Pech op de weg...

DanoSM

MF veteraan
17 jun 2003
2.129
2
Pech op de weg...

Zondagmiddag, mijn broer en ik willen een stukje rijden, ik op de klr hij op de xl. Oliepeil gechecked, kleppen waren voor het vorige (kleine) ritje nog gesteld. Alles leek in orde en rijden dus, vanuit katwijk binnendoor naar den haag en voorburg. Bij voorburg/den haag hoor ik wat harder getik uit de XL600, dus ik een beetje bezorgt. Een aantal kilometer verder voor een stoplicht geeft mijn broer me een seintje, dat de motor er mee ophoudt. Hij hield er al mee op voordat we stil stonden. Compressie echt geheel weg, je kon met je pink de kickstart naar beneden brengen.

Motor in de berm gezet en besloten om op de KLR250 naar huis te rijden en gereedschap te halen om in ieder geval de klepspeling te kunnen bekijken. Dat past echt net, 2 gasten op een 250je, moet er grappig uit gezien hebben ;)

Later weer terug bij de Xl600, de speling bekeken. Bleek dat dezelfde uitlaatklep die 2 weken terug is verbrand nu niet meer geheel naar boven komt en dus weer is verbrand, of erger is verbogen door contact met de zuiger :(
Wat blijkt, het was nu niet de klepspeling die hem open heeft gehouden, want deze was gewoon goed, het platte uiteinde van het asje van de decompressie zat klem achter de tuimelaar van de uitlaatklep.......Deze drukte de klep constant naar beneden. Ik vraag me nu af of dit ook niet de eerste keer de oorzaak was van de verbrande klep, ipv verkeerde klepspeling.

De motor start altijd in 1 keer goed trappen zonder gebruik van de decompressie, want dat kabeltje naar het stuur heb ik namelijk (nog) niet. Dus door de compressie heen trappen, jaja bikkels :P Kan ik daarom het decompressieasje uit de cilinderkop laten en er een korte bout indraaien, ofzoiets. Want in het asje zit een uitsparing in het midden die precies in een nisje valt in de cilinderkop, komt daar olie uit? Lijkt me raar als het asje van de decompressie olie nodig heeft. Weten jullie hier wat meer van?
 
Die uitsparing is voor de borg pin die je in het gaatje dat ook in het deksel zit stop :) op die manier kan hij er niet uit zonder die pen weg te halen. olie heb hij niet echt nodig nee.
je kan hem er best uit laten ja, als het maar dicht is.beste dichting is asje afzagen tot na die uitsparing en arm er af halen. zit ie er dus gewoon "loos" in.
Maar beter ikke kabeltje doorspelen naar jouw O-)
 
Die uitsparing is voor de borg pin die je in het gaatje dat ook in het deksel zit stop :) op die manier kan hij er niet uit zonder die pen weg te halen. -...........-
Maar beter ikke kabeltje doorspelen naar jouw O-)

Aha, dat borgpennetje mis ik dus ook, vandaar ik dacht dat dat nisje misschien wat anders was ;)

En ja, dat kabeltje heb ik nu echt nodig, ik mail je er nog wel ff over :P
 
dat pennetje kan je ook vervangen voor een boutje van 3mm als ik het net goed heb bekeken :)
 
Die heb ik er al inzitten, met een stuk loodgietertape om het schroefdraad heen.
Dat zit prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan