DanoSM
MF veteraan
- 17 jun 2003
- 2.129
- 2
Pech op de weg...
Zondagmiddag, mijn broer en ik willen een stukje rijden, ik op de klr hij op de xl. Oliepeil gechecked, kleppen waren voor het vorige (kleine) ritje nog gesteld. Alles leek in orde en rijden dus, vanuit katwijk binnendoor naar den haag en voorburg. Bij voorburg/den haag hoor ik wat harder getik uit de XL600, dus ik een beetje bezorgt. Een aantal kilometer verder voor een stoplicht geeft mijn broer me een seintje, dat de motor er mee ophoudt. Hij hield er al mee op voordat we stil stonden. Compressie echt geheel weg, je kon met je pink de kickstart naar beneden brengen.
Motor in de berm gezet en besloten om op de KLR250 naar huis te rijden en gereedschap te halen om in ieder geval de klepspeling te kunnen bekijken. Dat past echt net, 2 gasten op een 250je, moet er grappig uit gezien hebben
Later weer terug bij de Xl600, de speling bekeken. Bleek dat dezelfde uitlaatklep die 2 weken terug is verbrand nu niet meer geheel naar boven komt en dus weer is verbrand, of erger is verbogen door contact met de zuiger
Wat blijkt, het was nu niet de klepspeling die hem open heeft gehouden, want deze was gewoon goed, het platte uiteinde van het asje van de decompressie zat klem achter de tuimelaar van de uitlaatklep.......Deze drukte de klep constant naar beneden. Ik vraag me nu af of dit ook niet de eerste keer de oorzaak was van de verbrande klep, ipv verkeerde klepspeling.
De motor start altijd in 1 keer goed trappen zonder gebruik van de decompressie, want dat kabeltje naar het stuur heb ik namelijk (nog) niet. Dus door de compressie heen trappen, jaja bikkels Kan ik daarom het decompressieasje uit de cilinderkop laten en er een korte bout indraaien, ofzoiets. Want in het asje zit een uitsparing in het midden die precies in een nisje valt in de cilinderkop, komt daar olie uit? Lijkt me raar als het asje van de decompressie olie nodig heeft. Weten jullie hier wat meer van?
Zondagmiddag, mijn broer en ik willen een stukje rijden, ik op de klr hij op de xl. Oliepeil gechecked, kleppen waren voor het vorige (kleine) ritje nog gesteld. Alles leek in orde en rijden dus, vanuit katwijk binnendoor naar den haag en voorburg. Bij voorburg/den haag hoor ik wat harder getik uit de XL600, dus ik een beetje bezorgt. Een aantal kilometer verder voor een stoplicht geeft mijn broer me een seintje, dat de motor er mee ophoudt. Hij hield er al mee op voordat we stil stonden. Compressie echt geheel weg, je kon met je pink de kickstart naar beneden brengen.
Motor in de berm gezet en besloten om op de KLR250 naar huis te rijden en gereedschap te halen om in ieder geval de klepspeling te kunnen bekijken. Dat past echt net, 2 gasten op een 250je, moet er grappig uit gezien hebben
Later weer terug bij de Xl600, de speling bekeken. Bleek dat dezelfde uitlaatklep die 2 weken terug is verbrand nu niet meer geheel naar boven komt en dus weer is verbrand, of erger is verbogen door contact met de zuiger
Wat blijkt, het was nu niet de klepspeling die hem open heeft gehouden, want deze was gewoon goed, het platte uiteinde van het asje van de decompressie zat klem achter de tuimelaar van de uitlaatklep.......Deze drukte de klep constant naar beneden. Ik vraag me nu af of dit ook niet de eerste keer de oorzaak was van de verbrande klep, ipv verkeerde klepspeling.
De motor start altijd in 1 keer goed trappen zonder gebruik van de decompressie, want dat kabeltje naar het stuur heb ik namelijk (nog) niet. Dus door de compressie heen trappen, jaja bikkels Kan ik daarom het decompressieasje uit de cilinderkop laten en er een korte bout indraaien, ofzoiets. Want in het asje zit een uitsparing in het midden die precies in een nisje valt in de cilinderkop, komt daar olie uit? Lijkt me raar als het asje van de decompressie olie nodig heeft. Weten jullie hier wat meer van?