onderhouden, daar gaat het om!)

Roadguard.nl: zeer dure motor breng service, 25 km gratis, daarna 2 euro / km --> deze kies ik nooit
ANWB: oppassen, als je breng kosten hoger zijn dan waarde motor, dan helpen ze je niet! (is een Poolse overkomen, oude auto net voorbij Polen.... Alleen voor Ned, heb ik geen ervaring. in mijn situatie: 250 -25 = 225 km max ongeveer. kosten thuis brengen = 225 x 2 = 450 euro. ANWB voor alleen Nederland is bruikbaar )
 
Laatst bewerkt:
Dit topic ga ik ff volgen.
Twijfel zelf ook over een ANWB lidmaatschap voor mijn auto en motor.
Vind het alleen verrekte duur.

Trouwens, ik heb net mijn motor verzekering overgesloten naar FBTO. Scheelde mij € 1,- in de maand (jaja :')).
Maar ook geen eigen risico meer, no-claim beschermer en enkele opties die je aan/uit kunt zetten per dag dat je ze wilt gebruiken.
Waaronder een pechhulp service in Nederland en buitenland.

Wellicht even de moeite waard om te checken!
 
De ANWB heeft mn auto eens vervoerd en na het weekend keurig bij “mijn” garage afgeleverd. Met de bergingsauto meegereden en daar huurauto gekregen. Jaren geleden is mijn oude Peugeot 205 langs de weg gerepareerd, kostte me alleen dat ene onderdeeltje.
De ene auto was oud en de andere heel oud.
 
Ik snap ook wel dat de ANWB niet een brik vanuit Polen terug laat rijden, maar in Nederland geloof ik niet dat ze je zomaar laten staan.

Ik heb zelf een tijdje gebruikgemaakt van de gratis pechhulp van Total (ook zonder leeftijdsgrens). Als je eens in de twee weken 8 liter Excellium tankt (niet gratis) krijg je twee weken pechhulp. Ik heb ze één keer nodig gehad en toen kwam de ANWB me netjes helpen: Total Assistance | Gratis pechhulpverlening van Total
Omdat ik de motor tegenwoordig minder gebruik en niet meer eens in de twee weken hoef te tanken heb ik nu pechhulp bij m'n motorverzekering van ASR. Ook zonder leeftijdsgrens.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap ook wel dat de ANWB niet een brik vanuit Polen terug laat rijden, maar in Nederland geloof ik niet dat ze je zomaar laten staan.

Ik heb zelf een tijdje gebruikgemaakt van de gratis pechhulp van Total (ook zonder leeftijdsgrens). Als je eens in de twee weken 8 liter Excellium tankt (niet gratis) krijg je twee weken pechhulp. Ik heb ze één keer nodig gehad en toen kwam de ANWB me netjes helpen.
Omdat ik de motor tegenwoordig minder gebruik en niet meer eens in de twee weken hoef te tanken heb ik nu pechhulp bij m'n motorverzekering van ASR. Ook zonder leeftijdsgrens.
Hee,die ken ik niet, interessant, zal er eens in verdiepen
 
gewoon geen. als er wat zo kapot gaat dat hij echt niet meer te gebruiken is zonder ongeval dan huur ik wel ergens een bestelbus of bel de dichts bij gelegen dealer of die me toevallig kan helpen met transport en reparatie en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. het is niet altijd heel snel maar meestal komt de motor wel waar hij wezen moet.
en heb je een ongeluk gehad binnen nederland dan is afslepen inbegrepen in je wa verzekering.
nu heb ik best wat kennis van techniek en kan ik mezelf in geval van kleine storingen redelijk goed zelf helpen dus ik maak me niet zo druk. mijn principe is verzeker alleen wat je zelf niet dragen kan en ik zie pechhulp als een soort verzekering.
persoonlijk vind ik het zonde van de premie. in al die tijd dat ik nu met eigen voertuigen mobiel ben en dat is al heel wat jaren heb ik 3 keer gebruik moeten maken van extrene hulp om weer op gang te komen. 1 keer door een gebroken kabel tussen de dynamo en de accu waardoor de accu plotseling leeg was maar dat had ik zelf met startkabels ook wel op kunnen lossen maar de gene die ik gekregen had bleken niet te werken, en 1 keer omdat het asgat van het reservewiel van de koektrommel zo verroest was dat hij niet meer over de hub heen paste en ik had geen spullen bij me om de roest te verwijderen, en 1 keer dat de motor helemaal dood was door een weggerotte stekkerverbinding en daar heeft de lokale dealer de motor opgehaald. en als je dan kijkt wat ik sinds 1994 kwijt geweest zou zijn geweest aan pechhulpverzekering daar kan je heel vaak een grote bestelbus van huren om het gestrande voertuig af te voeren.
 
Ik snap ook wel dat de ANWB niet een brik vanuit Polen terug laat rijden, maar in Nederland geloof ik niet dat ze je zomaar laten staan.
Ik snap het niet, kan je het mij even uitleggen?

Betaal je minder anwb lidmaatschap als je een nieuwe motor hebt?
Daarbij is het lidmaatschap op de persoon en niet op het voertuig.

Wat in het verleden wel gebeurde is dat men op weg naar een 2e thuisland (net over de grens in B) de aftapplug van de olie eruit draaide om de reis te kunnen vervolgen met een nieuwe auto.
Dat heeft wel het e.e.a. verneukt in het systeem.
 
Het is voor een Nederlander mogelijk een lidmaatschap af te sluiten bij de ADAC, die zijn goeiekoop en gaan heel ver met hun serviceverlening. Overweeg het maar.
Ik had pech in italie, weliswaar met de auto, Alles, alles is geregeld, huurwagen, ben ik mee naar Nederland gekomen, VW in Italie gerepatrieerd, gerepareerd, en ik kon hem bij een volgend bezoek ophalen. Nooit een cent hoeven betalen en ik weet nou nog niet hoe het geregeld is, het kan best zijn dat het onder de volkswagen mobiliteitsgarantie viel. Auto was nog geen jaar oud. Mijn eerste melding heb ik bij de ANWB gedaan, balletje is gaan rollen. Ik heb een middag bij Lepanto 2 | Vendita auto | Officina e carrozzeria | Soccorso stradale H24 356G | Noleggio gru | Gommista zitten werken op mijn computer onder het genot van koffie en 's-avonds met een huurauto afgereisd.

Toen ik weer terug kwam heb ik wel een doos souvenirs uit holland meegenomen, die was binnen 3,6 seconen leeg
 
Ik snap het niet, kan je het mij even uitleggen?

Betaal je minder anwb lidmaatschap als je een nieuwe motor hebt?
Daarbij is het lidmaatschap op de persoon en niet op het voertuig.

Wat in het verleden wel gebeurde is dat men op weg naar een 2e thuisland (net over de grens in B) de aftapplug van de olie eruit draaide om de reis te kunnen vervolgen met een nieuwe auto.
Dat heeft wel het e.e.a. verneukt in het systeem.

Als de retour transport kosten van de auto € 800,- zijn, en de waarde van de auto € 250,- dan kan ik me voorstellen dat er naar een andere oplossing gezocht word. Maar zelf geen ervaring mee gelukkig.

Zelf al jaren ANWB lid, de paar keer dat ik ze nodig ben geweest altijd goed geholpen. Verschil met de ANWB en veel alternatieven is volgens mij met name dat de ANWB probeerd te repareren zodat je verder kunt, anderen sturen gewoon een sleper en brengen je naar de dichtsbijzijnde garage. Dat lost het probleem niet op.
 
Als de retour transport kosten van de auto € 800,- zijn, en de waarde van de auto € 250,- dan kan ik me voorstellen dat er naar een andere oplossing gezocht word. Maar zelf geen ervaring mee gelukkig.

Zelf al jaren ANWB lid, de paar keer dat ik ze nodig ben geweest altijd goed geholpen. Verschil met de ANWB en veel alternatieven is volgens mij met name dat de ANWB probeerd te repareren zodat je verder kunt, anderen sturen gewoon een sleper en brengen je naar de dichtsbijzijnde garage. Dat lost het probleem niet op.
Wat heeft waarde van je voertuig te maken met de service waarvoor je betaald middels je lidmaatschap?

Dat ze bij de anwb goedkoper uit zijn door je de dagwaarde van je voertuig uit te laten keren dat snap ik maar dat wil nog niet zegen dat je daar als consument zomaar mee akkoord zou moeten gaan.
Je betaald immers net zoveel als iemand met een voertuig van een ton* dus mag je dezelfde service verwachten.
(*anwb is lidmaatschap op de persoon en niet op het voertuig)

Stel dat de anwb een zorgverzekeraar zou zijn.
Sorry meneer/mevrouw, u poot amputeren kwam ons iets voordeliger uit?
Of
Sorry nabestaande, de uitvaart was voor ons iets voordeliger?
 
ik ook al jaren lid ANWB....
het is geen koopje vooral niet met buitenland service maar ik zie het als een vangnet als alles misgaat.
tot nu toe nog nooit nodig gehad.
een betere/zelfde die goedkoper is heb ik nog nooit gevonden.
voordeel bij de ANWB is dat het op de persoon is ipv het voertuig. (handig als je meerdere motoren en 2 autos hebt)
 
Pechhulp via KNMV, voor heel europa en de auto er ook bij gedaan. Superservice, elke keer weer. Het maakt niet uit of ik met mijn eigen motor ben, ook mijn xj600 uit 86 wordt netjes thuisgebracht of ter plekke gerepareerd. Onlangs nog de halve kabelboom vervangen op de vluchtstrook, 2 uur zijn we bezig geweest. Uiteindelijk was het geen degelijke oplossing en hebben ze mij en de motor alsnog vanuit Limburg terug naar Lexmond (bij utrecht) gebracht
 
Wat heeft waarde van je voertuig te maken met de service waarvoor je betaald middels je lidmaatschap?

Dat ze bij de anwb goedkoper uit zijn door je de dagwaarde van je voertuig uit te laten keren dat snap ik maar dat wil nog niet zegen dat je daar als consument zomaar mee akkoord zou moeten gaan.
Je betaald immers net zoveel als iemand met een voertuig van een ton* dus mag je dezelfde service verwachten.
(*anwb is lidmaatschap op de persoon en niet op het voertuig)

Stel dat de anwb een zorgverzekeraar zou zijn.
Sorry meneer/mevrouw, u poot amputeren kwam ons iets voordeliger uit?
Of
Sorry nabestaande, de uitvaart was voor ons iets voordeliger?

Door het enorm uit zijn verband te trekken met extreme voorbeelden die niet relevant zijn wordt je punt niet sterker.

Ik geef alleen maar aan dat ik kan begrijpen dat de ANWB een alternatieve oplossing zoekt.
Nergens schrijf ik dat je dat je dat moet accepteren, en een zorgverzekeraar heeft er al helemaal niets mee te maken.
Volgens mij is dit theoretische geval de discussie niet waard verder.

Uit eigen ervaring hebben ze trouwens de GPZ uit begin jaren 90 (dagwaarde € 50,-) van een vriendin waarmee ik op pad was gewoon netjes vanuit Duitsland terug gebracht naar NL.
 
Wat heeft waarde van je voertuig te maken met de service waarvoor je betaald middels je lidmaatschap?

Dat ze bij de anwb goedkoper uit zijn door je de dagwaarde van je voertuig uit te laten keren dat snap ik maar dat wil nog niet zegen dat je daar als consument zomaar mee akkoord zou moeten gaan.
Je betaald immers net zoveel als iemand met een voertuig van een ton* dus mag je dezelfde service verwachten.
(*anwb is lidmaatschap op de persoon en niet op het voertuig)

Stel dat de anwb een zorgverzekeraar zou zijn.
Sorry meneer/mevrouw, u poot amputeren kwam ons iets voordeliger uit?
Of
Sorry nabestaande, de uitvaart was voor ons iets voordeliger?
Het staat allemaal in de voorwaarden, dus je gaat er simpelweg mee akkoord als je lid wordt. Je punt dat het lidmaatschap op de persoon is is ook niet relevant. De persoon kiest er dan voor om met een voertuig op pad te gaan dat wellicht niet gerepatrieerd wordt.

De Wegenwacht is in wezen ook een verzekering. Als de ANWB opeens heel veel geld kwijt is omdat ze massaal brikken uit Polen terug moeten laten rijden, dan gaat de premie gewoon omhoog. Iedereen is erbij gebaat als er wat voorwaarden worden gesteld. Daarmee is dus niet gezegd dat ze je zomaar laten staan met je oude voertuig - hierboven staat een goed voorbeeld - maar ik snap goed dat ze zich indekken tegen lui die met een slecht onderhouden barrel op pad gaan en dan denken dat ze met hun zooi lekker worden thuisgebracht als het misgaat.
 
Ik gebruik ook de Total regeling.

Je kunt zelfs met de auto 8 liter tanken, gebruik makend met t pasje vd motor O-)
 
Aan de ANWB heb ik een hekel, met de wegenwacht als uitzondering. Ben al een paar keer netjes geholpen met kleine probleempjes (lekke band, lege accu door kapotte spanningsregelaar). Verwacht geen volwaardige motormonteurs, maar wel mensen die hun best doen om je te helpen waar mogelijk.

Voordeel is dat er best veel wegenwachten rondrijden, waardoor er vlot hulp is (/kan zijn).
 
Door het enorm uit zijn verband te trekken met extreme voorbeelden die niet relevant zijn wordt je punt niet sterker.

Ik geef alleen maar aan dat ik kan begrijpen dat de ANWB een alternatieve oplossing zoekt.
Nergens schrijf ik dat je dat je dat moet accepteren, en een zorgverzekeraar heeft er al helemaal niets mee te maken.
Volgens mij is dit theoretische geval de discussie niet waard verder.

Uit eigen ervaring hebben ze trouwens de GPZ uit begin jaren 90 (dagwaarde € 50,-) van een vriendin waarmee ik op pad was gewoon netjes vanuit Duitsland terug gebracht naar NL.
Dat is jouw mening.
Ik ben niet overtuigd dat ze zomaar in de voorwaarde kunnen zetten dat ze een dienst niet hoeven uit te voeren waarvoor je wel degelijk lidmaatschap betaald.
 
Ik gebruik ook de Total regeling.

Je kunt zelfs met de auto 8 liter tanken, gebruik makend met t pasje vd motor O-)
:o

Ik tankte altijd trouw eens in de twee weken precies 8 liter en gooide 'm voor de rest vol bij de Tango - waar ik dan weer ANWB-tankkorting krijg. Totale besparing in de maand was zeker €4 *D
 
:o

Ik tankte altijd trouw eens in de twee weken precies 8 liter en gooide 'm voor de rest vol bij de Tango - waar ik dan weer ANWB-tankkorting krijg. Totale besparing in de maand was zeker €4 *D
Bij mij is 8 liter nagenoeg een volle motortank. Bij maatje ook. Die heeft voor onze laatste mini vakantie zn auto misbruikt, want tank motor nog vol.

Dat werkte :)
 
Ik heb slechte ervaringen met de ANWB, maar nog vééél slechtere ervaringen met "Allianz Global Assistance". Wat een tuig is dát zeg.
Vorig jaar speciaal voor de vakantie (naar Italie) een pechhulp verzekering voor mijn auto afgesloten. In Italie kreeg ik pech....accu overleden en/door kapotte dynamo.
Ik zeg tegen vrouw en dochter: no sweat, gaan we ff fixen via Allianz.

Dus ik pak mijn geplastificeerde Allianz pasje erbij (die ze me zelf toegestuurd hebben) en bel het "alarm" nummer. Na ongeveer 6 x mijn naam te hebben gespeld, probeerde ze mijn gegevens via het polisnummer (stond ook vermeld op dat zelfde pasje) op te zoeken. Geen resultaat.....
"Ik zoek wel even op kenteken" zei ze..... geen resultaat.
Sorry meneer, we kunnen niets voor u doen. ......en dat was dat.
Toen heb ik meteen gekeken of ik die rekening überhaubt wel betaald had. Dit was uiteraard wel het geval.
In Italie heb ik dus alles zelf moeten regelen (probeer een Italiaan maar eens in het Engels uit te leggen wat het probleem is...)

Bij thuiskomst meteen (wéér) contact opgenomen met de tussenpersoon. Hele verhaal (wéér) uit de doeken gedaan, met rekeningen van alle extra kosten etc.....
"Gaan we mee aan de gang want dit is absurd" hoor ik haar zeggen.
Dit alles speelde zich af in augustus. In december kreeg ik eindelijk post van Allianz...... wel 5 aparte brieven! Deze 5 brieven bevatte de rekeningen voor alle verzekeringen die ik (al járen) bij hun heb lopen voor het aankomende jaar.
GAJES is het.
Uiteraard heb ik per direct alle verzekeringen opgezegd en heb het hele pakket bij een andere maatschappij onder gebracht.

ANWB vindt ik ook geen toppers, maar die laten je tenminste niet in de kou staan.

Zo dan........dát lucht op....... een jaar later alsnog ff iets van je afschrijven.
Excuses voor het lange verhaal maar blijkbaar moest ik het toch even kwijt ;)
 
Bij mij is 8 liter nagenoeg een volle motortank. Bij maatje ook. Die heeft voor onze laatste mini vakantie zn auto misbruikt, want tank motor nog vol.

Dat werkte :)
Gaat geeneens 8 liter in de Monkey, maar voor de auto lijkt het me een prima oplossing
Heeft voorlopig nog dekking via de stealert, als die afloopt maar total overwegen
 
Ik heb al tien jaar ANWB. Even los van 't feit dat ik het een fijn vangnet voor de auto vind, heb ik vooral de Europa dekking in verband met de repratiering voor de motor. En ik heb wel wat ervaring.

Helaas meermaals gebruik van de repratiering moeten maken, want ook met een goed onderhouden motor kan er iets onverwachts stuk gaan. Al het geregel op dat moment is voor m'n gevoel te veel, maar als ik erop terugkijk valt het reuze mee. Op het moment dat je voertuig binnen 48 uur niet gerepareerd kan worden heb je recht op de repratiering richting een garage in Nederland. De regel is dat men langskomt om te kijken of er ter plekke een reparatie uitgevoerd kan worden. Zo niet dient er bij een garage 'n diagnose gesteld te worden, maar de klok a 48u telt al vanaf melding incident. Gelijk bellen dus.

Als je ietwat technisch aangelegd bent weet je zelf of iets snel genoeg gemaakt kan worden. In dat geval zijn ze bij de ANWB wel gewillig, maar repratiering is altijd de laatste mogelijkheid, soms moet je dus wat geluk hebben met de medewerk(st)er. Zo overlegde ik de 1e keer telefonisch met de Duitse ADAC monteur die aanrijdend was en vertelde ik hem dat hij mijn dynamo echt niet op tijd ging laten vervangen. Scheelde hem een ritje en mij 'n hoop kopzorgen. Sleepwagen kwam daarna langs en de motor was weg. Binnen een halve dag geregeld.

Afgelopen week ben ik hortend en stotend in Italie met een kapotte gaskleppositiesensor naar de KTM dealer gereden om zelf 'n diagnose te krijgen. Hierop de laatste kilometers met de staart tussen de benen naar 't hotel aan het Gardameer afgelegd. Vervolgens kwam de Italiaanse monteur met zijn sleepwagen en was mijn bovenstaande uitleg aan hem genoeg om dat door te geven richting de ANWB, waarop duidelijk werd dat de 48u niet gehaald zou worden. Zo sloeg ik de diagnose ter plaatse en het gewacht bij de garage uit. Hier duurde het iets langer dan 1 dag, want ik was al bij het hotel dus minder spoed. Wel vertelde ik dat ik al 'n vliegticket geboekt had, wat vervolgens ietwat vaart achter de zaak zette.

Vervangend vervoer heb je recht indien bovenstaande van kracht is, zelf geen gebruik van gemaakt. Vind het abonnement te duur. Status van transport is via internet te volgen. Hoogseizoen Duitsland en Italie duurde bij mij beiden ongeveer 2 weken. Tot dusver schadeloos, motor uit Italie moet nog terugkomen.




Mijn KTM is tot in de puntjes onderhouden, dus dat is geen excuus om het niet af te sluiten helaas.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan