Pegaso 2002 start miet meer, alleen klik

Gerdeper

MF'er
1 jan 2013
103
11
Venlo
Hallo allemaal.

Ik heb een Aprilia Pegaso uit 2002. Om de een of andere reden wil hij niet meer starten.
Als ik op de start knop duw, dan hoor ik alleen een klik. Ergens van onder de tank. (relais?)
De accu lijkt me goed, meet boven 13. Ik vermoedde dat het de startmotor was, dus heb ik een nieuwe gekocht.
Het probleem blijft echter exact hetzelfde.

Het zou natuurlijk ook het start relais kunnen zijn, maar omdat ie klikt dacht ik dat het eerder de startmotor is.
En vervolgens; waar zit dat startrelais op dit type motor ergens?

Heeft iemand een advies, waar ik het beste naar kan kijken?
Alvast bedankt! Gr Ger
 
Oplossing
Er zitten meestal 40A zekeringen bij je startrelais.
Alles gelijk vervangen zal een kostbaar grapje worden lijkt me.
In het startcircuit, de dikke draden, zit geen zekering.
Waarschijnlijk zijn de contacten in het startrelais ingebrand.
De twee dikke contacten op het startrelais doorverbinden, met een schroevendraaier of een dikke kabel, als de Startmotor dan gaat draaien is het relais kapot.
Bij andere modellen van aprilia zijn de relais nogal onderbemeten, vandaar dat de contacten op een gegeven moment inbranden.
Kijk eerst eens wat je accuspanning is als je op de startknop duwt. Ik vermoed dat die erg laag is en je accu overleden is.

Alle zaken als jiffy en dodemansknop gecheckt ?
 
Hallo allemaal.

Ik heb een Aprilia Pegaso uit 2002. Om de een of andere reden wil hij niet meer starten.
Als ik op de start knop duw, dan hoor ik alleen een klik. Ergens van onder de tank. (relais?)
De accu lijkt me goed, meet boven 13. Ik vermoedde dat het de startmotor was, dus heb ik een nieuwe gekocht.
Het probleem blijft echter exact hetzelfde.

Het zou natuurlijk ook het start relais kunnen zijn, maar omdat ie klikt dacht ik dat het eerder de startmotor is.
En vervolgens; waar zit dat startrelais op dit type motor ergens?

Heeft iemand een advies, waar ik het beste naar kan kijken?
Alvast bedankt! Gr Ger
Dan klopt je meter niet, een accu in rust kan nooit boven 13V spanning geven. Verder zoals mijn voorganger: meten wat de spanning doet tijdens starten en plaats hier het resultaat.
 
Hm, dus die klik zegt niet dat het startrelais nog goed is. Dan ga ik het startrelais vervangen.
Eerst even zoeken waar die zit, maar ik geloof onder de tank. Morgen verder. Thanks allemaal.
 
Er zitten meestal 40A zekeringen bij je startrelais.
Alles gelijk vervangen zal een kostbaar grapje worden lijkt me.
In het startcircuit, de dikke draden, zit geen zekering.
Waarschijnlijk zijn de contacten in het startrelais ingebrand.
De twee dikke contacten op het startrelais doorverbinden, met een schroevendraaier of een dikke kabel, als de Startmotor dan gaat draaien is het relais kapot.
Bij andere modellen van aprilia zijn de relais nogal onderbemeten, vandaar dat de contacten op een gegeven moment inbranden.
 
Oplossing
In het startcircuit, de dikke draden, zit geen zekering.
Waarschijnlijk zijn de contacten in het startrelais ingebrand.
De twee dikke contacten op het startrelais doorverbinden, met een schroevendraaier of een dikke kabel, als de Startmotor dan gaat draaien is het relais kapot.
Bij andere modellen van aprilia zijn de relais nogal onderbemeten, vandaar dat de contacten op een gegeven moment inbranden.
Ik ga het straks meteen proberen! Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan